Welk bedrag kan ik vragen voor mijn paard (huur / lease)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Welk bedrag kan ik vragen voor mijn paard (huur / lease)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:15

Op dit moment heb ik 2 paarden te rijden, waardoor er eentje een beetje bij in schiet.
Dit om de simpele reden dat het meer een springpaard is dan een dressuurpaard.

Ik wil mijn paard uiteraard niet verkopen, daarom zit ik aan lease te denken en evt. kan ik er later een veulentje bij te fokken, mocht er geen persoon op mijn pad komen die geschikt zou zijn voor mij en mijn paard.

Wanneer ik haar verhuur, zou ik zoveel mogelijk uit de kosten willen zijn.

Het gaat om een KWPN merrie van 1.70. We zijn M1 dressuur en zeer veel springvermogen en een goede instelling.
Het paard wil graag voor je werken en is 100% betrouwbaar.
Ze staat op een privé stal met goede buitenbak, al het materiaal is aanwezig (springmateriaal, dekens, zowel een dressuur als springzadel, enzovoorts)
Ze mag 6 dagen in de week gereden worden, concoursen en lessen etc. zijn natuurlijk ook toegestaan.

Welke prijs kan ik hiervoor vragen?

friesiszwart

Re: Welk bedrag kan ik vragen voor mijn paard (huur / lease)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 06:36

ik zou de helft van het stalgeld vragen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:30

Je gaat haar zelf dan niet meer rijden dus :)?

Dan zou ik haar onder de noemer 'volledige lease' aanbieden, waarbij je aangeeft dat ze wel op de huidige stal moet blijven staan. Dan kun je het stallingsbedrag vragen, iemand heeft dan immers een zo goed als eigen paard staan, maar dan zonder de aanschafkosten en financiële risico's (dierenarts, ander beslag, etc.) :)

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:19

De helft van het stalgeld voor een paard die je 100% tot je beschikking hebt???
Ik ga mee met Yelly als volledige lease. Stalgeld helemaal en je zou over DA kosten evt een 50-50 regeling kunnen maken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:12

Curly85 schreef:
De helft van het stalgeld voor een paard die je 100% tot je beschikking hebt???
Ik ga mee met Yelly als volledige lease. Stalgeld helemaal en je zou over DA kosten evt een 50-50 regeling kunnen maken.

Ik als leaser zou bij en 50-50 deal van de DA kosten toch afhaken.
In de meeste gevallen lease je juist een paard, omdat je de bijkomende variabele kosten niet aan kan.
Daarnaast heb je als leaser meestal niet veel over het paard te zeggen, je bent immers houder, geen eigenaar.
Een voorbeeldje: Stel, je paard krijgt koliek en er is de keuze voor een operatie. Ik neem aan dat jij als eigenaar in dat geval beslist of het paard geopereerd gaat worden. Stel jij vindt het nodig, de leaser niet, dan zou zij toch moeten betalen, terwijl zij het er niet mee eens is.
Zelf vind ik dit een beetje krom.

Wat je wel kan doen is het stalgeld vragen, plus een extra bedrag als reserve, voor het geval van je weet maar nooit.
Dit is dan wel een vast bedrag en zo weet de leaser dus waar hij of zij aan toe is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:20

Wat je beschrijft komt op mij meer over als dat je een bijrijder zoekt. Persoon mag bv 6 keer in de week rijden. Als je een paard in de lease zet, dan betekent dit dat je de verantwoordelijkheid voor het paard bij de leaser neerlegt, maw het wordt zijn/haar paard. Als je dit doet dan kun je het stallingsbedrag vragen plus een vergoeding voor eventuele dierenarts en hoefsmid kosten. Dierenarts en hoefsmid moeten dan in overleg met jou gebeuren. Laat je deze kosten ook voor de leaser, dan heb je daar ook niets meer over te zeggen.

Als je die verantwoordelijkheid niet los wilt laten, dan moet je op zoek gaan naar een bijrijder en worden de bedragen die je kunt vragen minder. Hoe meer je vraagt aan geldelijke bijdrage des te minder heb je zelf nog te vertellen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:58

Bedenk wel dat als je een veulen wilt fokken je ''berijder cq leaser'' het er wel mee eens moet zijn.

Mijn pony wordt nu zo'n 2 jaar door een meisje bereden. Deze mensen betalen € 50,- per maand.
Erg weinig dus, maar meer wouden/konden ze niet betalen.
Vorig jaar erover gehad om de pony te laten dekken.
Allemaal super.
Maar toen begon de merrie wat dikker te worden en durfden ze niet verder te rijden, dus wouden ze eerst niet meer betalen.
Nu is het veulen er en heeft de stalhouder besloten ze op een lekker gevulde weide te zetten.
Maar ja, een 11 jarig meisje laat ik niet met merrie en veulen over straat lopen om ze op te halen, en moeder is er bang voor.
Dus ook dat wordt niets.
Nu zit ik te denken om weer te laten dekken (volgend jaar), maar hun willen dat beslist niet. Want dan kan ze weer niet bereden worden etc.

