Waar op letten bij het kopen van een 2e hands trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisaschokker

Waar op letten bij het kopen van een 2e hands trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:35

Hoi,

Morgen ga ik kijken bij een trailer met de volgende omschrijving:
Te koop Weyer trailer.

geheel opgeknapt in 2010. Nieuwe bodem (vrachtwagenbodem) nieuwe zijwanden nieuwen banden.
Vorige maand nieuwe verlichting en nieuwe kabels.

Kap is van IJzer deze moet even geschuurd en geshilderd worden dan weer helemaal perfect (maar hoeft niet).

Er zitten rubbere matten in de bodem deze zitten er bij.

Trailer welke je zonder een E rijbewijs mag trekken.

Nu heb ik er zelf niet veel verstand van.
Wat is goed om aan te denken/controleren?

Ik hoor het graag,

Groetjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:57

Weeg dat ding even, voordat je koopt. Hij kan door die opknapbeurt best een stuk zwaader zijn geworden!

_Roxanne

Re: Waar op letten bij het kopen van een 2e hands trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:58

Let er op dat de bodem goed is! En inderdaad, het gewicht.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:10

Als je ervanuit gaat dat je de trailer zonder E rijbewijs wilt gaan rijden, moet je eerst even checken of dat wel mag. Dat de eigenaren dat nu legaal doen wil nog niet zeggen dat jij het ook legaal mag. Dat ligt aan de combinatie met de auto

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:25

Bedankt voor de tips tot zover.
Waar kan ik hem laten wegen?
Is dit ook echt nodig?
Aangezien ik wel een E rijbewijs heb...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:30

dat kun je nakijken op het internet.er zijn enkele keuringsstations voor trailers.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:02

Bodem én wanden op rotte plekken (tik er eens met de achterkant van een schroevendraaier), koppeling of er speling op zit, banden of ze niet poreus zijn of dat er scheuren in zitten), verlichting en gewicht.
Ik zou vragen of ik hem zou mogen laten keuren bij een PACK-keuringsgarage.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:14

Nu heb ik er zelf niet veel verstand van.
Wat is goed om aan te denken/controleren?

Ik hoor het graag,

Groetjes[/quote]

Als je er zelf geen verstand van hebt zou ik nooit zo een 2e hands trailer kopen van een advertentie. Ga dan naar een winkel waar ze 2e hands verkopen en waar je garantie hebt als er iets is. Er staan te veel handelaren op o.a. marktplaats die een trailer kopen en er een lap overheen halen en weer doorverkopen met de mededeling dat ze diverse dingen hebben vervangen en dat ze er altijd fijn mee hebben gereden. Kijk aub goed uit voordat je kat in de zak koopt. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:16

die winkels zijn ook niet heilig hoor, ik kocht daar een trailer met een nieuwe bodem, zooo jammer dat een jaar later de complete as doormidden lag :x

nu heb ik er 1 van een particulier, die is voor ik hem kocht helemaal voorzien van nieuw houtwerk, gegalvaniseerd onderstel (en assen)
en nu dus in super conditie.

deze man knapte voor de hobby oude trailers op, ik gebruik hem niet meer, daarom staat hij te koop maar ik heb er nooit spijt van gehad, dat ding is super :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:38

Ik heb het ook niet over een winkel, maar een onafhankelijk keuringsstation.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:42

klopt, maar opie1991 wel :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:47

mn vader (wegenwacht) heeft t ook vaak over remmen, banden, onderstel, elektra(verlichting) in orde en natuurlijk neuswiel enz. (bodem enz had je zelf al)

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:53

Ik heb hele goede ervaringen met waar ik mijn trailer heb gekocht. En bijna was ik naar zo handelaar geweest. Een maand later had iemand wel die trailer gekocht (waar ik voor zou gaan kijken) en kwam bij de zaak waar ik mijn trailer heb gekocht omdat haar paard door de laadklep was gezakt omdat die verrot was . Ik heb het gezien was echt niet normaal en werd gewaarschuwt waar ik een trailer zou kopen. Als je er geen verstand van hebt kan je beter doorsparen en een goede 2 hands kopen bij een erkend bedrijf. Ik had een 2 paardstrailer dus niet alleen mijn eigen paard stond erin maar ook die van mijn vriendin. Moet er niet aandenken wat er zou kunnen gebruiken. De meeste trailers worden niet vaak gebruikt (gezien op jaarbasis) en sommige dingen kan je goed verduisteren. Het maakt mij niet uit waar je je trailer koopt maar kijk goed uit !!!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:54

inderdaad, een keuring bij een erkend station zou niet zo slecht zijn :n
al kun je met gezond verstand een heel eind komen, sommige dingen zijn inderdaad goed te verdoezelen.

ook belangrijk, kijk of de kentekenplaat en het chassisnummer overeenkomen met wat er op het kentekenbewijs staat :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:41

nu weet ik het,het rdw.kijk maar eens op hun site.mijn broer heeft destijds ook zijn trailer voor de verkoop moeten laten keuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:38

lisaschokker schreef:
Bedankt voor de tips tot zover.
Waar kan ik hem laten wegen?
Is dit ook echt nodig?
Aangezien ik wel een E rijbewijs heb...

