Ruiter die jury kent ?? Mag dat ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Ruiter die jury kent ?? Mag dat ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:13

Zoals titel al zegt, naar mijn weten mag je niet rijden als je de jury persoonlijk kent (dus als het je vader is of als het je instructeur is etc).
Nu is het geval op een wedstrijd rijdt een meisje mee (dit gebeurd trouwens vaker) en de jury is de vader van haar stief-moeder. (Dus haar 'nep' opa). Toevalligerwijs eindigd ze altijd 1e (of in de prijzen).
Ja ze rijdt ook heel aardig, maar mbt 'eerlijkheid' voor de rest mag dit toch eigenlijk niet?
(Er werd bij de afgelope wedstrijd nog gedicusseerd om de jury te verwisselen met andere klasse waar zij niet in reed, maar er waren mensen tegen (die hierbij belang hadden ;)).

Als het niet mag, hoe kun je daar 'bezwaar' tegen maken? Kijk als het nou om één keer gaat, toevallig heb ik er geen moeite mee, (heb ik sowieso al niet, maar hoor veel klachten om me heen maar niemand (durft) iets te doen).
Het 'grappige' van het hele verhaal was, dat elke jury op die wedstrijd (zoals afgesproken) van buiten de kring komt... Behalve die jury...

Ben benieuwd....

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:15

Het is in het kleine paardenwereldje onmogelijk om een jury niet te kennen, van horen zeggen, dan wel persoonlijk. Snap dit soort dingen nooit zo. Laat lekker gaan..........

Als ze gewoon netjes rijd, moet ze daar voor beloond worden, of Opa dat nou doet, of Pietje. Bovendien, woont die Opa dan niet indezelfde regio?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:16

het gebeurd heel veel en is soms ook bijna niet te voorkomen dat je als bekende bij elkaar moet rijden.

Ik vind zelf dat de jury aan moet geven bij de organisatie welke klasse hij wel of niet wil/kan jureren ivm bekenden in de ring. Je zou het wellicht eens voorzichtig bespreekbaar kunnen maken. Verder weet ik ook niet wat wijsheid is want je zal al snel als jaloers worden bestempeld :+

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:17

tja weet niet of ze er iets aan kunnen doen.
in de B zitten ook 2 juryleden die ik heel goed ken..
Of dat men je nadeel of voordeel is... Tja ben niet bij hun al eerste of zo geworden dus :P

Ashley5760

Re: Ruiter die jury kent ?? Mag dat ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:19

Nee oke, mij maakt het verder niet uit, maar omdat er zoveel klachten zijn (en niemand bij hun durft aan te kloppen zitten namelijk in bestuur blablabla en kan nogal 'boos' worden ;)).
En ik meende ergens gelezen te hebben dat dit niet mocht vroeg ik het me af.
Is trouwens niet (meer) mijn club en rij er nog 1x in het jaar tegen haar := dus kan me er niet druk om maken haha.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:20

Ik vind dat het wel kan, maar dat je dan niet mag worden voorgetrokken!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:24

Haha ja maja dat blijft discutabel als je de jury 'kent' en vooraan eindigd ;).
Echter vorig jaar gingen mensen uit eten met de jury voor de kampioenschappen (dag ervoor), en ze was niet geselecteerd op kampioenschap voor de tweede dag, dus hoeft niet altijd ;).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:25

Het hoort niet, maar het is lastig te voorkomen. Ik weet eigenlijk niet of en hoe je er bezwaar tegen zou kunnen maken.
Mijn oma is jury, maar die is behoorlijk van de regels en zij zorgde er altijd voor dat ze een andere klasse of ring kreeg als ik bij haar was ingedeeld. Ik denk dat ik eerder minder dan meer punten bij haar zou rijden, omdat ze nooit de indruk zou willen wekken dat ze me voortrok, maar het is beter om zulke discussies helemaal te voorkomen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:27

Weet van een bekend Z (of misschien inmiddels wel hoger) jurylid die regelmatig clinics geeft... mensen volgen die clinic om zo een puntje extra te scoren en niet om zijn geweldige manier van lesgeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:27

Uit het reglement:

Citaat:
De eigenaar van een deelnemend paard en de bloed- en aanverwanten in de rechte
lijn en echtgenoten of levenspartners, alsook de instructeur van de deelnemer en
omgekeerd, zijn niet gerechtigd als jurylid op te treden in de rubriek waarin het paard
en/of de deelnemer start(en).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:29

als je clinic volgt bij jurylid, is dat dan ook een intructeur?? := dan gaat diegene waar ik op doel een boel centjes mislopen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:38

