Speciale wensen ruitervakantie? Zo ja, welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Speciale wensen ruitervakantie? Zo ja, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:55

Ik probeer er achter te komen, wat menig ruiter/amazone bezighoudt met betrekking tot ruitervakanties.
Wat is voor jullie de ultieme ruitervakantie?
Denk hierbij ook aan:

-Eigen paard of leenpaard?
-Soort zadel/stijl (boomloos zadel/boomzadel, western/engels)?
-Buitenrijden, les/workshops of misschien beide?
-Dagtochten of trektocht(en)?
-Buitenland (Duitsland, Luxemburg of Belgie) of liever gewoon in Nederland?
-Kamperen of liever hotel/bed and breakfast?
-Maakt het soort (ras) paard nog iets uit of als het betreffende paard maar betrouwbaar en goed verzorgd is?
-enz.. enz..

Kortom: brand maar los ;)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:06

Zal ik het lijstje voor je invullen?
-Eigen paard of leenpaard? Ik heb geen eigen paard, dus het moet een paard zijn dat daar beschikbaar gesteld wordt.
-Soort zadel/stijl (boomloos zadel/boomzadel, western/engels)? Als de mogelijkheid tot bit-/boomloos mogelijk is, zal ik hier voor willen gaan. Ook zou ik western gaaf vinden. Heb het één keertje (kort) gedaan, maar wil geen kamp met alleen maar mensen die niet kunnen rijden (in die zin: Ik kan wel Engels rijden, dus het is niet dat ik alles nog moet leren).
-Buitenrijden, les/workshops of misschien beide? Sowieso buitenrijden en les. Maar ook een workshop of educatief onderdeel is ook erg leuk.
-Dagtochten of trektocht(en)? Op de vakantie zelf? Dagtochten vind ik zelf ook fijn. Ook makkelijk te combineren met andere onderdelen.
-Buitenland (Duitsland, Luxemburg of Belgie) of liever gewoon in Nederland? Nederland heeft in principe op een goede locatie alles wat je nodig hebt en meer. Eventueel in de buurt van de grens, maar niet te ver (ook i.v.m. bereikbaarheid).
-Kamperen of liever hotel/bed and breakfast? Maakt niet uit. Als er maar wel in ieder geval 'goed' sanitair aanwezig is.
-Maakt het soort (ras) paard nog iets uit of als het betreffende paard maar betrouwbaar en goed verzorgd is? Goed verzorgd is in ieder geval belangrijk. Het paard mag best snel zijn, wat schrikachtig of 'pittig' maar je moet er wel veilig mee uit de voeten kunnen. Ik ben zelf fan van de Tinkers/ijslanders en ponyrassen, maar voor bv. western zullen andere typen paarden weer beter geschikt zijn.
Vast paard, gedeeld, verschillend?Ik vind het belangrijk dat je gedurende vakantie één paard hebt waar je tevreden mee bent en dat ook alleen van jou is. Dus niet dat je een paard krijgt dat die dag al een/twee keer gereden heeft, en wat je na je rit weer mag afstaan. Als je begrijpt wat ik bedoel (staat er nu erg cru).
Type ritten Ik houd wel van een stevige rit. Veel draf en galop. Smalle paardjes, strakke wendingen en een stuk versnellen. Een mooie omgeving en als het mogelijk is naar het strand.

Kan je er zo wat mee?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 21:54

Jazeker! Bedankt voor je uitgebreide reactie!!

