2 jarige hengst....iemand nog wat advies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pebbie2011

2 jarige hengst....iemand nog wat advies ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:31

hallo bokers,

ik heb een 2 jarige hengst 170 groot

nu is het zo hij staat lekker in de groep met andere paarden op een grote wei 1 jaarling , 2 jarige , 3 jarige, 8 jarige en hij zelf
maar ik zie dat hij zich duidelijk verveeld en dan word hij vervelend

- begint dan de groep op te jagen wnnr ik net mijn merrie wil pakken ofzo.............. is niet altijd zo
ik dacht jaloezie omdat hij dan zo om me heen draait zo van... neem mij ook mee, neem mij ook mee....

- als ik hem dan pak is hij ook heel braaf tot het moment dat het hem verveeld en begint hij weer te klieren
achter me aan lopen en me geen ruimte geven om iets te doen. bv aan stal hebben we ook een wei en laat ik hem daar eerst nog even los
en dan wijkt hij geen seconde van mij

- we lopen ook over straat om maar iets met hem te kunne doen zodat hij wat minder verveeld is

- als ik daad werkelijk met hem aan de slag ga is hij vrij normaal
tijdens poetsen enzo we oefenen voetjes geven en mee lopen en dan halt houden.

- hij word beloond met stem en een klopje op de hals of aai over zijn bolletje

en dan het andere dag/moment slaat het opeens om doet hij dwars en dreigt dan wat
hij durft dan ook te slaan en te klauwe

nu is mij vraag

wat kan ik met een 2 jarige nog meer doen dan dit........
we willen zeker niet te veel doen maar we merken gewoon dat hij bezich gehouden moet worden en hij gek is op aandacht
als hij het niet krijgt word hij lastig

ik hoo zo veel mogelijk nuttige info te hebben opgeschreven voor jullie

groetjes

aslo

Re: 2 jarige hengst....iemand nog wat advies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:36

Castreren zou een optie zijn? In combinatie met goed opvoeden.

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:37

hij word gecastereerd over 3 dagen en wat is GOED opvoeden ?

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:42

In iedergeval consequent zijn, niet de ene dag zus en de andere dag zo.

Qua weide, het is een kudde en daar heb je weinig in te zeggen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:45

Is hij net 2 jaar of al iets ouder?
Veel wandelen idd, veel meer kun je met een 2 jarige niet doen.
Ik denk dat hij wel rustiger / braver wordt na de castratie. Dus nog even afwachten en ondertussen werken aan de opvoeding. Vooral werken aan je persoonlijke ruimte dat hij dat respecteert.
Ze hebben overigens tot 6 weken na castratie hormonen in hun lichaam, dus verwacht niet dat het van 1 op andere dag opgelost is.

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:48

de wei is het probleem ook niet maar hij wil altijd alle aandacht
en consequent dat ben ik zeker
ik ben duidelijk wat wel en neit mag straf hem op de zelfde manier x op x
beloon niet met snoep

dus wet het niet meer.... maar hij eist alle aandacht op en zo niet dan begint hij gevaarlijk te doen
en negeer zijn gedrag op dat moment omdat hij neit alleeen is die aandacht moet

ik wil iets kunne doen wat hem minder druk maakt.
aan het voer ligt het al niet die hebben we aangepast op advies

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:49

Waar jij nu mee te maken hebt is hengstengedrag. Ik begrijp dat hij samen staat met merries? (Willen jullie volgend jaar een veulen? Want die krijg je wss. Na castratie is een hengst nog +- 6 wkn vruchtbaar, maar ik denk dat het leed al geschied is.)

Terug naar hengstengedrag. Een hengst probeert zijn kudde bij elkaar te houden. Wanneer jij je merrie uit de wei wil halen, gaat hij daar tegenin omdat zijn instinct hem vertelt dat hij de kudde bij elkaar moet houden. Jij moet hem duidelijk maken dat jij in rangorde boven hem staat. Jij bent de baas, niet hij, dus jij bepaalt wie, op welke tijd, waarheen gaat. Dit is ook je leidraad bij een goede opvoeding.

