Opeens gaat het gedrag weer mis...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Opeens gaat het gedrag weer mis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:20

En mijn verzorgshetlander valt me weer aan.

Het longeren ging allemaal prima, ik longeer hem al iets van een half jaar. Langzaam opgebouwd met longeersingel en bijzet, dat ging allemaal prima en gisteren ging het ook erg goed. Maar vandaag... Hij weigerde om rechtsom gelongeerd te worden. Dan kwam hij op me af en draaide zich om naar de linkerhand. Dus ik dacht dat het misschien aan de bijzet lag, en heb die afgedaan. Hij bleef het doen. Dus toen de longeersingel eraf. Geen verschil. Dan zat er nog maar 1 ding op: los longeren. Linksom ging erg goed, nette galop etc. Maar rechtsom kwam hij op me af galopperen, steigeren, galop, steigeren, net zo lang tot hij bij mij was. Ik kon niks anders en ben de omheining maar uit gevlucht. Ik heb het 1 uur geprobeerd maar helaas geen verschil.
Ik was gewoon echt bang van hem. Maar wat wil je ook als een paard steigerend op je af komt met zijn oren helemaal in zijn nek? Het voelde echt als mij aanvallen. Het vreemdste vind ik dan nog dat het gisteren wel goed ging en vandaag 'opeens' niet. Lijkt mij dat het niks met zijn hoefbevangenheid van afgelopen winter heeft te maken, zijn hoeven zijn op een nette lengte.

Ik weet niet wat ik moet doen, heb alles al geprobeerd. De longeerzweep werkt niet, als je je daarmee afweert rent hij er gewoon doorheen. Het is vooral bij de overgang stap-draf en draf-galop. Weet iemand misschien wat dit voor gedrag is?

Equiine

Re: Opeens gaat het gedrag weer mis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:22

Het is dus een hem. Maar is het een ruin of een hengstje? :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:25

Een ruin is het. :) Volgens mij al een aantal jaar, hij is ook al 20 en is niet aan het puberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:25

Als het echt aanvallen is, dan is dat dus 'gewoon' een kwestie van dominantie. Heb overigens het verhaal van jullie wel eerder/vaker gelezen, er zat altijd wel iets niet helemaal goed in de verhouding tussen jullie, of wel?

Wat versta je onder 'afweren' met de zweep? Houd je hem dan gewoon voor je als begrenzing, of sla je hem er ook echt mee? Een pony die op mij komt afgestormd, of dat nou uit paniek/angst of uit agressie/dominantie is, die mep ik letterlijk en figuurlijk van me af, om mezelf het vege lijf te redden. Ik zou zeggen; neem de zweep of een bezem en geef hem eens een paar rotknallen als hij jou zo aanvalt.

Uiteraard is het heel logisch dat je er bang van wordt, maar helaas heeft pony dat heerlijk in de gaten, is voor hem alleen maar een bevestiging dat hij dus de leider is, en dat hij jou zonder pardon gewoon omver mag denderen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-07-11 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:25

Tja het ligt er aan hoe je hem bijzet en wat je van hem vraagt. Shetlanders kunnen dressuurmatig niet zoveel hebben qua bouw dus als jij hem te strak bijzet kunnen zijn spieren dat misschien niet aan.
Verder is het sowieso een dominantieprobleem. Doordat jij wegrent wint je shet en is hij de baas over jou. Volgende keer afweren met een kort zweepje. Wordt ie gevaarlijk, sla hem dan een keer hard. En dan echt hard he, want als hij jou slaat doet het ook pijn. Reageer zoals een paard zou reageren. Dus ook in hardheid in je correctie in dit geval. Nu moet je hem niet de hele tijd gaan slaan maar dit puur als correctie/verlenging van de arm gebruiken.
Als je problemen houdt zou ik iemand met verstand van zaken erbij roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:26

Gisteren geen rare beweging gemaakt ofzo? Of misschien in de weide, dat er iets vast zit en hem vandaag erg pijn doet ...

Verder merk ik bij mijn pony dat hij altijd heel subtiel probeert weer z'n eigen ding te doen en ik dit niet altijd merk. Als ik dan te fel ben afgezwakt zeg maar, dan neemt hij z'n kans .. En dan word ik wakker geschud en moet ik eens heel hard inkomen, en dan is het weer in orde en kunnen we weer rustig verder ... Als het geen medisch iets is denk ik meteen aan zoiets ... Die van mij is ook medisch in orde maar heeft toch 1 kant waar hij moeilijker op loopt dan de andere (dat is normaal), dus dat zou kunnen verklaren waarom het maar aan 1 kant gebeurd (nogmaals, als het niks medisch is ;) ).

