Wat gaat er wel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Wat gaat er wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:33

Naar aanleiding van het topic "niveau is bedroevend", wellicht een leuk idee om eens te benoemen wat WEL goed gaat op wedstrjden.

Er is al een stap gemaakt in de goede richting, door stewards meer "zeggenschap" te geven.
Er is bij de basis-wedstrijden ook altijd een official van de KNHS.

Wat zien jullie nog meer als pluspunten?
En wat kan er (eventueel) nog verbeterd worden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:06

Kom je weleens op basiswedstrijden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 22:18

_Esther_87_ schreef:

Een enkele keer :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:04

cherie78 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Een enkele keer :j

Ok, ik was gewoon even benieuwd. Aangezien je het over officials hebt, maar die zijn nowhere to be found als er iets aan de hand is namelijk...Sterker nog, op de kleinere wedstrijden is dit meestal gewoon een jurylid, dat dus ergens in een auto zit de hele dag en het losrijterrein vaak niet eens kan zien...dus om dat nou positief te vinden..nah.

Ik heb verder al vrij uitgebreid mijn visie beschreven in het andere topic, maar buiten dat er gewoon een groep hele leuke, talentvolle ruiters is die zichzelf en hun paarden steeds weer weten te verbeteren, kan ik vanuit de knhs even niet zoveel positiefs bedenken...

Wat er van mij verbeterd mag worden is een snellere prijsuitreiking...laatst nog ruim anderhalf uur staan wachten na de laatste start van de rubriek, dat vind ik niet kunnen. Anderzijds zijn er (heel af en toe) ook verenigingen die wel na 20 minuten de uitslagen weten te presenteren, dat vind ik absoluut een pluspunt!
Verder ben ik blij als een concours gewoon strak georganiseerd is, goede up to date startlijsten, mooi op tijdschema, net losrijterrein, voldoende ruimte tussen de ringen, dat soort dingen. Dan kan ik lekker rijden!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 23:09

_Esther_87_ schreef:
Ok, ik was gewoon even benieuwd. Aangezien je het over officials hebt, maar die zijn nowhere to be found als er iets aan de hand is namelijk...Sterker nog, op de kleinere wedstrijden is dit meestal gewoon een jurylid, dat dus ergens in een auto zit de hele dag en het losrijterrein vaak niet eens kan zien...dus om dat nou positief te vinden..nah.

Ik heb verder al vrij uitgebreid mijn visie beschreven in het andere topic, maar buiten dat er gewoon een groep hele leuke, talentvolle ruiters is die zichzelf en hun paarden steeds weer weten te verbeteren, kan ik vanuit de knhs even niet zoveel positiefs bedenken...

Wat er van mij verbeterd mag worden is een snellere prijsuitreiking...laatst nog ruim anderhalf uur staan wachten na de laatste start van de rubriek, dat vind ik niet kunnen. Anderzijds zijn er (heel af en toe) ook verenigingen die wel na 20 minuten de uitslagen weten te presenteren, dat vind ik absoluut een pluspunt!
Verder ben ik blij als een concours gewoon strak georganiseerd is, goede up to date startlijsten, mooi op tijdschema, net losrijterrein, voldoende ruimte tussen de ringen, dat soort dingen. Dan kan ik lekker rijden!

Hier op de basiswedstrijden was het inderdaad een jurylid, maar die jureerde dan niet.
Dus echt aanspreekbaar.

Hier zijn de prijsuitreikingen heel veel veranderd. Het is niet meer zo, dat alles afgelopen en "klaar" hoeft te zijn.
Dus na het tellen van de staatjes, volgt de prijsuitreiking.
De tijd is natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van de ring.

Dus dat al, is een hele verbetering en gaat (meestal) wel goed.

