1 paard in 2 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

1 paard in 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:52

Hoe vervoeren jullie 1 paard in een tweepaards trailer? gewoon zoals het hoort, met het schot erin en paard aan de linkerkant of zijn er ook mensen die het schot weglaten waardoor het paard meer ruimte heeft zich schrap te zetten? Hebben deze mensen geen last van omdraaiende paarden, en hoe ga je dat tegen?

De laatste keer dat ik mijn merrie in een 2paards vervoerde, was gewoon met het schot erin, maar had ze zowel heen als terug weg het schot scheef getrapt aan de onderkant. Je voelt haar ook bij elke bocht enorm bonken, daar lijkt ze toch best wat moeite mee te hebben. Nu zag ik laatst een tweepaards waarbij 1 paard schuin in de trailer stond en dat ging mij doen nadenken, maar is dat niet teveel risico op rare fratsen?

Iemand ervaringen te delen?

Utixo

Re: 1 paard in 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:54

Als jij je paard gewoon netjes aan twee touwen vastzet, is de kans klein dat ze zich omdraaien. Wel even zorgen dat je een lange stang hebt voor de achterkant! Ik zou er sowieso dan voor kiezen om voor ook een lange stang neer te hangen, en het schot er helemaal uit te laten.

Zelf zet ik ze overigens gewoon neer met het schot dicht. Gaat prima.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:56

Altijd met schot, en dan aan de linkerkant ivm gewichtsverdeling als je in de berm mocht komen met een wiel. Zonder schot zou ik alleen doen als het paard in alle gevallen 100% goed vast kan staan (dus ook in enge situaties).

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:57

Ik heb een paard die heel moeilijk de trailer ingaat, maar ik heb dus ook het schot uit mijn tweepaards trailer gehaald en een lange achterstang gemaakt (zodat hij verder niet tegen de klep kan gaan leunen). Hij kan dus ook scheef staan.
Het werkt echt prima voor ons! Sinds ik dit gedaan heb gaat hij makkelijker de trailer in en maakt hij minder stampij als hij erin staat. Ik zet hem wel aan twee kanten vast zodat hij zich niet kan omdraaien. Echt ideaal!

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:57

gewoon schot ertussen en paard erop, geen lastig gedoe, gewoon lekker simpel :D

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:59

schot schuin, lange stang achter en die van mij staat prima ;)

Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:59

oh, een lotgenoot
ik heb een vrij groot en vooral breed paard (trekpaard)
in een tweepaards met tussenschot staat ze zo goed als klem, echter door haar gewicht wipt ze makkelijk het tussenschot ervanuit, dit resulteerd in dikke paniek, paard die staat te dansen, zich laat vallen, en de laatste maal op die manier haar eigen been opengetrapt had en haar hoofd opengeschaafd had;, gelukkig al oppervlakkig.
wij vervoeren ze dus enkel nog zonder tussenschot, wel met aangepaste stangen erin.vandoor bind ik ze vast met een lang touw, dat ik aan de ene kant vastmaak aan de trailer, door haar halsterring haal, en aan de andere kant vastknoop.
zo kan ze naar believen links en rechts kijken en opschuiven, maar zich niet omdraaien.
als ze zo vervoerd wordt zet ze zich meestal schuin, leunt met haar kont tegen de zijwand, en stapt netjes over in de bochten.
Nadeel is dat je altijd maar een paard kunt meenemen (in mijn geval kan dit zowiezo maar wegens het gewicht). Voordeel dat paard veel rustiger staat, en dat het ook zo erg niet is dat die op wedstrijd eens een tijd op de trailer moet blijven.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:00

Bij ons blijft het schot ertussen. Wel goede tip van het paard links zetten, ik zet namelijk automatisch altijd rechts. :P
Zonder schot lijkt mij net minder stevig. Met schot hebben ze nog wat steun van de kant, anders staan ze in het midden en hebben ze niks als houvast. Maar misschien redeneer ik dan fout?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:07

Mijn paard staat ook bijna altijd in haar eentje in mijn tweepaardstrailer. In het begin liet ik het schot gewoon in het midden staan, maar dan stond ze in de bochten ook soms wat te stampen. En ik rij als een oud wijf zo langzaam.

