AUW nieuwe leren rijlaarzen inlopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

AUW nieuwe leren rijlaarzen inlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:35

Ik heb sinds vorige week nieuwe leren rijlaarzen van hard leer.
Wat een hel om die dingen in te lopen. De ballein van de laars komt nu naar binnen en drukt op mijn achilles pees.
Is dit normaal en gaat dit nog weg zodra de laarzen verder zijn ingelopen, of blijft het eeuwig lijden?
Wie heeft er tips? Dubbele sokken gaat helaas niet, dan pas ik niet meer in de laars.

Mijn volgende laarzen worden in ieder geval weer soft lederen laarzen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:24

Niet zo miepen en doorbijten }>

Als ik nieuwe laarzen heb rijd ik er om de dag mee, zodat je voeten niet elke dag gepijnigd worden :))

mvdbijl

Re: AUW nieuwe leren rijlaarzen inlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:28

euhm ja even vee mee wandelen, fietsen en rijden, dat hoort bij nieuwe laarzen.
De reden dat ik alleen nog maar laarzen wil met een vetertje en rits aan de achterzijde, die ellende is dat vele male minder hihi.

S'nachts vochtige kranten in doen wil overigens wel eens helpen en er even met een pantykousje in gaan vind ik ook fijner als je ze in loopt dat glijd je voet fijner in de laars.

Cillos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:39

Daarom hoef ik niet meer zulke laarzen ;) Het is een hel om ze in te lopen!
Ik heb ze in het verleden wel gehad en deed toen vaak een plastic (boterham) zakje om mijn voet heen, dan gleed het wat beter :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 00:13

@ Nies, ik draag ze nu ook met rijden, maar man o man wat een hel.
Doorbijten zal wel moeten haha.

@ MvdBijl, bednkt voor de goede tips. Wat is het nut van natte kranten in de laars stoppen?

@ Cillos, gaan zakjes niet onwijs zweten?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:14

gelijk mee op het paard stappen, dat was de beste remedie bij mij :)) na 2/3x rijden zaten ze al een hele hoop beter.
sterkte!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:33

Ik ken het hoor :j
Heb een aantal jaar geleden mijn eerste leren laarzen gekocht, Petries.
Wat een ellende inderdaad. Na een half jaar dagelijk dragen heb ik het opgegeven en ze verkocht.
Enige tijd geleden heb ik laarzen aan laten meten en daar zit ik nu op te wachten. Hopelijk geeft dat minder ellende. Petries worden het voor mij sowieso nooit meer.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:37

Heb nu ook nieuwe petries en kan je een hand geven hoor TS :P
Vind het ook maar een hel. Lopen zelf valt nog mee maar de eerste keren dat ik op het paard stapte... Pfff
Heb er nu best een aantal keer mee gereden, wel wat mee gelopen maar vind dat ze maar langzaamaan draagbaar worden, laat staan dat ik m'n paard er fijn mee aanvoel. Volgende keer geen petries voor mij! :Y)

_Bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:40

Heel veel sterkte, Ik denk dat je toch even door moet bijten. Ikzelf ben ook aan het wachten op mijn nieuwe laarzen en moet binnekort dus ook beginnen met inlopen :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:47

Silence schreef:
Ik ken het hoor :j
Heb een aantal jaar geleden mijn eerste leren laarzen gekocht, Petries.
Wat een ellende inderdaad. Na een half jaar dagelijk dragen heb ik het opgegeven en ze verkocht.
Enige tijd geleden heb ik laarzen aan laten meten en daar zit ik nu op te wachten. Hopelijk geeft dat minder ellende. Petries worden het voor mij sowieso nooit meer.