Koekje_

Re: Wat gaat er wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:25

Ik vind flexibel springen een pluspunt! Eerst vond ik het maar een aparte regeling, maar achteraf vind ik het echt goed dat het ingevoerd is en maak ik er dankbaar gebruik van :j

Over de prijsuitreiking heb ik niet ervaring mee als ruiter zijnde maar wel van de kant van het secretariaat. En sommige ruiters zijn ook niet reeel wat betreft de prijsuitreiking! Vanaf ong 10 min voor(!) de ring afgelopen is komen de ruiters om de paar minuten vragen wanneer de prijsuitreiking is.. Ongeveer 10min na het sluiten van de ring komen de meeste ook al geirriteerd vragen wanneer de uitslag nou een keer bekend is. Ook echt heel vervelend!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:52

Ik ga het eigenlijk nooit vragen, ik denk altijd dan duurt het alleen maar langer ;)

Maar ik snap nooit zo goed waarom op de ene wedstrijd de uitslag er binnen een halfuur is, en het op de volgende wedstrijd ineens drie keer zolang moet duren. Imo ligt het dan dus wel aan het secretariaat. Ik heb het nu over vergelijkbare wedstrijden he, dus waar gewoon per rubriek de uitslag bekend wordt gemaakt en maar twee of vier ringen zijn. Grote wedstrijden met meer ringen en een ochtend/middag programma daar duurt het automatisch langer omdat er meer geteld moet worden, dat kan ik nog wel begrijpen
(alhoewel als de ringen om 12 uur af zijn gelopen, ik drie uur uitslag alsnog erg laat vind maargoed)

Oja, en ik vind het een pluspunt dat oornetjes gewoon zijn toegestaan! Scheelt weer DA verklaringen halen, ik gebruik ze niet vaak maar sommige wedstrijden zitten hier zoveel vliegen...dan is het wel heel fijn dat ik het gewoon kan gebruiken!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:33

Dit vind ik ook een positieve ontwikkeling.

van de KNHS-site
Evaluatie Bitloos rijden van dressuurproeven binnen de KNHS
4 juli 2011

Vanaf 1 april 2010 is het toegestaan bitloos deel te nemen aan dressuurwedstrijd in speciaal hiervoor georganiseerde rubrieken t/m de klasse L2. Om dit mogelijk te maken is er in het Wedstrijdreglement Dressuur dat ingaat per 1 april 2010 een artikel over Dressuurproeven bitloos rijden opgenomen, waarbij ook de toegestane hoofdstellen zijn afgebeeld in de bijlage en zijn de dressuurprotocollen voor deelnemers aan deze rubrieken aangepast.

Nu een jaar later was het tijd om een jaar Bitloos rijden van dressuurproeven binnen de KNHS te evalueren. Een schriftelijke evaluatie heeft plaatsgevonden onder de 23 juryleden die zijn opgeleid om de rubrieken te beoordelen en binnen de werkgroep Dressuurproeven bitloos rijden.
Om het ook daadwerkelijk mogelijk te maken om deel te kunnen nemen aan deze rubrieken zijn het afgelopen jaar wedstrijdorganisatoren benaderd om de rubrieken uit te schrijven tijdens hun wedstrijd. De coördinatie op de wedstrijdkalender voor dressuurproeven bitloos rijden ligt bij de Nederlandse Vereniging voor Bitloos Paardrijden. Het streven was per regio per maand 2 wedstrijden te plannen waar de rubrieken worden uitgeschreven t/m de klasse L2. Dat steven is niet gehaald ondanks de grote inzet van de NVBP en de wedstrijdorganisatoren die hun wedstrijden hebben opengesteld ondanks de beperkte deelname.

In totaal zijn er van 1 april 2010 tot 1 april 2011 29 rubrieken verreden met een totaal van 85 starts. In totaal zijn 22 combinaties dit jaar gestart in deze rubrieken. De kwaliteit van de deelnemers is goed en ligt voor zover dit te vergelijken is gezien het kleine aantal, boven het gemiddelde van de reguliere dressuur. Opvallend is dat in de grote dressuurregio’s zoals Gelderland, Brabant en Overijssel bijna tot geen wedstrijden zijn opengesteld/ verreden voor het bitloos rijden van dressuurproeven het afgelopen jaar.

De werkgroep heeft geadviseerd op dezelfde voet verder te gaan en geen wijzigingen aan te brengen in de mogelijkheden voor het starten en de optoming.

Het vet-gedrukte valt me wel op.
Nu weet ik even zo vlug niet meer te herinneren of er ook "aangepast" gejureerd wordt?