Het punt is dat een trailer naast z'n eigen gewicht ook een max laadvermogen heeft!
Aangezien die trailer degelijk verbouwd is, bestaat er een serieuze kans dat ie een stuk zwaarder geworden is. Wegen kun je op veel plaatsen laten doen. Elke voerfabrikant heeft een weegbrug, maar ook veel grondverzetbedrijven hebben een eigen brug. Beetje Googlen en rondbellen helpt je wel aan een weegbrug.

Even een leuk voorbeeldje waarom je moet wegen:
Ik kocht een 3-paards vrachtwagen van 3400kg op papier. Die wagen mocht 5600kg wegen. Dan heb je 2200kg laadvermogen, wat in principe voldoende is voor drie paarden. Vervolgens zet ik die wagen op d weegbrug; blijkt ie 3850kg te wegen (ja, ding was helemaal leeg!) Dan heb je opeens nog maar 1750kg laadvermogen! En dat is te weinig voor drie paarden. Oorzaak: verbouwing...........

elliecuijk schreef:
nu weet ik het,het rdw.kijk maar eens op hun site.mijn broer heeft destijds ook zijn trailer voor de verkoop moeten laten keuren.

RDW keurt alleen voor het kenteken en voor professioneel veetransport. Je hoeft dus niet naar de RDW als er veevervoer, paardenvervoer of iets soortgelijks op het kenteken staat. Staat er echt iets anders op het kenteken (gesloten wagen of zoiets), dan laat maar staan, te groot risico op fraude!

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:05

Moet een betalingsbewijs/koopovereenkomstje ook nog?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:08

nee, overschrijven van het kenteken moet wel, net als bij een auto bij het postkantoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:10

lisaschokker schreef:
Moet een betalingsbewijs/koopovereenkomstje ook nog?

Niet per se. Je schrijft het kenteken over en daarmee is het jouw trailer.
Het is geen paard. Je kunt er gewoon onder gaan liggen en kijken in welke staat de boel is. trailers doen niet aan verborgen gebreken, als de koper gewoon oplet wat ie doet.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:36

Een weyer met een ijzeren kap. Dwz dat ie al behoorlijk op leeftijd is.Ik schat begin jaren 80. Let dan vooral op de assen mn op roestvorming binnenin het aslichaam . Die kunnen daardoor behoorlijk verzwakt zijn met het risico van een schuin wiel of zelfs afbreken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:04

Karreman schreef:
Een weyer met een ijzeren kap. Dwz dat ie al behoorlijk op leeftijd is.Ik schat begin jaren 80. Let dan vooral op de assen mn op roestvorming binnenin het aslichaam . Die kunnen daardoor behoorlijk verzwakt zijn met het risico van een schuin wiel of zelfs afbreken.

En hoe controleer je dan op roestvorming IN het aslichaam? Volgens mij zitten daar geen inspectiegaten in........

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:07

bij mijn vorige trailer was ook niets aan de as te zien, tot hij op de brug stond en ze er een hamer langshaalden :x
toen was heel snel duidelijk dat de assen minder massief waren dan ze leken.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:16

ikke schreef:
Karreman schreef:

En hoe controleer je dan op roestvorming IN het aslichaam? Volgens mij zitten daar geen inspectiegaten in........

Nee dat is nou juist het probleem. je kunt er bijna niet in kijken. In de koker waarmee de draagarm in het aslichaam is geperst zit soms een dop en soms is die er ook uit. je kunt er dan met je vinger invoelen of er veel roestvorming in zit. Soms zitten er grote schilvers roest in en dan is ie al behoorlijk ver heen. En dan bedoel ik geen vliegroest maar stukken ter grote van een munt.
Vooral de nog niet gegalvaniseerde assen van het merk Alko waren hier erg gevoelig voor, en weyer gebruikt alko-assen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:18

Kijk ook na of de banden die er onder zitten trailer banden zijn en geen gewone personenwagen banden, deze voldoen niet voor het gewicht van een geladen trailer.