Laarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten1209

Laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:59

Hey!

Ik loop al een tijdje rond met een vraag. Geen flauw idee aan wie ik het kon vragen, totdat ik bedacht: ik kan ook een berichtje op Bokt zetten!
De situatie is zo:
Na een lange periode van doktoren bezoeken, onderzoeken doen en revalideren weet ik nu dat ik waarschijnlijk fibromyalgie heb. Fibromyalgie is, kort uitgelegd, een naam wat gegeven wordt aan een bepaald aantal klachten. Die klachten bij mij zijn: constant moe, altijd hoofdpijn, pijn in spieren.
Ik heb 4 jaar paardgereden op Hippisch Centrum De Haerst, in Berkum (Overijssel). 2 Jaar geleden moest ik noodgedwongen stoppen toen ik ziek werd.
Nu rijd ik sinds januari 2011 weer paard. Wel op een andere manege, een manege voor gehandicapten. Omdat aan mij aan de buitenkant helemaal niks te zien is, vond ik dit best wel moeilijk. Gelukkig werd ik in een les geplaatst met nog meer meiden zoals mij.
Toen ik net begon met paardrijden (op De Haerst) reed ik met rubberen laarzen. Na ong. een halfjaar/1 jaar ben ik overgegaan op Jopphurs met zacht leren chaps. Deze combinatie draag ik nu nog.
Een paar jaar geleden, voordat ik ziek werd, had ik tijdens het rijden altijd al een beetje last om mijn voeten op de juiste plaats in de stijgbeugel te houden. Ik verlies de stijgbeugel niet, maar mijn voeten gaan er juist te ver in. Sinds dat ik in januari weer begonnen ben merk ik dat ik nu veel meer last heb om mijn voeten op de goede plek te houden. Daarom rijd ik nu met elastieken om mijn voeten. Dit helpt wel iets, maar niet echt goed. Mijn hakken kan ik wel goed naar beneden drukken, hier heb ik geen problemen mee. Verder krijg ik tijdens het rijden soms erge krampen in mijn onderbenen, waardoor mijn voeten gaan trillen.
Ik rijd dus met Jodphurs en Chaps. Ik heb al veel gelezen op o.a. Bokt over laarzen en chaps. Met Jodphurs en Chaps schijn je meer vrijheid te hebben bij je enkels tijdens het rijden, maar ik vraag me af of dat ik mijn geval wel goed is. Ik rijd (voorlopig) 3 kwartier per week, dus niet echt veel. Ook heb ik in diverse ruitersportzaken al eens geïnformeerd naar leren laarzen. Ik heb nog nooit verteld van mijn probleem met mijn voeten/benen, omdat dat toen nog niet zo'n grote rol speelde. Mensen in ruitersportzaken raadden mij leren laarzen af, omdat ik niet zo vaak per week rijd en de laarzen zich dan niet naar mijn voeten vormen.

Over niet al te lange tijd zijn mijn Jodphurs en Chaps wel weer aan vervanging toe, alleen weet ik niet wat ik daarna moet doen. Zouden leren laarzen voor mij toch beter zijn omdat ik dan misschien meer stevigheid rond mijn enkels heb en stiller kan zitten? Of zijn juist Jodphurs met chaps beter? Zijn er hier mensen die hetzelfde probleem hebben? Ikzelf denk dat het niet zozeer ligt aan mijn houding, maar door mijn ziekte zijn mijn spieren misschien niet allerbest. Mijn vraag aan jullie is dus of jullie me misschien kunnen adviseren wat ik het beste kan doen.. Of misschien hebben jullie nog tips om te zorgen dat mijn voeten goed blijven zitten en dat ik geen kramp krijg..

Groetjes Kirsten

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:31

Citaat:
Over niet al te lange tijd zijn mijn Jodphurs en Chaps wel weer aan vervanging toe, alleen weet ik niet wat ik daarna moet doen. Zouden leren laarzen voor mij toch beter zijn omdat ik dan misschien meer stevigheid rond mijn enkels heb en stiller kan zitten? Of zijn juist Jodphurs met chaps beter? Zijn

Ja ik heb niet zo'n ziekte als jij hebt. Maar mijn ervaring is dat je je benen het stilste kunt houden met LAARZEN die aan de buitenkant hard zijn en aan de binnenkant soepel. Zoals bijv. de laarzen in mijn OS van lak.
Daar zat ik altijd super fijn mee. Het betreft dan wel dressuur.
Met soepele laarzen of chaps heb je minder steun.

Kies wel voor een model voor de smalle enkel. DAn zit je in principe nog steviger.
MAar ik weet niet of je last hebt van strakke dingen of als je je voet/tenen niet meer kunt bewegen.

cvelthuis

Re: Laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:06

Mijn moeder heeft ook fibromyalgie, maar heeft heel andere klachten als jou.
Wel in de spieren, als zij ineens heel veel doet ligt ze soms wel 2 dagen op de bank omdat ze zo'n pijn heeft.

