Toeteren om in te halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Toeteren om in te halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:56

Nu ik het telkens vaker tegenkom, zowel bij mijzelf op de weg als in verhalen op bokt, maak ik er dan toch even een topic voor aan om te weten of dit nou echt vaker voorkomt.

Mensen lijken zich niet te realiseren dat je niet moet toeteren bij een paard, en helemaal niet bij een paard wat al aan het zenuwen is. Zo liep ik laatst over een smalle weg bij ons, dit is onvermijdelijk, het is namelijk het eerste stuk om ergens te kunnen komen. Vervolgens komt er een traktor van achter ons rijden. M'n haf kon het niet echt waarderen (normaal is het geen zenuwenpees) en begon te springen, dit was ook wel te zien. Ik probeerde hem nog achter me te houden en weer in toom te krijgen, en wat doet de 'slimme' meneer, die begint te toeteren. Nou zou je toch wel anders verwachten van een boer, maar blijkbaar zitten er ook 'rotte appels' tussen. Binnen no time haalt ie in terwijl me paard nog steeds bang staat te springen, en crost ie door.

Dan denk ik, heb je nou echt zoveel haast voor waar je ook moet zijn, dat je iedereens leven op het spel zet door je er gewoon doorheen te beuken? Of snappen mensen het nou echt niet?

Ik kan er enigsinds voor inkomen dat mensen het gedrag van paarden niet kunnen aflezen, maar ik sta daar toch niet voor jan doedel aan mijn paard te hangen? Ik ga toch niet zomaar midden op de weg lopen? Nadenken is blijkbaar zwaarder dan we dachten!

suus_pepper

Re: Toeteren om in te halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:59

Tsja, er zijn ook boeren die niks van paarden weten. Je kunt het ze denk ik niet kwalijk nemen.
Zelf doe ik altijd mijn hand op en neer, dat heb ik geleerd met het ruiterbewijs. Meestal doen ze dan wel rustig aan.. Tip voor de volgende keer ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:00

tsja die mensen heb je en je hebt ook echt mensen die niks van paarden snappen, hoe moeilijk dat soms ook te begrijpen is voor paardenliefhebbers.

Ik heb afgelopen jaar een leerling gehad die het als een soort sport had verheven om te toeteren in de hoop dat het paard aan de haal zou gaan want dat vond ie grappig.
Ik had hem op motorrijles en heb hem duidelijk proberen te maken wat de risico's zijn maar ik durf niet te garanderen dat ie het niet meer zal doen.

Flomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:27

Klopt idd, veel mensen weten niet hoe ze moeten reageren in het verkeer op paarden, maar door met je hand op en neer te gaan een teken om vaart te minderen moeten ze wel snappen langzaam erlangs te gaan. Wij doen vaak met les dat we dan midden op de weg gaan stappen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:33

Ik heb het inderdaad ook wel eens. Vaak van mensen die dan nog lief lachen, en geen benul hebben dat ze een paard er erg hard mee kunnen laten schrikken. Mijn paard vluchtte gelijk weg als ie wat achter zich hoorde... Gelukkig heb ik wel een snel reactievermogen anders ging ik daarlijk met 60 kilometer per uur over die weg haha.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:34

Ja, door zo'n vriendelijke boer op een veel te grote trekker met veel haast ben ik ook al eens onder mn paard terecht gekomen. Deze vriendelijke vriend zag dat overigens maar had toch echt te veel haast om even te vragen of ik me misschien bezeerd had en dus kon ik met een overstuur paard en gekneusde enkel (dat was gelukkig het enige wat ik er aan over had gehouden) naar huis strompelen. Ik heb overigens toen hij aan kwam rijden mijn hand op en neer bewogen om hem te manen snelheid te minderen maar dat negeerde hij volledig.

Misschien is het handig om bij het halen van het trekker, brommer, auto, motorrijbewijs daar toch aandacht aan te besteden.

