Merrie is écht niet te vangen op wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Merrie is écht niet te vangen op wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:33

:wave:

Ik heb een verzorgpony met een moeilijk karakter. Ze is heel eenkennig en ook wantrouwig.
Het gaat steeds beter, ik kan nu haar voorhoefjes uitkrabben(wat ze eerst heel eng vond), soms komt ze uit zichzelf op ons aflopen, we kunenn makkelijk naar haar toelopen. Vangen is altijd al moeilijk geweest. Als ze in de schuilstal gaat, lukt het wel, maar als ze in de wei staat helemaal niet. Nu ze op het gras staat(meestal staan ze op en stuk tegels en zand, een paar maanden per jaar op het gras) laat ze zich helemaal niet meer vangen.
Ze is heel slim, en naar de schuilstal toejagen werkt nauwelijks, al ben je met z'n tweeen, steeds weer maakt ze onverwachte bochten, en soms trapt ze zelfs. En bij een 2e vangpoging gaat ze vaak al ronddraven als je de wei inkomt, soms trapt ze ook.
We hebben echt al alles geprobeerd...
Van lokken met wat biks tot haar achterna rennen, het werkt niet. We kunnen haar alleen pakken als ze in de schuilstal staat, maar als ze op het gras staat, is ze daar bijna nooit.

Iemand de gouden vangtip?

Alvast bedankt!
:evaw:

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:34

Niet meer opjagen, want dan gaat het van kwaad tot erger.
Ik heb ervaring, heb een paard gehad, die bij zijn vorige eigenaar dan weer wel en dan weer niet het land op mocht en zich daardoor niet meer liet vangen en opgejaagd is etc. Ik wist dit toen ikhem kocht en ik moet zeggen, ik heb hem wel eens vervloekt, hij heeft weleen 1 maand dag en nacht gestaan, omdat hij zich niet lietpakken, niet met appels, bix, door vreemden etc.

Uiteindelijk ben ik paar keer land ingegaan en als hij mij zag en zich dan wilde omdraaien, draaide ik me om en ging het land uit. Had je zijn kop moeten zien: huh????
Als hij wel een keer kwam, lekker voertje op stal , even borstelen en weer terug. Gewoon laten zien, je kan ook uit het land gehaald worden voor iet slekkers en dan mag je weer terug.
Wel had hij altijd een halster om, vaak heb ik snel genoeg touw aan kunnen klikken.
Ook alleen met rusthet land ingaan, kwam ik met meerderen om hem te pakken, dan dacht hij helemaal todeledoki.

Na 4 jaar kwam hij gewoon en gebeurde het incidenteel. Maar bij stalgenoten moest ik hun altijd op het hart drukken, mocht je hem er ooit uit moeten halen om wat voor reden en hij komt niet jaag hem niet op. Dat gebeurde helaas wel eens en dat merkte ik gelijk, want dan liet hij zich weer een paar dagen niet vangen.

Maar de mooiste beloning was, dat ik na 4 jaar terug kwam van vakantie, hem riep in het land en meneer aangegaloppeerd kwam. Ik was zo blij hebhem alleen een appel gegeven en beloond.

Maar makkelijk is het niet en elk paard is anders, dus succes!! ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 09:00

Niemand anders?

Bedankt hierboven!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:02

Inderdaad niet meer opjagen. Dan gedraag je je als een roofdier en het paard zich als het prooidier. Een prooidier komt niet op een roofdier afgelopen hè, daar moet je voor wegrennen!

Ik zou ook even geen eten of iets meenemen, daar is dit paard toch niet geïnteresseerd in. Je wilt haar daarbij ook niet lokken, je wilt dat zij gewoon naar je toekomt!

Loop gewoon rustig de wei in. Op het moment dat je haar aandacht hebt (een hoofd wat richting jou komt, oor wat naar je toedraait etc.) zet je een stap achteruit. Is de aandacht weer weg loop je weer door. Loop nooit recht op het paard af, maar altijd een beetje schuin.

