Paard wilt niet stil blijven staan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Paard wilt niet stil blijven staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 07:03

Hoi allemaal!
Ik zit met een probleem, want mijn paard wilt niet blijven stil staan tijdens het poetsen/opzadelen.
We kunnen haar niet vastzetten, want dan gaat ze hangen. We gaan dit ook echt niet doen omdat ze soms zelfs al de neiging heeft in je hand te gaan hangen...

Als ik haar wil gaan poetsen zet ik haar of buiten op een plekje wat er voor gemaakt is voor het poetsen neer op bij haar stal. Ze staat dan de hele tijd al heel gespannen. Vaak duurt het maar eventjes en hop, daar gaat ze al rondjes rennen. Ze doet dit trouwens alleen daar op de stal als de andere paarden er niet bij zijn. Op de manege waar ik ook rij, daar kan ze juist wel goed blijven staan. Oja, er is 1 plekje waar ze op stal wel gewoon blijft staan, maar dat is langs ze wei voor de bak. Daar poets ik haar nu altijd, maar dat is heel onhandig eigenlijk.

We zijn nu al wel zo er gekomen dat ze al bijna meteen weer stilstaat als ze aan het rennen gaat. Een half jaar geleden rende ze je dan gewoon omver...

Kunnen jullie me met dit probleem helpen? Want ik begin het namelijk een beetje zat te worden. Hoe kan ik dit oplossen?

MickeyenVici

Re: Paard wilt niet stil blijven staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:34

De mijne heeft het alleen met het opstappen en dan wel niet zo erg als bij jou maar lees even mee.......

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:41

Mischien kun je haar gewoon los laten staan bij het poetsen (het was me niet helemaal duidelijk of je dat hier al doet:

Regenpier schreef:
Als ik haar wil gaan poetsen zet ik haar of buiten op een plekje wat er voor gemaakt is voor het poetsen neer op bij haar stal.

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:04

Lastig zeg! Geloof wel dat dat soms vervelend kan zijn..
'Mijn' paard heeft ook die neiging als haar stalgenootje niet in de buurt is. Misschien is het een kwestie van respect en vertrouwen...
Een paard wat geen vertrouwen heeft in je, ziet jou ook niet als leider en zal zich daarom niet bij jou alleen veilig voelen. Maar dan vraag ik me af, doet hij dit alleen tijdens het poetsen, of loopt ze ook 'onder je uit' tijdens het rijden, dus gaat ie dan ook rennen?

Ik ben met mijn paardje nu bezig dat ze respect krijgt voor mij en dat ze dus bij mij blijft lopen. Doet ze dat niet, dan 'corrigeer' ik haar door haar een stapje teruguit te laten zetten.

Misschien is het ook slim om iemand erbij te halen die er wat meer verstand van heeft.. :+
Dan kan die even met je meekijken wat er aan de hand kan zijn..
Misschien is er wel iets vervelends in het verleden gebeurd waardoor ze niet stil blijft staan..

Succes in ieder geval!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:26

Bij ieder paard dat ik in handen krijg is het eerste wat ik ze leer is stil staan en wachten wat hij mag doen, als ze dat niet willen laat ik ze lopen, bij ons kan dat in de longeerbak los laat ik ze 2 tot 3 keer linksom en meestal ook rechtsom, daarna, meestal zet ik ze stil en moeten ze ook stil blijven staan, ga ik ze aaien met een stokje met plastik er aan, om zo ook aandacht en vertrouwen te krijgen en rust, vinden ze meestal ook erg interessant en vermoeiend waardoor ze ook leren wachten en ontspannen. :(:)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:31

Mijn paard kon ook nooit vast staan, we sloegen het touw 3 keer rond een buis en hij bleef dan wel staan. Zodra hij trok, zat er wel rek in het touw waardoor hij niet in paniek ging.
Verder poetste ik in zijn eigen hok en hield hem daar gewoon aan het touw vast (hij vond poetsen niet leuk en ging rondjes lopen).
Eigenlijk heb ik me dus aan hem aangepast, maar wat 'montyjansen' zegt is ook wel heel goed: leer het paard eerst wat stilstaan is en dat zal best even tijd kosten...

