Vervroegt overgaan naar de L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jurrian1993

Vervroegt overgaan naar de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 18:49

Hallo,

Ik zit te twijfelen of ik al overga naar de L1, heb nu 3 wedstrijden gereden met dit paard en eigenlijk doetie t super.. alleen de stap oefeningen zijn slecht en de middendraf is matig.
Wijken en midden galop kan die wel super.
Nu zit ik dus te twijfelen of ik gewoon over zal gaan of nog even punten blijf rijden in het B..
Ik mag ieder paard in het L1 starten en hij is oud genoeg;)

Wat zou jij doen en waarom?

groetjes

meggiemeg

Re: Vervroegt overgaan naar de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:51

Denk dat je eerst de basis goed moet hebben voordat je overstapt naar een hoger nivo.
Heb je de basis niet goed zal dat altijd terug komen. Het is niet voor niets je ondergrond.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:52

ik denk dat je zelf de persoon bent die hier het beste antwoord op heeft
jij bent namelijk de gene die precies weet hoe het gaat
en dat kunnen wij hier vanaf de pc veel moeilijker beoordelen ;)

je moet dus doen waarvan je zelf denkt wat het beste is :j

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:25

Je moet het zelf weten, maar als je die L1 makkelijk aan kan, ben je toch zo door de B heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:42

Wat zijn je punten nu steeds geweest?

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:09

gister had ik 183 en 196, die week daarvoor 183 en 170(welke heeeel laag gepunt was) 4 weken daarvoor was de eerste wedstrijd voor hem en toen vond hij alles eng, dus die punten gelden voor mij niet;)

Ik denk dat ik in de L1 meer punten kan scoren door de middengalop en het wijken. De stap straffen ze me natuurlijk ook harder op of maar dit is niet in een half jaar super verbetert dus dat is dan alsnog als ik mn punten heb voor het L1..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:15

Jurrian1993 schreef:
gister had ik 183 en 196, die week daarvoor 183 en 170(welke heeeel laag gepunt was) 4 weken daarvoor was de eerste wedstrijd voor hem en toen vond hij alles eng, dus die punten gelden voor mij niet;)

Ik denk dat ik in de L1 meer punten kan scoren door de middengalop en het wijken. De stap straffen ze me natuurlijk ook harder op of maar dit is niet in een half jaar super verbetert dus dat is dan alsnog als ik mn punten heb voor het L1..

Dan zou ik echt nog even wachten! Je moet echt wel rekenen dat ze in een volgende klasse strenger jureren, en nu heb je van de 4x maar 1x een score gehad waarvan ik zou zeggen dat je makkelijk over kan, 2 zijn in de B netjes maar niks spectaculairs en 1 is gewoon slecht als je denkt over te stappen naar de L1. Klinkt misschien heel hard, maar ik heb altijd geleerd dat je eigenlijk altijd wel rond de 65% moet scoren (en dan paar proeven achter elkaar) voordat je echt klaar bent voor een niveau hoger. En dat haal je nu echt nog niet.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:04

Ik vind zelf dat er niet zo heel veel verschil zit tussen de b en l1. Mag ook versneld promoveren, maar ben toch weer in de b begonnen. Voor t idee. Denk dat je je keuze moet laten afhangen van t feit waarom je nog niet veel punten hebt gereden: nieuwigheid van de wedstrijden of rijtechnische problemen. 1e geval: l1 kan best, gewoon lekker vaak op pad, 2e geval, nog ff paar x b starten. Succes iig!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:23

Je kan overgaan naar het L1, maar dan loop je vanzelf vast in het L2 of M. Middengangen worden steeds belangrijker en is een onderdeel van impuls, verzamelen en voorwaarts gaan.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:47

Ik weet dat middengangen heel belangrijk zijn, maar dit is iets wat hij gewoon niet kan en nooit echt zal kunnen. Evenals de stap. De M denk ik zoiezo al niet met hem te halen.

Channiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:43

Je zou een L1 proef kunnen gaan oefenen. Vaak voel je zelf wel aan of dit goed gaat.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:26

ik zou gewoon samen met mijn instructrice even een L1 proefje gaan oefenen,die ziet dan vaak wel of het haalbaar is.
wat betreft de punten zou ik nog niet overgaan,maar ik vind het een beetje moeilijk om daar een oordeel over te geven,omdat ik je niet zie rijden natuurlijk.als je iedere keer te snel over gaat kom je op een gegeven moment ook vast te zitten in een bepaalde klasse,en dat zou in jou geval denk ik de L1 zijn.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:28

ik ben heel snel versneld gepromoveerd met die van mij, die van mij kan het wel maar gaat klieren en mijn instructrice zei: als hij in de B kliert kliert hij in de L ook wel, als hij niet kliert rijdt hij in alle 2 winst.
Dus ben gewoon over gegaan en elke wedstrijd winst gereden :)
Terwijl mijn scoren in de B ook zo waren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:30

Als je makkelijk naar de L1 kunt kun je ook makkelijk even inj de B starten. Daar ben je in een paar wedstrijden doorheen toch??
Als dat niet snel gaat was je nog niet klaar genoeg dus....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:37

Jurrian1993 schreef:
De M denk ik zoiezo al niet met hem te halen.

Als je dat nu al denkt zou ik lekker alle lagere klassen helemaal uit rijden :j genieten van de wedstrijden en wat prijsjes meepikken :)

Hoe oud is je paard eigenlijk? Daarbij heb je nog maar 1 x een score gescoord die L1 starten waardig is....

Zelf rij ik alle klasses uit en zou pas overgaan als ik een paard keer achter elkaar boven de 2 wp heb gescoord en voorraan erbij rijdt.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:18

Evony schreef:
ik ben heel snel versneld gepromoveerd met die van mij, die van mij kan het wel maar gaat klieren en mijn instructrice zei: als hij in de B kliert kliert hij in de L ook wel, als hij niet kliert rijdt hij in alle 2 winst.

Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens.
Bij de meeste B proeven moet je eerst gaan doorzitten op de volte en de tweede helft pas aanspringen.
Mijn pony ging op die momenten ook klieren, slaan met hoofd enz. omdat hij al weet wat er gaat komen.
Hier werd ik dan ook steeds op afgerekend -.-
In de L1 is het gwoon in de hoek aanspringen en het gaat allemaal een stuk sneller achter elkaar : )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:24

listiglistje schreef:
Jurrian1993 schreef:
De M denk ik zoiezo al niet met hem te halen.

Als je dat nu al denkt zou ik lekker alle lagere klassen helemaal uit rijden :j genieten van de wedstrijden en wat prijsjes meepikken :)

Hoe oud is je paard eigenlijk? Daarbij heb je nog maar 1 x een score gescoord die L1 starten waardig is....

Zelf rij ik alle klasses uit en zou pas overgaan als ik een paard keer achter elkaar boven de 2 wp heb gescoord en voorraan erbij rijdt.

Ben ik het helemaal mee eens! Zorg eerst dat je ver boven de 180 punten zit voor je overgaat naar een hogere klasse. En als de stap en middendraf niet in orde zijn, dan ben je zeker niet klaar voor een hogere klasse.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:28

lYennee schreef:
Evony schreef:

Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens.
Bij de meeste B proeven moet je eerst gaan doorzitten op de volte en de tweede helft pas aanspringen.
Mijn pony ging op die momenten ook klieren, slaan met hoofd enz. omdat hij al weet wat er gaat komen.
Hier werd ik dan ook steeds op afgerekend -.-
In de L1 is het gwoon in de hoek aanspringen en het gaat allemaal een stuk sneller achter elkaar : )

Je paard/pony moet gewoon wachten op je hulp :Y) kom je misschien mee weg in het L1,
maar in het L2 moet je bijna de gehele proef doorzitten....en dan ;) eerst zorgen dat je je basisafrichting voor elkaar hebt en niet lopen sjoemelen!

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:30

aerdenhout1 schreef:
listiglistje schreef:

''De M denk ik zoiezo al niet met hem te halen.''

Ben ik het helemaal mee eens! Zorg eerst dat je ver boven de 180 punten zit voor je overgaat naar een hogere klasse. En als de stap en middendraf niet in orde zijn, dan ben je zeker niet klaar voor een hogere klasse.

Genieten van de wedstrijden doe ik zeker wel;) Maar dit paard is niet van mij en ik rij hem dan ook tijdelijk. Eind van het jaar gaat hij als het goed is al weg en hij moet gewoon wat ervaring op doen.

L1 proefjes gaan beter dan een B proef. stappen kan hij gewoon niet, aan de hand niet, onder het zadel niet, in de wei niet, gewoon helemaal niet en dit blijft zo of ik nou in de B of in het L1 start.

