waarom steigert mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatanka1

waarom steigert mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:25

Ik heb mijn paard al ruim 4 jaar... en heb eigenlijk nooit echt problemen met haar gehad.
Natuurlijk moesten we aan het begin aan elkaar wennen en lag ik er wel eens naast door een fout van mij.
Maar zins een maand of twee steigert ze ineens...
Na een periode waarin we niet veel getraind hebben door het afronden van mijn school zijn we weer aan de slag gegaan en zijn we weer lessen gaan nemen...
We zijn rustig aan begonnen en hebben langzaam alles weer opgepakt.
Na een tijdje zijn we gaan oefenen dat ze tijdens het stil staan aan de teugel moest blijven staan.
Hierbij heeft ze een aantal keer gesteigerd omdat ze dit moeilijk vond.
Nadat we hier goed aan gewrkt hebben deed ze dit niet meer....

Maar met koninginnendag begon het weer.
Zoals elk jaar deed ik mee met het ringsteken bij mij in het dorp.
Vooraf oefen ik door met een stok langs haar hoofd te bewegen en deze vanaf haar rug op de grond te laten vallen.
Dit doe ik zodat het voor haar niet onverwachts komt...

Maar dit jaar ging het toch niet goed...
Tatanka stond steeds recht overeind als haar voorganger aan de beurt was en zei stil moest blijven staan.
Ik dacht dat het vast door de spanning en de drukte zou komen.
Maar die maandag ben ik een rustige rit met haar gaan maken in het bos.
De hele weg ging het goed. Totdat ik bij terugkomst bij ons vooraan de weg stond te wachten.. (ik woon aan een 80km weg)
Ze stond ineens recht op haar achterbenen.

Ik ben hierna niet meer naar buiten geweest en de schrik zit er nu nog steeds in.
Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in haar iets beschadigd is.

Hierna heb ik niet veel meer gereden en haar vooral aan de longe laten lopen.
Even voor de duidelijkheid: ik ben NIET bang voor Tatanka maar wel voor het steigeren.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

wille

Re: waarom steigert mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:31

Als je voelt aankomen heel snel omtrekken, zeg maar teugel snel opzij dat ze de kans niet krijgt omdat ze dan al draait, moet je wel handigheid in krijgen maar ik gebruik dit regelmatig

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:45

Het heel snel omtrekken lijkt mij alleen maar meer stress veroorzaken, dus een drukker paard en een grotere reactie.

In de buitenrij situaties is het lastig wanneer je MOET stilstaan, maar je kunt het al oefenen wanneer het niet hoeft, dus zomaar stilstaan op een bospad en ook tijdens de dressuur regelmatig stilstaan. Dan niet gelijk 4 tellen, maar halthouden en weer verder en dat uitbouwen.
Waarschijnlijk komt er bij jou inmiddels ook spanning om de hoek, want je zult zien dat op het moment dat je in het bos rustig wilt halthouden dat er niet veel aan de hand is, maar op het moment dat het moet en je paard moet wachten dat ze wel gaat steigeren.
Probeer zodra je onrust voelt, gelijk weer weg te stappen (vanuit rust), een paard kan niet steigeren als het voorwaarts is.

Succes!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:47

Doet ze dit aan de longe ook, of allen onder het zadel?
Als het alleen onder het zadel is, zou ik haar eens na laten kijken + het zadel + tanden.

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:50

denk dat ik het weet
paardje bij ons in stal deed het ook , zo plots en opeens
kan het zijn dat er geen gelpad of iets anders verzachtend
onder het zadel licht , want het zou kunnen dat je iets
te hard neerkomt bij het lichtrijden en dat irriteerd je paard
daarom zou het kunnen steigeren

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:54

Natuurlijk even controleren of het niet met het hanachement of iets fysieks te maken heeft.
Als dat alles in orde is, zou ik wachtoefeningen gaan doen.. het lijkt me een stukje ongeduld van haar.
Let daarbij vooral ook op je eigen ontspanning.
Laatst bijgewerkt door JPS op 25-06-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:58

Hoe heb je haar geleerd om aan de teugel stil te staan?
Als ik je verhaal zo lees heb ik het idee dat het daar begonnen is.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:45

JPS schreef:
Natuurlijk even controleren of het niet met het hanachement of iets fysieks te maken heeft.
Als dat alles in orde is, zou ik wachtoefeningen gaan doen.. het lijkt me een stukje ongeduld van haar.
Let daarbij vooral ook op je eigen ontspanning.

Vergat er bij te zetten om de wachtoefeningen zoveel mogelijk op je zit te rijden en zo weinig als mogelijk hand te gebruiken! Voel je alsnog aankomen dat ze wil steigeren.. voorwaarts oplossen!