Op internet had ik eens gelezen dat paarden het liefst in een hoek van 45 graden staan tijdens het vervoeren.
Dat ben ik op een gegeven moment gaan proberen door het schot scheef te zetten en kennelijk kan ze dan toch beter haar evenwicht bewaren, want nu hoor ik haar nooit meer. Ze kan nu haar achterbenen breder wegzetten en tegen het schot leunen als ze wil. En het probleem van omdraaien heb je op deze manier ook niet.

Het schot bind ik aan de bovenkant vast met een strootouwtje en in de bodem zit een extra gat waar de pin van het schot in kan. Dan weet ik zeker dat daar niks mee kan gebeuren.
En dan gewoon een lange stang aan de achterkant.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:06

Ik zet haar altijd aan één touw vast met het schot erin. Die van mij loopt ook aardig te stampen altijd dus ga eens proberen om het schot scheef te zetten, handige tip!

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:07

Bij ons hebben we nooit problemen met dat soort dingen. Paarden lopen zo de trailer in.
Maar je kan het allicht proberen. Gaat het niet dan kan je heel simpel je schot weer terug zetten.
Of gewoon een 1,5 paards trailer aanschaffen, hebben ze net iets meer ruimte maar niet zo veel als in een 2paards trailer.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:11

Ik zet ze altijd links in de trailer, gewoon aan een touwtje. Tussenschot blijft er in en zit geborgd aan de onderzijde, dus kan niet los gedrukt worden. Uiteraard een achterstang.

Paarden blijven rustig, stampen niet en lopen er (gelukkig) probleemloos in. :)

Edit: Een tweede zet ik uiteraard rechts.. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:13

Ik heb een klein paard en een grote 2 paards trailer, wij zetten 'r altijd als ze alleen is aan de linkerkant, dus gewoon met schot.
Schot even opzij met laden en dan weer terug.
Ze staat aan 2 touwen vast en heeft altijd een hooinet.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:16

Ik heb meestal het tussenschot eruit, ik heb het idee dat ze dan beter staat. Zowel voor als achter heb ik wel een lange stang en ze wordt aan twee kanten vastgezet. Ook als ik de merrie met het veulen samen vervoer dan gaat het zo alleen heb ik dan de voorstang een gaatje lager hangen zodat het veulen er niet te makkelijk onderdoor kan kruipen.

Johalientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:17

Mijn paard vond de anderhalf trailer niet fijn. Ze wou er steeds
Moeilijker op. Nu heb ik een 2 paardspringen zonder schot erin.
Ze loopt weer rustig de trailer op. Ook in de bochten blijft ze
Netjes staan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 10:19

Bedankt allemaal voor de antwoorden! Kijken of we het schot scheef kunnen zetten en ook echt vast kunnen zetten dan, dat lijkt mij wel iets om eens te proberen. Paard laad overigens ook niet van harte, de laatste keer dat ze zo onrustig was in de trailer wilde ze ook niet mee naar huis, en begrijpelijk. Nu hebben we de komedne rit (vanmiddag overigens :o) vooral snelweg en rechte wegen, dat geeft wel meer rust, maar bochten vind ze echt enorm moeilijk aan het gestommel te horen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:02

yevs schreef:
gewoon schot ertussen en paard erop, geen lastig gedoe, gewoon lekker simpel :D

Precies. En links of rechts maakt me ook niets uit.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:11

Met tussenschot aan de linkerkant.
Twee weken geleden merrie met veulen moeten vervoeren naar de kliniek, toen hebben we wel het schot er uit gehaald.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:43

Wij hebben ze ook met schot aan de linkerkant staan.
Nou is mijn ruin een beetje een geval apart, heb nou 2x achter de trailer aangereden en mooi kunnen zien wat die ul deed...
Op de heenweg, zakt hij door zijn achterbenen heen, heel apart, in een keer is de achterhand weg.
Overigens alleen in bochten!
En op de terugweg? Dan doet hij niks, staat hij heel mooi stil niks aan de hand :+
Wij hebben vorige week bij onze trailer dealer 2 lange stangen laten maken, 1 voor voor in de trailer en 1 achterstang.
Het tussenschot kunnen wij gemakkelijk eruit halen. Als we met merrie en veulen weggaan, hebben we er geen schot in staan.
En staat de merrie aan 2 kanten vast.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:14