Ziet ze jou en loopt ze weg? Dan blijf je er gewoon in hetzelfde rustige tempo doorlopen. Maakt niet uit of zij galoppeerd of stapt, gewoon rustig blijven doorlopen. (Dus ook niet recht achter haar gaan lopen, weer schuin)

Heb je op een gegeven moment weer de aandacht zet je weer een stap achteruit.

Ook al blijft ze je een kwartier aandachtig bekijken zonder dat ze naar voren loopt. Blijf je gewoon lichtelijk uitnodigend staan.

Kan goed zijn dat je de eerste paar keren een hele tijd bezig bent. Áls ze dan eenmaal naar je toekomt doe je gewoon even niks en loopt vervolgens weg.
Komt ze achter je aangelopen tot aan het hek? Geef je haar daar iets héél lekkers. Meelopen naar hek = lekkers en dan weer kunnen grazen.

Doe dit consequent élke keer als je komt en succes is verzekerd!

Paar details waar het paard op kan reageren: Als jij onzeker loopt, onregelmatig, snelle bewegingen maakt ("Oh, ik heb aandacht. Snél een stap achteruit zetten!) kan het paard dat wantrouwen omdat dat roofdier eigenschappen zijn.
Probeer dus ritmisch te lopen (elke keer beetje door je knieën gaan als je loopt, hierdoor kun je niet plots stilstaan omdat je dan altijd 1 voet in de lucht hebt) alles rustig te doen, en ontspannen te zijn. Vriendelijke ogen, zachte buik.

Succes!

Edit: komt ze opgegeven moment zonder veel problemen naar je toe kun je de dagelijkse dingen weer gaan oppakken.

Tara_Jenny

Re: Merrie is écht niet te vangen op wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:05

Je kunt het misschien proberen met een longeerlijn? En als je haar dan te pakken hebt voeren en weer terug zetten.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:11

Staat ze samen met anderen of alleen?

Onze Merens heeft dat ook maar staat samen met 2 hengsten. En die 2 zijn net honden zodra ze iemand bekend zien komen ze direct. De merens blijft altijd op een afstandje staan. Maar als hij ziet dat ze aandacht krijgen en snoepjes is hij er ook snel bij. Altijd wachten tot het paard naar jou komt, ik weet dat frustrerend is. Uiteindelijk word je geduld beloont

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:12

Draai het eens om. Jij moet het paard niet gaan vangen, het paard moet naar jou toekomen!
Ik heb bv regelmatig de shetlanders op mijn oude adres vervloekt om hun koppigheid, niet te doen.
Tot ik ze leerde targetten. Op het commando "hier" mijn vuist aanraken, dan kregen ze een snoepje.
Dit steeds uitbreiden, tot ze in galop op me afkwamen voor hun snoepje.
Je moet zorgen dat het een leuk kunstje is, dus het snoepje geven EN helemaal de hemel in prijzen, dan ben je op den duur interessanter dan het gras. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:19

rienne schreef:
Staat ze samen met anderen of alleen?

Onze Merens heeft dat ook maar staat samen met 2 hengsten. En die 2 zijn net honden zodra ze iemand bekend zien komen ze direct. De merens blijft altijd op een afstandje staan. Maar als hij ziet dat ze aandacht krijgen en snoepjes is hij er ook snel bij. Altijd wachten tot het paard naar jou komt, ik weet dat frustrerend is. Uiteindelijk word je geduld beloont

Ze staan met z'n tweeen. Op de andere Shet kan je meestal makkelijk aflopen.
Bedankt voor de tips iedereen! Ga er zeker wat mee doen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:43

vooral niet opjagen maar ook af en toe gwn met wat lekkers de wei in komen en dan alleen het lekkers geven haar even wat aandacht geven en weggaan, en als je haar pakt, voor het naar je toekomen een snoepje en als ze haar halster omheeft een snoepje, dan beloont het en krijgt je pony er plezier en. als ze niet op je af komt kan je ook naar haar toelopen, maar je moet haar altijd de laatste stapjes laten zetten zo komt ze altijd naar je toe

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:46

Gewoon achter haar aan blijven lopen. Laat haar maar rennen, blijf in een gelijk tempo naar haar toe lopen. De eerste paar keer kun je zo een half uur rond moeten lopen, maar uiteindelijk kun je ze pakken. Het lukt mij op deze manier altijd

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:49

Rustig in de wei zitten, desnoods een boek erbij, en wachten tot hij naar je toe komt?

