Mijn paard schrok van mij en is nu bang wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

julianijkamp

Mijn paard schrok van mij en is nu bang wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 19:14

Hallo,
Ik ben Julia, bijna 14 en woon op een boerderij.
Ik heb een grote pony, zijn naam is Mario.
Hij is sinds gisteren heel erg schrikkerig.
Ik kan alles met hem doen maar ik moet het wel heel rustig doen en vooral geen onverwachte bewegingen maken.

Maar vandaag gebeurde er iets raars. Ik stapte de wei binnen en liep rustig naar hem toe en zij: 'hé liefie' en toen liep hij gelijk weg want hij schrok omdat ik sneller naar hem liep dan anders.
Ik heb een half uur geprobeert om hem weer vertrouwen te geven ik heb gepraat, ik ben gaan lopen zodat hij achter me aan zou komen maar niets werkte!!

Hebben julie misschien een idee wat ik kan doen?
Ik heb zijn vertrouwen echt kapot gemaakt en wil dit goedmaken...!

XX, Julia

Samsie

Re: Mijn paard schrok van mij en is nu bang wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:16

met snoepjes?

silfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:17

Wat is er gebeurd dan? Gisteren?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:18

kan ook medisch zijn, misschien hoort of ziet hij het niet meer goed?

julianijkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:53

Ik moet heel rustig reageren tegen mijn paard dus elke dag moet rustig over het hek klimmen, rustig blijven staan, zachtjes praten en dan vertrouwt hij mij pas dat hij naar me toe komt. Dan herkent hij me zegmaar!

Gisteren was ik iets te enthousiast en klom over het hek en liep rustig naar hem toe en zij: 'hë, liefie', en toen liep hij weg van mij en ik kon hem niet meer rustig krijgen. Hij liep steeds van me weg............

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 01:11

Wat gebeurt er als je hem negeerd en ruw de wei inloopt (dus niet naar hem toelopen maar naar iets anders, desnoods doe je net alsof je in het midden van de wei een graspol goed van dichtbij moet bekijken) maar wel iets lekkers bij je hebt? En met ruw bedoel ik gewoon lawaai makend, vlot over het hek springen en dus niet extra zacht of liefjes doen (ook niet extra wild natuurlijk, min of meer zoals je ook zou lopen als je paard niet in de buurt zou zijn). Ik vraag me namelijk of hij wel echt schrikt en niet gewoon graag zijn baasje een beetje plaagt.. Als hij, als je lekkers bij je hebt namelijk ineens niet meer schrikt (en juist vlot naar je toekomt om het lekkers te komen ophalen) dan is het niet een bangerd maar een hele slimme pony en heb je een andere aanpak nodig dan extra lief te zijn.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 01:27

Hoe lang heb je hem al? Als je 1x een foutje maakt vergeven ze je dat wel hoor. Gewoon door blijven gaan met het rustig benaderen wat je al deed.
Komt wel weer goed, hij krijgt uiteindelijk wel het vertrouwen in je dat je ook iets minder op de doen en laten hoeft te letten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 01:35

Probeer eens in een boog op hem af te lopen, en kijk daarbij naar zijn schoft en niet naar zijn oog. Recht op je paard aflopen en naar zijn oog kijken kan heel intimiderend werken.

Wat ook helpt is gewoon in het land gaan lopen, en grasjes plukken. Niet naar je paard kijken. Hij zal uiteindelijk nieuwsgierig worden en naar je toekomen. En komt hij naar je toe, niet direct aankijken, niet meteen naar dat hoofd grijpen, kriebel hem op zijn schoft. Even kriebelen en dan weer weglopen. En neem de tijd. Ga dit doen op een dag dat je veel tijd hebt, en niet als je een uurtje over hebt. Ga door als het gaat regenen, bekommer je niet om het feit dat je naar huis moet om te eten. Er zit geen klok op een paard, kom je een probleem tegen moet je doorgaan tot het is opgelost. Al duurt het een paar uur.

Om de band tussen jullie te verbeteren, zou je kunnen overwegen om aan grondwerk te doen. Als een paard je vertrouwd en als leider ziet, zijn eventuele schrikreacties die jij veroorzaakt snel weggepoetst. Sterker nog, ze komen helemaal niet meer voor...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 01:57

ik denk juist dat het met dat vertrouwen wel goed zit en dat hij gewoon zin had in een grapje?

lach hem uit,zeg dat hij zich niet zo moet aanstellen en doe gewoon je ding en neem hem mee. :j
paarden schrikken niet zo snel als wij denken.
het zijn prooidieren dus moeten ze altijd opletten en op hun hoede zijn.

schrikken ze dan een keertje van ons dan is dat niet het einde van de wereld en moeten ze zich niet aanstellen.

doe dus gewoon je ding en laat hij zich niet pakken dan speelt hij een spelletje met jou..

da's mijn mening :j

mocht hij wel erg last hebben van de aanstelleritis dan doe je net wat cassidy zegt.
grasjes plukken en alles is interessant behalve hij, hij word vanzelf nieuwsgierig en komt kijken wat je doet,dan doe je of je gek bent en loopt bij hem vandaan om net dat ene sprietje te bekijken wat vééé leuker is dan hij.
dan komt hij wel weer bij je :D :9

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:46

chanteren met snoepjes? :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:02

Ik ben absoluut geen fan van paaien met snoepjes, dus dat zal ik je ook zeker niet aanraden. Waar ik wel in meega, is hetgeen Cassidy heeft geschreven. Je kunt ook een aantal keer het land in gaan, zonder dat je hem mee wilt nemen. Dat je gewoon een rondje loopt en weer weg gaat. En als je hem een keer kunt benaderen, dan alleen maar aaien en weer weggaan. Dit gewoon blijven volhouden tussen de keren door dat je hem wel meeneemt/mee kunt nemen. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:12

Ik denk dat wat Cassidy schrijft idd een heel goede aanpak is :j

Heb je van het begin af aan zo voorzichtig gedaan? Zelf loop ik altijd heel lomp en luidruchtig naar mn pony toe, nooit anders gedaan.. Soms hoort ie me dan niet totdat ik keihard ''joehoe'' roep, dan komt dat koppie uit het gras en staat ie puur verbaasd om zich heen te kijken := Nou ben ik wel altijd expres een beetje lomp met hem, leert ie mooi dat dat niks bijzonders is :)
Ik heb ook een flauw vermoeden dat jij een erg slimme pony hebt :P Maar probeer het idd op een van de hierboven manieren, land inlopen en je op van alles concentreren behalve je pony :j

Succes iig, komt wel goed :) Je moest eens weten hoe vaak ik de mist in ben gegaan met mn uk, die heeft het me ook altijd weer vergeven, no worries :)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:29

Ik denk dat 'ie niet van jou is geschrokken, maar eerder al van een duif, een klepperend dak oid.