Pauze tijdens trektocht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Majow91

Pauze tijdens trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:12

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik met mijn vriendin met onze paarden op vakantie in de buurt van een mooi natuurgebied. Wij willen dan een soort van trektochten gaan houden. Dit willen wij 4 dagen lang en dan de halve dag ongeveer. Onze paarden komen van een kamp waar ze in de vakanties 5 dagen van 9 tot 17 trektochten deden. Dit hebben we nu zo´n 4 á 5 jaar niet meer gedaan. We rijden nu alleen nog één keer per week zo´n 3 á 4 uur op een dag (hele kleine trektochtjes dus).

Nu vroeg ik mij af om de hoeveel uur je eigenlijk pauze moet houden en hoe lang? Dacht zelf iets van om de anderhalf uur een kwartiertje.

Hoop dat jullie mij hier wat meer over kunnen vertellen!
X

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:09

Het gaat maar beperkt om de tijd die je rijdt, je houdt pauze als je paard en jij daar baat bij hebben. Dat is dus afhankelijk van jullie conditie, het tempo waarmee je rijdt, het terrein waar je rijdt en of je een perfecte pauzeplek tegenkomt.
Maar als je allemaal een fatsoenlijke basisconditie hebt kun je normaal gesproken best 2 uur rijden voordat je pauzeert. Overweeg ook om met langere tochten een stuk naast je paard te lopen, is fijn voor jullie beiden ;)

Overigens heb jij het over dagtochten en niet over trektochten. Het woord trektocht impliceert overnachtingen tijdens je tocht.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:22

Welnee joh ;) Stel je gaat om 9 uur starten, dan zou ik tussen 12 en 1, 1 a 1,5 uur pauze houden en dan ook singel los en (eventueel) bit uit zodat ze kunnen grazen. Veel stappen tijdens het rijden en dan houden ze dat makkelijk uit. Bij een hoge tempraturen kun je beter vroeger vertrekken en een langere middag pauze houden zodat je in de late namiddag verder kunt. Op deze manier houden ruiter en paard het prima vol.

fairmaiden

Re: Pauze tijdens trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:28

Als je paarden een goede conditie hebben, dan kunnen ze best een stuk aaneen lopen dat langer is dan 2 uur. Mits jullie er niet in galop op los gaan ;) Je kan tijdens die tochten ook hele stukken stappen, er eens een stukje naast. En een keer pauze na zo'n 3-4 uur ofzo.. kunnen je paarden even grazen en zonder zadel rondkeuvelen. Volgens mij kom je dan een heel eind :)
Veel plezier in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:28

Wij deden 4 uur rijden, half uurtje - uur pauze, 4 uur rijden.

labyrinth

Re: Pauze tijdens trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:37

Gewoon even interesse, waar komen jullie paarden vandaan, welk kamp zeg maar :)

Majow91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:43

beetje erg laat antwoord, maar onze paarden komen uit havelte, T peerdespul, excuses dat ik nooit gereageerd heb

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:10

Majow91 schreef:
beetje erg laat antwoord, maar onze paarden komen uit havelte, T peerdespul, excuses dat ik nooit gereageerd heb

Dag Majow91

Leuk dat je paardjes hebt gekocht bij 't Peerdespul! Welke als ik vragen mag? :)

Wij rijden van 10u tot 17u met een middagpauze van een uur om 13u en twee kleine pauzes van een kwartier (bij warm weer kan dit 20 min worden) tussendoor.

Groetjes
Domenique