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:35

Niet iedereen weet hoe je het handigst met angstige paarden omgaat... Ik doe altijd als er verkeer aankomt dat heel erg hard rijd, of als het een megatractor is, even de berm uit en de weg op rijden. En als het moet, dan doe ik dat tot het laatste moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:42

Vervelend is dat altijd :(:)

Aan de andere kant moet ik ook wel zeggen dat sommige ruiters er wel een beetje om vragen hoor , in plaats van dat ze hun dier dan even in de berm of op een oprit ofzo parkeren , blijven ze zichzelf de weg toe-eigenen en moet de rest van het verkeer er maar achter blijven pruttelen....waardoor een paard ook niet bepaald rustiger wordt :P

Of hier pas geleden , 2 meiden met een paard dat gewoon rustig stapte , niks aan de hand , maar de dames zaten zelf een beetje paniekerig te doen en het verkeer op te houden door midden op de weg te gaan rijden. Als je dan nog niet eens tegen passerende auto's kan op een rustige weg waar niks aan de hand is , met een rustig paard....blijf dan lekker thuis :P

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:43

met mijn vorige 2 paarden liepen wij ook vaak een rondje achteraf met de paarden aan de hand.allemaal een veiligheidsvestje aan en de paarden zoiezo iets van lichtgevende dingen als het begon te duisteren.
en als extra hadden wij een kort zweepje bij zodat we konden zwaaien als ze maar wat te hard aan kwamen rijden(en dat gebeurde zeer vaak)en ja sorry,boze gezichten dat kwam wel eens voor maar liever dat dan een stel dooie paarden.zelfs mensen die in de buurt woonden en wisten dat er dagenlijks paarden liepen,hadden totaal geen respect voor je.
nu sta ik ook weer een beetje achteraf,maar in dit dorp hebben ze toch ietwat meer respect voor je.overigens zijn er altijd maloten die menen te moeten scheuren (of vuilniswagens die gauw de moter harder laten draaien.grrrr)

fenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:02

Rekening houden met paarden blijkt een lastige zaak in het verkeer :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:47

geduld is het probleem.paard is maar 1 pk en een auto wel wat meer.o paard schiet niet op.dan maar even toeteren om te laten horen ik moet en zal voorbij gaan en wacht niet op het paard.ik kan er echt heel boos om worden!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:05

Meer begrip voor de onwetende niet paarden mensen is wel op z'n plaats. Mensen die niets met paarden hebben zien echt niet of die bang is of wat dan ook. Laat staan dat ze snappen dat ze daar van schrikken. Al zou ieder paard dat gewoon moeten leren voordat ze op de weg gaan. Gewoon op het erf of bij het weiland is het niet zo lastig om ze eraan te laten wennen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 23:35

pmarena schreef:

Aan de andere kant moet ik ook wel zeggen dat sommige ruiters er wel een beetje om vragen hoor , in plaats van dat ze hun dier dan even in de berm of op een oprit ofzo parkeren , blijven ze zichzelf de weg toe-eigenen en moet de rest van het verkeer er maar achter blijven pruttelen....waardoor een paard ook niet bepaald rustiger wordt :P

Mijn paard zijn schrik reactie is dat hij zich om wil draaien naar het 'gevaar' en wil zien wat het is. Dit houd in, dat hij zich dus breed over de weg begeeft. Dit heb ik sowieso liever dan dat hij ervandoor sjeest, maar dan heb je dus wel dat je de hele weg versperd voor eventuele ongeduldige automobilisten en boeren :j

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:29

Tigra_ schreef:
Meer begrip voor de onwetende niet paarden mensen is wel op z'n plaats. Mensen die niets met paarden hebben zien echt niet of die bang is of wat dan ook. Laat staan dat ze snappen dat ze daar van schrikken. Al zou ieder paard dat gewoon moeten leren voordat ze op de weg gaan. Gewoon op het erf of bij het weiland is het niet zo lastig om ze eraan te laten wennen.

Moet je dan perse kunnen zien of een paard bang/angstig is of niet ?
Gewoon fatsoenlijk er langs rijden kan ook wanneer je er niks van weet.

Jammer genoeg word het niet (goed genoeg) tijdens de rijlessen behandeld.

Ik rijd zelf met zo'n associaal herrie makende amerikaan en er is geen paard wat hinder van mij heeft.
De berijders zouden het liefst 2 duimen omhoog doen naar me maar kunnen maar 1 duim geven omdat ze ook de teugels vast moeten houden.
Het kan dus wel gewoon als je maar je verstand gebruikt en er in ieder geval iets van weet.

Misschien een idee om vanuit bokt een landelijk info spot te (laten) maken voor op de tv zenders.
We kunnen hier wel lopen klagen over het gedrag maar daar bereiken we niks mee.
Misschien tijd om hand in eigen boezem te steken en aan anderen laten zien hoe het wel moet.

