Ik weet eigenlijk niet waar ik dit moet plaatsen, dus sorry als het verkeerd staat!!
Omdat ik geen klik had met mijn paard, hebben we besloten om haar te verkopen. Het was niet eerlijk tegenover haar, ik zat er tegen mijn zin op, voelde me er niet veilig op en hield haar constant in omdat ze te snel ging (voor mijn gevoel).
Gisteren zijn er mensen komen kijken. Ze hadden alles gefilmd en hebben die avond nog terug gebeld dat ze haar wilden nemen. Nu dat ze verkocht gaat worden heb ik er ergens spijt van. Niet dat ik haar wil bijhouden en nog eens ga proberen om toch de klik te maken, want ik weet nu al, die gaat er nooit komen. De reden dat ik het erg vind, is voor mijn pony, Ferdo. Die 2 kwamen ongeloofelijk goed overeen! Ze aten samen en BB Queen (m'n paard) beschermde hem ook tegen die merrie die nog bij hun op de wei stonden. En daar ligt het probleem. Ferdo laat zich doen. Als BB Queen weggaat, wordt Ferdo weer uitgesloten, mag hij geen hooi eten, gaat hij weer vol met wonden staan etc. Ik weet niet waarom die andere merrie zo gemeen doet tegen hem, want Ferdo is de liefste vent die er is. Ooit kwam ik er eens aan en had hij 3 grote wonden, tot op het bloot vlees. Het waren bijtwonden en er was ook een grotere wond bij, ik denk van een stamp oid.
Als BB Queen weg gaat, zal het weer zo gaan. Die merrie sluit Ferdo nu nog uit, maar dan komt BB Queen haar even op d'r plaats zetten.
Ik weet nu niet wat doen. Ferdo apart zetten, maar dan denk ik dat hij ongeloofelijk gaat treuren omdat zijn vriendin weg is en dan maar alleen staat op het weitje. Ik was eerst van plan om een goedkope shetlander te zoeken, maar ik denk niet dat dat mag van mijn papa... En als ik nu toch een shetlander mag kopen, hoeveel ben je daar dan ongeveer mee kwijt? Ik bedoel, je geeft 100 of 200 euro aan zo'n shetlander, maar je hoeft hem toch niet te laten keuren door de DA? Hij dient maar als gezelschapspony. Wat moet je zo'n shetlander geven voor te eten? Worden ze niet snel hoefbevangen, want ze staan wel heel de dag op gras...
Op marktplaats staan er veel, je zou daar kunnen kijken wat mensen er voor vragen. Hangt natuurlijk van leeftijd, papier enz. af. Keuren door een DA zou ik niet doen als het alleen een gezelschapspony wordt. Dan ben je daar straks meer aan kwijt dan de kosten voor de pony zelf . Gras is meer dan genoeg hoor, geen hooi of krachtvoer bijgeven als ze de hele dag buiten staan! Je moet idd uitkijken voor hoefbevangenheid, ze zijn daar heel gevoelig voor. Een stukje afzetten wil dan wel helpen (geen idee hoe groot je weiland is?). Is je land niet al te groot, dan moet het in principe geen probleem geven. Ik heb al 11 jaar een shetlander en die doet het nog steeds prima. In het voorjaar heb ik hem op een kleiner stuk staan, om hoefbevangenheid te voorkomen.
Ons weiland is 1ha groot. Dit is in 3 stukken opgedeeld, maar als ze op een nieuw stuk gaan staan omdat de andere moeten rusten, dan staan ze er in het begin niet zo heel erg lang op.
Wat je kan doen is elke dag een stukje gras bijgeven, dan controleer je hoeveel ze krijgen. Ikzelf heb een Shet X Welsh ponytje en hij was 150 toen ik hem kocht. (Hij was wel erg jong trouwens, 1.5 jaar ongeveer).
Ga je niet weer een ander paard kopen mettertijd? Dan kan die toch als maatje dienen straks? Tot die tijd zou ik gewoon een draadje ertussen zetten zodat je pony heel blijft.
Dat weet ik nog niet. Het kan zijn dat ik mijn pony bij houd en er vrijheidsdressuur mee ga doen. Desnoods doe ik halve stal met iemand. Ik ben een erge stresskip en kan de nacht voor wedstrijd bijna niet slapen en op wedstrijd ga ik dood van de stress :}
Eske_B
Geplaatst: 28-06-11 22:52
Vergeet niet dat ook een Shetlander naar de dierenarts en hoefsmidt moet en ook een Shetlander wormenkuur nodig heeft...
denk niet dat die kosten een probleem zijn? ze heeft immers nu (nog) 2 paarden
MiniMouse
Geplaatst: 29-06-11 17:52
Voor 50 euro heb je tegenwoordig een leuke shetlander op de markt. Kan je voor die andere 50/100 euro even de DA er naar laten kijken. Ook ivm veiligheid voor je andere paarden en klaar is kees!