Er zijn hopelijk nog meer bokkers, die hun reactie willen geven

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:36

Wat de ultieme ruitervakantie voor mij is, is volkomen afhankelijk van het moment waarop je het vraagt }> Er zijn heel veel mogelijkheden die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben, het is dus maar net waar je op enig moment je prioriteiten legt.
Ik ga graag met mijn eigen paard op pad, maar er zijn ook plaatsen waar ik kies voor een huurpaard, bijvoorbeeld in het (verdere) buitenland.
Zadel mag van alles zijn, maar liever niet boomloos, buitenrijden doe ik vooral gemakkelijk, niet specifiek engels of western. Op mijn eigen paard heb ik een recreatiezadel dat meer richting dressuurzadel zit qua bouw en zit. Een westernzadel vind ik persoonlijk een beetje behelpen, de meesten zit je niet fijn in.
Afhankelijk van de locatie en mogelijkheden is buitenrijden en les allebei interessant. Maar ik ga niet in het buitenland op andermans paard basislesjes volgen, het moet wel echt toegevoegde waarde hebben. Dus als ik in het buitenland een paardenvakantie doe gaat het eigenlijk altijd om buitenritten.
Trektochten of vanuit een standplaats dagtochten kan beiden, net afhankelijk van waar ik zin in heb.
Nederland heeft nog zat leuke mogelijkheden.
Bed & Breakfast/volpension is prettig, kamperen kan wel eens voorkomen als we op trektocht gaan.
Rassen zeggen me niet zoveel, als ik op andermans paard rij wil ik er niet veel werk aan hebben, dus een braaf en betrouwbaar paard dat zelf wel wil lopen is dan gewenst. Goede verzorging is uiteraard noodzaak.

Maarre, wat wil je met deze informatie? Zelf een bemiddelingsbureau opzetten? 8-)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:49

Duidelijk! Bedankt voor je reactie ;)
Ehm, nou, mijn man en ik (mijn man komt uit de horeca en ik werk met paarden) zouden graag een kleinschalige manege willen starten met een hotel/ B&B erbij. Je gaat hierin natuurlijk niet over 1 nacht ijs en ik zou om te beginnen van jullie willen weten wat jullie bezighoudt als je het hebt over ruitervakanties.
Wat ons bijvoorbeeld ook heel erg aantrekt, is het organiseren van vakanties voor (verstandelijk) gehandicapten. Daar moeten we ons helemaal nog goed in verdiepen, hoor :D

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:59

Ik probeer er achter te komen, wat menig ruiter/amazone bezighoudt met betrekking tot ruitervakanties.
Wat is voor jullie de ultieme ruitervakantie?
Denk hierbij ook aan:

Leenpaard moet mogelijk zijn.

Engels

Wedstrijdgerichtte les, aangevuld met goede workshops en theorie.

Liever niet, lekker serieus aan het werk, misschien tussendoor een relaxed ritje om de spieren beetje bij te laten komen.

Liefst gewoon in Nederland

Hotel of bed and breakfast

-Maakt het soort (ras) paard nog iets uit of als het betreffende paard maar betrouwbaar en goed verzorgd is?
Ras maakt niks uit, maar zou wel fijn zijn als de paarden dan ook wel op een goed niveau getraind zijn, zodat je niet het hele weekend bezig bent met het paard recht te krijgen.

-enz.. enz..
Instructie die echt goed de aandacht verdeeld, max. 2 personen in 1 les. Evt de mogelijkheid om 1 les met je eigen paard te rijden en de andere les op een leenpaard oid, (als je 2 lessen op een dag hebt). Verder dus veel theorie (EHBO,longeren, etc etc.) Maar ook tijdens de lessen theoretisch uitleggen, evt. iets door laten lezen voordat de les begint oid.

Kortom: brand maar los

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:06

ik zou graag met mijn eigen paardje op pad willen

als er de mogelijkheid is westernlessen/clinics te volgen met mijn westernleek-paard, zou ik dat geweldig vinden.

beide, maar vooral lekker buiten rijden, dat kan in de omgeving waar ik woon niet erg veel.

het liefst toch dagtochten

liever in Nederland, scheelt een hoop extra energie bij grenscontroles e.d. en ik zou niet veel langer dan 3 uur met de trailer willen rijden.

dat maakt eigenlijk niet zo veel uit, is erg prijsafhankelijk denk ik. B&B is denk ik het prettigst, maar kamperen is ook prima, maar dan natuurlijk wel voor een lagere prijs.

nvt.

