Relatiecrisis... tussen merrie en nieuwe ruin....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Relatiecrisis... tussen merrie en nieuwe ruin....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:08

Mijn merrie (die ik 3 jaar heb) en een nieuwe ruin (die er nu 3 weken is) hebben de eerste week niets anders gedaan dan neus aan neus staan, knuffelen, kriebelen, one happy couple! Vanaf het eerste moment... zeer apart, leken voor elkaar gemaakt.

Nu de ruin mij echter ook durft te begroeten, gezellig naar het hek toe wil komen en gewoon 'adem durft te halen', is mevrouw het daar volstrekt niet mee eens!
Ze hebben al tegenover elkaar staan steigeren, en zij jaagt hem telkens weg, kan soms hysterische uitvallen naar hem doen... hem gericht een hoek in trappen.

Als ik erbij ben sta ik dat niet toe. Zo van: "niet knokken waar de baas bij is, dat doe je maar in je eigen tijd". Dan luistert ze ook keurig en is een luid "UH!" al genoeg wanneer ze er alweer met zo'n dreigende haaienkop aan komt stampen.

Ik geef ze keurig ieder hun eigen hoopje hooi. En haal mevrouw de directeur eerst aan, en dan pas de ruin.
Ik hanteer de rangorde zoals mevrouw denkt dat die op dit moment is, en speel zelf gelukkig nog steeds opperbaas.

Inmiddels gaat de lol er echter even af, want ik ben alweer wat wondjes verder en nu heeft mijn merrie zelfs een forse jaap op haar knie en de knie is dik. Geen enge dingen... gewoon een fikse wond en wat vocht... beetje spoelen, beetje vetramil, beetje traumeel.

Natuurlijk heeft het z'n tijd nodig, maar ze reageert zo volkomen buiten proporties. Ook wanneer hij duidelijk 'ruimte' geeft is ze niet tevreden.... Ze lijkt een hysterisch, jaloers, stampend kind.
Gisteren aten ze beiden uit de ruif in de stal. Zolang ik rondloop daar doet ze niets.... Maar zodra ik even weg liep om de kruiwagen te legen begon ze weer op hem in te hakken, en hij kon even nergens naartoe in die stal.
Toen heeft ze tot 2x toe een bezem van mij mogen ontvangen. Ik was het echt even spuugzat. Straks zit ik met 2 kapotte pony's... lijkt me niet helemaal de opzet.

Enfin, ik geef het nog wel de tijd... uiteraard. Het heeft gewoon tijd nodig. Maar nu zat ik te denken ze beiden mee te nemen naar Friesland wanneer ik daar op vakantie ga in augustus. Leek me altijd al leuk, maar met 2 stuks ook haalbaar.
Zou het zo zijn dat ze hierdoor weer meer naar elkaar toe trekken omdat ze elkaar in een vreemde/ nieuwe/ spannende omgeving meer nodig hebben? Een soort interventie dus?
Of is het sneu om met die beesten te slepen na alle onrust van de laatste tijd (zij zijn nieuw voor elkaar, en ik heb hem gekocht omdat mijn weidegenoot ineens haar paarden had meegenomen en mijn merrie ineens alleen stond... allemaal indrukken die er best wel 'inhakken' dus)?

Iemand ervaring met zo'n kibbelend stel? Uiteindelijk toch goed gekomen?

ps: ze hebben overigens meer dan genoeg ruimte om ieder hun eigen plekje op te zoeken. Maar mijn merrie komt hem soms echt even opzoeken met zo'n zure kop en lijkt er lol in te hebben dat hij dan wegloopt voor haar....

shilady

Re: Relatiecrisis... tussen merrie en nieuwe ruin....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:12

Wat jammer zeg..
zou zo niet weten wat je ermee zou moeten doen om het te veranderen het is in elk geval goed dat ze genoeg ruimte hebben en je ze allebei een eigen hoopje hooi geeft .. :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:13

Lijkt me simpel, even een lijntje tussen de twee spannen.
Kunnen ze gewoon sociaal contact hebben, maar elkaar wat aan doen wordt een stuk lastiger.

Hier ging het ook niet goed met een ruin tussen de merries, enige oplossing was uit elkaar halen.
Wat je nu doet is gewoon afwachten tot 1 van je paarden een erge verwonding oploopt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:14

Wat herkenbaar. Mijn vzmerrie en een nieuwe ruin zijn ook zo. Als ik dan met de 1 ging rijden dan ging de ander uit zijn stekker omdat zijn maatje wegging en als ik terug kwam doet de achterblijver altijd even hinniken.