Maar ze rijd geen paard dus verder kan ik je niet helpen

Kirsten1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:58

Bedankt voor jullie reacties.
Apple01 (sorry, weet je naam niet): Zijn rundleren rijlaarzen met een binnenvoering van kalfsleer dan het beste?
Ik heb al veel op internet gezocht over leren rijlaarzen. Sowieso moet ik natuurlijk passen in een winkel.
Mijn budget is niet zo groot, ik denk niet meer dan €160,-.
Ik heb ook gelezen dat je beter een laars met veters kan hebben, omdat dit beter zit. Klopt dat? Het zal per persoon wel verschillend zijn..

Ik heb nu dus jodphurs met zachtleren chaps. Na het rijden, als ik mijn chaps dan uitdoe, staat de hele afdruk van de chaps in mijn benen. En laatst waren mijn voeten voor mijn gevoel ook wat opgezwollen. Ik moet nog 2x rijden voor de zomervakantie, dan sluit de manege. Dus nu rijd ik nog 2x in jodphurs en chaps en in de zomervakantie ga ik sowieso óf nieuwe jodphurs+chaps óf leren laarzen kopen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:04

Citaat:
Bedankt voor jullie reacties.
Apple01 (sorry, weet je naam niet): Zijn rundleren rijlaarzen met een binnenvoering van kalfsleer dan het beste?
Ik heb al veel op internet gezocht over leren rijlaarzen. Sowieso moet ik natuurlijk passen in een winkel.
Mijn budget is niet zo groot, ik denk niet meer dan €160,-.
Ik heb ook gelezen dat je beter een laars met veters kan hebben, omdat dit beter zit. Klopt dat? Het zal per persoon wel verschillend zijn..

Hey,

Ehm...volgensmij zijn die laarzen aan de binnenkant van kalfsleer en aan de buitenkant verhard.
Ik ben het er niet mee eens dat je beter een laars met veters kan hebben. Laarzen met veters slijten snel. Er staat vaak best veel druk op die veters en dan heb je best snel dat ze scheuren. (eigen ervaring) Je hebt ook van die 'elastieke' nep veters....Daar heb je niets aan want die zitten te strak en als je de laarzen veel draagt weer te los (eigen ervaring). Ik heb Petrie laarzen (zie onderschrift die lak laarzen) en het model van die laars is speciaal zo gemaakt dat ie fijner aansluit bij de enkel. In tegenstelling tot bijv. De Petrie model Anky Classic die veel losser is om de enkel.
Ik zal altijd kiezen voor laarzen (als je een stille beenligging wilt) die aan de buitenkant hard zijn, voor comfort aan de binnenkant zacht. En met rits zonder veters. (veters verkleuren ook altijd ).

Kirsten1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:59

Heeft iemand enig idee of er ook zulke laarzen (buitenkant hard, binnenkant zacht) zijn voor max. €160,- ?
Ik zag laatst op internet een aanbieding van de laars Petrie Perfect. Heeft iemand ervaring met deze laars? Ik zag op Bokt al een topic over deze laarzen, was niet echt heel positief..

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:11

@Kirste1209 Nee, die laarzen zijn meestal wel wat duurder omdat de binnenkant van kalfsleer is. Dat is extra soepel en duur. De petrie perfect ken ik niet. Misschien andere merken? En anders tweedehands?

Kirsten1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:22

Is het wel goed om tweedehands leren rijlaarzen te kopen? Het is toch zo dat de laars zich helemaal naar je voet gaat vormen? Dan zitten tweedehands leren laarzen toch niet fijn meer?
Ik ga in de vakantie nog maar eens langs verschillende ruitersportzaken.
Er zijn ook nog kunstleren rijlaarzen. Maar dat zal in mijn situatie niet echt goed zijn, denk ik..? Als ik dan toch voor laarzen ga, kan ik beter gelijk voor goede kwaliteit gaan.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:31

Tja laarzen zijn duur. Maar aan de andere kant met mijn vorige paar laarzen van Anky Petrie heb ik echt jaaaareeeennn rondgelopen! :) Dus
Kunstleren zweten wel meer dan echte leren. (is mij verteld). En lijkt mij ook niet zo comfortabel, leer vormt zich meer dan kunststof achtig materiaal.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:39

Ik heb zelf ook fibromyalgie, en weet ook heel goed wat voor problemen je tegen komt met rijden. Heel herkenbaar!

Leren rijlaarzen waren voor mij de oplossing, ik heb zelf petrie's en die zijn heerlijk stevig tegen je been. Hierdoor kon ik mijn been stiller houden, verplaatste ik mijn voet niet steeds per ongeluk in de beugels, steun bij de enkels wat heel prettig aanvoelt. Doordat mijn enkels op de goede plek zaten minder pijn bij de knieen, en dat werkt weer door naar boven naar de heupen en rug.

Je zal mij dus niet snel zonder stevige laarzen op een paard zien :) Ik moet mijn petrie's nu helaas weg doen omdat ik mijn enkelbanden heb gescheurd en een botje heb gebroken, en nu kan ik er niet meer inkomen omdat er geen rits in zit. Hier had ik voor die tijd nooit last van, maar nu helaas wel.. Je zal zelf vast ook weten hoe lang het duurt voor zoiets genezen is bij fibro klachten.. :(

EDIT: ik heb je nog even een pb gestuurd.