Waar rijden jullie liever mee? Zweep of Sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babslovertje

Waar rijden jullie liever mee? Zweep of Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 09:15

Hallo iedereen!

Ik heb een vraag aan jullie
waar rijden jullie liever mee zweep of sporen?
of met allebei? en waarom?

Brand maar los!

AnneJa

Re: Waar rijden jullie liever mee? Zweep of Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:16

Met geen van beiden, omdat ze zonder ook prima kunnen reageren.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:16

Ik rij liever met zweep.
Als mijn paard een beetje sloom is, dan pak ik een zweep erbij.
Zonder die te gebruiken gaat hij al een stuk minder sloom.
Sporen vind ik niet nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:18

Vreemde vraag, want beide hebben een andere functie. Ik gebruik beide: met de spoor verklein ik mijn hulp, met de zweep kan ik ventueel de achterhand extra activeren. Nadeel van fe zweep vind ik dat die hand minder soepel is, dus probeer hem zo veel mogelijk te laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:19

Sporen. Ik heb niet graag extra bagage in mijn hand.
Mijn spoor vervangt de zweep indien nodig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:21

Normaal gezien gebruik ik beide, maar ik rijd ook weleens een dag zonder sporen om er zeker van te zijn dat ik straks geen afgestompt paard heb. Rijd ook weleens zonder zweep omdat ie het dan ook moet blijven doen, anders heb ik straks een geweldig probleem in de M, zit ik ook niet op te wachten.

Waar ik liever mee rijd, tja, ligt er een beetje aan wat ik aan het doen ben.

Janyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:22

Ik gebruik alleen als het nodig is zweep dat vind ik fijner want mijn paard hoeft soms alleen maar de zweep te zien en loopt beter ;) en als het dan nodig is gebruik ik de zweep kan je ook zo weer aan de kant gooien en sporen vind ik persoonlijk niet fijn !!!

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:23

Ik gebruik beide eigenlijk niet meer, maar mijn voorkeur gaat naar de zweep want ik heb heel gauw dat als ik met sporen rij ik ook steeds met mijn sporen ga drijven. Vaak als ik alleen al een zweep in mijn hand heb reageerd ze al.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:23

Geen van beide.
Mijn paard heeft van nature veel looplust.
Daarbij rijd ik wel dressuur maar voornamelijk recreatief.
Ze staat verder wel goed aan de hulpen dus ik heb het ook niet nodig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:24

Die hulpmiddelen zijn voor totaal andere doeleinden...
Ik rijd vrijwel altijd met zweep, met cross om haar nog net even meer op te laten letten voor de moeilijke hindernissen.
BIj het dressuur om haar net dat tikje bij te geven zodat haar achterhand weer volledig actief is.
Buiten om hardrijders een grotere bocht te laten maken.

Sporen alleen als ik flink ga dressuren om de moeilijkere oefeningen aan te scherpen en met haar nieuwe dingen leren zodat ik de hulp zo klein mogelijk kan houden.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 09:30

bedankt voor jullie reacties!
ik rijd alleen met zweep omdat mijn paard soms iets wat traag is
en af en toe met sporen als ik het dressuren ga doen
en het zijn inderdaad 2 verschillende hulp middelen
maar ik vroeg me af wat jullie fijner vonden om mee te werken..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:36

Ik rij meestal met een spoortje om net even wat kleiner m'n hulp te kunnen maken, soms een zweep erbij bij het dressuren als ik z'n achterhand wat meer wil activeren.
Bij het springen of crossen heb ik naast de sporen altijd wel een zweepje bij de hand om net wat meer reactie te vragen als de sprong dat vereist, want hij is soms wat traag in de afzet.

