Ik sta voor een raadsel waar ik totaal geen antwoord op heb en hoop dat iemand me dit hierop kan geven. Mijn vorige én mijn huidige paard laten zich allebei perfect op de trailer laden. Dat kan een kind zelfs doen. Op de heenweg, geen enkel probleem, je merkt amper dat ze erop staan. Maar op de terugweg, altijd op dezelfde plaatsen, en op 1 plaats in het bijzonder, beginnen ze altijd, en dan bedoel ik ook echt altijd, te spoken. Alsof ze onder stroomspanning staan! Op en neer en hoof omhoog en omlaag en zelfs bokken. Op de plaats waar het altijd het heftigst is, staat wel een grote zendmast (voor telefoons denk ik). Ik weet niet meer wat ik moet denken maar ik vraag me wel eens af of het hier mee te maken kan hebben. Het spoken houdt dan ook aan totdat we thuis zijn. En dan staat ze weer gewoon lekker hooi te eten. Geloof het of niet, maar allebei de paarden vertonen exact hetzelfde gedrag. En het is echt best eng als ze zo gek gaan doen als je aan het rijden bent. Ze zijn geen van beiden bang op de trailer en zoals ik al zei, ze gaan er probleemloos op. En op de heenweg als ik daar langs rijd, is er totaal geen probleem. Miijn vriendin, die met haar paard op haar trailer achter me aan rijdt, heeft geen enkel probleem. Heeft er ooit iemand zoiets gehoord? Ik heb mezelf al suf gepiekerd maar ik krijg geen antwoord verzonnen. Ik heb ook al naar de firma gebeld waar ik mijn trailer gekocht heb of zij zoiets ooit eerder aan de hand hebben gehad. Maar zij hadden het nog niet eerder gehoord. Wie weet raad?
Hoe ver is het vanaf die mast naar huis? Kom je er altijd op weg naar huis langs? Kunnen zij die mast zien door het raampje? Zo ja, dan is het vermoedelijk omdat ze weten dat ze als ze daar zijn bijna thuis zijn. Ik heb er hier ook zoeen. Weet precies waar hij is, en gaat staan kloten als we er bijna zijn. En blijft ook staan dansen. Zeker als je paard op de heenweg niets doet kune je GSM-straling of wat dan ook uitsluiten.
Van de mast naar huis is het nog zo'n 5 kilometer. Maar wat ik het meest frapante vind, is dat allebei de paarden exact, maar dan ook exact hetzelfde gedrag vertonen.
montyjansen
Geplaatst: 01-07-11 11:20
als je een omweg maakt? kunnen wel reageren op de laatste paar kilometer, als ze bijna thuis zijn , reden??? Het gebeurd gewoon. Er kan ook een straling zijn waar je paarden op reageren kunnen, andere weer niet.
afwasborstel
Geplaatst: 01-07-11 11:26
Mijn paarden staan ook opgebaard op de trailer totdat we er bijna zijn, dan doen ze de polonaise
Op de heenweg rij je over dezelfde weg? Het kan zijn dat de weg daar bijvoorbeeld slecht is, of dat de trailer op dat punt altijd hobbelt of wat dan ook. Ga eens zelf in de trailer staan, en rij over dat stuk! Misschien merk je dan ook dat er een verschil is?
Ik hoorde vorige week een verhaal van een paard die altijd heel braaf was op de trailer, maar zodra ze boven een bepaalde snelheid reden, werd dat paard knettergek. Zodra ze weer langzamer reden, was er niks aan de hand. Wat bleek; boven die bepaalde snelheid begon er iets te rammelen in de trailer. Het paard vond dat dood eng!
Misschien rammelt er wat in de trailer op dat punt? (door een kuil of iets anders in de weg)
fvdhaak
Geplaatst: 01-07-11 11:33
Probeer eens een andere trailer en ga langs die plek.
Die van mij vertoonde ook "spookgedrag" als ik terug kwam van de les. Altijd bij de stoplichten onderaan de afslag, een paar km van huis. Dan begon hij te bonken in de trailer. Ik ben toen eens via een andere weg terug gereden en het was muisstil achterin. Waarschijnlijk is het een punt van herkenning. Bij jouw paarden is het die zendmast, bij mij was het de stoplichten. Probeer eens een andere route te rijden en kijk of daar op een gegeven moment ook zo'n spookpunt komt. Dan is het gewoon een herkenningspunt. Honden hebben het ook. Wij hadden vroeger een hond die op een bepaald punt in de stad wist, dat we naar het bos gingen en vanaf dat punt hadden we een jammerend beest achterin.
rij eens een andere route naar huis, dus niet langs die mast. Misschien dat dat wel verschil maakt.
3uitenbeen
Geplaatst: 07-07-11 21:48
Mijn paard wist altijd precies waar hij was, zo'n 7km voor stal werd hij dan plots onrustig, ging niet heel vreemd doen maar werd wel onrustig. Dus misschien heeft het niet met de mast te maken, maar weet je paard waar hij is.... De meeste paarden herkennen de omgeving wel hoor, alleen reageert de een sterker dan de ander.