verandering van omgeving en gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyronJarig

verandering van omgeving en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:05

hallo iedereen,

Ik heb onlangs een 8 jarige ruin haflinger gekocht.
8 jaar heeft hij bij de moeder en nog andere paarden gestaan, dus nooit alleen.
Sinds vorige week donderdag, staat hij bij mij op een weide van 25 are, opgesplitst in twee delen, zodanig dat ik hem kan afwisselen om het gras te laten bijgroeien.
Hij heeft ook een stal van 5 op 3 meter.
Dus denk niet dat hij slecht staat.
Het enige nu is dat hij alleen staat, sinds donderdag avond, de eerste dag was hij redelijk rustig, maar sinds vrijdag loopt hij constant over en weer over heel de lengte van de wei. Hij loopt zo veel dat hij zich gewoon in het zweet loopt 8)7
Het is nu maandag avond en hij loopt nog steeds hevig rond en stond weer maar is nat in het zweet.
In de uiterste hoek van de wei ziet hij een Paar andere paarden staan en denk dat dat de oorzaak is dat hij zich zo opboeit.
ik weet ook dat een paard een roedel dier is en beter samen staat met andere paarden dan alleen, maar er staan er zoveel alleen.
Nu is mijn vraag, is dat normaal dat hij zo hevig rond loopt en gaat dit na een tijdje over en word hij terug rustig, Een ander paard er bij zette is voor mij finanancieel ni haalbaar.
Wat denke jullie er van, zou dit na een tijdje overgaan,of hebbe jullie enige raad voor mij, wat ik eventueel zou kunnen doen.

Alvast bedankt :wave:

Caira

Re: verandering van omgeving en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:09

Ik ga nu heel gauw op mijn handen zitten want anders ga ik hele gemene dingen hier neertypen. Maar meid meid waar ben jij mee bezig? Een paard in zijn eentje zetten? Een dier wat afhankelijk is van andere dieren voor zijn veiligheid en geborgenheid? En dan ook nog vragen of je paard zich zal berusten in zijn lot? Je moet je echt diep schamen dat je een dier dit aandoet!

kyronJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:05

Caira schreef:
Ik ga nu heel gauw op mijn handen zitten want anders ga ik hele gemene dingen hier neertypen. Maar meid meid waar ben jij mee bezig? Een paard in zijn eentje zetten? Een dier wat afhankelijk is van andere dieren voor zijn veiligheid en geborgenheid? En dan ook nog vragen of je paard zich zal berusten in zijn lot? Je moet je echt diep schamen dat je een dier dit aandoet!

Amaai das echt wel een toffe reactie. Jij doet nu precies of ik de eenige op de hele wereld ben die een paard alleen zet op de weide.
het paard stond zo wie zo al een jaar te koop.
Het was dit of het slachthuis.
Ik Dacht dat dit een forum was waar mense elkaar raad geven en helpen.
Heb ik mij hier effe dik vergist

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:07

Caira schreef:

Helemaal mee eens.
Als je het geld niet hebt voor een weidemaatje, kan je het paard beter verkopen!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:12

je kan je land ook aanbieden voor een ander paard. Verhuren dus? er zijn zat mensen die een plekje zoeken voor hun paard.

En als je 8 jaar in een kudde hebt gestaan mag en kan je niet verwachten dat alleen staan ineens heel fijn is voor een paard. En natuurlijk zijn er meerdere mensen die hun paard alleen hebben staan, maar die paarden kunnen er misschien beter tegen of zijn gewoon down en reageren er niet meer op. Dat is niet wat je wilt als je een paard koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:14

Pff een shetje kan er altijd bij, worden soms gratis aangeboden.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:16

Koop een paard dat op pensioen is en voor de slachtprijs wordt verkocht? Of een shetlandertje? :)
Of inderdaad verhuren of ergens anders zetten.

kyronJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:20

Saars schreef:
Koop een paard dat op pensioen is en voor de slachtprijs wordt verkocht? Of een shetlandertje? :)
Of inderdaad verhuren of ergens anders zetten.