Gr Dennis

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:31

Millanka schreef:
pmarena schreef:

Mijn paard zijn schrik reactie is dat hij zich om wil draaien naar het 'gevaar' en wil zien wat het is. Dit houd in, dat hij zich dus breed over de weg begeeft. Dit heb ik sowieso liever dan dat hij ervandoor sjeest, maar dan heb je dus wel dat je de hele weg versperd voor eventuele ongeduldige automobilisten en boeren :j

Mijne kan ook beter zien wat er aan komt , dan een vervaarlijk gebrom op haar af horen komen :j

Maar daarom zet ik haar dan al van tevoren (als ik een echt vreemd geluid aan hoor komen) even in de berm / een oprit met haar neus naar de kant van het "gevaar" , iedereen blij. Ik kan me ook wel voorstellen dat andere weggebruikers het nogal storend vinden als de weg geblokkeerd wordt.

Maargoed , soms is het even niet anders , het blijven dieren die ineens raar kunnen doen , net als kinderen :P

Maar ik kan me in de auto ook wel eens ergeren aan paardenmiepen die niet anticiperen op ander verkeer en gewoon onnodig de weg blokkeren doordat ze niet zo handig handelen.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:37

Als ik zie dat er een paard voor me rijd, rijd ik met 5 km voorbij. Puur omdat ik weet hoe vervelend het is om hard en met veel geluid ingehaald te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:00

Langzame inhalers zijn anders ook erg irritant bij een onrustig paard hoor :=

Dan is een auto helemaal net zo'n sluipend roofdier , dat zijn prooi gaat bespringen...

Gewoon lekker de auto er in een wat langzamer tempo langs laten rollen maar verder niet bijzonder overdreven doen , dat is het beste.
Een stappend paard gaat meestal al harder dan 5 km per uur , dan kom je er nooit langs :P

Gewoon lekker terugzakken tot een gangetje van 30 - 40 km en genoeg ruimte houden tussen paard en auto , daar is niks mee , maar gekker moet je het ook weer niet maken vind ik als ruiter met een paardje dat snel wat zenuwachtig wordt :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:32

Haha inderdaad, mijn paard kan er ook niet tegen als er een auto of traktor er maar achter blijft hangen. Hij is eigenlijk ook wel 99 procent verkeersmak, er zitten wel soms van die rare momenten tussen dat hij er in eens heel erg bang voor is.

Maar dat zijn dingen zoals een persoon die een raar geluidje bij zich heeft, of die er gewoon raar uit ziet, of die raar loopt of zich raar gedraagt (Ja, mijn paard is een beetje discriminerend, hij vind dat soort dingen toch echt heel raar en eng!) Maar eigenlijk kan ie het meeste verkeer wel verdragen. Daarom vind ik het zo moeilijk, want ik verwacht niet dat ie zich zo gedraagt. Ik ga altijd als ik iets aan hoor komen in de berm lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:07

Herkenbaar :D

Als er meerdere dubieuze dingen tegelijk komen , dat is ook altijd wel geinig :P

Van die licht verontrustende dingen die ze normaal nog wel redelijk kunnen hebben , puur door gewenning en door zelf rustig te blijven en een beetje laconiek tegen die pony te doen , maar die eigenlijk toch wel een iets verhoogde hartslag geven :P

Bvb. in de verte een boer in een geel regenpak in een akker , een tractor die met een flink gangetje en veel lawaai aan komt rijden , en dan nog een stel spelende honden achter een heg , en dat allemaal tegelijk en net wat te dichtbij....en dan komt er een kind aan met een schril toetertje op de fiets , dat is dan net de druppel waardoor er iets knapt bij die van mij :P

Maargoed wanneer kom je dat nou tegen.... dat zijn dus van die momenten :=

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:27

Volgens mij wordt er binnenkort een campagne gestart voor automobilisten hoe ze om moeten gaan als ze een paard tegenkomen in het verkeer. Weet niet meer waar ik dit gelezen heb en wie het initiatief heeft genomen daarvoor.

Tja, automobilisten met niet-paardenmensen erin. Ik heb altijd het idee dat ze gewoon bang zijn dat het paard 'op hol slaat' en er dan maar zo snel mogelijk langs willen zijn om schade aan de auto te voorkomen echter levert zo'n dot gas vaak juist voor onnodige problemen waardoor de automobilist toch weer denkt; 'zie je nu wel, ze heeft dr paard niet onder controle' *zucht*

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:13

of je komt in het bos crosmotoren tegen. Die supernetjes voor je aan de kant gaan, alle 6 de motoren uit gezet zijn en keurig wachten dat je elkaar gepaseert hebben en dan voorzichtig
de motoren starten en tevens ook voorzichtig wegrijden en buiten zeer veel afstand het gas losgooien. Ik heb deze mannen dus ook zeer vriendelijk bedankt dat ze zo geweldig rekening hielden met een paard.

