Buiten de ring.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Norie

Buiten de ring.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 21:15

Hallo Allemaal,

2 weken geleden ben ik (heeel stom ik weet het!) van de hoefslag afgekomen (niet voorbij bordjes maar tussen E en K). Nu is het zo dat je bij de selecties 2jury's hebt. Bij de hoofdjury kreeg ik (terecht) -2, van de andere jury niet...
Maar nu heb ik gisteren moeten schrijven bij wedstrijd op mijn club en daar kwam het regelmatig voor dat er ruiters buiten de ring kwamen, 1keer zelfs zo dat ze om een bordje heen reed. De jury zag dit goed maar gaf er geen -punten voor.
Nu mijn vraag: Wanneer mogen ze je een minpunt geven en wanneer mogen ze je diskwalifiseren?

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd...

EllyC

Re: Buiten de ring.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:32

Verlaten van gesloten ring is uitsluiting. Onder geen gesloten ring verstaat men ook als de ring bij A een stukje open is.
verlaten van een niet gesloten is -2, bij een 2e x -4 en bij een 3e x uitsluiting.

Staat gewoon in het reglement

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 21:42

O oke, sorry.
Bedankt!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:57

jury schreef:
Verlaten van gesloten ring is uitsluiting. Onder geen gesloten ring verstaat men ook als de ring bij A een stukje open is.
verlaten van een niet gesloten is -2, bij een 2e x -4 en bij een 3e x uitsluiting.
Staat gewoon in het reglement

Dan hebben we het hier wel over het OM de bordjes heen rijden.
Een keer een beetje uitzwaaien op de hoefslag levert géén minpunten op ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:06

ring verlaten (met 4 benen) is ook -2, hoeft dus niet om het bordje heen te gaan.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:19

het is en blijft een jurysport...
De ene jury zal je ook al slingert het paard maar iets naast de onafgesloten ring direct -2 geven ( dat mag dus regelementair) terwijl de jury in de ring ernaast terwijl het paard zelfs om een bordje gaat geen minpunten geven :D
Zo is het en zo zal het altijd blijven!
Net zo als klikken met de tong is stemgebruik....

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:36

En wat nou als je paard een bordje omver loopt?:+ (wat overigens mijn eigen schuld is)
Dan verlaat je in feite niet de ring, maarja dat bordje (de letter C) lag wel 2m verderop omdat ze hem dus had weggetrapt, en later bij het halthouden liep ik niet recht op de AC lijn omdat ik richting C reed, die dus wat was opgeshoven :P Dus daar had ik een 5 voor..
Ik kreeg er geen -2 voor, en mijn moeder heeft hem daarna weer netjes neergezet :P

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:22

Nienke96 schreef:
En wat nou als je paard een bordje omver loopt?:+ (wat overigens mijn eigen schuld is)
Dan verlaat je in feite niet de ring, maarja dat bordje (de letter C) lag wel 2m verderop omdat ze hem dus had weggetrapt, en later bij het halthouden liep ik niet recht op de AC lijn omdat ik richting C reed, die dus wat was opgeshoven :P Dus daar had ik een 5 voor..
Ik kreeg er geen -2 voor, en mijn moeder heeft hem daarna weer netjes neergezet :P

Hihi, dat is mij laatst ook gebeurd....Ik kreeg helemaal geen minpunten of commentaar.
Mijn lezer en ik schoten alleen in de lach en toen ik langs de jury reed zag ik dat die ook zat te lachen. :+

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:50

In het reglement staat beschreven dat alleen bij het achter een bordje omrijden een -2 volgt. Als het alleen voor 4 benen buiten de baan zou zijn, lijkt mij dat dát er dan ook zou staan en hoeft het bordje niet expliciet beschreven te worden.( artikel 130.2) Dus tussen de letters uitzwaaien is geen -2. Daarbij is het vanaf de A-C lijn heel onduidelijk te zien of het paard echt met 4 benen buiten de baan is (en dan vervolgens weer voor het bordje langs komt?). Mocht het paard bv aan de kletter gaan en schiet dan wel tussen de letters door is het een ander verhaal. Natuurlijk blijft er wel een heel laag cijfer voor de oefening over aangezien het paard niet echt rechtgericht was ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:56

ik heb het idee dat er niet veel jury's zijn die daar echt op letten, toch niet in de lagere klasses. Mijn merrie loopt de eerste 2 rondes steevast op de bordjes ongeacht hoe vroeg ik inzet of begrens. Die meet de hoefslag. Ik heb er nog nooit minpunten voor gekregen...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:03

Artikel 130 - Verlaten van de ring tijdens de proef
1. Indien een paard tijdens de proef tussen het moment van binnen rijden en verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de hoeven buiten de ring terecht komt volgt uitsluiting van de desbetreffende combinatie, ook wanneer zich bij de letter A een vaste opening bevindt of de deelnemer er voor gekozen had de ring niet door een helper te laten sluiten en de ring derhalve niet geheel is afgesloten.
2. Indien een paard, na een proef die is geëindigd na het voor de tweede maal groeten, tussen het moment van voorwaarts gaan na het groeten en het verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de voeten buiten de ring terecht komt, wordt het aan de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de desbetreffende combinatie, gezien de omstandigheden, al dan niet wordt uitgesloten.
3. Met inachtneming van de maximale tijd van onderbreking van de proef van 60 seconden, zal het verlaten van een niet geheel afgezette ring (bv. het achter een bordje om rijden) worden bestraft als een vergissing in het programma.
4. De deelnemer dient te allen tijde de ring te paard te verlaten. Indien dit niet geschiedt wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de desbetreffende combinatie, gezien de omstandigheden al dan niet wordt uitgesloten.
5. Indien de deelnemer bij het verlaten van de ring wordt gedwongen af te stijgen omdat de ring of rijbaan niet door derden wordt of kan worden geopend en de deelnemer derhalve de ring niet te paard kan verlaten, dan volgt geen uitsluiting.