Jij bent ten alle tijde de baas. Je moet daarin consequent zijn. Als je hem iets gisteren verboden hebt, mag je hetzelfde gedrag niet op een andere dag wel accepteren. Nee is nee.
Bijten/happen is not done. Nooit.
Maaien: mag nooit.
Steigeren: zelfde verhaal.
Als jij hem ergens neer zet, moet hij daar blijven tot jij hem ergens anders heen brengt.
Elke minuut dat je bij hem in de buurt bent, moet hij zijn aandacht bij jou houden.
Hij moet rekening houden met jou persoonlijke ruimte, en mag je dus nooit omver duwen, omlopen, of omver trekken.

Verder geldt voor elke tweejarige, hengst, ruin of merrie, dat ze nog erg jong zijn, en hun aandacht nog niet lang bij een ding kunnen houden. Liever 1 x in de week 10 minuten met hem bezig, en positief afsluiten, dan 5 keer per week 20/30 minuten strijd om zijn aandacht.

Er zijn hier op bokt heel veel mensen met ervaring in grondwerk, dominantie en gedragsproblemen. Snuffel eens wat rond, pb mensen van wie de aanpak je aanstaat, en ga met hem aan het werk. Liever nu opvoeden, dan over 1/2/3 jaar als hij meer in handen komt een onhandelbaar dominant paard.

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:51

@intel

hij is 2 en 3.5 maanden
we wandelen veel na veel 3 x in de week een uurtje
en verwachten ook zeker neit dat het binne de een of andere dag opgelost is
ma zoui graag iets anders doen hij geeft blijkbaar aan meer te wille doen

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:01

Hallo,

Ik heb een 2 jarige merrie waar ik ook aan merk dat graag iets wil doen.
Wat ik vooral met haar doe zijn kleine grondoefeningen.
Ik heb haar vast aan een longeertouw want soms komt er nog wel een een explosie uit (ze zijn tenslote jong he) ik loop met haar en op het moment dat ik stil sta moet zijn ook stil staan..
Ik merk ook dat wanneer ik spelenderwijs met haar oefen onze band hechter word en ze steeds meer op mij gaat letten.
Ik beloon er na afloop met een handje muslie of snoepje!
Ook oefen ik door haar los te gooien en te wachten tot wanneer zei naar me toe komt ik loop rondjes met haar zonder touwtje in de bak..
Zo hou ik haar aan de slag en ik merk dat ze dit erg leuk vind!

groetjes

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:01

@ mikey

de merrie zit al vol van hem en slaat hem af en zijn buurt om geruint te worden is bijna
ik snap het gedrag van rangorde en wat hij de ene dag niet mag mag hij mrgen en de week er na ook niet
daar ben ik heel duidelijk in , ik heb ook die inselling, ik ben de baas en jij doet wat ik zeg ten alletijden.

die andere 2 jarige ut de kudde is heel simpel en doet vrijwel alles goed en daar ben ik minder streng voor

hij gewoon wat lastiger en zoek een goede oplossing voor zijn leeftijd en gedrag.

als ik over straat loop en hij kijkt weg vraag ik zijn aandacht terug en loop dan door
loop hij angstig te doen
wacht ik even laat hem kijken
hij heeft gekeken x om en loop er nog eens langs dat werk bij hem erg goed

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:08

@ barrichello

wij oefen ook in de bak met halt en dan moet hij naar mij lopen en doet hij goed
ik beloon bewust niet met snoep omdat hij als er eten inde buurt komt word hij dramerig
maar zonder snoep doet hij het goed dus ik hou het zo

ik zoek dus buiten voetjes geven en poestsen en wandelen buiten
andere oefeningen voor in de bak ? die geen kwaad kunne voor zijn groei ontwikkeling

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:11

Dat klinkt al goed. Veel meer als wandelen en een beetje grondwerk kan je niet doen met een 2 jarige. Vrijheidsdressuur kan, maar alleen de kleine dingetjes die lichamelijk niet belastend zijn (flehmen, ja knikken, dat soort dingen). En zeker geen dingen die hij, zolang hij nog last heeft van zijn hormonen, kan misbruiken (spaanse pas lijkt te veel op maaien, steigeren op commando lijkt me ook geen goed plan en is lichamelijk veel te zwaar).