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:54

ga inderdaad iets doen in de wei, pak wat in je handen en ga daar mee friemelen. Een paard wordt dan nieuwsgierig en komt naar je toe. Als hij naar je toe komt niet meteen proberen te pakken, bouw het eerst langzaam op.

Succes ermee

Girl101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:38

Echt niet achter aan gaan lopen. Rennen ze alleen maar harder van weg. Ik spreek uit ervaring.

Eventueel als je het zat wordt, is met een longeerlijn, evt. met een andere pony erbij, in een hoek drijven
en het rondje steeds kleiner maken.

En altijd belonen met wat lekkers als hij/zij zich wel netjes laat pakken.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:44

capopjekop schreef:
Gewoon achter haar aan blijven lopen. Laat haar maar rennen, blijf in een gelijk tempo naar haar toe lopen. De eerste paar keer kun je zo een half uur rond moeten lopen, maar uiteindelijk kun je ze pakken. Het lukt mij op deze manier altijd

Inderdaad, nooit gaan rennen, maar op je dooie akkertje achter haar aanwandelen. Op die manier jaag je haar niet op en zal ze op den duur genoeg van het door de wei heen lopen krijgen en blijven staan. Kan een poos duren, maar ze houdt een keer op. Uiteraard belonen als je haar te pakken hebt, zelfs al heb je daarvoor een uur achter haar aan moeten wandelen. Niet recht op haar hoofd afwandelen trouwens. Focus op een punt een stukje naast het paard.

Overigens niet doen als de pony echt bang voor je is. Dan kun je inderdaad het beste gewoon met een boek in de wei gaan zitten en wachten tot de pony nieuwsgierig wordt, haar belonen en weer weggaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:17

Girl101 schreef:
Echt niet achter aan gaan lopen. Rennen ze alleen maar harder van weg. Ik spreek uit ervaring.

Dan geef je het te snel op denk ik. Ze gaan idd rennen, maar ze zijn dat zo beu. Die van mij heb ik de eerste keer een half uur achteraan gehobbeld, toen was ze het pas zat. Nu heeft ze soms geen zin om het halster om te krijgen en dan loop ik er nog maar 5 minuten achteraan en dan kan ik haar zo pakken.

Overigens komt ze altijd naar me toe, ik kom ook gewoon vaak om te voeren, te mesten en om te poetsen of gewoon lekker tegen ze kletsen. Dat scheelt ook al enorm dat ze niet altijd aan het werk hoeven als jij komt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:23

En wat doet ze als je de shet weghaald?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 08:50

rienne schreef:
En wat doet ze als je de shet weghaald?

Als ik de andere Shet weghaal graast ze rustig door.
Er staat ook nog een ezel, en ik moet toch in de wei blijven, al is dat in het andere stuk met zand en tegels.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:24

Wat ik altijd doe is het touw, en als ze nog geen halster omheeft, ook het halster, achter je rug houden, en lokken met een snoepje of iets waar het paard van houd. Langzaam benaderen, je klein maken zodat ze geen bedreiging ziet, en als je dichtbij genoeg bent, met een snelle maar geen schrikwekkende beweging het touw aan het halster vast maken, of als ze nog geen halster om heeft, het touw om de neg leggen en dan het halster vastmaken.
Ik hoop dat het lukt (;