Daar heb ik ook al aan gedacht aan een Shetlander.
Maar wist ni of dat een mogelijkheid was.
En hoe duur dit is.
Heb alleen een beetje bang dat hij er in het begin gaat naar stampen en dat zou ik ook niet willen

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:28

Je kan niet an een paard verwachten dat hij rustig blijft als hij na acht jaar samen met zijn moeder en riendjes zomaar in een vreemde wei op eenreemde locatie word gezet.
Hij is dus niet gelukkig omdat hij geen soortgenoten om hem heen heeft.
Koop er een shet bij of vraag in de rondte of er mensen zijn die op zoek zijn naar een stukje land en bied ze aan hun paard bij jou in hetland te zetten eentueel tegen een kleine vergoeding.
Alles beter dan dat paard alleen te laten staan want nee waarschijnlijk word dit gedrag alleen maar erger door frustratie van het paard uit.
Hij kan in de erte andere paarden horen en of zien en dat maakt het nog een beetje erger omdat hij geen kontakt met ze kan krijgen.
Zorg er aub zo snel mogelijk voor dat er een pony of paard bij dit dier komt.

De meeste andere paarden ide trouwens alleen staan hebben dan nog wel kontakt met andere paarden.
Zo ook mijn paard die zeer dominant is en andere paarden blijft trappen tot ze van haar stuk grond zijn.
Zij staat alleen maar wel kan ze via de draad met andere paarden spelen en ruiken en aanraken.
Zij is dit ook gewend en zal ook niet gek doen als alle paarden binnen worden gezet en zij alleen achterblijft, ze vind dit prima en is dit gewend maar die van jou dus niet en dat is het verschil.

kyronJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:40

meisje2000 schreef:
Je kan niet an een paard verwachten dat hij rustig blijft als hij na acht jaar samen met zijn moeder en riendjes zomaar in een vreemde wei op eenreemde locatie word gezet.
Hij is dus niet gelukkig omdat hij geen soortgenoten om hem heen heeft.
Koop er een shet bij of vraag in de rondte of er mensen zijn die op zoek zijn naar een stukje land en bied ze aan hun paard bij jou in hetland te zetten eentueel tegen een kleine vergoeding.
Alles beter dan dat paard alleen te laten staan want nee waarschijnlijk word dit gedrag alleen maar erger door frustratie van het paard uit.
Hij kan in de erte andere paarden horen en of zien en dat maakt het nog een beetje erger omdat hij geen kontakt met ze kan krijgen.
Zorg er aub zo snel mogelijk voor dat er een pony of paard bij dit dier komt.

De meeste andere paarden ide trouwens alleen staan hebben dan nog wel kontakt met andere paarden.
Zo ook mijn paard die zeer dominant is en andere paarden blijft trappen tot ze van haar stuk grond zijn.
Zij staat alleen maar wel kan ze via de draad met andere paarden spelen en ruiken en aanraken.
Zij is dit ook gewend en zal ook niet gek doen als alle paarden binnen worden gezet en zij alleen achterblijft, ze vind dit prima en is dit gewend maar die van jou dus niet en dat is het verschil.

Ik heb net een mailtje gestuurd naar het een paarden aziel en ga ook is zoeken op het internet voor een shetje,
om hem toch vlug gezelschap te geven

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:31

Kijk nu ben je heel verstandig bezig.
Een advies weet niet hoe je het land hebt afgezet maar zou als je een shet neemt een extra draadje spannen op ong 40 a 50 cm hoogt van de grond anders heb je de kans dat de shet ontsnapt.
Ben in ieder geal erg blij dat je onze adviezen opvolgt.
Laat je ns weten als je een maatje hebt gevonden enne fotos zijn altijd welkom hoor

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:33

Top Kyron!
ik wil iedereen bijstaan met raad en daad maar ik wil ook opkomen voor de paarden want je paard probeert je schreeuwend iets te vertellen...

