Wil je de vacht kant erop de huid doen? Volgens mij glij je dan alleen maar sneller. En de huidkant erop geeft volgens mij wrijving.
3uitenbeen
Geplaatst: 25-06-11 10:36
Als je de vacht op elkaar legt hoef je het naar mijn idee niet op te vullen met schuim, als het goed is is bont op zich al dik genoeg. Het bont kan wel rechtstreeks op de rug, het is aan het evenwicht van de ruiter of hetnaar links of recht gaat (bokken wordt lastiger), maar bont zou niet moeten glijden waarom hebben we anders bontsjabraks en onderleggers....
Op mijn site verkoop ik bontsjabraks, wellicht kun je hier een voorbeeld vanaf halen. Ik zou er zelf voor de bevestiging in jouw geval een longeersingel omheen doen, omdat het maken van de singelstoten eraan een vak apart is, dat te maken heeft met drukverdeling. Een longeersingel biedt nog enige stevigheid om het dek op zijn plaats te houden.
Wij hebben gewoon een dikke schapenvacht die we bij tijden als zadel gebruiken. Met een stevige singel er om heen en het bont tegen het paard aan. Zit inderdaad veel steviger dan helemaal niets of alleen een dekje wanneer je zonder zadel rijdt, en ook nog eens lekker warm in de winter.
Zeker als je twee vachten hebt is schuim echt niet nodig, tenzij je het voor je eigen gemoedsrust doen. Het schapenhaar dempt al behoorlijk, en anders krijg je wel een heel dik pak zachte zooi tussen je paard en jou.
Wij hebben de harde delen uit een stokoude longeersingel gesloopt en gebruiken het stoffen/leren restant als singel. Zo'n elastieken dekensingel wil ook wel maar vraagt wel meer van je zit, bij rare sprongen opzij vind ik een singel die je aan kan snoeren toch wel fijn.