Kan een dresuur paard voor de kar lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A. Ja
28 (90%)
B. Nee
1 (3%)
C. alleen als het dressuur x mennen is.
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 31

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:36

Wij willen graag met ons paard (dressuur) voor de kar gaan lopen. Maar kan dat wel. IK had wel iets opgevangen dat een dressur paard de kont 'recht' ligt, en bij men paarden de kont een beetje 'schuin' ligt.

Zo ja, Hoe moet je hem leren voor de kar te lopen?
Zo nee, jammer, maar waarom niet?

Sorry als het verkeerd staat, ik vond dit de meest geschikte plek.

tamary

Re: Kan een dresuur paard voor de kar lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:39

Of een paard voor de kar kant hangt af van karakter en ervaring van de eigenaar/menner. Afstamming en fokrichting is niet relevant.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:39

hoe je het hem moet leren valt niet zo maar even te vertellen in je topic.
Maar ik zou geen reden weten waarom een dressuur paard niet voor de kar zou kunnen.
Wie weet vind het dier het juist wel vreselijk leuk en doe je hem er een groot plezier mee.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:40

tamary schreef:
Of een paard voor de kar kant hangt af van karakter en ervaring van de eigenaar/menner. Afstamming en fokrichting is niet relevant.

Karakter van het paard is positief.
en wij weten eigenlijk bijna niks van mennen af, daarom laten wij het ook over aan een profesionele menner (buurman :+ )

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:41

kan makkelijk, tegenwoordig word in de mensport veel met dressuurbloed gedaan. daarbij, de tuigerbouw waar je het over hebt is meer voor het showen, dat verheven draven zoals je ziet bij de tuigrubrieken. in principe maakt het neit veel uit hoe je paard gebouwd s om voor de wagen te kunnen lopen (buiten het karakter om dan)

hoe het moet? haal er iemand bij die er verstand van heeft. je kunt voorbereiden door met dubbele longe te gaan longeren, maar laat iemand je helpen

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:50

in principe kunnen alle paarden voor de kar,mits ze goed beleerd worden en de paarden een meewerkend karakter hebben.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:30

Kan heel goed, krijgen ze een sterke achterhand van. Hoe je paard het oppakt is moeilijk te voorspellen. Onze 'moeilijke' Sammy pakte het veel sneller en beter op dan onze brave Haflinger.
Veel succes (en neem menles, als je kan rijden kan je nog niet mennen).

xkarlijn96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:57

Zou niet weten waarom het niet zou kunnen!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:12

Mijn instructrice rijd PSG met haar paard, die loopt ook voor de wagen, soms een marathon,dus alles kan.....

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:05

Wij hadden een kwpn dressuur merrie x springpaard x tuiger m2 niveau die eerst voor de kar stond! En het nu nog met plezier doet ze heeft zelf op de ren baan gestaan ideaal vond ik het want ze luistert perfect naar been en stem! Naar been omdat ze dit niet kende en naar stem omdat ze het juist kende dus echt super het kan gewoon en ik zal het zeker doen! Ontzettend goed voor jullie band want het werk blijft dan niet eentonig

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:12

tuurlijk kan het. Met mijn nrps pony heb ik z2 gereden. Hij werd toen wat ouder en zijn gestopt. Omdat ik toch wat met hem wilde gaan doen heb ik hem zelf beleerd voor de kar. Nu loopt hij er al een aantal jaren voor. Meestal recreatief buiten maar soms ook in de bak dressuur matig of vaardigheid. Hij doet dit echt niet onverdienstelijk.
Gewoon doen indien je geen ervaring ermee hebt laten doen. succes