Welke auto voor 2 paardstrailer met 1 paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke auto?

Zware benzine auto, namelijk
2 (50%)
Middel benzine auto en 1 paardst railer, namelijk
2 (50%)
Twingo houden, namelijk
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

liekemel

Welke auto voor 2 paardstrailer met 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:27

Hallo,

Ik ben sinds kort wat aan het rond kijken voor een auto die een tweepaards trailer met 1 paard er in kan/ mag trekken..

Ik ben sinds kort begonnen met wedstrijden en wil dat graag met regelmaat gaan doen.
Ik ga nu met mn ouders mee, die hebben een twee paards trailer en een rexton diesel ervoor.
Helaas zijn mn ouders erg druk en vaak ook weg met de caravan en dus ook de rexton..

Ik zou dus zelf graag een auto willen kopen die de twee paardstrailer mag trekken waar 1 paard in komt te staan.

Ivm wegenbelastig en weinig km die ik rij zou ik dan een niet al te zware benzine willen hebben maar waar ik nu dan op uitkom is een frontere sport 4x4, die vind ik per maand nog te betalen, maar, ik weet door ervaringen van mn ouders, dat die auto elke keer weer wat stuk had, ook 1 keer dat de auto het begaf met 2 paarden in de trailer tijdens het optrekken naar de snelweg toe := ..

Ik zoek een auto van max € 3000,-/ €4000,-, dit omdat het mij niet om de luxe van de auto gaat en het ook niet echt "mijn" paarden zijn. Mijn twingo heeft nu 160.000 op de teller staan en ik wil ivm slijtage, dus meer kosten, liever niet een auto die daar veel boven zit. Ouder dan een '95er daarom liever ook niet..

Ben benieuwd of iemand daar een suggestie voor heeft,

OF denk je meid laat je ouders lekker rijden dan maar wat minder wedstrijden ( zeg dat ik dan 3 van de 4 wedstrijden in de buurt "mis loop", terwijl ik zelf erg graag wil en dan ook iets heb om naar toe te trainen.)

Ik rij nu een twingo en hebben 2 paarden dus een 1 paardstrailer kopen ipv de twee paards en achter mn huidige auto zetten wordt m helaas niet..

Als je een suggestie hebt, zou ik graag je beredenering willen weten, ook na het invullen van de poll.

In ieder geval bedankt voor het lezen van het hele verhaal!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:33

liekemel schreef:
Ik rij nu een twingo en hebben 2 paarden dus een 1 paardstrailer kopen ipv de twee paards en achter mn huidige auto zetten wordt m helaas niet..
!

een twingo, renault twingo, zo'n lief ei-uitziend autootje? Nu wil ik niet vervelend doen, maar daar ga je toch niet eens over nadenken daar een 1 paards trailer mét inhoud achter te hangen? kun je beter de twingo achter het paard doen ;)

tot zover ;)
Heb je een B-E rijbewijs? Anders zit je ook vast aan die max 3500 kg combinatiegewicht :)

Verder is het heel verstandig om niet op kantje-boord combinaties te gaan kijken. Auto's die het net kunnen trekken als je paard niet toevallig een week gras heeft gegeten en dus wat dikker is.. Dat maakt het niet veiliger en fijner rijden.

Verder kan ik je helaas niet helpen. Hier rijdt een transporter T5 die nu 1x voor de trailer heeft gestaan, appeltje eitje voor die wagen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:39

Naaltje schreef:
liekemel schreef:
Ik rij nu een twingo en hebben 2 paarden dus een 1 paardstrailer kopen ipv de twee paards en achter mn huidige auto zetten wordt m helaas niet..!

een twingo, renault twingo, zo'n lief ei-uitziend autootje? Nu wil ik niet vervelend doen, maar daar ga je toch niet eens over nadenken daar een 1 paards trailer mét inhoud achter te hangen? kun je beter de twingo achter het paard doen ;)

Wat is hier mis mee? Ze zegt toch duidelijk dat een 1 paards kopen en achter de Twingo hangen " ' m niet wordt"? :D

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:41

een twingo, renault twingo, zo'n lief ei-uitziend autootje? Nu wil ik niet vervelend doen, maar daar ga je toch niet eens over nadenken daar een 1 paards trailer mét inhoud achter te hangen? kun je beter de twingo achter het paard doen

Wat ik bedoel te zeggen is dat mijn eigen auto op dit moment helemaal niks kan trekken en dat alleen een 1 paards trailer kopen geen oplossing is want dan moet er alsnog een andere auto komen, dat snap je toch wel :P.

Ik wil ook niet kantje boord gaan vandaar ook dit topic zodat ik eventueel tips hoor over werkelijk trekgedrag van auto's..