Gelukkig kan het ook anders.

Of je staat te kletsen met 3 paarden op een plekdie daar heel geschikt voor is. komt er een idioot op een puch aan en die vliegt zonder gas te minderen zo vol gas,(wel 70) vlak achter de paarden langs....
doe mij die crosmotoren maar

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:46

Het is niet alleen vervelend, het is ook nog eens verboden om te toeteren als er geen direct gevaar dreigt! Er staat een flinke boete op als het opgemerkt wordt... Jammer genoeg rijden er natuurlijk nooit agenten langs in zo'n geval. Overigens ben ik wel van mening dat als een paard niet tegen het geluid van een toeters kan, hij nog niet op de weg thuis hoort... Maar dat is een eindeloze discussie ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:53

Ik heb zelf nog weleens de neiging om te schrikken als een automobilist hard aankomt en dan plotseling begint te toeteren (ben zelf vrij gevoelig voor harde geluiden namelijk). Nou dan zijn toch echt de rapen gaar natuurlijk. Waar de arabs staan, daar kijk ik sowieso heel erg goed uit, en dus ook regelmatig achter me, om het verkeer in de gaten te houden, en dan gaaf ik ze even een seintje dat ze rustig aan moeten doen. Handig om twee redenen: 1: ze weten dat ik ze heb gezien, dus ze hoeven niet meer te toeteren en 2: ik krijg de tijd om uit de weg te gaan, en met jong paarden zelf in de berm te gaan staan en als het kan om te draaien zodat ze kunnen zien.

Niet dat het bij elke automobilist lekker werkt hoor. Sommige crossen nog keihard en super dicht langs je heen :roll: maar goed, bij elke auto die wel rustig aan doet is voor het paard en een schrik minder en meteen een goede ervaring met een voorbijgaande auto.

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:19

Ik heb al een keer met mijn beugel een spiegel van een inhalende auto erafgereden, doordat de bestuurder zo nodig mij (ik reed in de berm) en een fietser die aan de de andere kant reed wou inhalen met 70 km per uur op een smalle weg en uiteidelijk moest uitwijken naar mijn kant.

Mijn paard vertrouwde mij gelukig door en door en stapte gewoon rustig verder, maar moest er na die tijd wel af want er zaten wat snijwonden van het glas in mijn bovenbeen. Paard had gelukkig niets.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:42

Helaas komt het heel vaak voor... Een paar jaar geleden was ik in de berm aan het rijden met mijn zusje. We zagen al een vrachtwagen van achter aankomen dus reed ik voorop. Mijn paard schrikt werkelijk zelden... Toen de vrachtwagen naast mijn zusje reed begon hij ineens de berm in te komen. Haar paard schrok ervan en draaide om. De vrachtwagen stond op dit moment recht achter mijn paard op nog geen have meter. Ik was niet bang en mijn paard op dat moment ook niet... tot de eikel ineens keihard ging toeteren (Hij had een ruime twee-baans weg tot zijn beschikking en ik reed in de berm langs een sloot).

Mijn paard schrok hier behoorlijk van en schoot er vandoor. Helaas kwamen we niet ver want hij gleed uit over grint en landde bovenop me. Ik was toen zeker 20 minuten bewusteloos, zusje in paniek en de chaufeur.... Die was gewoon doorgereden. Mijn paardje was in blinde paniek naar zijn stal gerend. Toen ik weer bij kwam was het goed mis. Ik was heel mijn coördinatie kwijt, knie volledig aan flarden geschaafd en wist totaal niet hoe ik recht moest lopen. Zusje had de ambulance gebeld maar ik moest naar mn maatje... Toen ik hem daar helemaal rillend en open geschaafd op stal aantrof ben ik in janken uitgebarst. Ik stond erop dat er een DA kwam eer ik de ambulance instapte.

Uiteindelijk had ik een zware hersenschudding en verschoven meniscus (of hoe je het ook schrijft) en mijn maatje had zijn schouder flink opengeschaafd maar het ergste was dat het meer dan 2 jaar heeft geduurd eer ik mijn paardje weer fatsoenlijk langs een vrachtwagen kreeg.

Tegenwoordig kan ik behoorlijk pissig worden als ik zo'n grappenmaker tegenkom.
Gelukkig zijn we er beide helemaal bovenop gekomen (behalve wat donkere "litteken" vlekken op zijn schouder). Maar het had ook heel anders kunnen aflopen.