Ik ook. Heb ook van die harde laarzen gehad en na een half jaar van ellende gekocht.
Toen 10 jaar alleen maar chaps gedragen. Nu heb ik laarzen op maat laten maken. In het begin zaten ze nog niet heel lekker, maar na een paar dagen kon ik er gewoon fijn mee lopen en rijden.
Ik hoop voor je dat ze bijtrekken.
Natte kranten helpt inderdaad. Water maakt het leer wat soepeler en de kranten (flinke prop) zorgt er dan voor dat het leer iets oprekt.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:43

Ik heb dus Lipica's, de harde variant.
Er was me door iemand verteld ze vol te laten lopen met water en er dan op gaan lopen totdat ze droog zijn. Ze moeten dan als gegoten zitten. Dit durf ik dan eerlijk gezegt niet, lijkt me erg slecht voor de binnenkant.

Ik ga vanavond die natte kranten eens proberen.

Opzich vind ik het inlopen nog wel te harden, het meest vervelende vind ik dat de balein naar binnenkomt en op mijn achillespees drukt. Wat zou ik hier aaan kunnen doen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:18

Welk model heb je? Mijn epsoms zaten eigenlijk gelijk goed, de heb ik in de winkel aangehad en toen gelijk les en verder alleen wedstrijd mee gereden, aan en uittrekken ging wat minder makkelijk. Mijn Hurlinghams ben ik ook gelijk mee gaan rijden, maar geen les, reed dan steeds maar een half uurtje, was langzat want dan had ik geen gevoel meer in mijn enkels. Ook kreeg ik wondjes bovenop mijn voet door het aantrekken. Ze zitten nu echt zalig en heb er eigenlijk nooit op gelopen.

LOTTEmtpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:22

goed mee gaan lopen.
en lekker rijden.
gewoon even door bijten! ;)

_Bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:31

Nies_ schreef:
Welk model heb je? Mijn epsoms zaten eigenlijk gelijk goed, de heb ik in de winkel aangehad en toen gelijk les en verder alleen wedstrijd mee gereden, aan en uittrekken ging wat minder makkelijk. Mijn Hurlinghams ben ik ook gelijk mee gaan rijden, maar geen les, reed dan steeds maar een half uurtje, was langzat want dan had ik geen gevoel meer in mijn enkels. Ook kreeg ik wondjes bovenop mijn voet door het aantrekken. Ze zitten nu echt zalig en heb er eigenlijk nooit op gelopen.

Ik heb de Epsom besteld en die komen binnekort binnen, Zijn die dan echt zo makkelijk met inlopen? Ik kan namelijk ook wel wat tips gebruiken, Het zijn mijn eerste paar leren laarzen. Ik heb de zwarte Epsom met Rits. _/-\o_

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:34

Nouja, bij mij wel, of dat bij iedereen zo is weet ik niet :') Aan- en uittrekken was wel een grote ramp :')

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:44

Ik heb petries die ik vervloek, kan er inmiddels na wat mishandelingen richting de laars (paarden afspuiten met laarzen aan, laars aan je been laten drogen) goed mee lopen maar in het rijden voel ik mn paard domweg niet zoals ik wil/wens
Heb toen uit pure eigenwijzigheid een paar lipica epsoms gekocht en wat een verademing; aantrekken, wegrijden zonder problemen.
De petries staan nu zielig alleen en gepoets in het laarzenrek, mocht er iemand interesse in hebben? mogen voor klein prijsje weg

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:49

Haha die harde petrie's. Wat een vreselijke ondingen zijn dat toch. :')
Ik heb nu een stel petrie's (zacht leer :D ), en die zitten echt heerlijk.
Derby's (de zachte ook) is ook aantrekken en wegrijden. Heerlijke laarzen.

DeNiro's hetzelfde :+:

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:05

@ Nies_, Ik heb Lipica model Hurlingham van hard leer, met die rits aan de voorkant.
De laars aandoen is idd even pijnlijk boven op de voet, maar dit zal snel oprekken door vaker te gebruiken.

Ik vrees dat ik echt gewoon moet door bijten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:19

Mijn laarzen van mountainhorse zijn zo fijn als ik dit hoor. Vanaf de eerste dag kan ik ermee rijden en lopen zonder pijn.. Heerlijk. Nog nooit een blaar van gehad. Ze zijn dan ook van heel zacht leer, met stof aan de binnenkant.