Maak er dus goede afspraken over.
Ik zit nu namelijk in dubio.
Ze betalen een peuleschil, maar eigenlijk kan ik net niets met de pony op deze manier.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:06

Hier betalen ze 50 euro voor 2 keer per week rijden. Ook staan er 3 in de lease en daar mogen ze 5/6 keer per week op rijden en wedstrijden starten. Deze lease paarden kosten 200 euro p. maand. Je mag er eigenlijk alles mee Nu zijn 2 van deze paarden al verder doorgereden en goede leer paarden dus. DE Haflinger is M2 dressuur ( is gister gehuldigd als club kampioen) en het andere paard is Z1.
Ze rijden er ook mee buiten, dus eigenlijk een eigen paard alleen de kosten zijn minder. Dierenarts en hoefsmid komen voor mijn rekening.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:20

Het ligt er ook een beetje aan waar je woont, in amsterdam is het nou eenmaal allemaal duurder dan in het oosten. Persoonlijk zou ik tussen de 150 en 200 euro vragen. Het lijkt me een fijn talentvol paard wat jij aanbied die de ruiter in feite eigenlijk als eigen mag beschouwen, toch? Zou wel gewoon de overige kosten van de DA en hoefsmid voor jou rekening houden, dit is inderdaad de reden waarom mensen juist vaak een lease paard willen en geen eigen.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:32

ik ben het met de reacties boven mij eens, zo'n 150 euro lijkt mij een net bedrag per maand.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:15

Ik ben blij met de gegeven reactie's.

Het gaat inderdaad om volledige huur, 7 dagen per week, inclusief alle kosten. Het is een erg fijn en braaf leerpaard.

Ik had zelf zo'n 200 euro in gedachten en zo te lezen is dat een goed bedrag.
Bedankt voor de reactie's en de meningen!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:19

Nou ik bood hier op bokt een pony aan voor 60 euro per maand .
voor 5x per week rijden .
vindt ik dit redelijk .
de pony heeft m2 gelopen m springen en z cross .
ik vindt het bedrag redelijk maar krijg veel mails dat dat veel te duur is .

Lauraa_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:55

Ik denk dat je er inderdaad ook rekening mee moet houden dat de mensen die een paard willen leasen meestal niet genoeg geld hebben voor het onderhoud van een paard/pony
Ik denk dat daarom ook veel mensen zullen afhaken als ze zelf een deel van de da of de hoefsmit moeten betalen...

Ik denk dat je ook een wat ouder iemand zoekt dat is ook moeilijker want die moeten het dan meestal zelf betalen en als dat zo'n mega bedrag word per maand word het toch echt lastig om het van een bijbaantje te betalen als ze ook nog op school zitten

Ik zou daarom persoonlijk het stallingsgeld vragen en dan altijd nog overleggen met degene die jou pony wil gaan leasen

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:57

Lauraa_7 schreef:
Ik denk dat je er inderdaad ook rekening mee moet houden dat de mensen die een paard willen leasen meestal niet genoeg geld hebben voor het onderhoud van een paard/pony
Ik denk dat daarom ook veel mensen zullen afhaken als ze zelf een deel van de da of de hoefsmit moeten betalen...

Ik denk dat je ook een wat ouder iemand zoekt dat is ook moeilijker want die moeten het dan meestal zelf betalen en als dat zo'n mega bedrag word per maand word het toch echt lastig om het van een bijbaantje te betalen als ze ook nog op school zitten

Ik zou daarom persoonlijk het stallingsgeld vragen en dan altijd nog overleggen met degene die jou pony wil gaan leasen

dan is 60 euro toch niet zo veel?
want dat vraag ik en dat vindt iedereen te duur hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:59

100 euro, of de helft van het stalgeld is príma...
50-50 qua DA kosten is écht veel te veel!
Het idee komt ervan omdat mensen het niet kunnen betalen...

tenzij je geen bijrijder wilt ;)

Lauraa_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:10

Ik vind 60 euro niet veel want je krijgt er in verhouding veel voor teug
Maar niet iedereen kan hetzelfde bedrag uitgeven al helemaal niet als ze op school zitten en het zelf moeten betalen
Als ik jou was zou ik eerst iemand zoeken die een klik heeft met jou paard en waar je vertrouwen in kan hebben (dat is denk ik ook wel handig!)
Je kan er dan samen over praten wat voor bedrag je graag zou willen hebben per maand

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:12

ja inderdaad ben ook heel moeilijk ahaha
ik neem ook niet zomaar iemand en heb ik een perfect iemand is er veel aan de prijs te doen.