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 10:25

Pirate schreef:
Wat ik altijd doe is het touw, en als ze nog geen halster omheeft, ook het halster, achter je rug houden, en lokken met een snoepje of iets waar het paard van houd. Langzaam benaderen, je klein maken zodat ze geen bedreiging ziet, en als je dichtbij genoeg bent, met een snelle maar geen schrikwekkende beweging het touw aan het halster vast maken, of als ze nog geen halster om heeft, het touw om de neg leggen en dan het halster vastmaken.
Ik hoop dat het lukt (;

Heb ik dus al geprobeerd, maar ze draaft meestal weg als je met enkel een snoepje op haar afloopt :=

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:30

oei. Mijn vriendin is heel goed in paarden uit de wei halen, ze krijgt zelfs het snelste, bokkerigste, bijtendste beest uit de wei. Ik heb er eens goed naar staan kijken en haar tactiek (of hoe je dat ook schrijft :P) is 'heel plotseling opduiken', en dan het halstertouw vastmaken. Ik zal er nog eens naar vragen :j

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:30

:D hahahahaha!! sorry moest er even uit, heb jaren achter een van onze pony's zo aangevangen, kwam ook nooit! We hebben haar nooit in een hele grote wei gezet, dat scheelt al een hoop. Altijd een stuk afgezet formaat bak zeg maar..dan met een touw in de hoek drijven en dan was ze te pakken. Wat ook wel eens goed helpt is met een plastikzakje of iets anders knipserend kjomen. Heb serieus nog altijd iets knisperend in mijn zak als ik naar de pony's ga. Vinden ze toch altijd wel interessant. Halster omlaten en hopen dat je snel genoeg bent..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 10:33

vanitymay schreef:
:D hahahahaha!! sorry moest er even uit, heb jaren achter een van onze pony's zo aangevangen, kwam ook nooit! We hebben haar nooit in een hele grote wei gezet, dat scheelt al een hoop. Altijd een stuk afgezet formaat bak zeg maar..dan met een touw in de hoek drijven en dan was ze te pakken. Wat ook wel eens goed helpt is met een plastikzakje of iets anders knipserend kjomen. Heb serieus nog altijd iets knisperend in mijn zak als ik naar de pony's ga. Vinden ze toch altijd wel interessant. Halster omlaten en hopen dat je snel genoeg bent..

Met een knisperend zakje wordt ze wel nieuwsgierig, alleen de andere Shet is heel dominant, die jaagt dan haar eerst uit mijn buurt en dan komt ze met schattige blik en liefste hinnikje op mij af... :Y)

Eerst zo:
Afbeelding

En dan zo:
Afbeelding

De zweetvos is die zo lastig te vangen is...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:45

Wel benieuwd of je al tips uitgeprobeerd hebt en hoe het uitpakte?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:27

Sassol schreef:
Wel benieuwd of je al tips uitgeprobeerd hebt en hoe het uitpakte?

Heb het achterna lopen vandaag geprobeerd.
Een paar brokjes in mijn ene hand en een halstertouw. Na 5 minuten stond ze stil, maar wilde niet gepakt worden, dus weer laten lopen enz. Na 10/15 minuten had ze het door. Brokjes gegeven, touw om de hals en naar het hek leiden om het halster om te doen. :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:33

Heb nog niet het hele topic gelezen, maar pas op met het 'opgeven' (Lees: Weer weggaan als het paard van je wegloopt) dit kan namelijk zo averechts werken dat je paard weet/denkt dat jij toch altijd wel weer weggaat als hij wegloopt. bij het ene paard werkt het, andere niet.

Mijn paard liep de eerste tijd ook weg als ik dichtbij kwam. ik pak hem nu ook niet meteen als ik op het land kom. Ik geef hem eerst een knuffel, kijk hem even na enz, beetje spelen. En dan doe ik hem een halster om. En soms doe ik gewoon niks en kom ik alleen even de wei in om gedag te zeggen. Hij blijft nu netjes staan en komt soms naar me toe.
Maar als hij wegloopt mag die erop rekenen dat ik achter hem aan LOOP!! (Niet rennen!!) tot ie het opgeeft. Dan krijgt ie een aai en vertrek ik weer. Maar ik loop niet weg voordat hij zich overgeeft.