Je zegt dat de longeerzweep niet werkt, maar wat doe je daar precies mee?
Ik heb namelijk het idee dat ikzelf geen problemen zou hebben met een shetlander, een zweep kan heel hard raken hoor indien nodig ... En wat doe je zelf? Maak je je groot of kruip je bij voorbaat al de grond in, net voordat je de omheinig uitvlucht?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:28

:= maar als de gevraagde oefeningen misschien 'te moeilijk' voor hem waren, of hij zat niet lekker in z'n vel, of hij heeft pijn, of weet-ik-veel-wat, dat is toch geen reden om iemand aan te vallen? Dan is het toch álsnog uit den boze?
Zou wat zijn hier, heb er 3 staan en elke dag is er wel een ander die iets niet kan, niet leuk vind of die gewoon een baaldag heeft, maar dat hoeven ze verdorie niet op mij af te reageren, en al helemaal niet op zo'n manier.

Edit: als een zweep alsnog niet hard genoeg aankomt, zijn er ook manieren om dat tijdelijk even te veranderen....
Bijv. door een moertje aan de slag van je zweep te bevestigen.
Maar kan me haast niet voorstellen dat hij echt door een échte flinke mep van een goede zweep heen zou denderen, ligt er ook aan waar je hem raakt.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-07-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:30

Bedankt voor de reacties, Joyciej dat klopt. In het begin ging het ook niet goed, maar nu al een hele tijd wel. Ik geef hem dan van een afstand een tikje, harder 'durf' ik niet, want dan gaat hij al helemaal bijten. Vooral als hij dicht bij mij is en als ik hem dan met de zweep zou slaan. Gaat hij mij dan niet juist hard bijten of juist extra schoppen? De Jambette van VD doet hij ook naar mij, maar niet zoals het zou moeten. Echt met behoorlijk veel kracht erachter.
Je zult denken dat je met de longeerzweep ook een harde tik kunt geven, maar het zit anders. Hij loopt dan rechtsom om mij heen. Zodra hij naar draf moet komt hij naar mij toegelopen met zijn oren in zijn nek. Je kunt hem niet van je afweren, want bij een tik tegen zijn neus steigert hij vlakbij je.

Na het longeren ging het wel weer goed, toen beet hij niet meer. Ik heb het gevoel dat ik dan wel weer de leider ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:31

@ JoyCiej007 : Tuurlijk :j Als mijn pony ooit zo op mij af zou komen sla ik hem eerst waar ik hem raken kan (en volgens mij zal ook heel de buurt weten hoe ik hem precies noem, wat op dat moment niet zo aardig is :+ ), maar daarna zou ik wel meteen gaan kijken/denken of hij het misschien niet deed omdat er ergens iets vast zat.

De TS is die eerste fase al voorbij, de situatie is gekalmeerd (niet zoals het hoort, maar daar kan je nu niks meer aan doen) dus ze kan wel eens gaan bedenken of er misschien niet iets verandert is waardoor de pony zo doet of dat er ergens een probleem zou kunnen zijn ... Vind ik dan :+

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:33

Ik heb al goed nagedacht of er iets is gebeurd, maar ik kan me niks bedenken... Gister heb ik hem wel met bijzet gelongeerd, deze stond echt niet strak eerder te los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:35

Irmy schreef:
Bedankt voor de reacties, Joyciej dat klopt. In het begin ging het ook niet goed, maar nu al een hele tijd wel. Ik geef hem dan van een afstand een tikje, harder 'durf' ik niet, want dan gaat hij al helemaal bijten. Vooral als hij dicht bij mij is en als ik hem dan met de zweep zou slaan. Gaat hij mij dan niet juist hard bijten of juist extra schoppen? De Jambette van VD doet hij ook naar mij, maar niet zoals het zou moeten. Echt met behoorlijk veel kracht erachter.
Je zult denken dat je met de longeerzweep ook een harde tik kunt geven, maar het zit anders. Hij loopt dan rechtsom om mij heen. Zodra hij naar draf moet komt hij naar mij toegelopen met zijn oren in zijn nek. Je kunt hem niet van je afweren, want bij een tik tegen zijn neus steigert hij vlakbij je.

Na het longeren ging het wel weer goed, toen beet hij niet meer. Ik heb het gevoel dat ik dan wel weer de leider ben.