In beide gevallen meer om hem net wat actiever of allerter te krijgen, dus net even klein tikje bij :)

bij een buitenrit rij ik niet altijd met een spoortje, net hoe het uit komt, of hoe fanatiek m'n geplande ritje moet worden. zweepje heb ik dan nooit bij me. hooguit in het dazenseizoen om het ongedierte eraf te kunnen tikken :Y) al zou een vliegenmepper aan het uiteinde van de zweep misschien wel effectiever zijn :+

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:51

Zweep, maar heb hem meestal alleen in me hand dat is al voldoende. Rijd wel een stuk prettiger met helemaal niks in hand maar ik heb niet zo'n stil been dus als ik met sporen rij prikt ie steeds onnodig in de buik. Nou kan ik daar aan gaan werken, maar heb nu een vlot bijrijpaardje dus is niet meer nodig :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:55

Qua africhting ben ik nog niet zo ver dat sporen nodig zijn. Zweep heb ik wel, niet voor de looplust van mijn paard want die heeft hij genoeg. Kan ook zonder gereden worden wat dat betreft. Zweep heb ik om het (binnen)achterbeen wat actiever te maken als hij dat niet goed onder zet of om mijn beenhulp te benadrukken als er niet voldoende reactie op komt.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:02

Ik rij zelden tot nooit met zweep. Ten eerste omdat mijn oude paard heel bang is en dus niet met zweep gereden kon worden. Na 8 jaar zonder vond ik met mn nieuwe paard met niet nodig.
Ten tweede dat ik wil dat mijn paarden op mijn benen reageren. Ik rij jonge paard wel met sporen. Ik wil niet dat ze op een zweep gaan lopen. Dan geef ik een voorkeur aan een scherpere beenhulp indien nodig. Ik kan prima de achterhand met mijn benen activeren dus waarom een zweep?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:37

Spoortje. Zweep eigenlijk nauwelijks, paard is een beetje bang voor de zweep. Dus als ik hem gebruik is het even twee seconden in mijn hand houden zodat hij weer lekker wakker is :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:44

allebei niet. Ik heb slechte knieen, dus kan niet lange tijd achter elkaar benen stil houden en sporen werken dan onnodig in. Dus rijd nooit met sporen. Heb het heel vroeger wel gedaan, toen ik nog beter stil kon blijven zitten. Zweep eigenlijk ook niet omdat ik graag wat slenter tijdens het rijden en een zweep alleen maar lastig is. Maar ik rijd voornamelijk alleen buitenritten en dan neem ik een halstertouw mee voor verschillende functies en mocht het nodig zijn dient deze ook om een tik op haar reet te geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:51

Op het moment zweep wat ze is totaal niet aan het been de laatste tijd...dus eerst maar es actief maken aan het been. Zweepje erbij voor als ze niet reageert.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:42

Ik vind sporen zo zielig, maar dat kan aan mij en mijn pizza-mes westernlaarzen beeld komen :P
Ik gebruik een zweep voor als ik een paard moet berijden die niet altijd even goed luistert, of verschikkelijk traag gaat.

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:18

@Nies_
Sporen zijn niet meer verplicht sinds 1april vorig jaar. Pas vanaf grand prix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:19

Hangt van het dier af. Het ene liever met sporen de ander liever met zweep, een boel zonder beide en weer een enkeling met allebei.

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:22

Ik rij verschillend, jonge paarden of paarden waar de basis alleen extra bevestigd van moet worden rij ik alleen met zweep of zonder iets. Heb wel altijd een zweep bij de hand liggen, been betekend reactie en krijg ik dat niet wil ik dat kunnen corrigeren met een tikje.
Sporen gebruik ik voor paarden die al verder in de africhting staan, ik rij met gladde wielsporen. Spoor is verfijning en verduidelijking van de hulpen, en mag naar mijn mening niet gebruikt worden voor iets anders.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:23

Liefst met geen van beide.
Als hij erg sloom is durf ik na mijn beenhulpen even bijtikken met de zweep, maar dat volstaat dus dan geef ik 'm weer uit handen (lees: gooi ik 'm weg :') )

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:27

Renslover schreef:
Met geen van beiden, omdat ze zonder ook prima kunnen reageren.

Hier ook! :j

yenthle1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:40

Ik gebruik alleen maar een zweep. (en niet onnodig.)