Misschien eens een schrikparcourtje uitzetten in de bak? Parelliwerk is zowel interessant als goed voor de rangorde.

Let er wel op dat een jong paard ECHT zijn aandacht niet lang bij een ding kan houden.

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:24

ik dacht ook al aan vrijheid dresuur maa wil hem niet gaan belasten
en sommige dingen zijn idd voor mij hengstje neit handig

goed idd mssn een parcour voor hem maken en het samen afteleggen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:25

Persoonlijk zou ik hem gewoon lekker in de wei laten zijn en volgend jaar pas oppakken. Op dit moment spelen er te veel andere zaken, zoals rangorde in zijn groep. Hij wordt volwassen, heeft gedekt. Hij wordt nu eerst gecastreerd en daar moet hij dan weer van herstellen. Niet alleen lichamelijk, maar vooral geestelijk moet alles even weer op zijn plek komen voor dit paard. Ik zou me daar gewoon niet mee bemoeien. Volgend jaar heb je waarschijnlijk een heel ander paard voor je, een die wel in balans is met zichzelf. Als je het aan moet gaan dan is het niet anders, maar dit paard is twee jaar oud.. Waarom zou je moeilijk doen? Opvoeden doen je oudere paarden wel.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:25

Jessix schreef:
Persoonlijk zou ik hem gewoon lekker in de wei laten zijn en volgend jaar pas oppakken. Op dit moment spelen er te veel andere zaken, zoals rangorde in zijn groep. Hij wordt volwassen, heeft gedekt. Hij wordt nu eerst gecastreerd en daar moet hij dan weer van herstellen. Niet alleen lichamelijk, maar vooral geestelijk moet alles even weer op zijn plek komen voor dit paard. Ik zou me daar gewoon niet mee bemoeien. Volgend jaar heb je waarschijnlijk een heel ander paard voor je, een die wel in balans is met zichzelf. Als je het aan moet gaan dan is het niet anders, maar dit paard is twee jaar oud.. Waarom zou je moeilijk doen? Opvoeden doen je oudere paarden wel.

Helemaal mee eens :)

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:41

Voornamelijk ben ik het eens met jessix. Het is een jong paard wat een plek zoekt in de kudde. De keuze om hem te castreren zal voor deze hengst betekenen dat hij inderdaad opnieuw zijn plekje moet vinden. In de wei/kudde worden de regels door de paarden bepaald, en daar moet jij ook niks mee te maken willen hebben. Maak hem alleen wel duidelijk dat hij geen aandacht krijgt wanneer jij bezig bent met een ander paard, en blijf hierin consequent. Laat dan ook zien dat wanneer je voor hem komt, andere paarden even niet de aandacht krijgen.
Verder is het waarschijnlijk gewoon een jong energiek paard die echt wel opgevoed en terecht gewezen zal worden door zijn weidegenootjes. Buiten de weide zou ik hem nog niet te veel laten inspannen, hij mag dan veel energie hebben, het is jong paard en laat hem dan ook lekker jong zijn. Succes ermee;)!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:42

Wandelen is juist harstikke goed, daar heb je later alleen maar profijt van als je buitenritten wilt gaan maken. Geloof mij maar hij wordt na de castratie rustiger :D in de zin van stoppen hengstenstreken.

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:15

hij is erg energierijk idd

als hem een week laat staan op de wei zonder er naar om te kijken
stuiter ik naar stal zo als het nu gaat

3x per week een urrtje wandelen gaat beter dan een week niks

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:16

ik zoek iets voor zijn aandacht weg te nemen

skippy bal ??
jolly of iets anders mssn ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:42

Hoe zit de rangorde tussen jouw, die 8-jarige merrie en je bijna ex-hengst? Wie is in de wei hoogst in rang als jij er bij bent?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:45

Zo'n grote paardenvoetbal! van meter doorsnee, dat vinden jonge paarden meestal erg leuk!

