Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cherie78 schreef:_Esther_87_ schreef:Kom je weleens op basiswedstrijden?
Een enkele keer
_Esther_87_ schreef:Ok, ik was gewoon even benieuwd. Aangezien je het over officials hebt, maar die zijn nowhere to be found als er iets aan de hand is namelijk...Sterker nog, op de kleinere wedstrijden is dit meestal gewoon een jurylid, dat dus ergens in een auto zit de hele dag en het losrijterrein vaak niet eens kan zien...dus om dat nou positief te vinden..nah.
Ik heb verder al vrij uitgebreid mijn visie beschreven in het andere topic, maar buiten dat er gewoon een groep hele leuke, talentvolle ruiters is die zichzelf en hun paarden steeds weer weten te verbeteren, kan ik vanuit de knhs even niet zoveel positiefs bedenken...
Wat er van mij verbeterd mag worden is een snellere prijsuitreiking...laatst nog ruim anderhalf uur staan wachten na de laatste start van de rubriek, dat vind ik niet kunnen. Anderzijds zijn er (heel af en toe) ook verenigingen die wel na 20 minuten de uitslagen weten te presenteren, dat vind ik absoluut een pluspunt!
Verder ben ik blij als een concours gewoon strak georganiseerd is, goede up to date startlijsten, mooi op tijdschema, net losrijterrein, voldoende ruimte tussen de ringen, dat soort dingen. Dan kan ik lekker rijden!

cherie78 schreef:Dit vind ik ook een positieve ontwikkeling.
van de KNHS-site
Evaluatie Bitloos rijden van dressuurproeven binnen de KNHS
4 juli 2011
Vanaf 1 april 2010 is het toegestaan bitloos deel te nemen aan dressuurwedstrijd in speciaal hiervoor georganiseerde rubrieken t/m de klasse L2. Om dit mogelijk te maken is er in het Wedstrijdreglement Dressuur dat ingaat per 1 april 2010 een artikel over Dressuurproeven bitloos rijden opgenomen, waarbij ook de toegestane hoofdstellen zijn afgebeeld in de bijlage en zijn de dressuurprotocollen voor deelnemers aan deze rubrieken aangepast.
Nu een jaar later was het tijd om een jaar Bitloos rijden van dressuurproeven binnen de KNHS te evalueren. Een schriftelijke evaluatie heeft plaatsgevonden onder de 23 juryleden die zijn opgeleid om de rubrieken te beoordelen en binnen de werkgroep Dressuurproeven bitloos rijden.
Om het ook daadwerkelijk mogelijk te maken om deel te kunnen nemen aan deze rubrieken zijn het afgelopen jaar wedstrijdorganisatoren benaderd om de rubrieken uit te schrijven tijdens hun wedstrijd. De coördinatie op de wedstrijdkalender voor dressuurproeven bitloos rijden ligt bij de Nederlandse Vereniging voor Bitloos Paardrijden. Het streven was per regio per maand 2 wedstrijden te plannen waar de rubrieken worden uitgeschreven t/m de klasse L2. Dat steven is niet gehaald ondanks de grote inzet van de NVBP en de wedstrijdorganisatoren die hun wedstrijden hebben opengesteld ondanks de beperkte deelname.
In totaal zijn er van 1 april 2010 tot 1 april 2011 29 rubrieken verreden met een totaal van 85 starts. In totaal zijn 22 combinaties dit jaar gestart in deze rubrieken. De kwaliteit van de deelnemers is goed en ligt voor zover dit te vergelijken is gezien het kleine aantal, boven het gemiddelde van de reguliere dressuur. Opvallend is dat in de grote dressuurregio’s zoals Gelderland, Brabant en Overijssel bijna tot geen wedstrijden zijn opengesteld/ verreden voor het bitloos rijden van dressuurproeven het afgelopen jaar.
De werkgroep heeft geadviseerd op dezelfde voet verder te gaan en geen wijzigingen aan te brengen in de mogelijkheden voor het starten en de optoming.
Het vet-gedrukte valt me wel op.
Nu weet ik even zo vlug niet meer te herinneren of er ook "aangepast" gejureerd wordt?
En de discussie of bitloos per definitie "diervriendelijker" zou zijn, vind ik hier niet relevant.

tiwi1969 schreef:20 jaar ben in niet op een wedstrijd geweest en er is nog al wat veranderd heb ik gemerkt toen ik voor het eerst met mijn dochter ging.
Wat ik positief vind is dat er nu een ringmeester is dit controleert wie wanneer naar de dressuurringen mag. Hierdoor wordt er beter op tijd gereden, hoef je niet 10 x te vragen wanneer je aan de beurt bent en is er meer rust om de ringen.
Een ander positief punt vind ik dat er geen parades meer worden gereden en de prijsuitreiking te voet gebeurd.
Wat ik wel gemist heb zijn de gespannen touwen waar je even je pony aan vast kan zetten, vroeger deden we dat met de hele ponyclub bij elkaar en er was altijd een ouder die toezicht hield op de dieren. Zo stonden ze buiten te wachten en niet in een warme trailer in de zomer.
Onze wedstrijd was een bixie 's morgens dressuurrijden en daarna wachten tot het einde voor de prijsuitreiking.

Nies_ schreef:Voor zover ik heb begrepen had je vroeger 2 organisaties en zijn die samengegaan naar KNHS, of daar de voorloper van, dat weet ik niet. De 1e was een grote bende zoals jij beschrijft en bij de andere was het netjes geregeld, startte je op tijd en was het nivo ook wat hoger.
Dat er geen parades meer zijn vind ik jammer, vind ze compleet nutteloos, maar wel grappig
De gespannen touwen waar je met je club de pony's aan vast kunt zetten is denk ik niet meer haalbaar, bij ons op de club rijden er weinig mensen wedstrijd en gaat iedereen meer voor zichzelf. Als je kijkt hoeveel 4-tallen er zijn zal mijn vereniging niet de enige zijn waar vrijwal niemand meer zin heeft om met zn alle een hele dag van het weekend kwijt te zijn om met de club op wedstrijd te gaan..
_Esther_87_ schreef:Ik ben niet oudmaar er was óók nog de NKB! Die draaide vooral hier in het zuiden geloof ik. (brabant en limburg)
Nies_ schreef:_Esther_87_ schreef:Ik ben niet oudmaar er was óók nog de NKB! Die draaide vooral hier in het zuiden geloof ik. (brabant en limburg)
NKB was t ja, dat was volgensmij de puinhoop, de andere was NBVR, die was goed georganiseerd. Ten minste dat zeiden verschillende mensen, ik zelf heb alleen bij KNHS gereden en ook nog nieteens zo lang. Vroeger ging ik weleens met mn nicht mee, geen idee waar die bij reed, dat waren die super grote pony concoursen altijd
Wij hebben hier 2 vereniging en die zaten bij NKB en NBVR (dacht ik), die mensen vertelde mij dat ze naar de andere vereniging waren gegaan omdat die wedstrijden beter georganiseerd waren.