En de discussie of bitloos per definitie "diervriendelijker" zou zijn, vind ik hier niet relevant.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:43

Flexibel springen is zeker een positieve regel!
Bodems om concoursen op te houden worden door de jaren ook steeds beter.

Verder vind ik rubrieken als je Boerenbond/Welkoop cup voor paarden en de Hartog-Luzerne trophy voor pony's een hele goede ontwikkeling. De eerste ronde gaat hierbij op stijl en de beste 15 mogen een barrage op tijd rijden. Dit mogen ze van mij in alle klassen toevoegen.
Ik heb bij de pony's nog de ouderwetse rijstelcompetitie gereden en heb dit als zeer leuk en nuttig ervaren.
Deze rubrieken worden gejureerd door (semi)topruiters en de deelnemers krijgen nuttige tips waar ze wat van kunnen leren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:51

Dat van de bodems is zeker een hele goede verbetering.

Het gebruik van regenkleding vind ik ook zo'n verbetering.
Ook dat het toegestaan is, alleen met trens te rijden (dus geen verplichting meer voor S&T)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:09

20 jaar ben in niet op een wedstrijd geweest en er is nog al wat veranderd heb ik gemerkt toen ik voor het eerst met mijn dochter ging.

Wat ik positief vind is dat er nu een ringmeester is dit controleert wie wanneer naar de dressuurringen mag. Hierdoor wordt er beter op tijd gereden, hoef je niet 10 x te vragen wanneer je aan de beurt bent en is er meer rust om de ringen.

Een ander positief punt vind ik dat er geen parades meer worden gereden en de prijsuitreiking te voet gebeurd.

Wat ik wel gemist heb zijn de gespannen touwen waar je even je pony aan vast kan zetten, vroeger deden we dat met de hele ponyclub bij elkaar en er was altijd een ouder die toezicht hield op de dieren. Zo stonden ze buiten te wachten en niet in een warme trailer in de zomer.

Onze wedstrijd was een bixie 's morgens dressuurrijden en daarna wachten tot het einde voor de prijsuitreiking.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:59

-> WD-V

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:06

cherie78 schreef:
Dit vind ik ook een positieve ontwikkeling.

van de KNHS-site
Evaluatie Bitloos rijden van dressuurproeven binnen de KNHS
4 juli 2011

Vanaf 1 april 2010 is het toegestaan bitloos deel te nemen aan dressuurwedstrijd in speciaal hiervoor georganiseerde rubrieken t/m de klasse L2. Om dit mogelijk te maken is er in het Wedstrijdreglement Dressuur dat ingaat per 1 april 2010 een artikel over Dressuurproeven bitloos rijden opgenomen, waarbij ook de toegestane hoofdstellen zijn afgebeeld in de bijlage en zijn de dressuurprotocollen voor deelnemers aan deze rubrieken aangepast.

Nu een jaar later was het tijd om een jaar Bitloos rijden van dressuurproeven binnen de KNHS te evalueren. Een schriftelijke evaluatie heeft plaatsgevonden onder de 23 juryleden die zijn opgeleid om de rubrieken te beoordelen en binnen de werkgroep Dressuurproeven bitloos rijden.
Om het ook daadwerkelijk mogelijk te maken om deel te kunnen nemen aan deze rubrieken zijn het afgelopen jaar wedstrijdorganisatoren benaderd om de rubrieken uit te schrijven tijdens hun wedstrijd. De coördinatie op de wedstrijdkalender voor dressuurproeven bitloos rijden ligt bij de Nederlandse Vereniging voor Bitloos Paardrijden. Het streven was per regio per maand 2 wedstrijden te plannen waar de rubrieken worden uitgeschreven t/m de klasse L2. Dat steven is niet gehaald ondanks de grote inzet van de NVBP en de wedstrijdorganisatoren die hun wedstrijden hebben opengesteld ondanks de beperkte deelname.