ik zou het op prijs stellen als mijn paard in een wei of paddock zou kunnen staan, ofwel met schuilstal/afdak of 's nachts op stal, hooi als voer inbegrepen in de prijs, scheelt een hoop als je geen hooibalen mee hoeft te slepen op reis. brok zou ik zelf mee nemen. Theorie lessen zou ook erg fijn zijn, niet werkend met het paard zijn maar toch bij leren, bijvoorbeeld EHBO bij paarden, massage, giftige planten herkennen, misschien een workshop lederbewerking waarmee je een eigen frontriem en/of neusriem in elkaar kan knutselen oid. de ritten zou ik toch wel van niveau willen, (beginners zou ik in een aparte groep met een extra begeleider op rit laten gaan, zo heeft iedereen er plezier in en kunnen de ervaren ruiters wat pittigers doen) ik en mijn paard zijn niet vies van een pittige rit met flinke stukken draf en galop, hindernisje mee, door het water, van toch minstens een aantal uur :D

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 01:24

Bedankt voor jullie reacties :D!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:27

Ik heb 4x een vakantie gedaan met eigen paard(en).

1x naar een zorgboerderij, met een tentje.
* Leukste: alle beestjes die er rondliepen en die je mee mocht helpen voeren (ja, ik ben een boerendochter dus ik weet wat beesten voeren is, maar het blijft schattig, varkentjes voeren). Dit vond mijn mede vakantieganger van 10 jaar ook erg leuk. (echt meehelpen had hier wel gekund, maar er was niemand die zei hoe en wat, dus hebben wij niet gedaan).
* Minst leuke: het was vrij ver van de echte ruiterpaden en in het bos zijn we nauwelijks geweest dus
* Ook niet leuk: compleet weggeregend in die tent (nou ja, wel lachen ook). Af en toe verveelden we ons daarom ook wel, omdat je gewoon de tent niet uit kon!

1 x naar een soort B&B
* Leukste: je mocht daar op het afgesloten binnenplaatsje je paard loslaten. Dus dan zaten wij lekker te ontbijten en mijn paard kuierde daar lekker om je heen, kwam af en toe een broodje of een knuffel halen. Dat gaf echt het ultieme vakantiegevoel ;-). Ook dit vond mijn medevakantieganger (toen 11 jaar) geweldig.
* Erg leuk: gezellig (droog) buiten zitten onder groot afdak met tekenboek, kleurpotloden en ander bezigheidsspul. Vervelen was niet nodig. (in een tent is dat veel lastiger).
* Ook leuk: een bak waar je vrij gebruik van kon maken.
* minder leuk: dit was toch best duur en nog steeds best een eind van het bos. Je reed elke keer hetzelfde stuk naar het bos.

2 x op onze eigen stalling, in een tent, en dan meehelpen met de paarden.
* Leukste: je dacht een week lang aan niets anders dan paarden en nogmaals: beesten voeren blijft gewoon leuk. We hielpen dus allebei flink mee, de hele week (08.30 appél).
* Echt lachen (maar voor anderen juist niet leuk): douchen op de spoelplaats.
* Minder leuk (maar ook weer wel leuk): we waren nu zo ver dat we met de trailer naar het bos konden en daar hebben we heerlijke ritten gemaakt. Maar moest dus wel met trailer.

Dingen die ik dus belangrijk vind:
* Het moet iets ongedwongens hebben en je moet voldoende contact kunnen hebben met je eigen paard (ik vind het minder als hij gewoon ergens in een stal opgesloten staat en jij in een chique bed ligt).
* Mee kunnen helpen vind ik erg leuk maar moet wel duidelijk zijn wat je precies moet/kunt/mag doen .
* Lokatie waar je zit en diverse ruiterpaden kunnen rijden vind ik erg belangrijk. Je wilt niet elke dag precies hetzelfde stuk. Dat er een kaart is van dat gebied is ook wel een must.
* In een tent vlakbij je eigen paard en ook andere dieren, vinden kinderen geweldig! Wij hebben de eerste vakantie de hele week wakkergelegen van gillende hangbuikvarkentjes, maar jeetje wat hebben wij daarom gelachen zeg!
* Blokhut vind ik beter dan tent, omdat als het regent je in een tent gelijk weinig meer kunt. In een blokhut heb je dan meestal nog een tafel waaraan je iets kunt doen.

