Twee pony's ontmoeten elkaar voor het eerst, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyP

Twee pony's ontmoeten elkaar voor het eerst, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:50

Hoooi,

Morgen ga ik met een meisje onze shetlanders laten meeten, robin en rossy. Robin is heel dominant en staat al zn hele leven alleen. (het is mijn verzorgpony) En Rossy is juist een heel lieve makke pony, die staat ook alleen.
Hebben jullie tips? We willen gaan wandelen maar misschien is het handiger om ze eerst samen in de wei te zetten of zo?

Liefs, Wendy

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:46

Ik denk niet dat het verstandig is om ze meteen samen in de wei te zetten. Een paard dat z'n hele leven alleen heeft gestaan kan erg veel problemen geven als je ze ineens bij een ander paard zet. Paard kent geen sociale contacten en kan dan moeilijk/niet communiceren.
Hoeft helemaal niet het geval te zijn. Maar ik zou het risico niet nemen zeker gezien het hier om een verzorgpony gaat. Je kan een draadje door de wei spannen en eerst even afwachten wat dan de reactie is.

pebbie2011

Re: Twee pony's ontmoeten elkaar voor het eerst, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:37

idd laat ze eerst aan de hand aan elkaar wenne voor je ze samen in de wei gooit
of idd wat tigra zegt over een draad door de wei suc6

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:26

Je kunt ze denk ik eerst aan in het weiland met een touwtje er tussen, daarna aan de hand, misschien als je een bak hebt kun je ze samen uiteidnelijk in de bak proberen te hebben.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:25

Idegeval niet meteen bij elkaar in de weide zetten. Als ze altijd alleen hebben gestaan is het niet handig om ze meteen met een ander vreemd paard in de ander zijn weide te zetten.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:27

Idegeval niet meteen met zn tweeën in een weiland zetten. Als ze allebei altijd alleen hebben gestaan kunnen ze aanvallend worden als er opeens een wild vreemde pony in hun land staat.

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:21

Ik denk juist helemaal anders... Ik zou de pony's meteen samen in een weide laten, dan kunnen ze daar meteen beslissen hoe de 'rangorde' is. Ze gaan elkaar niet vermoorden ofzo... Maar goed, ik ken de pony's niet, dus miss is het ook geen goed idee wat ik denk. Veel succes !!

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:53

Als wij een nieuwe pony kopen, maken we meestal het weiland in twee stukken.
En dan kunnen ze ook aan elkaar snuffelen, en wennen.
Dan kun je zelf kijken of dat goed gaat..
En dan als het goed gaat kun je ze bij elkaar in zetten, of gewoon eventjes bij elkaar in, en daarna weer apart ofzo..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:56

Birtee_ schreef:
Ik denk juist helemaal anders... Ik zou de pony's meteen samen in een weide laten, dan kunnen ze daar meteen beslissen hoe de 'rangorde' is. Ze gaan elkaar niet vermoorden ofzo... Maar goed, ik ken de pony's niet, dus miss is het ook geen goed idee wat ik denk. Veel succes !!

Eens.

Tot nu toe altijd alle paarden direct in de kudde gegooid, of direct bij elkaar. Nog nooit een dode bij gevallen hoor.
Zal wat gerend worden, wat gegild en wat getrapt, maar dan is het ook geregeld.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:01

wij doen, als we een nieuwe erbij krijgen gewoon bij aankomst even laten snuffen, en hup bij elkaar in het land!
dat is de beste manier om te kunnen bepalen wie de hoger staat.
toen er net een nieuwe was gekomen bij ons in het land, ging die van mij ook even laten zien dat hij de baas was in de kudde, hebben elkaar een paar x flink gebeten en een schop uitgedeeld, maar nu zijn het de dikste maatjes :D

iig succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:04

Je kunt ze best samen in een wei doen, als de wei maar niet van een van die twee was. Dus een nieuwe wei.
Dan is de drang om de boel te verkennen groter dan om de nieuwe pony lastig te vallen. Dit is juist een heel succesvolle manier om nieuwe paarden te introduceren.

Verder is samen uit wandelen of rijden gaan en daarna loslaten in de bak een idee.

Ook kun je de dominante pony aan de hand nemen bij de kennismaking, om te kijken wat hij doet.

Overigens is het zo dat als er genoeg vluchtruimte is, en 1 van de 2 onderdanig is, de kans op vechtpartijen niet zo groot is, maar de dominante pony kan de ander wel het leven zuur maken.

Overigens zijn ponies die geen andere gewend zijn, soms gewoon bang van nieuwe ponies.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:09

Maar ze willen toch gaan wandelen. Of lees ik dan verkeerd.

Als dat zo is gewoon gezellig gaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:14

Je hebt gelijk! Doordat er daarna zoveel werd gesproken over in de wei zetten heb ik de verkeerde conclusie getrokken. Met wandelen hoeven ze geen problemen te verwachten. Je kunt ze net zo ver van elkaar houden als nodig en kijken wie het beste voor gaat en of ze naast elkaar kunnen. Wel naast de hoofden van de ponies blijven voor de beste controle.