In totaal zijn er van 1 april 2010 tot 1 april 2011 29 rubrieken verreden met een totaal van 85 starts. In totaal zijn 22 combinaties dit jaar gestart in deze rubrieken. De kwaliteit van de deelnemers is goed en ligt voor zover dit te vergelijken is gezien het kleine aantal, boven het gemiddelde van de reguliere dressuur. Opvallend is dat in de grote dressuurregio’s zoals Gelderland, Brabant en Overijssel bijna tot geen wedstrijden zijn opengesteld/ verreden voor het bitloos rijden van dressuurproeven het afgelopen jaar.

De werkgroep heeft geadviseerd op dezelfde voet verder te gaan en geen wijzigingen aan te brengen in de mogelijkheden voor het starten en de optoming.

Het vet-gedrukte valt me wel op.
Nu weet ik even zo vlug niet meer te herinneren of er ook "aangepast" gejureerd wordt?

En de discussie of bitloos per definitie "diervriendelijker" zou zijn, vind ik hier niet relevant.

Ja er wordt op punt van aanleuning 'aangepast' gejureerd.
En natuurlijk door jury's die bevoegt zijn om een bitloze wedstrijd te jureren.

Ik vind dat er wat meer regels mogen komen over het terrein.
Dressuurbanen op mais landen, spring ringen op een ongelijke ondergrond, 1 grote modder bende.....
Op de ene wedstrijd wel hekjes, op de ander weer helemaal niets...

Verder heb ik niks te klagen. :)
Over de organisatie ga ik niet beginnen, ik begrijp heel goed dat het lastig kan zijn op grote concoursen, en het daardoor soms wat chaotisch is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:35

je maakt natuurlijk nog steeds zelf uit waar je inschrijft. In deze regio heeft een concours op een slecht veld weinig kans van slagen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:50

tiwi1969 schreef:
20 jaar ben in niet op een wedstrijd geweest en er is nog al wat veranderd heb ik gemerkt toen ik voor het eerst met mijn dochter ging.

Wat ik positief vind is dat er nu een ringmeester is dit controleert wie wanneer naar de dressuurringen mag. Hierdoor wordt er beter op tijd gereden, hoef je niet 10 x te vragen wanneer je aan de beurt bent en is er meer rust om de ringen.

Een ander positief punt vind ik dat er geen parades meer worden gereden en de prijsuitreiking te voet gebeurd.

Wat ik wel gemist heb zijn de gespannen touwen waar je even je pony aan vast kan zetten, vroeger deden we dat met de hele ponyclub bij elkaar en er was altijd een ouder die toezicht hield op de dieren. Zo stonden ze buiten te wachten en niet in een warme trailer in de zomer.

Onze wedstrijd was een bixie 's morgens dressuurrijden en daarna wachten tot het einde voor de prijsuitreiking.

Voor zover ik heb begrepen had je vroeger 2 organisaties en zijn die samengegaan naar KNHS, of daar de voorloper van, dat weet ik niet. De 1e was een grote bende zoals jij beschrijft en bij de andere was het netjes geregeld, startte je op tijd en was het nivo ook wat hoger.

Dat er geen parades meer zijn vind ik jammer, vind ze compleet nutteloos, maar wel grappig O:)

De gespannen touwen waar je met je club de pony's aan vast kunt zetten is denk ik niet meer haalbaar, bij ons op de club rijden er weinig mensen wedstrijd en gaat iedereen meer voor zichzelf. Als je kijkt hoeveel 4-tallen er zijn zal mijn vereniging niet de enige zijn waar vrijwal niemand meer zin heeft om met zn alle een hele dag van het weekend kwijt te zijn om met de club op wedstrijd te gaan..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:06

Nies_ schreef:
Voor zover ik heb begrepen had je vroeger 2 organisaties en zijn die samengegaan naar KNHS, of daar de voorloper van, dat weet ik niet. De 1e was een grote bende zoals jij beschrijft en bij de andere was het netjes geregeld, startte je op tijd en was het nivo ook wat hoger.

Dat er geen parades meer zijn vind ik jammer, vind ze compleet nutteloos, maar wel grappig O:)

De gespannen touwen waar je met je club de pony's aan vast kunt zetten is denk ik niet meer haalbaar, bij ons op de club rijden er weinig mensen wedstrijd en gaat iedereen meer voor zichzelf. Als je kijkt hoeveel 4-tallen er zijn zal mijn vereniging niet de enige zijn waar vrijwal niemand meer zin heeft om met zn alle een hele dag van het weekend kwijt te zijn om met de club op wedstrijd te gaan..