Zodra de 1 nog buiten het hek staat willen ze even snuffelen maar zodra het paard de wei ingaat is het weer oren in de nek en elkaar achterna zitten. Zo raar := Overigens staan die 2 nu al bijna een jaar samen.

Heb zelf het gevoel dat de merrie om mij strijd. Zij wil eerst alle aandacht en anders gaat ze stampen naar hem. Geen idee wat het is. Ik noem het maar een haat-liefde verhouding :=
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 30-06-11 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:17

De ruin is er pas 3 weken?
Geef het nog even tijd zou ik zeggen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:20

zou het nog zeker een maand aankijken. Weer een nieuwe omgeving kan nog meer stress opleveren.
Haal ze eens uit elkaar. paar uur per dag. Zodat de ruin ook eens tot rust kan komen en rustig kan eten.

Ook samen houden maar wel gelegenheid creeeren dat ze elkaar niet altijd zien werkt. bijvoorbeeld een tijdelijke schutting. Of iets. Maar wel voldoende vluchtwegen openhouden.

Reageer er zelf ook maar niet te fel op. Lijkt het net alsof je bevestigd dat er inderdaad wat loos is.
Geef het zijn tijd. Elk paard is sociaal geboren.

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:23

de merrie van mij was ook zo iedereen achterna zitten en maar slaan en bijten.
van de een op de andere dag was het over ze is nog wel de baas van de groep (er lopen ook ruinen tussen) maar laat de andere nu met rust, ik denk typisch merriegedrag. dus er is nog hoop. ik heb er trouwens geen aandacht aangeschonken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:26

De merrie 'jaagt' niet actief achter hem aan. Als hij wegloopt is het 'klaar' voor haar. Maar soms wil ze 'staan waar hij staat'... 'eten wat hij eet'... puur omdat ze het kan, beetje de dominante trut uithangen.
En als hij dan in een banketstaaf hoekje staat is hij de sigaar natuurlijk....
Hij valt haar sowieso niet aan... loopt altijd weg.

Zelf had ik het gevoel dat ik er iig 3 maanden voor moest rekenen... en dat daarna periodiek er ook wel weer wat zou verschuiven in de verhoudingen.

Maar omdat ik ze erg graag mee wil nemen naar Friesland (een dag of 10), vroeg ik me af of dat niet TE onrustig voor ze zou zijn maar VOORAL ook of dat wellicht een gunstige uitwerking zou hebben.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:27

Het zijn ook nog eens IJslanders... dus absoluut gewend aan het leven in een groep/ met elkaar/ sociaal....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:42

Paarden van dezelfde stal die elkaar kennen, maar thuis negeren/niet mogen zijn op voor beide onbekend terrein vaak de dikste maatjes. Eenmaal thuis kan dat net zo snel weer over zijn trouwens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:43

Naar alle waarschijnlijkheid neem ik ze wel een aantal dagen mee begin augustus....
Ik moet het gewoon flink de tijd geven. En een paar van die 'spannende' uitstapjes waar ze alleen elkaar hebben kunnen wellicht wat versterkend werken....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:51

je kunt de ruin adviseren om een bosje bloemen mee te nemen en haar complimentjes te geven over haar kapsel, mss stemt dat haar milder :+

nee zonder dollen, geef t de tijd ze knobbelen t wel uit. merries kunnen wel vaker zurig (blijven) doen tegen ruinen, dus ff in de gaten houden, maar als hij genoeg ruimte heeft om weg te komen zal t wel loslopen. en gewoon meenemen hoor, t kan ook beetje bezitterigheid van je merrie zijn naar jou toe wat ze afreageert. dat wordt beter als hij er langer is ws :j

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:05

Inderdaad, geef het de tijd, het trutje bij ons liet het in het begin ook merken dat zij geen aandacht wilde delen en nu? Ze is gewoon de baas :) , maar ook met iedereen dikke maatjes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 13:10

Ik zal hem zo dadelijk het telefoonnummer van de bloemist geven! Haha! Goede tip!

Ja, ik hoor om me heen dat merries hier wel vaker een handje van hebben.... De mate waarin ze 'boos' wordt toont wel aan dat ze gewoon 'van haar stuk is'... onzeker.
Een echte leider is immers een stuk kalmer... passieve leider.
Ik vertrouw erop dat het goed komt.... ze maken elkaar ook niet af, en hij vlucht op tijd weg.
Maar ze heeft nu 1 flinke hap uit haar knie, en die is ook dik... en dat is minder....

Ik hoop dus dat het verder zonder kleerscheuren verloopt.....