Je moet er wel de juiste omheining voor hebben of alleen onder toezicht spelen in de wei of paddock.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:51

Ik ga mee met Jessix,

Als 't niet de bedoeling is dat hij hengst moet blijven zou ik 'm ook gewoon lekker ruinen, dat scheelt al heel veel. Wss speelt op dit moment erg veel hormonen bij hem & hij heeft voor 't eerst gedekt.
Ook heb ik 't idee dat hij jou niet accepteert als leider, dit betekent dus dat je nòg consequenter moet zijn en veel harder moet optreden. Ook zou ik niet teveel met hem doen maar lekker op 't land laten.
Bij ons op de opfok helpt 't ideaal ze op 't land te laten, ze aventoe mee naar voren te brengen en de basis al op 't land leren met bv aanhalen en persoonlijke space te accepteren. Maar wij hebben 't voordeel dat onze stal in principe alleen uit mannen bestaan, dus de hormonen gieren een stuk minder omdat ze niet constant geconfronteerd worden met vrouwelijke geuren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:02

Waarop baseer je dat hij zich verveelt? Een paard dat met vriendjes in de wei staat verveelt zich echt niet zo gauw..

Verder haal ik er vooral uit dat hij zich dus erg opdringt? Ga met een halstertouwtje de wei in en zwiep daarmee om je heen. Als hij in jouw ruimte wil komen loopt ie tegen dat touwtje aan. Wel consequent en duidelijk in zijn, hij mag níet in jouw ruimte tenzij jij aangeeft dat dat mag. Vind het niet zielig als ie tegen t touwtje aanloopt, doet ie zelf. (die van mij wilde zo per se bij me zijn dat ie elke keer dat touwtje tegen zn neus liet komen, tsja, eigen schuld dan maar..) Als je dat consequent toepast zou het al een eind moeten schelen (ik heb het van mijn hengst ook veel te lang getolereerd dat ie kwam plakken, werd toen echt een beetje vervelend. Toen ik hem elke keer ben gaan wegsturen als ie te dicht bij kwam is hij al een stuk prettiger geworden).

Als hij zich verveelt als je met hem in de weer bent, ben je kennelijk al te lang bezig. Een 2jarige kan zich niet bijster lang concentreren. Dus houd het allemaal kort genoeg om zn aandacht erbij te houden en verwacht niet dat ie lange tijd zn koppie erbij kan houden, dat gaat gewoon niet..

Verder, lekker een wandelingetje blijven doen op zn tijd. Wat grondwerk of vd kan heel leuk zijn mits je ook daarbij rekening houdt met zijn concentratievermogen en groei. Ik doe met mijn 2-jarige ook vd en grondwerk, allemaal simpel en niet te zwaar, heeft ie heel veel lol in! Maar je hoeft hem echt niet elke dag bezig te houden hoor, die vermaakt zich wel op de wei :) Zo niet, heeft ie dat maar te leren :Y)
Accepteer het iig niet dat ie zich zo opdringt, jij bepaalt wanneer ie mag komen, basta.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:07

dekt hij?

waarschijnlijk wel.. want die merries zijn ook een keer hengstig..

hier staan de hengsten en merries apart vanaf 6 maanden zeker! eigenlijk al na afspenen.

consequent zijn.

pebbie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:26

hij heeft alleen onze merrie gedekt
meer merries zijn er niet

de jaarling hoor niet bij die merrie moeder is overleden
en is ook hengst
en die andere 2 jarige is ook hengst
en de 3 jarige ruin

en roond zwaaie met een touwtje brengt mijn merrie van slag gaat hangen aan touw omdat ze denkt dat ik boos op der ben ... zeer gevoelig karakter

en ik verwacht niet dat hij oplet uren lang
ik wild nieuwe dingen proberen om af te wisselen