mijn verzorgpony is een beetje druk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

legerpetje

mijn verzorgpony is een beetje druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:45

hallo allemaal,
sinds kort heb ik een verzorgpony en paard samen met mijn vriendin.
de eerste keer dat ik er was ging de eigenares de pony laten zien en ons een stukje laten rijden.
ze vertelde dat ze al een tijdje niet gereden had (de pony) er lag zelfs stof op het zadel.
ze heeft haar een paar rondjes laten stappen en daarna ging ze een stukje draven, toen begon
de pony al een beetje vervelend te doen door met haar hoofd heel hoog te lopen.
die eigenares zei dat ze dat vaker deed dus ze reed door, toen mijn vriendin even onze caps pakte
zei ze tegen mij dat ze nog even een stukje ging galopperen zodat de pony wat energie kwijt zou raken.
en daar ging het mis, de pony steigerde niet zo hoog maar gaf een bokje erachteraan toen viel die eigenares eraf.
ik heb de pony snel bij de teugels gepakt en die eigenares stond op en die gaf die pony een schop en een klap op haar hoofd.
daar schrok ik enorm van een tik oké maar dit was gewoon ecth een klap en een schop!
tijdens het uit de wei halen ervoor merkte ik al dat de pony heel onrustig deed.
de dag erna pakte ik haar uit de wei en ze deed heel even zenuwachtig maar ze liep gewoon met me mee zonder fratsen,
ik heb haar kunnen poetsen met wat geinen enzo :+ maar dat bedoelde ze lief :)
toen ik op haar ging rijden was ze bij het opstappen rustig, ze reageert alleen iets te heftig op aansporen.
als ik met mijn tong klik gaat ze al in draf en als ik mijn kuiten zachtjes tegen haar buik (ik weet even niet hoe dat heet waar je beugels zitten zegmaar) druk gaat ze ook al in draf of zelfs in galop, ik ben heel erg bang dat ik iets fout doe.
het is een ontzettend leuk beestje maar ik kan haar alleen in stap met veel moeite op de hoefslag houden in galop en draf is dit vrijwel onmogelijk!

het probleem is dus het heftig reageren op aansporen, het vrijwel niet reageren op de teugels en het op de hoefslag houden.
ik wil haar graag goed verzorgen en goed berijden en ik was na de 1e dag al maatjes met haar,
ook heb ik het idee dat ze alleen gestraft word door de eigenaren en nooit beloont terwijl belonen bij mijn weten beter werkt dan alleen maar straffen.
af en toe een tik kan wel maar ze verhefde haar stem ook tegen haar honden en paarden en volgens mij zijn paarden daar heel gevoelig voor.
tijdens het rijden heb ik rustig tegen haar gepraat en het werkte een beetje.

maar hoe moet ik zorgen dat ze op de hoefslag blijft? ik kan niks beginnen met een pony die alleen maar hard loopt en voltes wil rennen.
ik kan alle gangen doen met haar maar op de hoefslag blijven is het voornaamste probleem.
de rede dat ik het hele verhaal heb getypt is dat ik vermoed dat het straffen en slaan iets te maken heeft met haar gevoeligheid voor aansporen.

ik had al iets verzonnen om ernaast te lopen in het begin en het langzaam opbouwen naar galop, het enige is dat ik dan denk dat ik haar leer:
"als er iemand naast mij loopt moet ik op de hoefslag"
en dat wil ik dus juist weer niet!
van mij apart duurt het 1 jaar voordat ze het geleert heeft, als ze het maar leert :)

groetjes lisette
(_)(_)(_) Vera /3

p.s. sorry voor het lange verhaal ik wil het echt oplossen, wat ik nu doe is naar de hoefslag sturen en rustig houden dat lijkt me ook wel belangrijk om te vermelden.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:25

Hoi Vera,

Ik kan me goed voorstellen dat dat lastig is, als de pony snel is en ook nog liever de volte dan de hoefslag neemt. Ik vind het goed van je dat je het rustig op probeert te lossen, vooral omdat ik de indruk heb dat de eigenaar er niet al te geduldig mee omgaat.

