sinds kort heb ik een verzorgpony en paard samen met mijn vriendin.
de eerste keer dat ik er was ging de eigenares de pony laten zien en ons een stukje laten rijden.
ze vertelde dat ze al een tijdje niet gereden had (de pony) er lag zelfs stof op het zadel.
ze heeft haar een paar rondjes laten stappen en daarna ging ze een stukje draven, toen begon
de pony al een beetje vervelend te doen door met haar hoofd heel hoog te lopen.
die eigenares zei dat ze dat vaker deed dus ze reed door, toen mijn vriendin even onze caps pakte
zei ze tegen mij dat ze nog even een stukje ging galopperen zodat de pony wat energie kwijt zou raken.
en daar ging het mis, de pony steigerde niet zo hoog maar gaf een bokje erachteraan toen viel die eigenares eraf.
ik heb de pony snel bij de teugels gepakt en die eigenares stond op en die gaf die pony een schop en een klap op haar hoofd.
daar schrok ik enorm van een tik oké maar dit was gewoon ecth een klap en een schop!
tijdens het uit de wei halen ervoor merkte ik al dat de pony heel onrustig deed.
de dag erna pakte ik haar uit de wei en ze deed heel even zenuwachtig maar ze liep gewoon met me mee zonder fratsen,
ik heb haar kunnen poetsen met wat geinen enzo
maar dat bedoelde ze lief
toen ik op haar ging rijden was ze bij het opstappen rustig, ze reageert alleen iets te heftig op aansporen.
als ik met mijn tong klik gaat ze al in draf en als ik mijn kuiten zachtjes tegen haar buik (ik weet even niet hoe dat heet waar je beugels zitten zegmaar) druk gaat ze ook al in draf of zelfs in galop, ik ben heel erg bang dat ik iets fout doe.
het is een ontzettend leuk beestje maar ik kan haar alleen in stap met veel moeite op de hoefslag houden in galop en draf is dit vrijwel onmogelijk!
het probleem is dus het heftig reageren op aansporen, het vrijwel niet reageren op de teugels en het op de hoefslag houden.
ik wil haar graag goed verzorgen en goed berijden en ik was na de 1e dag al maatjes met haar,
ook heb ik het idee dat ze alleen gestraft word door de eigenaren en nooit beloont terwijl belonen bij mijn weten beter werkt dan alleen maar straffen.
af en toe een tik kan wel maar ze verhefde haar stem ook tegen haar honden en paarden en volgens mij zijn paarden daar heel gevoelig voor.
tijdens het rijden heb ik rustig tegen haar gepraat en het werkte een beetje.
maar hoe moet ik zorgen dat ze op de hoefslag blijft? ik kan niks beginnen met een pony die alleen maar hard loopt en voltes wil rennen.
ik kan alle gangen doen met haar maar op de hoefslag blijven is het voornaamste probleem.
de rede dat ik het hele verhaal heb getypt is dat ik vermoed dat het straffen en slaan iets te maken heeft met haar gevoeligheid voor aansporen.
ik had al iets verzonnen om ernaast te lopen in het begin en het langzaam opbouwen naar galop, het enige is dat ik dan denk dat ik haar leer:
"als er iemand naast mij loopt moet ik op de hoefslag"
en dat wil ik dus juist weer niet!
van mij apart duurt het 1 jaar voordat ze het geleert heeft, als ze het maar leert
groetjes lisette
(_)(_)(_) Vera
p.s. sorry voor het lange verhaal ik wil het echt oplossen, wat ik nu doe is naar de hoefslag sturen en rustig houden dat lijkt me ook wel belangrijk om te vermelden.