Ik hoor namelijk wel eens dat een auto een bepaald gewicht zou moeten kunnen trekken maar dit niet bepaald geweldig gaat..

liekemel

Re: Welke auto voor 2 paardstrailer met 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:44

Heb de E nog niet maar wil m wel graag halen. Ik wil eerst zien of het eventueel nog onder de 3500 samen kan, zo niet dan ga ik inderdaad voor het E

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:49

Je moet kijken naar het maximale totaal gewicht van je 2-paards trailer. En dat is het gewicht dat je auto moet kunnen trekken. Het maakt dus niet uit dat er maar 1 paard in staat.
Hier word namelijk niet naar gekeken.
Een 2 paards trailer heeft toch al gauw een maximaal gewicht rond de 2000 kg. Dit mag bijna geen enkele personen auto trekken.

In dit topic staat alles precies uitgelegd : Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:58

Dat ligt (in gewicht) ook aan de 2-paardstrailer die je hebt. Niet de hoeveelheid paarden die je erin zet.

De kans echter dat het gaat lukken is erg klein. Immers zijn de meeste trailers gekeurd om 2 paarden te kunnen vervoeren (dus eigen gewicht + 2x minimaal 600 kg) dan zit je al snel op minimaal 1600 kg maximaal toelaatbaar gewicht. (Onze 2 paards is 1600 kg, vandaar dat ik dit durf te zeggen, maar ga er maar vanuit dat de meeste 2p-trailers een hogere MTG hebben)

Dat wil zeggen dat je auto ook minimaal 1600 kg moet wegen. Maar de maximaal toelaatbare massa van je auto mag niet meer zijn dan 3500 -1600 = 1900 kg. Een laadvermogen van een auto van 300 kg is niet echt veel... en weet ook niet of je dat snel tegenkomt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:03

je ziet nog wel eens mensen rijden waarvan je denkt ''joh doe normaal'' dus ik kijk nergens van op.. Zag laatst een panda (fiat panda ca 20 jaar oud) met een met meubels volgeladen boedelbak rijden.. Eigen gewicht van het autootje is zo'n 600 kg. En de boedelbak was zo groot dat de auto er met gemak in kon..
Vandaar ;)

Op je B rijbewijs met een 2 paards trailer rijden kan niet.. Of je moet je 2paards trailer laten terugkeuren, dan red je het misschien nog.
De eerder genoemde transporter t5 mag 2500 kg aan de haak.. Maar auto zelf weegt 2800.. Op je B rijbewijs mag je dus maar een aanhanger van MTM 700 kg meenemen.. :+ (lees; paardlief mag nog net aan een halstertouwtje aan de trekhaak geknoopt worden )

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:04

Hoeveel paarden er in je 2-paards trailer staan maakt niet uit!! De auto moet het gewicht van de trailer met het miximaal laadvermogen mogen trekken, ongeacht wat er in staat.

Als er nooit 2-paarden in staan kun je het gewicht maximaal laadgewicht van de trailer terug laten zetten, maar dan mogen er dus ook geen 2 paarden meer in en kun je net zo goed een 1,5 paards kopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:14

voordat er weer een hoop onzin over BE wordt gespuid, kijk in de FAQ, Tanja @ [TAO] FAQ TAO die is speciaal daarvoor geschreven. Je mag met een 2 paards niet met B rijden, never niet! Als de regels straks veranderen dan zou het wel kunnen maar met de huidige regels gewoon niet.

Wat de auto betreft, ook daar zijn al veel topics over. Voor de 2 paards zul je een auto moeten hebben die minimaal 1400 kg (uitgaande van 1 paard) kan trekken en 100 kg kogeldruk heeft.
Voor een 1,5 paards kogeldruk 75 kg en ook zo'n 1400 kg trekgewicht.
voor de auto types zie die topics
[TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.
[TAO] Optie auto's voor 2 paardstrailer

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:17

De reden dat ik er bij heb gezet is dat wij met een auto die twee paards mocht trekken, daaraan stuk ging. Ik weet dat het er om gaat wat er in de trailer mág staan. Wat ik dus zoek is een niet al te zware trek auto die het ( 1 paard er in ) makkelijk kan trekken, en niet alleen volgens het papiertje 2 paarden.
Mijn vriend gaat zowiezo voor de E en wil het zelf ook als het lastig word om weer van hém afhankelijk te zijn.

Hoop dat ik zo wat duidelijker ben :D

Mijn doel is dat ik graag ervaringen hoor, wat is wel prettig, wat niet voor het soort auto dat ik zoek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:22

wat ik uit je post begrijp is dat je met de 2 paards van je ouders op pad wil met 1 paard en daar een geschikte auto voor zoekt?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:25

Hoeveel weegt de 2 paardtrailer leeg en hoeveel weegt je paard? Pas dan weet je wat wat je auto moet mogen/kunnen trekken (+ een beetje meer als zekerheid)

Ik heb het hier dus over een BE-combi....

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:31

manishdra schreef:
Hoeveel weegt de 2 paardtrailer leeg en hoeveel weegt je paard? Pas dan weet je wat wat je auto moet mogen/kunnen trekken (+ een beetje meer als zekerheid)

Dat wordt hierboven net uitgelegd, en door TS ook begrepen. Het gaat niet om wat een auto moet mogen trekken, want dat is het gewicht van de trailer + laadvermogen.