Succes!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:16

Mijn pony hing vroeger ook wel is. Ik bleef haar toch gewoon vast zetten en nu is er niks meer aan de hand. Dus ik zou zeggen lekker laten staan. Maar het hangt natuurlijk wel van je pony af of dat kan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:50

Wat je feitelijk zegt is dat ze gaat draaien als ze geen andere paarden in het zicht heeft. Op zich is dat een heel normale reactie, een paard wil bij de andere paarden zijn, dat geeft veiligheid. Je kunt niet van een paard verwachten dat ze zomaar dit stuk instinct uitschakelen omdat jij dat graag wil.
Het kan een hoop schelen als je een ander paard in de buurt hebt staan tijdens het poetsen, spreek gewoon af met een stalgenootje om samen te gaan rijden, dan kun je ook samen poetsen en krijgt je paard de kans om daar vertrouwder mee te raken. Op het moment dat ze zo gespannen zijn, leren ze helemaal niets, dus je zult die moeten oplossen door die spanning te verminderen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:51

Hang een hooinet neer, dan heeft je paard wat te doen en kan jij lekker poetsen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:53

janouk schreef:
Hang een hooinet neer, dan heeft je paard wat te doen en kan jij lekker poetsen.

Yep, ook een hele goede optie :j

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:55

Waratje schreef:
Wat je feitelijk zegt is dat ze gaat draaien als ze geen andere paarden in het zicht heeft. Op zich is dat een heel normale reactie, een paard wil bij de andere paarden zijn, dat geeft veiligheid. Je kunt niet van een paard verwachten dat ze zomaar dit stuk instinct uitschakelen omdat jij dat graag wil.
Het kan een hoop schelen als je een ander paard in de buurt hebt staan tijdens het poetsen, spreek gewoon af met een stalgenootje om samen te gaan rijden, dan kun je ook samen poetsen en krijgt je paard de kans om daar vertrouwder mee te raken. Op het moment dat ze zo gespannen zijn, leren ze helemaal niets, dus je zult die moeten oplossen door die spanning te verminderen.

Ja dat is zo inderdaad. Draaien doet mijn pony ook altijd als ze alleen staat (met andere ook wel is, maar véél minder). Ts, denk er alleen wel echt om dat je pony niet door je heen gaat drammen. Draaien mag m'n pony best, zolang ze maar niet tegen me aan draait, dan krijgt ze op haar kop!

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:48

Misschien een plukje hooi geven ofzo? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 01:11

Vele mensen gaan er gewoon vanuit dat je een paard zomaar kan vastzetten, een paard moet idd leren gedult te hebben, een paard moet leren te wachten, en het is dus aan de begeleider/ruiter om het hem duidelijk te maken.
Maar ieder paard kan het wel leren dat is zeker.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:38

Laaavo schreef:
Mischien kun je haar gewoon los laten staan bij het poetsen (het was me niet helemaal duidelijk of je dat hier al doet:

Regenpier schreef:
Als ik haar wil gaan poetsen zet ik haar of buiten op een plekje wat er voor gemaakt is voor het poetsen neer op bij haar stal.

Ze staat altijd al los. Met het touw om haar nek. Of als er iemand mee is, kan die haar vast houden.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:42

linda_davino schreef:
Lastig zeg! Geloof wel dat dat soms vervelend kan zijn..
'Mijn' paard heeft ook die neiging als haar stalgenootje niet in de buurt is. Misschien is het een kwestie van respect en vertrouwen...
Een paard wat geen vertrouwen heeft in je, ziet jou ook niet als leider en zal zich daarom niet bij jou alleen veilig voelen. Maar dan vraag ik me af, doet hij dit alleen tijdens het poetsen, of loopt ze ook 'onder je uit' tijdens het rijden, dus gaat ie dan ook rennen?

Ik ben met mijn paardje nu bezig dat ze respect krijgt voor mij en dat ze dus bij mij blijft lopen. Doet ze dat niet, dan 'corrigeer' ik haar door haar een stapje teruguit te laten zetten.

Misschien is het ook slim om iemand erbij te halen die er wat meer verstand van heeft.. :+
Dan kan die even met je meekijken wat er aan de hand kan zijn..
Misschien is er wel iets vervelends in het verleden gebeurd waardoor ze niet stil blijft staan..