Als ik NU mijn ideale vakantie zou boeken dan zou het iets zijn van een pensionstallingcomplex (Géén manege!) waar ze blokhutten hebben en waar je je paard (of het jou toegewezen paard/pony) in een paddockje buiten hebt staan. Het moet dan wel bij het bos (nou ja, liefst nog IN het bos) zijn zodat je ook echt een vakantiegevoel krijgt. Een douche en toiletten is wel fijn natuurlijk ;-). En wat ik dan ook nog prettig zou vinden is een ruimte waar je kunt zitten als het erg regent en je weinig kunt doen, waar bv even tv kunt kijken of kunt pingpongen. Dat zou voor mij echt een grote PRé zijn! (vooral als je met een kind gaat!). Verder vind ik het belangrijk dat je je spullen een beetje kwijtkunt, mijn zadels hield ik eerst in de auto maar als het regent , wat moet je met natte regendekens en dat soort zooi, dat wordt een enorme rotzooi als je het niet op kunt hangen.

Ik kies zelf niet voor de geeigende lokaties omdat ik het vaak te netjes en te strak vind, ik hou van een ongedwongen makkelijke vakantie met vooral heel veel contact met je paard. Ik wil eigenlijk de hele dag een beetje met hem kunnen tutten en zo, ook al rijd ik niet de hele dag.

Oh ja, qua locatie is de Veluwe of zo natuurlijk leuk (maar erg duur om uit te baten), een locatie in Duitsland zou ik leuk vinden, maar vind het zelf altijd een enorm stressgedoe om een eind met een trailer te moeten rijden. Ik zou graag een bedrag betalen dat iemand me dan ophaalt met een vrachtwagen (maar goed, misschien vraag ik nu wel teveel service ;-) ).

Nou ik hoop dat je iets aan onze ervaringen hebt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:51

Tobila schreef:
Duidelijk! Bedankt voor je reactie ;)
Ehm, nou, mijn man en ik (mijn man komt uit de horeca en ik werk met paarden) zouden graag een kleinschalige manege willen starten met een hotel/ B&B erbij. Je gaat hierin natuurlijk niet over 1 nacht ijs en ik zou om te beginnen van jullie willen weten wat jullie bezighoudt als je het hebt over ruitervakanties.
Wat ons bijvoorbeeld ook heel erg aantrekt, is het organiseren van vakanties voor (verstandelijk) gehandicapten. Daar moeten we ons helemaal nog goed in verdiepen, hoor :D

Gehandicapten stelt aparte eisen. Denk daar niet te licht over, maar onmogelijk is het zeker niet. Als verstandig ondernemer wed je natuurlijk op meerdere paarden (gezien de zaken die in de zorg worden wegbezuinigd).

Welk deel van het inkomen moet het opleveren? In de zin dat een goed hotel/B&B op de juiste lokatie je een fatsoenlijk inkomen kan geven, maar wellicht wordt de manege dan "erbij".

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de toko goed doordacht in elkaar zit. Niet zo'n van hokjes en afdakjes aan elkaar getimmerde tent waar je constant je nek breekt over allerhande zooi. Ik ben een techneut. Kwaliteit kenmerkt zich door afwerking. Wanneer ik in een toiletruimte kom en de tegeltjes zitten er wat schots en scheef in, dan krijg ik daar al de kriebels van. 100 euro meer neertellen had je strak tegelwerk opgeleverd. Hetzelfde geldt voor die kant-en-klare containers, die dan net te goedkoop (gammel) gebouwd zijn en na vijf jaar al aftakelingsverschijnselen beginnen te vertonen.

Paard hoort in een schone, goed onderhouden wei te staan (geen "metershoog" onkruid). Ikzelf slaap in een kamer of een tent, maakt nog niet eens zoveel uit, maar het moet netjes zijn. Het hoeft niet luxe, als het maar schoon is (een goed doordachte toko is simpel schoon te houden)
Voor je kerel zal dit vanuit de horeca niet vreemd zijn; trek dat door in je paardendeel en je hebt een simpele, goede basis om een toko op te zetten en redabel te draaien, zonder jezelf over de kop te werken.

ymke1996

Re: Speciale wensen ruitervakantie? Zo ja, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:37

Beide opties moeten mogelijk zijn!