Wat je kan proberen is om pionnen, staanders, dozen of zo in de bak te leggen op de binnenhoefslag in de hoeken en dan probeert er via de hoefslag omheen te rijden, eerst in draf pas later in galop. Als dat een beetje te snel gaat voor je pony, dan kan je ook gewoon de dingen in de bak leggen zodanig dat je wel een volte gaat maken maar net iets wijder dan normaal. Als dat goed gaat, dan maak je steeds de volte een beetje groter (dan gaat het steeds meer op een ei lijken :-)) zodat je steeds dichter bij de hoefslag komt.

Als je pony bang is voor vreemde voorwerpen dan kan je of hem eraan laten wennen, of dezelfde "steeds wijdere volte" oefening doen zonder voorwerpen en dan aan de bakrand afmeten hoever je steeds verder kan uitbreiden.

Met betrekking tot de gevoeligheid voor de kuiten, het lijkt erop dat de pony wegvlucht voor je hulpen. Het klinkt heel stom misschien maar je kan proberen je kuiten wat meer eraan te leggen. En dat dan zonder te drukken (want dat moet het commando voor voorwaarts en zo blijven) dus puur erlangs leggen zodat ze het voelt en dan mag ze niet harder gaan en zo. (Bij heel slome, afgestompte parden doe je het precies andersom, dan houd je je benen zoveel mogelijk ervan af om hem gevoeliger te maken als je dan een keer echt hulpen wil geven.

Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven en zorg dat eerst de draf goed onder controle is voordat je veel gaat galopperen.

Suc6

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:39

Ga je de pony alleen verzorgen of blijft de eigenaar er ook op rijden?
Waarschijnlijk wordt het een kwestie van vertrouwen en leert de pony vanzelf dat jij rustiger bent en ook niet 'bang' hoeft te zijn, want zo klinkt het een beetje: Alsof t'ie bang is dat ie het niet goed doet en dan maar vast gaat rennen.

Veel rust, geduld en plezier gewenst!

Pirate

Re: mijn verzorgpony is een beetje druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:59

Dieren slaan of schoppen, is fysiek maar ook mentaal schadelijk. Ik denk dat de pony altijd gestraft werd als deze niet luisterde naar drijven of hulpen, en nu bang is voor de klappen en dus maar zo snel mogelijk reageert. Als je het nog eens meemaakt dat de eigenaar de pony te ruw straft, moet je er écht iets van zeggen, want zoiets kan een pony voor zijn leven beschadigen!

Als mijn paard van de hoefslag gaat, neem ik hem altijd terug en stuur ik terug naar de hoefslag. Bij de tweede keer hou ik de buitenteugel strakker dan de binnenteugel, zodat 'ie naar buiten wijkt. Je moet ook voortaan heel rustig en kalm met het dier omgaan, om vertrouwen te wekken.

Ik hoop dat het werkt!

legerpetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 02:06

heel erg bedankt voor jullie tips!
de eigenaresse rijd er heeeeeeeeel af en toe op en dat vind ik echt heel rot voor vera want als ik de volgende dag kom merk ik gelijk dat ze bereden is door haar aan haar gedrag.
ondertussen ben ik heel close met vera geworden heb ik het idee :) als ik door de bak loop of waar dan ook kan ik haar gewoon los laten en dan loopt ze me achterna zelfs als ze daarvoor over balkjes moet lopen! :D
ik heb haar nu ook onder controle soms wat bokjes en ondeugende dingen maar dat is juist leuk :)
ik rijd er nu zelfs zonder zadel en zonder hoofdstel op (in plaats van het hoofdstel een halster en 2 halstertouwen)
ze loopt nu ook aan de teugel! dat is sinds eergister en ik ben echt super trots op haar :)
en ik ben ook wel blij dat ze eindelijk vooruit gaat want ik was bang dat ik misschien iets fout deed
ze schiet bij mij niet meer vooruit als ik mijn kuiten aanleg als een vriendin van mij erop rijd zie je wel dat ze dat wel doet dus ik denk dat het gewoon een kwestie was van even wennen en vertrouwen krijgen
ondertussen zijn er wat andere probleempjes en ik denk dat de eigenaresse daar ook haar aandeel in heeft... maar dat zet ik even in een andere topic :l

nogmaals bedankt!
groetjes lisette :D
(_)(_)(_) Vera /3