Auto: automaat en trailertrekken, problemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Auto: automaat en trailertrekken, problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 09:59

Vanwege medische klachten denk ik erover mijn handgeschakelde auto weg te doen en een automaat te kopen. Nu hoor ik in mijn omgeving wel berichten dat een automaat als trekauto niet zo geschikt is.
Wie heeft daar ervaring mee? Wat zou een geschikte auto zijn?

Momenteel heb ik een Volvo V40 2.0 op LPG die 1400 kg mag trekken en dat is voldoende voor de (lichte) 2 paards-trailer met mijn paard van 550 kg.

Inwonderland

Re: Auto: automaat en trailertrekken, problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:06

Voor de trailer hebben mijn schoonouders sinds kort een automaat, een renault grand scenic.
Mijn vriend heeft inmiddels met de combinatie gereden en is er erg over te spreken, bij ons rijdt hij ook in combi met een 2 paards trailer. Hiervoor reden we een handgeschakelde renault safrane en die vonden ze al erg fijn, maar nu merken we nog meer verschil. De combinatie is nog stabieler.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:12

ik heb een Reault megane senic voor een 2 paardstrailer staan .
echt super tevreden over
en een renault clio automaat voor er bij
wil niets anders meer dan automaat

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:13

Automaat trekt juist lekkerder vind ik!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:28

is juist wel geschikt!!
is veel beter met optrekken, of alsje langzaam moet rijden.
Want als je een geschakelde hebt, dan gaan je koppelingsplaten er sneller aan, omdatje met optrekken/langzaam rijden met je koppeling moet spelen voor de snelheid.
We hebben nu nog een handgeschakelde, maar de volgende wordt zkr een automaat!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:31

Mijn moeder rijdt als het nodig is met haar auto en de trailer van mijn vriendin.

Is een Audi 80 automaat. Trekt echt super lekker. Vind het ook prettig dat je toch wat soepeler weg komt dan met een handgeschakelde auto.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:38

Over het rijden met de automaat en de trailer an sich hoor ik geen problemen maar wel dat de automaat erg snel aan zijn eind komt oftewel dat je die aan "gort trekt".

Ik heb voor mijn E achter b gelest met een automaat en dat ging inderdaad er soepel. Maar ook mijn handgeschakeld auto heb ik geen problemen met rustig optrekken enzo. Heb nu alleen een fysiek probleem waardoor koppelen weleens pijnlijk is.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:43

Wij zijn heel blij met onze automaat vooral rotonde,s kun je veel rustiger nemen.
Wij hebben een Chevy van al meer dan 10 jaar.(hij staat te koop)
Willen nu eens wat anders maar liefst wel weer met automaat.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:46

Ik heb juist altijd begrepen dat het voor het paard rustiger en beter is een automaat te rijden. Kan ik ook wel begrijpen want het gaat allemaal wat soepeler het overgaan van de ene naar de andere versnelling.

Heb ook een tijd automaat gereden je wordt er wel lui van....:d.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:47

Ik heb momenteel nog een Nissan Primera 2.0 automaat op benzine voor de trailer staan. Maar gebruik 'm steeds minder omdat ik 'm te licht vind.

Het optrekken is inderdaad veel geleidelijker, vind 't ook erg prettig rijden. Als ik de Nissan nog voor m'n trailer heb, schakel ik de overdrive uit (knopje op de pook). Dan maakt ie meer toeren, maar heb ik (vanwege het lage koppel door de benzine) wel iets meer trekkracht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:53

Wij rijden ook met een automaat voor onze 2paardstrailer, een audi a6 3,0 liter. Dit rijdt echt een stuk relaxter. In de bergen is het mss niet handig, maar die hebben we in Nederland toch niet en anders kun je vaak ook wel zelf schakelen.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:03

Wij rijden met een Chevrolet Pick up, ook een automaat. Het is inderdaad erg slecht voor je versnellingsbak..
Trekken is sowieso slecht, voor elke auto.. Hier in Nederland zijn we de enige gekken die met een automaat willen trekken. Toen ik dat in Canada vertelde werd ik nog net niet uit gelachen. Daar hebben ze voor de veewagens speciaal een handgeschakelde..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:27

fransje23 schreef:
Over het rijden met de automaat en de trailer an sich hoor ik geen problemen maar wel dat de automaat erg snel aan zijn eind komt oftewel dat je die aan "gort trekt".

Ik heb voor mijn E achter b gelest met een automaat en dat ging inderdaad er soepel. Maar ook mijn handgeschakeld auto heb ik geen problemen met rustig optrekken enzo. Heb nu alleen een fysiek probleem waardoor koppelen weleens pijnlijk is.

Het punt is dat je de olie aan gort rijdt, die vervolgens de automaat "vernietigd"
De meeste automaten schakelen op een laag motortoerental en precies dat is wat je NIET wil bij het trekken van (zware) aanhangers.
Wil je dus dat de automaat heel blijft, dan zet je de automaat vast en schakel je met de hand, bij hogere motortoerentallen. Hoe hoger het toerental, hoe harder de motor draait, hoe sneller de olie door de bak en de koeler loopt. Dat geeft een betere koeling van de olie en daarmee het behoud van de bak.

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:31

Wij hebben ook een automaat en het rijdt heerlijk met de trailer erachter!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:37

Wij rijden en trekken al jaren met verschillende merken auto´s en al jaren alleen met automaat.
Ik vind het idd veel soepeler rijden en sowieso wil ik nooit meer een handgeschakelde auto! Automaat is in alle opzichten comfortabeler.

Momenteel rijden we met een Ssang Yong Rexton en een Volvo V70 Cross Country
Laatst bijgewerkt door Bar op 30-06-11 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:37

Wij hebben een Volvo V70 automaat voor de trailer rijden, de auto is nu 4,5 jaar oud en we hebben nog nooit enig probleem gehad met olie en aan gort rijden. Als ik op de snelweg rij en eenmaal op de juiste snelheid zit, dan zet ik de automaat in zijn 4, dan heeft ie inderdaad een wat hoger toerental en loopt het lekkerder. Als je gewoon fatsoelijk rijdt, en de auto netjes in onderhoud hebt, mag het geen probleem zijn!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:40

Ik heb mijn E rijbewijs met een Kia Sorento automaat gehaald, dus ga er vanuit dat daar niks mis mee is :o Het reed iig wel lekker vond ik.

Zelf hebben we een Volvo 940 en 850 TR handgeschakeld.
Laatst bijgewerkt door Noon op 30-06-11 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:40

Ik rij ook met automaat met de trailer. Ik zet hem binnen de bebouwde kom in de sportstand, de auto schakelt dan wat minder snel over en blijft dan goed op toerental. Als ik hem in de gewone automaatstand laat schakelt hij voor het mooie te snel over. Op de rijksweg zet ik hem handmatig in zijn 4(tiptronic). Dan blijft hij ook mooi rond de 2500 toeren draaien. Ik vind het heerlijk rijden, je paard voelt het schakelen niet, is veel minder schielijk, hoe voorzichtig je ook schakelt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:41

Al jaren een automaat voor de trailer, ideaal.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:41

Ik ben ook regelmatig weg met een automaat en trailer daar achter. Persoonlijk vind ik een handgeschakelde auto fijner rijden dan die automaat.
Ik vind dat automaten te 'weinig trekvermogen' hebben doordat ze in een laag toerental overschakelen naar de volgende versnelling, iets wat ik niet wenselijk vind bij het trekken van een trailer of caravan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:43

Maar dat kun je dus voorkomen als je een sportstand hebt of tiptronic. de mijne trekt met de trailer erachter nog de stenen uit de straat :D .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:46

Ik heb een Volvo XC70 cross country en een automaat voor de trailer.
Wat ik een nadeel vind is dat de automaat nogal zoekt naar de juiste versnelling bij een lagere snelheid.
Op die momenten schakel ik zelf, pak dan de laagste van de 2 versnellingen waar hij tussen zoekt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:48

Wij hebben een automaat (volvo V50), heel erg fijn.
Vooral het optrekken gaat nu heel geleidelijk, geen last meer van gas loslaten, schakelen en weer gas geven.

Wanneer het nodig is kunnen wij ook handmatig schakelen, dus indien we van mening zijn dat de auto te vroeg schakelt of het niet fijn trekt nemen we het zelf even over.
Echter komt dat eigenlijk nooit voor.

xMajel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:50

Een automaat vind ik juist wel geschikt! Het gaat zo veel soepeler. Wij hebben of een audi A6 automaat of een Kia Sorento automaat voor de trailer en het rijd super!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:53

automaat is super geschikt, mijn vriendin had een Volvo c30 automaat en die trok haar 650 kg wegende trailer en 600 kg wegende paard met gemak, lag ook super op de weg en die mocht ook maar 1400 kg trekken.