Een engels zadel

Het liefst veel lessen en workshops, wedstrijdgericht. En het zou fijn zijn als je in de omgeving lekker kunt buitenrijden.

Dagtochten

Het liefst gewoon in Nederland

Bed and breakfast

Ras maakt niet uit, wel allemaal betrouwbaar en goed verzorgd natuurlijk! Voor leenpaarden zou het misschien handig zijn als je verschillende types paarden hebt, dus verschillend in schofthoogtes en bouw misschien?

Verder voor mensen met een eigen paard zou het fijn zijn als er weides en paddocks aanwezig zijn, en ruime stallen.

Hopelijk heb je er wat aan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:09

Nog een tip: ben origineel!!
Onderzoek wat er in de (ruime) omgeving van je bedachte lokatie allemaal wordt geboden en probeer een stap verder te gaan. Biedt iets wat die anderen niet hebben. Voeg iets toe aan het (lokale) aanbod.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:24

Bedankt voor je uitgebreide reacties, hebben we absoluut wat aan!

@ikke: We begrijpen precies wat je bedoelt. De gehele accomodatie moet gewoon netjes en schoon zijn, wat helaas veel te vaak niet zo is :n .
Het werken met gehandicapten onderschatten we zeker niet, het vereist de nodige kennis (en ervaring) en die hebben we nu nog niet genoeg. We weten ook nu nog niet in hoeverre er vraag naar is en hoe zo'n vakantie er dan precies uit moet komen te zien.
Je moet je zeker onderscheiden van "de rest" door origineel te zijn, daar zijn we volop over aan het nadenken -:)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:34

Tobila schreef:

@ikke: We begrijpen precies wat je bedoelt. De gehele accomodatie moet gewoon netjes en schoon zijn, wat helaas veel te vaak niet zo is :n .
Het werken met gehandicapten onderschatten we zeker niet, het vereist de nodige kennis (en ervaring) en die hebben we nu nog niet genoeg. We weten ook nu nog niet in hoeverre er vraag naar is en hoe zo'n vakantie er dan precies uit moet komen te zien.
Je moet je zeker onderscheiden van "de rest" door origineel te zijn, daar zijn we volop over aan het nadenken -:)

En dan is het fijn als met name de douches schoon zijn, want tot nu toe was dat altijd een ramp..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:37

Tobila schreef:

Kijk, dat klinkt al dat je al drie stappen verder bent dan de gemiddelde paardenondernemer.

Je kunt natuurlijk beginnen met een "gewone" paardentoko en dat verder uitbouwen richting gehandicaptenzorg zodra daar behoefte aan is. Ervaring is uiteindelijk gewoon vlieguren maken, veel vlieguren :D

Maar blijf ook dicht bij jezelf! Doe die dingen die je zelf ook graag doet. Wanneer je interesse echt is, is je enthousiasme ook echt en echtheid is de sleutel tot succes in dit vak. Je kunt wel heel enthousiast doen over iets waar je eigenlijk geen ruk aan vind, maar dan ga je voor de bijl. Uiteindelijk wordt fake doorgeprikt. Hoe ver je daarin wil en kan gaan, ligt aan jezelf, maar stort niet in deze valkuil, zonde van de tijd en energie!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:34

ikke schreef:
Tobila schreef:

Kijk, dat klinkt al dat je al drie stappen verder bent dan de gemiddelde paardenondernemer.

Je kunt natuurlijk beginnen met een "gewone" paardentoko en dat verder uitbouwen richting gehandicaptenzorg zodra daar behoefte aan is. Ervaring is uiteindelijk gewoon vlieguren maken, veel vlieguren :D

Maar blijf ook dicht bij jezelf! Doe die dingen die je zelf ook graag doet. Wanneer je interesse echt is, is je enthousiasme ook echt en echtheid is de sleutel tot succes in dit vak. Je kunt wel heel enthousiast doen over iets waar je eigenlijk geen ruk aan vind, maar dan ga je voor de bijl. Uiteindelijk wordt fake doorgeprikt. Hoe ver je daarin wil en kan gaan, ligt aan jezelf, maar stort niet in deze valkuil, zonde van de tijd en energie!