Succes in ieder geval!

Ik denk dat het niet ligt aan het vertouwen, want ik doe heel vaak in de bak van die oefeningen zoals stilstaan als ik dat doe, meelopen, achteruit lopen en dat allemaal zonder halster of met het touw om haar nek (halster dan nog aan). Dat doet ze heel erg goed...

Waarschijnlijk is er in het verleden inderdaad iets gebeurt waardoor ze gaat hangen als ze vast staat. De oude eigenaar heeft namelijk tegen ons gezegt dat we haar echt niet moeten vastzetten omdat ze dan in paniek raakt.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:43

Maroesjka schreef:
Mijn paard kon ook nooit vast staan, we sloegen het touw 3 keer rond een buis en hij bleef dan wel staan. Zodra hij trok, zat er wel rek in het touw waardoor hij niet in paniek ging.
Verder poetste ik in zijn eigen hok en hield hem daar gewoon aan het touw vast (hij vond poetsen niet leuk en ging rondjes lopen).
Eigenlijk heb ik me dus aan hem aangepast, maar wat 'montyjansen' zegt is ook wel heel goed: leer het paard eerst wat stilstaan is en dat zal best even tijd kosten...

Succes!

Goede tip van het touw 3x rond een buis slaan, ik zal het gaan proberen!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:45

Waratje schreef:

Met 1 paard er bij is ze nog steeds niet echt rustig, ze gaat dan niet rennen, maar maakt wel de hele tijd van die kleine dribbelpasjes

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:47

Waratje schreef:
janouk schreef:

Yep, ook een hele goede optie :j

Ja dat zal ik ook eens gaan doen. Op de plek waar ze wel kan blijven staan, daar staat ook een beetje gras dus daarom zal ze daar misschien ook beter kunnen blijven staan. Ook ziet ze daar de andere paarden

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:53

Nog meer tips?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:36

wat je kan doen is je zorgt ervoor dat je pony/paard los staat en dan ga je gewoon wat lopen

1 je legt je halstertouw gwn op de grond neer en laat het los,
2 de pony mag geen stap zetten, als ze dat wel doet dan straf je haar heel licht
3 als je zover bent dat 2 helemaal lukt ga je een rondje om je pony heen lopen(ze moet weer stil blijven staan)
4 als ze 3 ook goed doet dan kan je haar rustig gaan borstelen en dat je haar heel licht vastmaakt zo went ze gelijk aan het idee en gaat het heel rustig maar denk erom dat je dit niet ineenkeer kan doen, dat vergt heel veel tijd

alvast succes, nog vragen pb me dan effe

groeties

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:15

Ik ben er net heen geweest en heb haar gewoon op de plek neergezet waar ze vrijdag nog ging rennen. Ze bleef nu heel rustig staan! En er was geen paard bij en ik heb haar gewoon los laten staan. Nu maar hopen dat ze zo altijd doet!
Xx

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:04

Dit kun je nu echt geen training noemen hé.
ieder paard kan je leren stil te staan maar das een leerproces en geen gokspel.
investeer in les, das het enige goede antwoord.
de fout zit echt niet bij het paard maar bij de begeleider/ruiter, jij dus.

Regenpier schreef:
Ik ben er net heen geweest en heb haar gewoon op de plek neergezet waar ze vrijdag nog ging rennen. Ze bleef nu heel rustig staan! En er was geen paard bij en ik heb haar gewoon los laten staan. Nu maar hopen dat ze zo altijd doet!
Xx

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:16

aeolusnr1 schreef:
Dit kun je nu echt geen training noemen hé.
ieder paard kan je leren stil te staan maar das een leerproces en geen gokspel.
investeer in les, das het enige goede antwoord.
de fout zit echt niet bij het paard maar bij de begeleider/ruiter, jij dus.

Helemaal mee eens, niet zelf aanklooien als je niet zeker weet hoe dit goed aan te leren.
Je kunt elk paard leren om stil te staan op de poetsplaats maar dat vraagt wel wat kennis en geduld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:01

Regenpier schreef:
Xx

Heb je haar ook beloond voor het stilstaan?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:10

Waratje schreef:
Regenpier schreef:
Xx

Heb je haar ook beloond voor het stilstaan?

ja zeker!