Lou, mijn huidige paard, staat prima aan de linkerkant in een tweepaardstrailer, maar ik heb wel zo'n tussenwand met zo'n plastic wand. Dat is flexibel en als ze wat breder wil staan ( om te piesen bv.), dan kan dat gewoon. Onderweg staat ze redelijk rustig, op wat ( soms erg fanatiek) schrapen na.
Ooit heb ik gelest met een paard van een ander en die stond niet goed in een 2-paards trailer met vast schot. Dat schot hebben we omgezet en vastgebonden en toen stond hij wel stil.
Met de huidige trailer kan ik het schot overigens schuin zetten en weer in een gat laten zakken, dus dat staat dan al stabieler. Ik heb geen lange stang erbij, maar dat zal vast wel te krijgen zijn.

Dus een flexibele tussenwand is ook nog een optie, dan kunnen ze achter ook wat breed staan en dat is vaak het euvel bij paarden die in een tweepaards trailer vervoerd worden. Als ze achter breed kunnen staan staan ze stabieler en zijn ze dus goed te vervoeren.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:20

Ik heb het zo laten maken dat ik het schot schuin kan zetten. Was ik ongeveer €100 aan kwijt en 80€ voor een lange stang. Ik vind het ideaal, en mijn paard geloof ik ook, want sinds we deze trailer hebben heeft hij eigenlijk nooit meer moeilijk gedaan met laden en loopt hij zó de trailer op. Hij gaat ook altijd lekker breed staan achter, en voor staat hij toch goed 'klem' zodat hij niet kan omdraaien en hij dit ook niet gaat proberen.

blackqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:30

mijn paard staat het liefst in een 2 paards trailer met het schot vast. ik doe altijd wel het schot opzij om in en uit te laden zodat ze wat meer ruimte heeft.
mijn vorige paard was gewent om in een 1 1/5 paards trailer te staan en toen ik die in een 2 paards met schot zette was hij zijn balans kwijt. dus ik denk dat het gewoon een kwestie van gewenning en per paard verschillend is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:18

Toch nog gewoon vervoerd, maar terug weg bij een bocht, we rijden echt oud-oma tempo, was het zo'n groot kabaal dat ik even ben gaan kijken. Touwen kapot getrokken en schot onderaan los. Het is echt te smal denk ik voor haar. Helaas kunnen we het schot niet schuin zetten en in de grond laten zakken, en met touw is het alleen bovenaan vast te zetten, ik weet niet of dat zo handig is. Vind het zo maar sneu voor haar, ze vind trailer rijden zo steeds minder leuk neem ik aan.... gelukkig hadden we verder weinig bochten en heel veel snelweg, dan is ze heel braaf en voel je niets.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:20

ik heb mijn tussenschot er altijd in en het paard gewoon links.
(met 2 paarden zwaarste links)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:20

Als het je eigen trailer is, zou ik er toch iets op verzinnen dat je het schot wel schuin kan vastzetten. Dan met een lange stang erachter is het vervoer waarschijnlijk geen probleem meer. Ik kan me goed voorstellen dat je vreest dat de lol er voor dit paard zo af gaat. En als er iets is en je moet haar vervoeren naar een kliniek ofzo is het ook fijn als je weet dat ze zich redelijk prettig voelt in je trailer.
Is er aan het schot ondereen geen mogelijkheid om een touw vast te krijgen? Anders kan je misschien met twee van die trailerogen werken waar ze ook de voorstangen aan hebben, die je van buitenaf los kan draaien. Die kan je gebruiken als je dit paard alleen vervoert en je kan ze eraf halen als je een ander paard of twee anderen vervoert.
Ik denk inderdaad dat ze haar stabiliteit haalt uit het wijd zetten van haar achterbenen en dat kan niet als je een vast schot hebt dat recht staat.
Succes met het bedenken van een goede oplossing!