Ik hoop dat je gauw een goed maatje vindt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:37

Het lijkt erop dat je Haflinger zich zo gedraagt omdat hij een maatje mist.
Vooral omdat hij altijd met andere paarden heeft gestaan.
Ik zie hier ook wel eens een paard alleen staan, maar ideaal is het nooit.
Ik hoop dat je een goedkope pony/shetje kunt aanschaffen.
Zeker weten doe je daar je Haflinger een heel groot plezier mee, en jezelf ook.
Want het is fijner om een tevreden paard te hebben, dan een paard wat zich ongelukkig voelt.

kyronJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 06:42

Caira schreef:
Top Kyron!
ik wil iedereen bijstaan met raad en daad maar ik wil ook opkomen voor de paarden want je paard probeert je schreeuwend iets te vertellen...

Ik hoop dat je gauw een goed maatje vindt!

Ik begrijp jou eerste reactie wel, maar soms kom je hard over, ik zit ook in met het paard hoor anders had ik het nooit gekocht.
Het stond al meer dan een jaar te koop. maar hij geraakte er ni van af omdat het paardje zomerrui heeft,wat ik zelf niet zo erg vind, want daar sterven ze wel mee, maar niet van, en het durfd al is zijn gat te draaien en te bijten.
Dus was zijn beslissing, ik geraak er toch ni vanaf, dan gaat het maar naar de slacht.
Ik kende het paardje al 4 jaar. er was nooit iets mee gedaan.
Dus heb ik beslist dit paard te kopen en beslist mij daar mee bezig te houde.
Met enige resultaat, want heb er grondwerk mee gedaan en bijten en stampen doet hij naar mij niet meer, dus denk ik toch niet dat ik mij zo zou moeten schamen zoals jij zegt omdat ik het paard nu effe alleen heb gezet en raad vraag wat ik er mee moet doen.
Een groot paard ging zo wie zo niet, daar is de weide te klein voor, maar een shetje had ik eventueel ook al in gedachte maar wou gewoon een bevestiging krijge van mense die dit eventueel zoude aanrade,maar een reactie zoals die van u had ik nooit verwacht

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:10

Ik kan me voorstellen dat je idd wat overvallen was door de reactie van Caira (die idd wel erg fel was) maar ik denk dat dat kwam omdat hier op bokt je best vaak dit soort dingen leest en dan vaak van mensen die dat eigenlijk wel best vinden en geen moeite willen doen om het leven voor hun paard beter te maken(anders dus dan hoe jij er over denkt). En dat gaat veel paardenliefhebbers aan het hart en dus typen mensen soms wat vlugger dan dat ze nadenken.

Veel succes met het vinden van aan maatje voor je Haf! Hij wordt strakjes vast een stuk gelukkiger!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:07

Zowel een Haflinger als een Shetlander zijn sobere dieren in onderhoud, dus die twee zouden goed bij elkaar moeten kunnen qua voeding (oftewel: op een "tafellaken" laten grazen). Of ze ook qua karakter bij elkaar passen, is een kwestie van uitproberen. Zet ze eerst afgeschermd (lijntje/hek) naast elkaar en na een paar dagen bij elkaar. Ze moeten allebei genoeg ruimte hebben om voor de ander te kunnen vluchten bij onenigheid. Je loopt een kans dat ze elkaar even de plek wijzen, maar dat is vaak met 5 minuten opgelost. Ik hoop dat je snel een vriendje/vriendinnetje voor je pony kunt vinden! ;)

phoenberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 01:06

Caira schreef:

Ik weet niet dat je het weet, maar veel paarden en hengsten worden apart gehouden omdat ze niet gekwetst mogen geraken. Ik heb een hengst (hij staat alleen, want hij stampt en bijt alles verrot wat ik erbij zet), een quarterruin (min of meer duur beestje) en die staat ook alleen omdat het jammer zou zijn dat hij gekwetst zou raken.
Maar ze zien andere paarden uiteraard. Ik heb absoluut niet het idee dat een van beiden ongelukkig is.