Waar staat dat van dat bordje dan? Wordt toch alleen maar als voorbeeld aangehaald.
Ander zou het volgens mij ook niet helemaal eerlijk zijn. Dan verlaat je na een hoekletter de ring, maakt een tour over het terrein en als je dan maar binnen 60 sec terug bent en weer voor de volgende letter dan heeft dat geen gevolgen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:21

Na het tweede maal groeten houdt in dat de proef eigenlijk al aan het einde is. Beetje flauw om dan een combinaties te straffen mocht het dier bv door aan de kletter te gaan de rijbaan verlaat ( en dan niet bij A)
Er staat idd duidelijk dat achter een bordje langs rijden een min 2 is. Is het zo dat voor een onafgesloten ring wel met 4 benen de rijbaan verlaten een - 2 was, hadden ze dat wel zo benoemd. Voor de duidelijkheid, dit gaat dus om een ring waar alleen de hoeken en letters staan. Is het een ring waar bv alleen de opening bij de A open staat en het paard vliegt erdoor, is het een ander verhaal. Daarbij gaat het over het "uitzwaaien", niet door de letters naar buiten vliegen, rondje draaien en weer terug komen.
Daarbij, als een paard echt met 4 benen buiten de ring komt, zal het bijna onmogelijk zijn om voor de B-E weer terug te zijn. Doet hij dat wel, mag je oprecht twijfelen of hij daadwerkelijk wel met 4 benen buiten is geweest. Om dat wel/niet spel voor te zijn is de regel gemaakt dat alleen wanneer het echt duidelijk is ( dus achter het bordje langs) het pas een -2 is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:24

ik was vorige week mijn proef aan het rijden en mijn buurvrouw kwam 2 x met haar paard bij mijn paard in de ring kijken :=

Die mocht dus gewoon doorrijden, maar ik denk -2 en -4, de ring was niet afgesloten.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:47

listiglistje schreef:
ik was vorige week mijn proef aan het rijden en mijn buurvrouw kwam 2 x met haar paard bij mijn paard in de ring kijken :=

Die mocht dus gewoon doorrijden, maar ik denk -2 en -4, de ring was niet afgesloten.

Dat is ook geen uitzwaaien meer ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:01

Ik begrijp de beredenering nog steeds niet, Femiaans.
Er wordt alleen een voorbeeld genoemd met om het bordje rijden. Het is dus geen regel dat je hieraan moet voordoen voor het toekennen van van de vergissing in het kader van het verlaten van de ring.
Duidelijk de ring verlaten is dus ook een vergissing bij een niet afgesloten ring.
Bij twijfel natuurlijk altijd ten gunste van de combinaie beslissen, dat moge duidelijk zijn.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:18

Kan jij het op zeker zien als een paard met 4 benen uitzwaait en dan weer voor de E-B weer terug?
A, Zou ik dat ontzettend knap vinden van de combinatie,
B, Persoonlijk zou ik dan alleen maar opletten of het zo is met een gevoel van "Yes, ik kan een -2 kwijt!"

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:22

Nienke96 schreef:

Mijn eerste wedstrijd reed ik 3 bordjes omver, nam het op de bordjes rijden iets te letterlijk :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:24

als ik dus twijfel, zoals hierboven ook geschreven, dan in voordeel van de combinatie.
maar als een paard 5 meter uit de ring schiet, dan krijgen ze toch echt die -2. En dan niet onder een Yes gevoel maar jammer, maar helaas het zijn nu eenmaal de regels. En in die regel kan ik me vinden, want je hebt het paard niet onder controle, kan een naastgelegen baan storen en dan mag het best wel "pijn" doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:28

ik denk ook dat "uitbuiken" tussen 2 letters op de lange zijde moeilijk te zien is voor een jury en op de bordjes rijden bij een open ring betwistbaar, aangezien dit een teken kan zijn van je uiterste best doen om "op de letter" te rijden en dit in een gesloten piste niet mogelijk is.

en met vier benen omhoog/opzij springen is verlies van controle en als je dan uit de ring beland terecht -2

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:03

Dat bedoel ik dus jury, als een paard 5 meter uitschiet, komt hij nooit meer op tijd voor de E of B terug. En dan zou het toch achter de bordjes langs gaan = -2. Maar mierencopuleren omdat een paard te ver uitzwaait en héél misschien wel met 4 benen? Nee joh...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:48

Jemig zeg, hoe vaak komt dit nou voor en hoe strak ga je zitten kijken vanuit de auto? Ik zou het knap vinden als je vanuit de auto precies kunt zien dat een paard even buiten de lijntjes geweest is........het lijkt mij dat je dan de hele oefening niet ziet hoor, als je er zo op aan het letten bent!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:15

Ik heb wel eens een ponymeisje gehad die gewoon de ring uitscheurde halverwege de proef en na ongeveer 1 minuut pas weer terug kwam, mijn schrijfster en ik kwamen niet meer bij van het lachen. -2 en gewoon weer verder laten rijden. Maar dat was een klein kind.

Simone_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:50

Disqualificeren gebeurt alleen bij wreedheid, schelden e.d.