Is alleen geen garantie dat die het wel goed kan vinden met je pony
Volgens mij is die merrie het probleem.. En ik weet niet of een shetlander Ferdo gaat kunnen verdedigen!
loulou
Geplaatst: 30-06-11 00:15
ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat de shet dat gaat doen, maar dat de shet samen komt te staan met ferdo
voor zo'n 150 euro vind je tegenwoordig wel een leuke shet met papier. papierloos kan natuurlijk ook. veel shetten zijn doorgefokt, dus kijk wel even goed naar hem voordat je hem koopt. keuren is denk ik niet perse nodig voor een gezelschapspony.
wel opletten voor hoefbevangenheid inderdaad. ik weet niet hoeveel gras er op je wei staat? strookbegrazing is anders een mooie oplossing.
Kosten zijn geen probleem hoor haha! Heb idd nu nog 2 paarden, die zijn altijd netjes in orde met inentingen en hoefsmid.
Die shetlander zal wss Ferdo niet beschermen tegen die merrie, daar ben ik me van bewust. Ze gaan dan ook niet samen staan. Zie het nut er toch niet van in, de merrie sluit Ferdo uit, bijt en stampt hem. Hij gaat apart staan en als maatje koop ik dan een shetlander zodat hij zich niet eenzaam voelt. Idd, er is geen garantie dat die shetlander de beste vriend(in) van Ferdo wordt, maar hij heeft al met heel veel paarden en pony's samen gestaan en dit is de eerste die zo rot doet tegen hem, wat ik jammer vind. Dus opzich is Ferdo wel sociaal alleen kan die merrie het niet met hem vinden!
Malakay
Geplaatst: 02-07-11 15:50
Waarom zou je vader tegen een shetlander zijn? Als je paard wonden oploopt kunnen de kosten (voor een dierenarts etc) wel eens hoger worden dan een shetlander kost. Ik vind het niet zo'n gek idee en sinds je al 2 paarden hebt/had denk ik dat een rustig gesprek waarin je je vader uitlegt waarom je een shetlander wil wel eens goed kan uitpakken
Keuren vind ik ook niet echt nodig sinds je geen prestaties van het beestje verwacht. Wel zou ik iemand mee nemen die een beetje oog heeft voor het zien van eventuele zwakheden/problemen van de shetlander (bv hoeven). Tenzij je het zelf kan natuurlijk Gewoon duizend vragen stellen voor dat je er eentje koopt. Beter 1 vraag teveel gesteld dan 1 te weinig.
tones
Geplaatst: 02-07-11 16:09
Tegenwoordig mag je als verkoper je handjes dichtknijpen als je €50 voor je shetlander krijgt. En er is zat te koop, en helemaal aan t end van de zomer, als alle veulentjes weer verkocht moeten worden.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie Always & Forever
Geplaatst: 02-07-11 16:17
Ik zou hem toch wel laten keuren...of je nou een Shet koopt of een grotere pony. Je wilt niet hebben dat ie straks toch ziek blijkt te zijn of slechte benen heeft. Weet wat je koopt. Je zegt 'hij dient maar als gezelschapspony'. Sorry maar ook die horen gezond te zijn, het klinkt zo minderwaardig als je het op die manier zegt....je zal het wel niet zo bedoelen maar toch...
loulou
Geplaatst: 02-07-11 18:54
van een gezelschaps pony wordt nu eenmaal minder gevraagd dan van een recreatie of sportpony.
Ja, misschien wel maar dan nog wil je geen kreupel/ziek paard in de wei hebben staan lijkt mij.
loulou
Geplaatst: 03-07-11 09:04
tja, het is maar wat je zelf wil.
ik kan zelf ook wel zien of een paard kreupel is of niet en elk paard kan ziek worden. met een beetje gezond verstand zie je zelf wel of de pony ziek is op het moment dat je hem koopt. dus ik kan me voorstellen dat de ts zeg, ik laat hem niet keuren. mijn rijpaarden laat ik volledig keuren incl foto's, maar m'n shet heb ik zo opgehaald. mijn shet komt dan ook niet van de markt, maar van een kleine fokker. dat maakt de kans om een slechte pony te kopen ook wel wat kleiner.