Weinig / geen respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Weinig / geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 21:52

Heee!
Ik heb sinds 2 maanden een erg leuke, toch enorm eigenwijze bijrijdpony. Volgens mensen op stal 'gevaarlijk', al heb ik hier tot nu toe nog niks van gemerkt. Ze is heel scheef en schudt veel met der hoofd, ik krijg les om dit eruit te krijgen. Daarnaast heeft ze een veulentje, Fay. Maar dat terzijde..

De pony, Roxy, was ten eerste al zo'n 5 maanden niet meer in handen geweest (hiermee bedoel ik dat er niet op gereden is etc, de eigenaar heeft wel voor haar gezorgd qua voeren, in de stal zetten etc.). De mensen die haar voor het laatst hebben verzorgt, heeft Roxy 'weggepest'. Ik probeer haar respect te krijgen, hebben jullie hier goede oefeningen voor? Tijdens het rijden is ze enorm braaf, luistert perfect op m'n stem en benen, alleen als zij geen zin heeft om stil te staan als ik op wil stappen, staat ze ook niet stil.

Voor meer vragen of andere informatie moet je maar even een pb sturen of berichtje achterlaten!

Angela

Re: Weinig / geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:42

Ga in ieder geval aan de hand beginnen. Lopen is lopen, en stoppen is stoppen. Je paard moet de aandacht (ook) bij jou houden, en niet enkel bij de rest van de wereld.

Ik vind het parelli programma een goede manier om het respect van je paard te verdienen :j

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:53

Ik herken het, mijn verzorgpaard heeft zijn vorige twee verzorgsters ook 'weggepest'.
Ik heb het zelf geprobeerd op te lossen met loswerken (via Voest methode) en idd met oefenen van netjes meelopen. Maar hij heeft me 1 keer gebeten en 1 keer bijna gebeten en daarna heb ik grondwerkles gezocht.

Dus ik adviseer je om grondwerkles te zoeken, zodat je advies krijgt hoe je met bepaald gedrag om kan gaan en zelf minder fouten maakt. (Ik liet de druk bijv. niet los, of niet op tijd)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:52

stilstaan moet gewoon stilstaan wezen. iedere keer als zij met opstappen wegloopt, zet je 'r weer stil. Desnoods zet je 'r met 'r neus in de hoek van de bak. maar het mag niet zo zijn dat als zij een keer geen zin heeft om stil te staan, ze gewoon door loopt. Zou in situaties bij drukke wegen toch best gevaarlijk worden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:07

Merries kunnen wat ander gedrag vertonen met een veulentje aan de voet. Natuurlijk moet het voor jou natuurlijk wel gewoon veilig blijven en moet de merrie respect hebben voor jouw ruimte. Wees consequent en neem de tijd om een band op te bouwen waarin jij de leider bent. Parelli heeft daar inderdaad mooie methodes voor ontwikkeld. Kijk eens op youtube hiervoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:27

Je zit in Houten en ik werk in Houten, kan wel eens keer uit mn werk bij je langs komen en samen met jou eens kijken hoe de verhoudingen liggen tussen jou en je pony?

Wel handig als oefenmateriaal voor mijn gedragstherapie opleiding ;)

boko1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:11

cissy schreef:
Je zit in Houten en ik werk in Houten, kan wel eens keer uit mn werk bij je langs komen en samen met jou eens kijken hoe de verhoudingen liggen tussen jou en je pony?

Wel handig als oefenmateriaal voor mijn gedragstherapie opleiding ;)

net zo als hier is het op zich best handig om er een expert bij te halen

Gwennie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:28

Ik volg volledig het Parelli advies.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:20

Ik zou idd grondwerk doen:
- Balkjes lopen
- Overgangen en tempowisselingen
- Achterwaarts
- Zijwaarts
- Om gaan
- Mischien een balken parcourtje/Doolhofje doen?

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:53

Hoi hoi,
Nature Horsmanship is een erg leuke manier om een band met je paard te krijgen. Daarnaast is het heel belangrijk om het rechtrichten op te pakken. Ze kan bepaald gedrag vertonen, omdat ze pijn heeft of last ergens van heeft. Ik krijg les in het rechtrichten volgens de Academische rijschool. Dit is erg leuk!!

Groetjes Lydia

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:30

Ik zou ook voor parelli gaan... het is vooral handig te weten wat voor 'horsenality' ze heeft. Zo kan je jouw reacties afstemmen op haar karakter.

Stoppen is wel stoppen maar toch denk ik dat het soms ook goed is om je paard net te doen lopen op zo'n moment. Ok, als jij wil lopen, loop je maar dan loop je ook zo hard en zo lang als ik het wil. Juist om haar eigenheid te respecteren en haar respect voor jou te krijgen. Nu ben zelf beginner dus kan er helemaal naast zitten!

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:15

Even een update :)
Het gaat nu stukken beter! Waarschijnlijk was het deels een kwestie van tijd en ik doe nu ongeveer 1x per week aan de hand gewoon met der lopen. Het hoofdschudden is ook opgelost (: Ik krijg nu les en Roxy gaat nog steeds beter. Heel erg bedankt voor alle reacties en aangeboden hulp!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:23

Goed zo, ga zo door! :)

Gwennie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:13

appelxkiwi schreef:
Heee!
Ik heb sinds 2 maanden een erg leuke, toch enorm eigenwijze bijrijdpony. Volgens mensen op stal 'gevaarlijk', al heb ik hier tot nu toe nog niks van gemerkt. Ze is heel scheef en schudt veel met der hoofd, ik krijg les om dit eruit te krijgen. Daarnaast heeft ze een veulentje, Fay. Maar dat terzijde..

De pony, Roxy, was ten eerste al zo'n 5 maanden niet meer in handen geweest (hiermee bedoel ik dat er niet op gereden is etc, de eigenaar heeft wel voor haar gezorgd qua voeren, in de stal zetten etc.). De mensen die haar voor het laatst hebben verzorgt, heeft Roxy 'weggepest'. Ik probeer haar respect te krijgen, hebben jullie hier goede oefeningen voor? Tijdens het rijden is ze enorm braaf, luistert perfect op m'n stem en benen, alleen als zij geen zin heeft om stil te staan als ik op wil stappen, staat ze ook niet stil.

Voor meer vragen of andere informatie moet je maar even een pb sturen of berichtje achterlaten!

'k ga 't heel kort houden kwam hier enkel gauw eens piepen, maar als ze veel met der hoofd schudt, kan vanalles zijn, maar ook haar tanden eens laten nakijken! :)