Je had vroegah (toen ik nog bij de pony's reed) KNF, NBVR en de NPC(?). Ik heb altijd begrepen dat NPC qua niveau laag was. Je was lid van de KNF als je lid was van een ponyclub waar je ook les kon volgen en bij de NBVR kon je lid zijn van een vereniging zonder les, dus alleen startkaart. Veel kinderen waren lid van de KNF en veel volwassenen waren lid van NBVR. Deze bonden zijn gefuseerd en dat is de KNHS geworden :)

Als ik het niet helemaal juist heb dan moeten de 'oudjes' mij maar even verbeteren. Ik heb namelijk alleen KNF gereden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:30

Ik ben niet oud ;) maar er was óók nog de NKB! Die draaide vooral hier in het zuiden geloof ik. (brabant en limburg)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:38

_Esther_87_ schreef:
Ik ben niet oud ;) maar er was óók nog de NKB! Die draaide vooral hier in het zuiden geloof ik. (brabant en limburg)

Owja die had je ook nog, maar ik kom eigenlijk uit Noord Holland vandaar dat ik die eigenlijk niet echt ken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:08

_Esther_87_ schreef:

NKB was t ja, dat was volgensmij de puinhoop, de andere was NBVR, die was goed georganiseerd. Ten minste dat zeiden verschillende mensen, ik zelf heb alleen bij KNHS gereden en ook nog nieteens zo lang. Vroeger ging ik weleens met mn nicht mee, geen idee waar die bij reed, dat waren die super grote pony concoursen altijd :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:17

Nies_ schreef:
_Esther_87_ schreef:

NKB was t ja, dat was volgensmij de puinhoop, de andere was NBVR, die was goed georganiseerd. Ten minste dat zeiden verschillende mensen, ik zelf heb alleen bij KNHS gereden en ook nog nieteens zo lang. Vroeger ging ik weleens met mn nicht mee, geen idee waar die bij reed, dat waren die super grote pony concoursen altijd :j

NKB heb ik nooit last gehad van puinhoop, anderzijds was ik dus pas ik 13 of 14 toen de KNHS er kwam dus of ik dat zo bewust meegemaakt heb...maar volgens mij bestond de NPC ook...er waren 4 verschillende bonden dacht ik, waarvan in mijn ogen de KNF (met de Levade) de grootste/bekendste was.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:49

Zou goed kunnen hoor :j Wij hebben hier 2 vereniging en die zaten bij NKB en NBVR (dacht ik), die mensen vertelde mij dat ze naar de andere vereniging waren gegaan omdat die wedstrijden beter georganiseerd waren.

Vind dat dat ook nog wel verbeterd kan worden op sommige locaties trouwens, een uur mogen inlopen vind ik wel erg veel, dan moet je wel heel slecht georganiseerd zijn, of er moeten er echt veel uitgevallen zijn, maar dan had je misschien even een pauze in kunnen lassen..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:25

De organisatie van de wedtrijden ligt nu eenmaal bij de vereniging zelf. Als het een uur inloopt dan heeft de vereniging niet goed gepland, daar kan de KNHS niet direct iets aan doen...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:31

Dat klopt, maar ze laten het wel toe. Als KNHS zegt dat het max een half uur in mag lopen (wat ik nog veel vind), dan is de vereniging wel verplicht een pauze in te lassen, of om het op een andere manier op te lossen. Zo bedoel ik het, maargoed, als ik ergens kom waar het zo ver inloopt dan start ik daar gewoon niet meer, net zoals dat als ik ergens los moet rijden tot je enkels in het water, terwijl het al dagen niet geregend heeft.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:23

Haha vragen hoelang de prijsuitreiking nog duurt doe ik niet meer..
Laatst kreeg ik als antwoord: binnen een half uur, 40 minuten later was het antwoord: binnen een half uur, een half uur later was het nog steeds: BINNEN EEN HALF UUR!
Nou dat half uur begon me wat lang te duren :')
Dan zeg ik: Tschus! :evaw: