Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:58

Hey

Wil een buiten rit van 200 kilometer gaan maken.
Hoe pak je dat aan ?
En hoelang heb je daar voor nodig ?
Hoe kan je het beste je routen uitstippelen ?

Heb geen ervaring hier in...

Alles is nieuw. Heb wel meer als genoeg buitenrijd ervaring en paard heeft een redelijk goede conditie.
40km draait hij zijn hoefje niet voor om.

Alle tips welkom 8-)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:04

40 km is toch wel weer iets hélemaal anders dan 200 km, niet? :=
Het lijkt mij overdreven om in 1x te doen... Of bedoel je verspreid over een lang weekend ofzo?
De ruiters die een 160 rijden, trainen daar jàren voor en zelfs dan is het nog kei en kei hard werken (en je bent dan al een hele dag onderweg, laat staan 200 km?).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:07

200 kilometer? Dan mag je eerst wel een hele poos geoefend hebben, en 40 kilometer stelt daarbij vergeleken niets voor.
Wil je het alleen doen of met z'n tweeen? Ik neem aan dat je het over verschillende dagen wilt plannen?
Dan zou ik ook op zoek gaan naar plaatsen waar je kunt overnachten en dit van tevoren regelen etc etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:19

Het lijkt me verstandig zo'n afstand in stukken van maximaal 30-40 per dag te doen, en iedere 4e dag een rustdag in te lassen. Dan ben je in principe een week weg: Eerste drie dagen rijd je 100 kilometer, rustdag, en dan de tweede 100 kilometer ook in 3 dagen. Het kan ook in 3 dagen trouwens, kijk maar: [TEN] Bliksem en mijn 1e klasse IV; Marathon Nord Dld 210km.. maar dan heb je het wél over zeer goed getrainde endurancepaarden.

Vooraf zou ik zeker eens te kijken hoe je paard reageert op 2 of 3 dagen achtereen een flinke rit van zeg, 25 km te maken, en daarna eens kijken of je op 2 aaneengesloten dagen een rit van 40 kilometer kunt maken. Die derde dag komt dan wel.

Als je echter geen haast hebt, kun je natuurlijk ook kortere afstanden per dag afleggen (25-30 km) Dan ben je een dag of 8 aan het rijden, met af en toe één of meer rustdagen ertussen ben je dan 2 weken onderweg.

Regel idd van te voren stalling/overnachting en regel dat daar voer voor je paard is, zorg voor goede kaarten en alternatieven in je route. Plan je route langs plaatsen waar je paard kan drinken.

Als je zelf je bagage mee moet nemen, realiseer je dan dat dat je snelheid zal drukken (ook als je een pakpaard meeneemt - met handpaard rijden is nooit zo 'snel' als in je eentje) en je paard meer zal belasten. Neem een set reserve-ijzers mee, nagels en gereedschap en leer hoe je een afgetrapt ijzer zelf onder kunt tikken. Kleine reisapotheek voor jezelf en je paard is ook handig. En verder de gebruikelijke dingen: telefoon, paspoort als je de grens overgaat, paspoort van je paard sowieso, geld, camera.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:46

Ik verplaats het topic even naar BRT :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:18

Wafel schreef:
Hey

Wil een buiten rit van 200 kilometer gaan maken.
Hoe pak je dat aan ?
En hoelang heb je daar voor nodig ?
Hoe kan je het beste je routen uitstippelen ?

Heb geen ervaring hier in...

Alles is nieuw. Heb wel meer als genoeg buitenrijd ervaring en paard heeft een redelijk goede conditie.
40km draait hij zijn hoefje niet voor om.

Alle tips welkom 8-)

begin dan eens met iets kortere ritten, zodat je ervaring opdoet :)*
Iets meer context zou ook wel handig zijn.

Zomaar plompverloren 200km afleggen kan op ongeveer 1000 verschillende manieren; zeg maar welke je kiest......

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:54

Hey

Planning was een dag of 7.
Heb wel veel ervaring met buiten rijden. Ritten tot 40 km.
Ga natuurlijk overnachtingen van te voren regelen.
Een paar dagen 25 km achter elkaar is geen probleem.
Denk dat ik de lat leg op max 40 km op 1 dag en geen 2 dagen achter elkaar die afstand.
Een route vinden vind ik wel wat moeilijker omdat je al snel veel te veel verharde weg hebt.
Wil even uit zoeken wat er aan ruiter route's is.
Bagage wil ik beperkt houden tot een klein zadel tasje. EIgenlijk niet meer als eten en drinken voor onderweg.
De rest kan ik vooraf naar overnachting brengen bijvoorbeeld voer.
Blijft nog over wat is de minimale stuf die je mee moet nemen.

En de route uitstippelen blijft moeilijk. (mijn grotste item)
Kaarten + gps mee ook om de gemiddelde snelheid te controleren.

Verder rijd ik alleen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:22

Van waar naar waar wil je rijden? Het terrein bepaalt ook voor een deel welke afstand op een dag haalbaar is. Voor een paard dat vooral bos en heide gewend is, zal een traject door bebouwde kom of industrieterrein zwaar zijn, voor een paard uit de polder kan een bos met heuvels zwaar zijn, dus afhankelijk daarvan kies je voor langere of kortere afstanden op een dag. Dagafstanden van 25 km zijn een goede richtlijn, dat biedt ook wat ruimte om een keer fout te rijden.

Zoek kaarten van 1:25.000 of 1:50.000 om je route op uit te zetten. Op die schaal staat vaak ook wel aangegeven of een weg verhard of onverhard is. Kijk goed waar je rivieren, (snel)wegen en spoorlijnen over kunt en wilt steken, dat zijn belangrijke factoren die je route beinvloeden. Hierbij kun je Google maps en streetview soms heel goed gebruiken.

Als jij en je paard dit allebei voor het eerst doen, neem dan niet te lange dagafstanden, met name op de derde dag even rustig aan doen. Dat is psychologisch de moeilijkste dag, dus maak het jezelf niet moeilijker dan strikt nodig is ;)
Als je bagagevervoer regelt kun je natuurlijk veel gemakkelijker rijden dan wanneer je bagage op je paard meeneemt. Maar een aantal zaken zul je toch rekening mee moeten houden, naast het eten en drinken voor onderweg: ehbo-setje, hoevenkrabber, halster + lang touw voor tijdens een pauze, eventueel een regenjas en/of zonnebrandcreme :j

Veel plezier met je voorbereidingen ;)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 07:15

ehbo-setje, hoevenkrabber, halster + lang touw voor tijdens een pauze, eventueel een regenjas en/of zonnebrandcreme en een reserf paar teugels.
Die moeten allemaal mee idd.

Brug over de maas hebben we nog niet geoefend. Das minder over de maas langs de snelweg.
Maar het komt wel goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:39

Als je een ruitermes meeneemt is ook heel handig.
Daar zit een mes, hoefmes en hoevenkrabber in.

Ik neem altijd wat strotouwtjes mee, daar kun je voor nood halster/ teugels/ beugelriemen en je singelstoten maken.
Het voordeel is dat dit weinig ruimte in neemt en dat het heel sterk is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:54

Wafel schreef:
ehbo-setje, hoevenkrabber, halster + lang touw voor tijdens een pauze, eventueel een regenjas en/of zonnebrandcreme en een reserf paar teugels.

Brug over de maas hebben we nog niet geoefend. Das minder over de maas langs de snelweg.
Maar het komt wel goed.

Ga met met zo'n rommel op stap dat je reservemateriaal nodig hebt??
i.p.v. de strotouwtjes van Brainless kun je ook schoenveters nemen. Dat is maar net wat je voorkeur heeft.

Daarnaast is dit wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Wat doe je met de rest van je bagage?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:10

Wafel schreef:

Maar het komt wel goed.

Dat lange touw is al je reserve teugel, dus die hoeft niet extra mee. Mocht je teugel onderweg toch breken (ongelukje kan gebeuren) dan kun je bij een volgend overnachtingsadres wel kijken of je nieuwe "echte" teugels kunt regelen.

Blijft de vraag staan waar je precies die trektocht wil maken en hoe je de rest van je bagage wil doen. Als je de Maas over wil steken (is b.v. langs de A2 bij Maasbracht goed te doen, eventueel kun je naast je paard lopen) zal het dus wel over Limburg/Brabant gaan.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:55

Kijk even of je zo'n lang touw met aan beide kanten een clip dan is hij ook gemakkelijker te gebruiken als inval teugel.
En inderdaad wat Ikke zei, check je spullen voordat je weggaat een ongelukje kan heus wel gebeuren, maar als je met degelijke spullen weg gaat hoef je niet al dat reserve spul mee. Mocht er toch iets gebeuren, zelfs nieuwe teugels kunnen kapot als er iets misgaat, heb je je touw als invaller en kan je inderdaad op locatie iets beters proberen te regelen.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:08

wij hebben vorig jaar dan wel de veluwe trail gedaan en die was rond 160 km maar wij hebben in januarie alle overnachtingen geregeld en de routes bekeken op de kaart.
Fietskaarten zijn ook hele handig.
Bagage hadden wij zelf bij ons en wat al eerder werd geschreven dat houd in dat snelheid van je paard naar benenden toe gaan. maar je laat het bezorgen of je brengt het van te voren al weg, is ook een goede optie.
Wij hebben de tocht als volgt ingedeeld: 2 dagen rond de 20/25 km dan een tocht van ong 35 km een rust dag,dan een tocht van tegen de 45 km en een rust dag er na, een staproute van ong 10 km en de laatste was ong 20 km en een rust dag genomen en toen richting huis gegaan.
Ik zou hem zo weer rijden alleen wat meer tijd nemen en zeker de afstanden beperkt houden op 25/30 km.
wij hadden eigenlijk als reserve een lange touw bij ons ( en ook om eventueel onder weg een wei te maken voor de paarden tijdens de rust) en ruitemes, telefoon nr genoteerd van dierenarts en hoefsmid, kaarten in een plastick hoes gedaan zodat deze waterdicht was.
verder mijn teugels was een lamg halstertouw werkte iedeaal.
Verder wens ik je veel su6 met de voorbereiding maar ga niet over 1 nacht ijs maar bereid het wel echt goed voor.
Veel plezier.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 08:26

@James Ben je nog dingen tegen gekomen die je de volgende keer anders doet ?

@ labyrinth Met goed materiaal weg gaan vind ik idd heel belangrijk.
Gaat normaal gezien ook niet kapot. Alleen kan een paard perongeluk op de teugel gaan staan of what ever.. Dan is een reserf touw idd handig. En Stro touwtjes zijn soms ook makkelijk voor nood oplossingen

@Waratje En daarna door naar de ardennen,

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:32

nummer van de DA lijkt me dat je niet alleen je eigen DA mee te nemen, als je 200km rijdt ben je verder van huis natuurlijk, dus noteer wat nummers van DA's/klinieken waar je onderweg bij in de buurt rijdt?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 08:41

Als er iets mis gaat bel ik iemand en ben ik in een paar uur thuis.

En op een moment dat je een DA onderweg nodig hebt. Is wel iets te regelen.
Nummer informatie of zo.

Maar thanks voor de tip.

Wat nummers inprogrammeren kan geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Wafel op 03-07-11 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:44

En zo moet je dus niet op stap gaan als je zo'n rit wil gaan doen.
Zoiets vraagt voorbereiding en een goede planning ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:46

stel nou je paard valt en breekt zn been, wil je dan niet dat je zo snel mogelijk geholpen wordt?
Een DA die tientallen kilometers verderop zit, of je eigen mensen die tientallen kilometers verderop zitten en dus pas na een uur ter plaatse kunnen zijn bijvoorbeeld, lijkt me nou niet echt handig. Het lijkt me geen moeite om als je de route eenmaal hebt uitgestippeld, een paar nummers in je telefoon te zetten.
Ook een naamlabel aan je zadel, met jouw naam en nummer erop, lijkt me handig voor het geval je er onderweg afvalt (of het paard losbreekt tijdens een pauze en wegrent) zodat mensen je kunnen bellen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 08:48

Telefoon mee nemen dekt dat soort risico's al af.
Of je een nummer hebt of niet. Je hebt toch binnen now time iemand aan de lijn.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 08:50

Ook een naamlabel aan je zadel, met jouw naam en nummer erop, lijkt me handig voor het geval je er onderweg afvalt (of het paard losbreekt tijdens een pauze en wegrent) zodat mensen je kunnen bellen.

Heel belangrijk. Ook bij een rit van een half uur thuis.

En ook belangrijk je telefoon niet in de zadeltas.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:55

opisop_shop schreef:
stel nou je paard valt en breekt zn been, wil je dan niet dat je zo snel mogelijk geholpen wordt?
Een DA die tientallen kilometers verderop zit, of je eigen mensen die tientallen kilometers verderop zitten en dus pas na een uur ter plaatse kunnen zijn bijvoorbeeld, lijkt me nou niet echt handig. Het lijkt me geen moeite om als je de route eenmaal hebt uitgestippeld, een paar nummers in je telefoon te zetten.

Als je onderweg zo accuut hulp nodig hebt dan bel je 112 of 0900-8844. Als er iets gebeurt op je overnachtingsadres dan hebben die vaak wel de telefoonnummers bij de hand.
Dat naamlabel is handiger in de manen gevlochten (opvallend kleurtje gebruiken), mocht je paard de benen nemen zonder zadel. Zadel en hoofdstel zitten niet 24/7 aan je paard, de manen wel. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:55

Wafel schreef:
Hey

Planning was een dag of 7.
Heb wel veel ervaring met buiten rijden. Ritten tot 40 km.
Ga natuurlijk overnachtingen van te voren regelen.
Een paar dagen 25 km achter elkaar is geen probleem.
Denk dat ik de lat leg op max 40 km op 1 dag en geen 2 dagen achter elkaar die afstand.
Een route vinden vind ik wel wat moeilijker omdat je al snel veel te veel verharde weg hebt.
Wil even uit zoeken wat er aan ruiter route's is.
Bagage wil ik beperkt houden tot een klein zadel tasje. EIgenlijk niet meer als eten en drinken voor onderweg.
De rest kan ik vooraf naar overnachting brengen bijvoorbeeld voer.
Blijft nog over wat is de minimale stuf die je mee moet nemen.

En de route uitstippelen blijft moeilijk. (mijn grotste item)
Kaarten + gps mee ook om de gemiddelde snelheid te controleren.

Verder rijd ik alleen.

Écht goed zadel (moet ruim onder de maximale druk blijven), geen extra gewicht (dus inderdaad geen bagage +:)+ ) en verder de stuwkracht in de gaten houden (zie mijn site ´het zadel´).
Stap af en draaf een stukje naast je paard mee. Draf!! want in stap is de hartslag te laag en spoelt de boel niet goed door. Gesp liefst het zadel een gaatje losser daarbij.

Mit jij en jouw paard een basisfitheid hebben is 200 km in 7 dagen geen punt.
Dat is elke morgen vroeg 2,5 tot 3 uur lekker vlot rijden en klaar. Paard bij aankomst liefst los opdat het vrij bewegend kan uitrusten. Als het onbeperkt ruwvoer en water krijgt daarbij hoef je je verder nergens druk over te maken. Een ronde buik vol nat hooi/stro is de perfecte electrolietenvoorraad.

Je moet NIET gaan ´rustig stappen´ :)*
Dat is meer uren onder het zadel = meer druk x tijd en ook minder hersteltijd bij aankomst.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-07-11 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:57

Wafel schreef:

Heel belangrijk. Ook bij een rit van een half uur thuis.

En ook belangrijk je telefoon niet in de zadeltas.

De kans dat het paard er 's nachts vandoor gaat is vele malen groter dan dat ie tijdens een pauze de kuierlatten neemt. Lijkt me dus zinvoller om een labeltje in de manen te vlechten.
Als je zo regelmatig van je paard stort dat het reden tot zorg is, moet je je toch eens afvragen of je je relatie en rijden wel op de juiste manier voor elkaar hebt.

Die van mij vond het niet zo aangenaam dat het landingsgestel van een boeing 747 door haar manenkam ging, maar veel meer dan een drafje om weg te komen maakte ze er ook niet van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:01

ikke schreef:
Als je zo regelmatig van je paard stort dat het reden tot zorg is, moet je je toch eens afvragen of je je relatie en rijden wel op de juiste manier voor elkaar hebt.

Idem het wegrennen :)*