Ook boven aan zit ik met dit paard absoluut niet snel, paarden die spectaculair kunnen draven en galopperen krijgen bij voorbaat al meer punten. Dit is niet een gewoon paard, maar gewoon een 'minder' paard. Hoog in de punten+prijzen zit er dus gewoon absoluut niet , of in ieder geval niet snel, in.

hij is trouwens 5;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:36

Jurrian1993 schreef:
Ook boven aan zit ik met dit paard absoluut niet snel, paarden die spectaculair kunnen draven en galopperen krijgen bij voorbaat al meer punten. Dit is niet een gewoon paard, maar gewoon een 'minder' paard. Hoog in de punten+prijzen zit er dus gewoon absoluut niet , of in ieder geval niet snel, in.

hij is trouwens 5;)

Dit ben ik niet helemaal met je eens.. In de B heb je daar minder last van?.
Mijn paardje heeft een goede galop en stap.. Maar zijn draf is erg matig, heeft met kracht te makrn, maar door netjes te rijden, scoor ik toch op boven aan te eindigen..

Maar goed zit met hetzelfde dilemma, overgaan of nog even wachten..

Ik zou met je instucteur overleggen en op je gevoel afgaan, ook al zal dat zkr wisselvallig zijn :p

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:41

Maar is het niet zo dat je zelfs met een minder paard in de B nog wel een dikke winstpunt moet kunnen rijden?
Ik dacht dat juist in de B hier nog wel mee weg te komen was.
Ben eerder bang dat het paard rijtechnisch nog niet goed voor elkaar is en dat je daarom nog geen echte hoge punten rijdt.
Want zelfs met een minder paard lijkt de B mij goed te doen, mits deze correct voorgesteld wordt! :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:14

L1+0 blijf je toch altijd, dus waarom niet proberen? Is het paard er niet klaar voor, dan sta je wat langer op die 0 winstpunten, maar lager kun je toch niet halen. En zo moeilijk is de L1 ook weer niet.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:50

CalvinenGino schreef:
Jurrian1993 schreef:

hij is trouwens 5;)

Dit ben ik niet helemaal met je eens.. In de B heb je daar minder last van?.
Mijn paardje heeft een goede galop en stap.. Maar zijn draf is erg matig, heeft met kracht te makrn, maar door netjes te rijden, scoor ik toch op boven aan te eindigen..

Maar goed zit met hetzelfde dilemma, overgaan of nog even wachten..

Ik zou met je instucteur overleggen en op je gevoel afgaan, ook al zal dat zkr wisselvallig zijn :p

De draf kan je aan werken en kan je heeel veel verbeteren(of nog meer verkl*te) Maar aan de stap en galop kan je vrij weinig doen.
In de B zal er vast wel mee weg te komen zijn, maar dit hangt af van de jury's. Op iedere wedstrijd zit ik bij de middengroep, en eigenlijk zijn de enige slechte punten zijn stap. En soms zijn middendraf, hier mist hij het bergopwaartse, hij is de grond in gebouwd en ook altijd de grond in gereden tot begin dit jaar.

Volgens mij is de L1 niet veel moeilijker dan de B behalve het wijken. De overgangen vind ik in het L1 zelfs makkelijker in de proef geplaatst.

Het aan mijn instructeur vragen wordt lastig. Ik heb eerst bij iemand gelest en die zei dat hij makkelijk B klaar was en zelfs het L1 kon ik wel gaan doen. Hierna ben ik bij mijn baas gaan lessen omdat ik vond dat hij gewoon niet goed liep, veel tact fouten etc. De eerste les werd mij dan ook vertelt dat hij nog lang niet B klaar was. Gelukkig toen veel tips en trucs gekregen en 3 weken latere was hij wel B klaar. Daarna nog 1x wezen lessen. Maar wegens tijd gebrek van de eigenaar(die moet hem brengen) mijn baas en mij geen tijd meer om te lessen.
mn baas zegt dat ik makkelijk het L1 kan, ik kan de proef netjes door rijden, en mn paard er doorheen helpen. Maar of mn paard het kan, of hij het kan met zn lijf en zijn gangen, dat weet ik niet en dat maakt me aan het twijfelen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:21

germie schreef:
L1+0 blijf je toch altijd, dus waarom niet proberen? Is het paard er niet klaar voor, dan sta je wat langer op die 0 winstpunten, maar lager kun je toch niet halen. En zo moeilijk is de L1 ook weer niet.

Hou er rekening mee dat je in de L minpunten kan rijden! In de B is dat niet natuurlijk, want lager dan de B is er niet.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:41

Gezien je punten en verhaal, zou ik even wachten tot de B-klasse beter bevestigd is. Als je te vroeg promoveert loopt je vroeg of laat vast en daar is niemand bij gebaat.