Inderdaad, anders kun je je enthousiasme ook nooit overbrengen op de gasten ;)

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:02

Los van betrouwbare en goed verzorgde paarden, comfortabele accommodatie en bos & natuur in de nabijheid, vind ik het belangrijk dat ik me echt welkom voel ergens.

En dat ik niet terecht wordt gewezen dat ze handeling X zo-en-zo doen hier .

(belangrijk in hospitality: wijs je klanten niet terecht, maar leg iets gewoon uit zonder te benadrukken dat je gelijk wilt krijgen. Echt, hoe vaak ik dat wel niet heb meegemaakt bij paardenmensen/ondernemers. Want overal zadelen ze anders op :? , zetten ze de paarden anders vast of is er een andere manier van een stropak openen. Prima, leg het me uit dan doe ik het zoals gewenst, maar wijs je klanten niet terecht :D ).

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:40

-Eigen paard of leenpaard? Leen paard, heb geen eigen.
-Soort zadel/stijl (boomloos zadel/boomzadel, western/engels)? Engels, maar voor veel buiten ritten is western ook wel fijn
-Buitenrijden, les/workshops of misschien beide? lessen en workshop afgewisseld met mooi ritten. bv. westernles, zitles, en gewoon dressuur voor ieder op niveau
-Dagtochten of trektocht(en)? dag tocht zou ik zeker leuk vinden. met picknick ergens in een bos of zo
-Buitenland (Duitsland, Luxemburg of Belgie) of liever gewoon in Nederland? Nederland, bij het strand of bos in de buurt.
-Kamperen of liever hotel/bed and breakfast? maakt niet veel uit, als ik maar kan douche en een schone wc is!
-enz.. enz..ras maakt mij niet heel veel uit. Als het maar een betrouwbaar en goed verzorgd paard is. Die ik conditie is ( dagtocht). zou het zelf het fijnste vinden om een hele week op 1 paard te rijden, zo leer je het paard wat kennen.

Hoop dat je er wat aan hebt! wat voor leeftijd had je in gedachten trouwens bij deze vragen?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:48

Adrija schreef:
Los van betrouwbare en goed verzorgde paarden, comfortabele accommodatie en bos & natuur in de nabijheid, vind ik het belangrijk dat ik me echt welkom voel ergens.

En dat ik niet terecht wordt gewezen dat ze handeling X zo-en-zo doen hier .

(belangrijk in hospitality: wijs je klanten niet terecht, maar leg iets gewoon uit zonder te benadrukken dat je gelijk wilt krijgen. Echt, hoe vaak ik dat wel niet heb meegemaakt bij paardenmensen/ondernemers. Want overal zadelen ze anders op :? , zetten ze de paarden anders vast of is er een andere manier van een stropak openen. Prima, leg het me uit dan doe ik het zoals gewenst, maar wijs je klanten niet terecht :D ).

Hahahaha, ik lach er nu om, maar het is inderdaad vreselijk irritant als dat gebeurt!
Dat gebeurt inderdaad heel regelmatig en niet alleen in het paardenwereldje kan ik je zeggen ;)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:50

miinynke schreef:
-Eigen paard of leenpaard? Leen paard, heb geen eigen.
-Soort zadel/stijl (boomloos zadel/boomzadel, western/engels)? Engels, maar voor veel buiten ritten is western ook wel fijn
-Buitenrijden, les/workshops of misschien beide? lessen en workshop afgewisseld met mooi ritten. bv. westernles, zitles, en gewoon dressuur voor ieder op niveau
-Dagtochten of trektocht(en)? dag tocht zou ik zeker leuk vinden. met picknick ergens in een bos of zo
-Buitenland (Duitsland, Luxemburg of Belgie) of liever gewoon in Nederland? Nederland, bij het strand of bos in de buurt.
-Kamperen of liever hotel/bed and breakfast? maakt niet veel uit, als ik maar kan douche en een schone wc is!
-enz.. enz..ras maakt mij niet heel veel uit. Als het maar een betrouwbaar en goed verzorgd paard is. Die ik conditie is ( dagtocht). zou het zelf het fijnste vinden om een hele week op 1 paard te rijden, zo leer je het paard wat kennen.

