Vraag aan de in Duitsland wonende bokkers!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grietsje

Vraag aan de in Duitsland wonende bokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:53

Hallo,

Ik zou graag van jullie willen weten wat de regels zijn mbt verblijf van paarden uit Duitsland in Nederland.
Is het in Duitsland ook verplicht een gezondheidscertificaat aan te vragen?
Zijn er andere zaken waarom je je paard níet mee zou nemen over de grens?

Alvast bedankt!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:15

Ik nam mijn paard regelmatig mee over de grens zonder "gedoe". Gewoon rijden. Ja, je kunt een boete krijgen, maar 99% van de ambtenaren die op de grens controleren hebben geen idee hoe het zit met een paard. En als je dan ook nog bluft dat je een paard wel de grens mee over mag nemen als het binnen 24 uur weer terug is, weten ze helemaal niet wat ze moeten... ik ging minimaal 1 keer in de week met mijn paard naar les in NL, ben 1 keer aangehouden waarbij ze om mijn rijbewijs vroegen. Er is nog nooit naar de papieren van mijn paard gevraagd (en zelfs niet van de trailer..)

Nog een goede smoes: ik heb de verkeerde afslag genomen, en kan in NL pas weer terug naar duitsland (als je de snelweg neemt dan)......

hagelslag

Re: Vraag aan de in Duitsland wonende bokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:18

wij hebben hier geen certificaat nodig!(geloof ik).
heb mn buurvrouw met 9 paarden er ook niks over horen zeggen.
toen we met de paarden de grens over gingen heb ik er wel voor gezorgt dat ze gewoon geent etc waren.
alleen als je hier wedstrijden wilt rijden moet je je paard 2 x per jaar enten.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:21

Jawel alleen in de BeNeLux heb je niets nodig. Naar duitsland en nederland wel. Snap dat veel amtenaren het niet weten en ik reed ook altijd gewoon de grens over. Maar het mag eigenlijk niet ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:23

ik geloof dat je eigenlijk een gezondheidsverklaring van de dierenarts moet hebben van niet ouder dan 2 dagen ofzo? toch

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:27

Ja je moet een gezondheidsverklaring hebben ,maar wij hebben ook alles zo gedaan en zijn 1 keer aangehouden omdat de trailer de keuring was afgelopen maar over het paard dat uit belgie kwam hedden ze niks op aan te merken.

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:31

Bedankt voor de reacties! Weten jullie toevallig waar dit op internet staat? Ik heb hiervan een bron nodig, maar mijn duits is niet zo best.. Heb al geprobeerd het op de site van de duitse paardensportbond te zoeken, maar helaas!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:34

Je hebt officieel een gezondheidsverklaring nodig en alle papieren moeten netjes op orde zijn.

Toen wij zijn verhuisd naar Duitsland hebben we ze gewoon op de trailer gezet en verder nergens problemen meegehad.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:38

hm tsja wij hebben het net zo als jou gedaan hotchocolat

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:03

toen wij hierheen verhuisden heb ik de paarden laten vervoeren door een transport bedrijf,en die eisten die papieren...dus ja paarden waren hier allemaal gekeurd toen ze aankwamen..

maar zeker hier aan de grens,joh er rijden dagelijks zoveel trailers degrens over daar houden ze je echt niet voor aan hoor,er zijn hier klinieken die net over de grens liggen,zou wat zijn als je dan iedere keer voor een bezoekje je paard moet laten keuren...

dus nee hoor,je kan rustig de grens met paard en trailer oversteken :)

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:00

hotchocolat schreef:
Je hebt officieel een gezondheidsverklaring nodig en alle papieren moeten netjes op orde zijn.

Toen wij zijn verhuisd naar Duitsland hebben we ze gewoon op de trailer gezet en verder nergens problemen meegehad.

Kun je mij een link sturen van een duitse bron waar dit in staat? Zou super zijn!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:06

Wij zijn met een paardenvrachtwagen en een trailer gewoon de grens overgegaan en een deel van de paarden is niet gechipt en heeft niet eens een paspoort. Nooit ergens om gevraagd en volgens mij doen ze hier lang niet zo moeilijk als in Nederland. Het belangrijkste is Nederland uit te komen want daar doen ze het moeilijks. Eenmaal in Duitsland ben je relatief veilig en laten ze je meestal gewoon met rust.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:01

En als je nu voor langere tijd, zeg een jaar, met je paard naar het buitenland gaat en dan weer terug wilt komen? Hoe zit dat dan? In mijn geval gaat het om Oostenrijk. Dan heb je een gezondheidsverklaring voor het vervoer heen, maar die is dacht ik toch ook maar een week goed, en dan zou je iedere keer een verklaring moeten laten opstellen? Ik wil het door een transportbedrijf laten doen, dus dan zal het ook allemaal volgens de regeltjes moeten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:59

Ik heb mijn paard gekocht in Duitsland en zij staat nu bij mij in Nederland dichtbij de Duitse grens (400m). 2x Per week ga ik naar Duitsland voor les met de trailer, ben regelmatig aangehouden, maar er is nooit naar papieren van het paard gevraagd. Zo'n 3x per week rijd ik buiten, ja idd in Duitsland, en ook hier nog nooit iemand tegengekomen die mij naar de papieren van het paard heeft gevraagd.
Andersom net zo. Volgende week is de 4-daagse in Winterswijk en je wilt niet weten hoeveel paarden uit Duitsland hieraan meedoen. Geen van deze paarden heeft een gezondheidsverklaring, geloof mij. Zelf vraag ik ook geen gezondheidsverklaring aan voor mijn paard als ik op vakantie ga in Duitsland.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:20

Grietsje schreef:
hotchocolat schreef:

Kun je mij een link sturen van een duitse bron waar dit in staat? Zou super zijn!

