deken opboouw: ongevoerde deken of gevoerde deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

deken opboouw: ongevoerde deken of gevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:01

ze staan voorlopig nog lekker bloot, maar voor je het weet naderen we het dekenseizoen weer.
Ik moet bij mn leverancier deze week een keuze maken in welke dekens ik wil bestellen, anders is dit tegen de tijd dat de dekens nodig zijn niet optijd binnen.

ik heb een shet die op advies van de veearts in de winters met dekens staat.
Nu vroeg ik me af of je beter met een nul grams deken kan gaan beginnen als het frisser en natter word, of dan meteen al met een gevoerde.

Ik heb eens gelezen dat een paard met nulgrams geen haren kan opzetten en het dus koud kan krijgen. Maar om nou meteen van de herfst al met een 100 grams te moeten beginnen..... wat moet er dan met vrieskou wel niet op, of is er ook een andere optie tussen nul grams en honderd grams....

wat is een mooie opbouw?

Angela

Re: deken opboouw: ongevoerde deken of gevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:00

Ik ga liever direct voor een 100 grams, want een ongevoerde regendeken alleen geeft inderdaad geen enkele warmte. Als het dan kouder wordt ga ik eerst voor een 200 grams, en bij hele erge kou voor een 300 grams deken. (ik neem als "dekenbasis" meestal 1 ongevoerde regendeken, met daaronder een staldeken van 100 gram) en ik heb een gevoerde van 200 gram, omdat die er het langste op ligt (waaronder dan altijd nog eentje van 100 gram kan). Op den duur koop ik toch altijd nog meer dekens, zodat ik makkelijk kan wisselen, eens iets anders op kan doen om tussendoor te wassen e.d, maar dit is een mooi begin.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:44

VSW-->SV

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 01:14

Met die van mij wil ik dit jaar voor het eerst met dekens beginnen, zat het me vorig jaar al af te vragen en ben er nu ook al wel eens over aan het nadenken. Hihi! Geen idee of het een slopert is of wat, weet ook nog niet precies waar meneer van de winter komt te staan. Afhankelijk van de stalling zal hij of grotendeels op stal staan of juist erg veel op de wei. We zijn nog zoekend voor de winterstalling, ook een struikelblok. Ik laat hem liever 24/7 op de wei, maar daar heb ik echt helemaal geen voorzieningen, zelfs geen stromend water. :+

Het plan is om hem voor de winter in te rijden, dan de winter door te rijden. Zeker met zo'n jonkie vind ik het in het begin wel prettig als ik er elke dag toch even mee bezig ben. Wil hierin dus niet afhankelijk zijn van het weer, en heb ook weinig zin in een paard wat door z'n vacht snel bezweet raakt en je uren nodig hebt om hem weer droog te krijgen. ;)

Ook is het sowieso voor mij niet te doen dat ik gigantisch veel moet gaan wisselen, dit kan zeker niet een paar keer per dag. Wil dus eigenlijk een deken waar ik eigenlijk het hele seizoen mee kan. En nu zag ik deze; http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=3420020 en dit lijkt mij eigenlijk de perfecte combi! Gewoon beginnen met de 100 grams buitendeken, word het dusdanig koud de 200grams erbij onder word het weer wat warmer kan die deken er weer onderuit en tegen het voorjaar de 100 grams er ook weer af. Maar ik heb hier zelf dus echt geen ervaring mee.. :o

Zit me bv. ook heel erg af te vragen, met hals of zonder hals? Heb paarden gezien die gewoon een 'normale' deken op hadden en vervolgens een mooie dikke wintervacht kregen op hun hals. Die van mij heb ik voorgaande winters niet extreem dik in z'n vacht gezien..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:07

Ik begin in de herfst met 0 gr tegen wind en regen, de deken zit niet strak dus mijn ervaring kunnen zijn haartjes best uitzetten.
Daarna wordt die van mij geschoren en krijgt hij 200 gr op, met vorst 340.

Zo deed ik het eigenlijk ook toen ik hem nog niet scheerde maar toen heeft hij ook weleens een hele winter met 200gr gestaan. Het is op gevoel en letten op je paardje!

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:10

Mijne wordt niet geschoren, maar hij is wel altijd aan deken gewent, dus doe ik eind herst kleine 100gr op, daarna na een tijdje over tot 300gr.
Ik weet ook niet of dit de ideale opbouw is, maar mn paardje reageerd er gewoon goed op, voor zover je dat kan zien :D

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:33

Omdat ze door een deken de haren niet meer omhoog kunnen zetten is het wel verstandig om ze een gevoerde deken op te doen. Daar kunnen ze dan zoiezo nog wat warmte uit halen!