Je zegt het zelf .. harder durf je niet .. Daar zit het probleem. Jammer voor jou .. Ofwel dat wel gaan durven, ofwel begeleiding zoeken die zorgt dat je dat durft, ofwel de pony uit handen geven. Anders wordt het alleen nog maar erger en het is nu al gevaarlijk vind ik ...

Ook dat hij allerlei dingen naar je doet geeft aan dat het helemaal niet goed zit tussen jullie ... Mijn pony gooit ook wel eens een beentje uit, maar nooit naar mij toe. Sterker nog, vandaag vroeg ik z'n voet op te tillen (naar voren toe) terwijl ik voor hem stond (wel op afstand) en hij weigerde het gewoon te doen .. ik moest eerst opzij gaan staan en toen deed hij het :+

Als je hem afweert en je raakt z'n neus en hij gaat steigeren .. so what? Een 2e goede mep en dat raakt ook wel weer opgelost ...
Maar dan moet je dat natuurlijk we durven, en ik vrees dat daar het probleem zit ;)

Na het longeren ging het wel weer goed? Wanneer was dat precies? Nadat je naar buiten was gevlucht?

Over wat er gebeurd kan zijn staat al in mijn eerste post ... een verkeerde beweging tijdens het werk of in vrijheid kan al genoeg zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:37

Kijk, dat is het probleem. Je zit vol met schrik en spanning en hij voelt dat. Geef hem een goede tik. Bijt hij? Nog een tik, en zo doorgaan tot hij het heeft begrepen. Mijn tinker test ook graag eens. Woensdag met het hoeven uit kuisen nadat ik uit de piste kwam trok ze haar achterbeen weg en sloeg ze hem terug. Ik heb me onmiddellijk omgedraaid en haar een goede mep gegeven. Ze begreep het wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:40

Het is paard-eigen om vrijwel continue de rangorde uit te testen en te bevestigen. Het is ook uitermate frustrerend voor een paard als hij geen leider heeft (aan jou), dan gaat hij dus maar zelf die rol vervullen.
Daarom is consequentie met alles wat je doet en met ieder paard ook zo belangrijk, en het éne paard is dominanter aangelegd dan het andere.

van een afstand een tikje.......... tikje op z'n neus.......... daar weer je natuurlijk een paard niet mee af. 't is geen cavia. En als je hem 'een tikje' geeft, dan gaat hij bijten? :oo
Meid, dan zit er écht iets goed mis, sorry dat ik het zeg :(:)
Als jij hárd genoeg corrigeert, en dan bedoel ik écht hard, dan bijt en schopt hij niet, jij zorgt dat je dat voor bent, en gooit hij dan alleen al z'n been in de lucht zal jij doorgaan met hem een flinke mep te verkopen net zo lang tot hij stopt!

Mijn welsh a merrie (dit is overigens geen probleem in de omgang) moest leren wennen aan de menzweep. Ze liet het allemaal toe, maar ineens sloeg ze héel fel en gericht uit naar de zweep. Heeft meteen flinke lel (en hard ook) gekregen, hierop reageerde ze met terugtrappen en heeft ze dus nóg een lel gehad. Is ze helemaal, niet uithalen naar de zweep!

Wij mensen wegen maar een fractie van het gewicht van zo'n pony. Je weet hoe hard paarden kunnen trappen, ook naar elkaar. Dan hoef jij echt niet aan te komen met 'een tikje'; als een paard binnen een kudde/groep het andere paard echt niet respecteert, dan zal de leider het dier op z'n plaats zetten, en hard ook!

Het verschil is dat je niet zomaar schade aanricht met een flinke mep of schop, maar paard hoeft maar lichtjes te trappen en wij liggen al in het ziekenhuis, of nog erger.
Pony heeft nu geleerd dat als hij dat gedrag vertoont, dat jij voor hem aan de kant gaat. En dat is voor hem alleen maar een héle duidelijke bevestiging dat híj de baas is, en jij 'slechts een onderkruipsel wat voor hem aan de kant moet'.

Dan had ik het toch goed. Dit soort problemen moeten echt goed worden aangepakt, want zoals je ziet, komt het anders idd weer terug.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:42

Ik heb het longeren altijd gedurft maar op dit soort momenten is het anders. Ik ken hem nu 1 jaar, en we hebben wel eens onze ups & downs. Maar normaal gesproken gaat het wel goed. Misschien botsen onze karakters, allebei eigenwijs.

Na het longeren was toen ik hem uit liet stappen, en ik het al heel vaak geprobeerd had rechtsom. Linksom ging ik hem nog wat laten draven en toen was het wel goed. Ik ben samen met hem de omheining uitgelopen en alles ging weer goed.