Dit is mij in NL verteld door toen mijn da.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:23

Ik heb iid ook het gevoel dat het in Duitsland gemakkelijker gaat. Chippen is ook nog geen plicht voor elk paard. Ik heb hier een haf staan die een brandmerk heeft en geen chip.

Mijn paarden zijn wel aangemeld maar ik heb nog nooit een controle gehad.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:23

En als je wilt buitenrijden in Duitsland?? Want wij gaan wekelijks het Duitse land in met reiter plakette Afbeelding maar is nooit iets gevraagd over de gezondheid..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:27

Die heb ik ook.
Ik ben nog nooit aangehouden. Officieel moet je er twee bij je hebben aan je hoofdstel. Omdat de stickers vrij snel losgaan heb ik er maar 1 bij me en de ander als reserve.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:30

Officieel heb je naar mijn weten wel een document nodig (geen idee wat en waar te halen) maar ik woon 2km over de grens en ga meestal via een illegaal weggetje (is snelst) grens over om te rijden. Doe dit dagelijks. Maar ook regelmatig over de snelweg bij douane, vandaag nog ga ik er bij douane kantoor af, stond politie lieten me gewoon door hoor. Maja ik heb ook duits kenteken mss dat het daar aan ligt?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:48

Voor sport, recreatie, bezoek aan dierenarts hoef je binnen de EU geen gezondheidsverklaring te hebben. Wij gaan meerdere keren per week de grens over met onze pony's vandaar dat ik dit weet.

Zie de website van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (VWA):
http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... rdensperma (pagina 4 onderaan)

Algemene instructie intraverkeer levende paardachtigen vanuit Nederland
(PRDIU-001) 29 november 2010
Versie: 1.1.0

Binnen de Benelux is sinds 6 april 2007 een overeenkomst van kracht. Deze overeenkomst is per 1 juli 2009 aangescherpt. Dit heeft tot gevolg dat vanaf 1 juli 2009 uitsluitend paardachtigen voor sportieve of recreatieve doeleinden, culturele manifestaties, verweiding, of vervoer naar een kliniek, niet van een gezondheidsverklaring of gezondheidscertificaat behoeven te zijn voorzien. Dieren die vervoerd worden uit een commercieel oogmerk, zoals verkoop, slacht, betaald transport, een landbouwactiviteit, of een show of circus, moeten wél gecertificeerd worden binnen de Benelux. Alle paardachtigen moeten op een geldige wijze geïdentificeerd zijn, dus paspoort en transponder of i.p.v. een transponder een andere toegelaten alternatieve en uiterlijk herkenbare methode (vermeld in het paspoort), of paspoort met beschrijvende en getekende schets
Laatst bijgewerkt door Benita op 23-06-11 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:51

Ik ga ook bijna wekelijks de grens NL-Du over met mijn paard op de vrachtwagen en nog nooit aangehouden.

@Michellkuh, Als je onder het zadel de grens passeert hoef je dus geen gezondheidscertificaat te hebben, het gaat alleen om transport de grens over.

@Benita, jou link gaat over de BENELUX voor Duitsland is officieel nog steeds een gezondheidscertificaat vereist.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:00

@Benita maar dat wat je daar gequote hebt gaat over de Benelux, daar valt duitsland niet onder ;) Zover ik weet moet je vanuit en naar Dld een gezondheidsverklaring hebben als je met paard over de grens gaat. Waar dat precies staat, sorry geen idee.

@Michellkuh, dat ligt eraan waar je wilt buitenrijden. Hier in Emsland is geen plakette.

@Moonwencke, naar Oostenrijk zou ik het zeker door een transporteur laten doen. Oostenrijk is schijnbaar erg lastig met de invoer van paarden.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:13

Delphi2 schreef:
Ik ga ook bijna wekelijks de grens NL-Du over met mijn paard op de vrachtwagen en nog nooit aangehouden.

@Michellkuh, Als je onder het zadel de grens passeert hoef je dus geen gezondheidscertificaat te hebben, het gaat alleen om transport de grens over.

@Benita, jou link gaat over de BENELUX voor Duitsland is officieel nog steeds een gezondheidscertificaat vereist.

Je hebt gelijk, toch heb ik in de paardensport (maart 2007, blz. 95) gelezen dat bij het overschrijden van de grens met Duitsland voor sport of recreatie er een gedoogbeleid is. Ik weet niet of dit gedoogbeleid nog steeds van kracht is. Ik ben nog nooit aangehouden en zoals gezegd ik ga meerdere keren per week de grens over van Duitsland naar Nederland en weer terug.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:23

Michellkuh schreef:
En als je wilt buitenrijden in Duitsland?? Want wij gaan wekelijks het Duitse land in met reiter plakette Afbeelding maar is nooit iets gevraagd over de gezondheid..

wanneer ben je die nodig?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:26

Bij ons moet je die verplicht bij je hebben, je krijgt er standaard twee. Ik woon in de buurt van Heinsberg/ Viersen en daar is het verplicht. In de link heb ik die om bij mijn paard. http://i321.photobucket.com/albums/nn39 ... G_3310.jpg

Maar het was ook meer de vraag of je dan ook een gezondheidsdocument bij je moest hebben.. :)