Hoop dat je er wat aan hebt! wat voor leeftijd had je in gedachten trouwens bij deze vragen?

Bedankt voor je reactie! We willen ons richten op volwassenen en kinderen vanaf zo'n 10-12 jaar

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:34

Leenpaard, ik heb geen eigen paard, plus dat ik het juist leuk vind om in de periode dat je daar bent een nieuw paard leert kennen.l
Met de juiste begeleiding zou ik heel graag western willen, maar een leuke rit met een veelzijdigheidszadel vind ik ook goed.
Buitenrijden, Workshops zijn leuk als de stal echt iets te bieden heeft, zoals bijvoorbeeld koeien drijven ofzo.
De ene keer wil ik een trektocht, de andere keer dagtochten, niet per se voorkeuren. Bij dagtochten vind ik het alleen wel een vereiste dat de accomodatie goed is en het gebied erom heen afwisselend genoeg is om niet na een 2e dagtocht al uitgekeken te zijn, bij trektochten kies ik ervoor om luxe in te leveren voor vaak mooiere ritten.
Buitenland, absoluut. Ik vind het terrein in het buitenland vaak veel uitdagender en je krijgt te maken met andere paarden. Een grote reden voor mij om niet in Nederland op ruitervakantie te gaan is trouwens ook omdat ik vind dat er hier bij vakanties vaak niet goed omgegaan wordt met de paarden te makkelijk of te zeurderig, er is vaak geen balans.
Ligt aan waar ik op dat moment voor kies. Als ik op een accomodatie blijf wil ik fijn kunnen douchen en slapen, daarbij sluit ik een tent niet meteen uit dat ligt aan de tent. Maar zoals ik eerder zei, op trektocht kies ik er juist voor om luxe in te leveren.
Ik wil dat elk paard te bereiden is. Dat je naar links kan als je voorganger rechts gaat zonder een gevecht aan te moeten gaan met je paard. Er moet een rem op zitten en ik vind het niet erg om te merken dat het paard weet dat er een galoppad aankomt, maar ik wil niet op een voorgeprogrammeerde machine zitten. Dan zijn er altijd nog wel verschillende types bij een accomodatie waar je voor kan kiezen, geen paard is hetzelfde. Ik heb verder niet een bepaalde voorkeur voor een soort ras waar ik altijd op wil rijden, maar een accomodatie die speciaal met een bepaald ras rijdt kan natuurlijk wel aantrekkelijk zijn voor een keertje.
Vast paard, gedeeld, verschillend?
Ik wil het liefst mijn eigen paard voor de week hebben, dat er een keer geruild moet worden door omstandigheden vind ik niet erg, maar ik zou het niet leuk vinden om elke dag een ander te moeten rijden.
Type ritten
Ik hou van ritten met een uitdaging, steile hellingen, afdalingen, smalle paadjes en vervolgens weer grote velden. Ik hou van een flinke galop, maar ik wil ook gewoon graag de omgeving zien. Zo zijn er bijvoorbeeld plekken die ik heel graag te paard wil doen, Lake district bijvoorbeeld, als je alleen maar galoppeerd heb je geen tijd om om je heen te kijken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:15

