Sporen in de klasse M

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

Sporen in de klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:15

Hallo,

Ik heb een paar weken geleden de overstap gemaakt naar het M dressuur, alleen moet je daar met sporen rijden.. Dit tot mijn grote ergenis! Mijn paard wordt er helemaal panisch van, ik heb super kleine niet scherpe sporen gekocht die hij amper kan voelen, maar echt Hij is niet meer te houden. Waarom is deze regel er eigenlijk? Is dit niet een beetje stom dat het verplicht is? Bij ons gaat alles super goed zonder sporen, met sporen wordt ze echt te 'heet'.
Ik vind het zon rare regel. Wat vinden jullie er nou eigenlijk van? Het is toch eigenlijk beter om zonder te rijden als je paard hè daar goed op doet, toch?!

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

nanoetje

Re: Sporen in de klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:17

Vreemd inderdaad, als je zonder kan rijden lijkt me dat ook beter maar ik heb er niet zoveel verstand van..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:18

Sporen vanaf de M zijn al een poosje niet meer verplicht ;)

Maak er ook dankbaar gebruik van.
Kreeg laatst wel -2 omdat het verplicht zou zijn. Ben maar weer even naar de jury gelopen.

[edit]
Wedstrijdreglement Dressuur (v.a. 1 april 2010)
Artikel 119 - Hulpmiddelen
[...]
10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.
[...]
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 25-06-11 18:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:20

Als je het regelement door gelezen had wist je dat het al zeker een jaar niet meer verplicht is ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:24

Is al best lang niet meer verplicht. En als het wel zo zijn, zou je nog met dummy-sporen mogen rijden, dit zijn sporen zonder knop.. :=

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:31

Sodeletuut schreef:
Is al best lang niet meer verplicht. En als het wel zo zijn, zou je nog met dummy-sporen mogen rijden, dit zijn sporen zonder knop.. :=

Dat is niet meer verplicht ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:33

Annekeee schreef:
Sodeletuut schreef:

Dat is niet meer verplicht ;)

Nee weet ik, maar ik bedoel, toen het nog wel verplicht was, mocht je dus ook met sporen rijden die geen sporen waren, dus toen had het ook niet gehoeven. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:46

Jeetje zeg := Lees de reglementen eens na, staat duidelijk in dat t niet verplicht is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:49

Als je met sporen rijdt, hoef je ze natuurlijk niet te gebruiken ;)
Wanneer je, je benen gewoon laat hangen en drijft met je kuit voelt je paard ze niet.

Maar inderdaad, het is niet meer verplicht dus je kunt ze gewoon in de kast laten hangen. :)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:50

Is wel beter dat het nu niet meer verplicht is, maar vond het eerder wel een rare regel.
Maar mensen die zeggen dat paarden panisch worden van sporen vind ik altijd een beetje bijzonder, want opzich hoor je niet steeds been te geven met je sporen, dat doe je met je kuit. ik gebruik heel soms sporen en doe dat dan alleen om de hulp iets duidelijker te laten doorkomen, en dan zit ik zowieso niet steeds met de sporen tegen de buik aan, want daar wordt mijn pony ook panisch van...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:51

nanoetje schreef:
Vreemd inderdaad, als je zonder kan rijden lijkt me dat ook beter maar ik heb er niet zoveel verstand van..

Sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, zodat je met een minimale beweging van je been je paard een hulp kan geven, dus zeker in de hogere dressuur waar er een nadruk ligt op harmonie en moeilijke oefeningen moeiteloos laten lijken hebben ze zeker wel een functie, en die functie is niet dierontvriendelijk.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:23

Het is idd niet meer verplicht om met sporen te rijden.
Dus die kan je je volgende wedstrijden thuis laten!
En idd ga ik met bovenstaande mee, als je paard panisch word van de sporen doe je toch iets niet helemaal goed.
Als je met zweep rijd, tik je hem toch ook niet bij iedere hulp aan?
Met een spoortje is het idem dito, je gebruikt 't als het nodig is. Anders niet.