Het is soms zo frustrerend, het liefste geef ik hem een tik om hem door te laten lopen, maar zodra hij voor mijn neus staat en steigert word ik helaas bang. Ik heb hem zo vaak op de hoefslag gezet. Bedankt voor je uitgebreide uitleg Joyciej. Ik denk inderdaad dat dit ons probleem is. Maar weet hij wel om te gaan met andere paarden? Klinkt raar, maar hij staat dan ook alleen en krijgt nooit een trap van een ander paard. Ik ga hem dan maar eens aanpakken, maar op een zacht tikje reageert hij met een klein bokje.

Zo heb ik hem bijgezet, je ziet dat hij nog veel ruimte heeft en ik niet veel van hem vraag. De foto is trouwens een beetje uit de verkeerde hoek genomen.
Dit was het moment waarop het nog wél goed ging.
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:45

[***] schreef:
@ JoyCiej007 : Tuurlijk :j Als mijn pony ooit zo op mij af zou komen sla ik hem eerst waar ik hem raken kan (en volgens mij zal ook heel de buurt weten hoe ik hem precies noem, wat op dat moment niet zo aardig is :+ ), maar daarna zou ik wel meteen gaan kijken/denken of hij het misschien niet deed omdat er ergens iets vast zat.

De TS is die eerste fase al voorbij, de situatie is gekalmeerd (niet zoals het hoort, maar daar kan je nu niks meer aan doen) dus ze kan wel eens gaan bedenken of er misschien niet iets verandert is waardoor de pony zo doet of dat er ergens een probleem zou kunnen zijn ... Vind ik dan :+

Oh, bedoel je het op die manier. Nee oké, dan begrijp ik je.
Maar hoe dan ook, stel dat er idd wat aan de hand is, dan kan dat de reden zijn waarom hij anders dan anders reageert. Máar, als een paard zó reageert, echt gericht aanvallen, dan zit er allereerst nog altijd iets heel goed mis in de rangorde.

Als een paard met heftige rugpijn gaat bokken en steigeren en gek doen om jou er af te krijgen tijdens het rijden, doet hij dat omdat hij dus (achteraf gezien) pijn in de rug heeft. Maar hij bokt jou er dan (in geval van pijn dus!) er niet af óm jou er af te krijgen, dat is bijzaak. Zo'n paard gaat niet jou van z'n rug bokken en vervolgens, als jij op de grond ligt, jou nog eens flink aanvallen. Daar gaat het hem niet om; hij heeft pijn, en dat 'uit' hij.
Als de shet van TS pijn zou hebben, zou het geen logische reactie zijn om dat in agressie om te zetten en haar aan te vallen. Want als er een goede rangorde is, en pony zou TS respecteren, dan zou hij nooit aanvallen. Wie weet loopt hij dan alleen maar te bokken en te steigeren aan de longe, of gaat hij staken, liggen of wat dan ook, maar TS aanvallen?...
Bedoel dus dat er misschien wel wat aan de hand kan zijn, maar ongeacht wat dat is, alsnog is dan probleem nr. 1 het dominantieprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:49

Daar volg ik je ook helemaal in :j
Ik kan me niet voorstellen dat die van mij ooit zo tegen mij zou doen, ookal zou hij compleet vast zitten .. Die van mij zou dan gewoon niet meer lopen, en heel zuur reageren als ik dat wel zou willen, maar nooit op mij af komen steigeren ... (of misschien ook wel, kan het eigenlijk niet zeker weten hé, maar dan weet hij wel meteen dat ik daar niet van gediend ben :+ ).

Heb trouwens pas een filmpje gezien van een pony die ook gericht aanvalt, maar echt niet normaal ... Dat was ook puur een reactie op de mens, ze hadden de pony met stenen zitten bekogelen enzo ... Ik zeg niet dat TS dit doet :+ maar misschien doet ze wel andere dingen die de pony moeilijk kan verwerken en is dat zich allemaal gaan opbouwen tot ze op dit punt zijn?

Ik denk maar hardop hoor .. Het is moeilijk via internet om alles in te schatten ;)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:52

Ik heb nooit, maar dan ook echt nooit, hem pijn gedaan. Vind ik echt ziek, als je zoiets doet. :n Dat filmpje heb ik trouwens ook gezien, maar zo fel reageerde hij nou ook weer niet, die pony was echt door het woeste heen.

