zweepwisseling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjanschut

zweepwisseling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 16:40

Vandaag ben ik als groom mee geweest op een dressuurwedstrijd.
Amazone had als commentaar op de coupon staan dat je de zweep in de proef niet mag wisselen....is dit zo....kan in het wedstrijdregelement van de Knhs hier niets over vinden. Wie weet of dit wel of niet mag.

pearlie

Re: zweepwisseling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:41

Ja dat klopt. Je mag kiezen in welke hand je je zweep wiilt dragen, maar deze dient de gehele proef dan in die hand te blijven.. moet je nog maar even ietsje beter zoeken in t reglement want het staat er echt in..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:48

Geloof er niks van, waar staat dat dan, bladzijde en artikel??? Ben nieuwsgierig, volgens mij is alleen bij het groeten de zweep in de rechterhand verplicht. Verder vrij naar keuze van de ruiter.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:49

Ik denk dat bij het groeten de zweep juist links moet zitten, je rechterhand doe je naar achter en dit moet dan je vrije hand zijn :+

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:04

Hmm... ik denk dat ze dit uit het reglement geschrapt hebben, want ik kan het idd ook niet vinden...

Je mag in ieder geval niet met de zweep in je hand groeten, dat staat er dan weer wel in!

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:07

Ik ben jurylid. Ik kan zeggen dat het niet op prijs gesteld wordt als je elke keer wisselt, maar het mag wel.
Bij het groeten de zweep inderdaad niet meenemen in je hand die naar achteren gaat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:16

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je de zweep steeds overpakt. Dat geeft een onrustig beeld en je verstoort de aanleuning dan ook steeds.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:21

Je mag je zweep dus wél rechts dragen gedurende de proef, maar met groeten moet ie links erbij gepakt worden. :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:35

Roxxxhorses schreef:
Ik denk dat bij het groeten de zweep juist links moet zitten, je rechterhand doe je naar achter en dit moet dan je vrije hand zijn :+

:):):) Helemaal Waar ja, bedankt voor de correctie:)

Of het nou de bedoeling is of niet, je mag zweep links en rechts hebben. Als je vaak overpakt verstoor je zelf de rust in de proef, en het risico van verstoorde/onrustige aanleuning. Lijkt me inderdaad niet handig.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:50

Roxxxhorses schreef:

Je kunt heel prima de zweep rechts hebben, en bij het groeten je linkerduim eromheen leggen. Hoef je em niet over te pakken, maar wel netjes zonder zweep je rechterhand naar achteren te pakken.

Maar goed, deze discussie is al vaker Bokt over gegaan...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:18

Oke lees net dat het wel mag, ik dacht dat het niet mocht.
Staat niet zo netjes natuurlijk

Heb het vandaag zelf stiekem wel gedaan, in een hoekje.
Ivm het wijken. Ik wist wel dat het niet mocht maar op deze locatie hadden
ze 1 hoek die de jury slecht kon zien. Tja het helpt mij toch wel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:17

Mag gewoon hoor :j Ik pakte mijn zweep ook altijd over voor de galop, nu heb ik hem altijd rechts en dan idd met groeten in je linkerduim pakken.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:29

Het mag wel maar zo verstoor je het totale plaatje van jou en je paard en dat is zonde. Ik zou dus zelf niet wisselen en als je je zweep in een bepaalde hand wil hebben ivm wijken oid, neem je zweep dan vanaf het begin van de proef in die hand.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:15

kleinvosje schreef:
Ik ben jurylid. Ik kan zeggen dat het niet op prijs gesteld wordt als je elke keer wisselt, maar het mag wel.
Bij het groeten de zweep inderdaad niet meenemen in je hand die naar achteren gaat.

Zo is dat. Je mag gewoon wisselen. Alleen ziet dat er wel heel storend uit. Het zal je punten niet ten goede komen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:42

xApple schreef:
Oke lees net dat het wel mag, ik dacht dat het niet mocht.
Staat niet zo netjes natuurlijk

Heb het vandaag zelf stiekem wel gedaan, in een hoekje.
Ivm het wijken. Ik wist wel dat het niet mocht maar op deze locatie hadden
ze 1 hoek die de jury slecht kon zien. Tja het helpt mij toch wel.

Het mag :):

:) Dus was het niet stiekum hoor, en je hoeft het niet in een moeilijk zichtbaar hoekje te doen.