Leenpaard, want ik heb geen eigen paard. Kan me voorstellen dat stallingsmogelijkheiden handig zijn voor eigen-paard bezitters.
Soort zadel: engels.
Liefst zowel lessen/workshops als mogelijkheden om buiten te rijden. Bij de lessen zeker ook individueel. Mogelijkheden om theorie bij te spijkeren. Met name in NL zijn er bijvoorbeeld heel weinig mogelijkheden voor volwassenen om op een intensieve manier met lessen etc. bezig te zijn, een hele week lang, of langer. Paketten op maat zouden ideaal zijn, zeker buiten de schoolvakanties.
Dagtochten of trektochten zou ik misschien ook ooit willen doen, maar het verbeteren van mijn rijvaardigheden staat op dit moment voorop. Voor de afwisseling zou een langere buitenrit natuurlijk wel leuk zijn.
In Duitsland zijn er diverse mogelijkheden voor leuke ruitervakanties zoals ik die zoek (bijv. Reken), maar in NL dus nog niet.
Liever kamperen, maar een kamer is ook goed. Optimaal zou een keuzemogelijkheid zijn, bijv. B&B en een kampeermogelijkheid want niet iedereen heeft even veel geld en daardoor dus meer keuze.
Het ras maakt me niet zo heel veel uit, als het maar goede paarden zijn, op verschillende niveau's te berijden. Ik hoef ook niet per sé de hele tijd hetzelfde paard te rijden. Met name bij lessen kan het handig zijn om af en toe te kunnen wisselen. Voor een trektocht lijkt het mij wel een ander verhaal.

xkarlijn96

Re: Speciale wensen ruitervakantie? Zo ja, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:46

-Eigen paard of leenpaard? Leenpaard, ik heb geen eigen paard jammer genoeg!
-Soort zadel/stijl (boomloos zadel/boomzadel, western/engels)? Engels
-Buitenrijden, les/workshops of misschien beide? Buitenrijden
-Dagtochten of trektocht(en)? Een trektocht maken heb ik nog nooit gedaan, dat lijkt me echt super!
-Buitenland (Duitsland, Luxemburg of Belgie) of liever gewoon in Nederland? In het buitenland, dat is weer andere natuur enzo.
-Kamperen of liever hotel/bed and breakfast? Als ik maar een redelijk bed, een schone douche en WC heb vind ik alles best. Maar dan wordt het al gauw een hotel/B&B denk ik ;p
-Maakt het soort (ras) paard nog iets uit of als het betreffende paard maar betrouwbaar en goed verzorgd is? Het liefst een betrouwbaar en goed verzorgd paard inderdaad. Ik ben niet zo van de hele schrikachtige/bokkende/steigerende/enz. Maar het zou wel leuk zijn als het paardje een leuk kleurtje had ofzo maar het maakt niet heel veel uit!
- Vast paard of verschillend? Aan de ene kant vind ik een paard voor de hele week heel leuk. Als het een paardje is die bij je past tenminste! Dan weet je zeker dat je de hele week op een paard zit die je erg leuk vind. Aan de andere kant is het ook wel weer leuk om op verschillende te rijden, maar voor een trektocht wil ik denk ik toch wel hetzelfde paard. Alleen het wordt dan wel moeilijk met het afscheid he..
- Type ritten? Van alles! Dan weer een stukje galopperen op een groot veld, dan weer even rustig aan om van de mooie natuur te genieten. En even door het water vind ik ook heel leuk!
Wat ik ook heel leuk zou vinden is dat er veel foto's worden gemaakt en dat je die uiteindelijk op een cd-rom thuisgestuurd krijgt ofzo, dan heb je een mooie herinnering!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:37

Het is weer eventjes geleden dat ik deze vraag stelde, maar ik kan jullie in ieder geval melden dat we een lokatie gevonden hebbeb in Zeeuws Vlaanderen! Op dit moment zijn we plannen aan het maken voor zogenaamde " leerzame" vakanties met een bepaald thema, zoals vrijheidsdressuur (hoe leert een paard en waar begin je mee), freestyle, springtrainingen i.c.m. Workshop(s) paardenmassage, goede dressuurinstructie i.c.m. Workshop(s) paardenmassage enz enz. We richten ons hoofdzakelijk op mensen met een eigen paard, maar er zullen ook een paar leuke huurpaarden komen
Het is nog volop in ontwikkeling in ieder geval!!

gelskenobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:54

Leuk! Huurpaarden lijkt me ook handig. Voor mensen die geen paard hebben of ver weg wonen (zoals ik ;)) is het ook interessant.