Maar waarom zou hij dan linksom wel alles voor mij doen en mij niet aanvallen, maar rechtsom niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:54

ik denk dat dit moeilijk te beoordelen is zonder het gezien te hebben. Ik lees wel heel veel over angst en "niet durven", dus ik zou zo gokken op een dominantieprobleem en dan raad ik je aan serieuze hulp te zoeken bij iemand die hier verstand van heeft.
Feit dat hij het rechtsom wel doet en linksom niet zou kunnen zijn doordat hij rechtsom minder soepel is dan linksom en hij dus rechtsom iets moet doen dat hij minder prettig vindt. Op dat moment valt hij uit omdat hij het niet wil en jij geeft hem zijn zin (eerst de bijzet er vanaf, daarna de longeersingel er vanaf, ook nog de longeerteugel los en uiteindelijk vertrek je maar gewoon) dus hij boekt winst! Daarna ga je hem poetsen (en vraag je dus niets moeilijks van hem) en dan accepteert hij jou wel weer in zijn buurt. Hij krijgt dus gewoon precies wat hij wilt en wanneer hij het wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:55

@ Irmy : Denk dat ik daar al (meermaals) een mogelijkheid voor gegeven heb ;)
Ik zeg niet dat het dat is, maar dat kan het wel zijn ...

Dus (nogmaals): je pony kan zich pijn gedaan hebben en dus vastzitten, waardoor rechtsom lopen pijn doet. Of je pony vindt het rechtsom gewoon moeilijker dan linksom en omdat jij niet de leider bent wil hij zich zo onttrekken aan het werk.

Dat zijn de meest voor de hand liggende dingen waar ik nu zo meteen op kom. Misschien dat nog andere mensen andere mogelijkheden hebben...

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:58

[***], maar daar zit het probleem niet. Hij heeft geen pijn gehad. Wandelen ging wel gewoon goed en hij liep niet kreupel of moeilijk. Als hij rechtsom moeilijker zou hebben gevonden, waarom deed hij het gisteren dan wel gewoon netjes? Ik snap het niet helemaal, dat het op 1 dag kan veranderen zonder dat hij pijn heeft gehad. Bij mijn bijgevoegde foto in mijn vorige reactie zag je dat hij niet helemaal vast zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:04

Irmy schreef:
[***], maar daar zit het probleem niet. Hij heeft geen pijn gehad. Wandelen ging wel gewoon goed en hij liep niet kreupel of moeilijk. Als hij rechtsom moeilijker zou hebben gevonden, waarom deed hij het gisteren dan wel gewoon netjes? Ik snap het niet helemaal, dat het op 1 dag kan veranderen zonder dat hij pijn heeft gehad. Bij mijn bijgevoegde foto in mijn vorige reactie zag je dat hij niet helemaal vast zit.

Bedenk maar dat het zoiets is als spierpijn. Als wij jou vandaag vragen om 10 keer op te drukken en dat morgen nog 10 keer te doen, dan heb je morgen vast spierpijn en zal je het niet willen of kunnen...

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:44

Als het echt aanvallen is, dan is dat dus een kwestie van dominantie. :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:09

akp schreef:
Als het echt aanvallen is, dan is dat dus een kwestie van dominantie. :P

Goh, meen je dat? Ik dacht dat dat een verkapte, stiekume liefdesverklaring was :')
Volgens mij was iedereen daar wel achter inmiddels........

TS: er zal vast een reden zijn voor zijn gedrag, maar dat is soms heel moeilijk en soms helemaal niet te vinden. Wat de reden ook moge zijn; jij vraagt iets van hem, laat hem iets doen, en om de één of andere reden is hij het daar niet mee eens. En waar een normaal en goed opgevoed paard dit op een andere manier zou laten zien, ziet hij dat als een kans om jou aan te vallen.
En dat dominantieprobleem zal je eerst moeten aanpakken, voordat je uberhaupt ergens anders mee bezig kan gaan.

Aangezien het om een vrij oude pony gaat; is er, voordat jij hem kwam verzorgen, eerder/vroeger wel wat mee gedaan, of heeft hij jarenlang lekker z'n gangetje kunnen gaan?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 23:05

Er is op gereden vroeger, vertelde de eigenaar van nu. Maar zij weten niet veel, hij komt van de handelaar. Toen hij kwam was hij ook flink dominant en bang voor de zweep. Hij heeft een andere verzorgster gehad vroeger. Het kan best zijn dat hij of een flinke tijd niks heeft gedaan, of dat hij niet goed is behandelt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:22

En nu is hij niet meer bang voor de zweep dus blijkbaar?
Dan zal dit hoogstwaarschijnlijk het zoveelste shetje zijn waar altijd maar wat mee aangeprutst is... zonde.