Het gaat erom wat een auto met gemak kan trekken.

Persoonlijk denk ik dat een auto die de 2-paards trailer mag trekken geen moeite mag hebben met dezelfde combi met minder gewicht erin.
Maar kijk niet alleen naar 4x4. Een goede stationcar mag het soms ook trekken. Ik rij zelf meestel met een VW passat of Citroen C5. ZIjn overigens beide wel zware dieselmotoren die erin liggen. En soms ga ik met de bus van mijn vriend.

Persoonlijk vind ik overigens wat betreft rijervaring een moderne auto met automaat het prettigst.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:37

cissy schreef:
wat ik uit je post begrijp is dat je met de 2 paards van je ouders op pad wil met 1 paard en daar een geschikte auto voor zoekt?

Klopt helemaal. Of dat het dan zoveel gaat kosten dat ik een 1 paards trailer op de kop tip en dan een " middel" zware auto.

Het gaat mij er om dat ik veilig op pad kan met 1 paard. Omdat ik weinig km maak en t verschil in wegenbelasting tussen diesel en benzine nogal aanzienlijk is, zoek ik dus een benzine auto die een tweepaards kan ( en mag!) trekken. Ik kom dan op een Frontera 4x 4 sport uit, die
Mocht t officieel trekken en die vind ik per maand nog betaalbaar. Helaas hebben mijn ouders daar zeer slechte ervaringen mee en zoek ik dus een soortgelijke auto waar andere bokkers wel goede ervaringen mee hebben.

* toevoeging:

Mijn vriend gaat zowiezo zijn E halen. Wil m zelf ook wel halen, anders ben ik weer afhankelijk van een ander.. Maar had stiekem gehoopt dat t niet nodig zou zijn als t kwa kosten gelijk zou zijn om en een andere trailer te kopen en een andere auto. Maar vind t ook weer een beetje onzin om zelf ook nog een trailer te kopen als ik de 2 paards altijd kan en mag pakken.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:53

Zoefff schreef:
Hoeveel paarden er in je 2-paards trailer staan maakt niet uit!! De auto moet het gewicht van de trailer met het miximaal laadvermogen mogen trekken, ongeacht wat er in staat.

Als er nooit 2-paarden in staan kun je het gewicht maximaal laadgewicht van de trailer terug laten zetten, maar dan mogen er dus ook geen 2 paarden meer in en kun je net zo goed een 1,5 paards kopen.

Had inderdaad ook wat gehoord over terug keuren.
Gaat m niet worden omdat er heel en af toe nog wel 2 in moeten ( als
M'n pa met beide op pad wil met de rexton).

Bedankt voor de info, dat wist ik namelijk niet zeker of dat daarna wel of niet meer mocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:23

Zoefff schreef:
manishdra schreef:

Dat wordt hierboven net uitgelegd, en door TS ook begrepen. Het gaat niet om wat een auto moet mogen trekken, want dat is het gewicht van de trailer + laadvermogen.

Het gaat erom wat een auto met gemak kan trekken.

Begrijp je het nu echt niet of schrijf je het gewoon onhandig op?

Wat TS blijkbaar zoekt is een auto die legaal een 2paards trailer (700-900kg) met EEN paard (500-800kg) erin, oftewel een kombi die (worst-case) 1700kg mag trekken, bij (het liefst) 100kg kogeldruk.

B+E MOET: het is ONMOGELIJK om op B-rijbewijs een tweepaards trailer legaal te trekken, maar volgens mij snapt TS wel hoe het zit met rijbewijzen.
Elke grotere middenklasser komt dan in je aandachtsveld, zolang je maar de dikkere motoren neemt (meer power).
Denk aan auto's als Audi A6, VW Passat, Ford Mondeo (de latere modellen).

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:47

Ok, ik zal eens naar die modellen gaan kijken, ik had niet verwacht dat stations ook zoveel konden trekken dus had me vooral op terrein/ 4x4 geconcentreerd. Ben alleen wel bang dat een station met genoeg trekkracht dan wel een diesel wordt en dat is juist wat ik niet zoek..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:52

liekemel schreef:
Ok, ik zal eens naar die modellen gaan kijken, ik had niet verwacht dat stations ook zoveel konden trekken dus had me vooral op terrein/ 4x4 geconcentreerd. Ben alleen wel bang dat een station met genoeg trekkracht dan wel een diesel wordt en dat is juist wat ik niet zoek..

Er zijn ook wel benzine-versies, maar dat wordt wel goed zoeken voor de grotere motoren.
Check auto's op http://www.autoweek.nl De database is zeker niet foutloos, maar het geeft je wel een idee wat er gemaakt is aan verschillende motoren in auto's en in welke periodes die auto's gemaakt zijn.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:58

Thanks, ga ik vanavond even bekijken, zit nu nog op me werk in de pauze even snel bokt te bekijken :p