Blijheid: Dus het mag in dit geval wel (gezien ze geen direct is etc)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:53

colette_007 schreef:
Blijheid: Dus het mag in dit geval wel (gezien ze geen direct is etc)

Zo las ik het ook.
Ik vind het toch zelf niet echt kunnen. Ik rij geen wedstrijden, maar ga wel showen met mijn hond, en daar kan ik ook niet gekeurd worden als zijn fokster keurt of schrijft... Vind ik erg normaal.
Al was het maar om de discussie over subjectiviteit tegen te gaan...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:27

Embe schreef:
als je clinic volgt bij jurylid, is dat dan ook een intructeur?? := dan gaat diegene waar ik op doel een boel centjes mislopen!

Nee, als je een keer een clinic bij iemand rijdt is dat niet je instructeur.
Als ik een keer een paar invallessen op een RV geef dan mag ik die ook gewoon jureren. Maar als iemand meer grote regelmaat les van je heeft dan is het een ander verhaal.
Hoewel het mij niet uitmaakt. Ik krijg vaak genoeg vriendinnen en goede kennissen in de ring en ook mensen die ik niet zo graag mag of misschien wel een hekel aan heb... Wat mij betreft moet men daar niet te krampachtig mee omgaan.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:49

Mijn instructrice wil ook gaan jureren. Ik denk niet dat het een probleem is als zij mijn jury zou zijn. Ze zal me niet voortrekken maar het geeft misschien wel voordeel omdat ze de pony goed kent. Als mijn pony iets eng vind zal ze me daar vast niet snel op afrekenen want ze weet hoe het zit.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:27

Inderdaad. Op onze clubkamp jureerde onze instructeur van de club. Heel leuk natuurlijk ik werd kamp. Maar ik durf bijna zeker te zeggen dat hij uit de les ook heeft meegenomen dat ik in zeer korte tijd meeste vooruitgang heb geboekt... De proef was namelijk niet om over naar huis te schrijven ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:47

marjolein_el schreef:
Mijn instructrice wil ook gaan jureren. Ik denk niet dat het een probleem is als zij mijn jury zou zijn. Ze zal me niet voortrekken maar het geeft misschien wel voordeel omdat ze de pony goed kent. Als mijn pony iets eng vind zal ze me daar vast niet snel op afrekenen want ze weet hoe het zit.

dan wordt je toch in feite wel voorgetrokken??

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:49

Bij ons in België in de LRV wordt dit heel veel gedaan jammer genoeg.
Ook onbewust geef je deze combinatie meer punten, hoe zeer je ook zegt dit niet te doen.
Jammer genoeg kan je ook niet weten vanuit het bestuur uit wie, wie kent of wie familie is :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:13

zolang het geen bloedverwanten, instructeur of de eigenaar van het paard is mag je gewoon jureren..hoewel het in het paardenwereldje haast onmogelijk is om geen bekende in de ring te krijgen..ik jureer al 13 jaar en heb ook vaak zat vriendinnen, kennissen, stalgenoten of andere mensen die ik persoonlijk ken in de ring.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:18

Ik reed gisteren ook de ring binnen en zag een oude bekende als jury :)

Ik heb het dit jaar al 2 x meegemaakt dus ik denk dat je dit niet kan voorkomen. Overigens werd ik wel eerlijk beoordeeld :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:20

ik vind het altijd een lastig punt. aan de ene kant kun je een voordeel hebben,maar ook zeker een nadeel
( denk: als je iets lastig vind en op concours doe je weinig met de tips die je hebt meegekregen van je instructeur, dan is het in zijn/haar juryrol natuurlijk lastig om je er geen mindere punten om te geven, terwijl een neutrale jury niet eens van het probleem afweet)

ikzelf jureer Bixies, en kom " helaas" vaak kinderen tegen die ik les geef of heb gegeven. meld dit altijd van tevoren en probeer ze HC te laten starten om geen scheve gezichten te krijgen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:23

Je kunt niks beginnen. Er is namelijk niks wat tegen de regels is. Geen familieleden in de eerste lijn.
En misschien rijdt het meisje inderdaad zo goed dat ze in de prijzen hoort te zitten. Je kunt toch slechts iemand die je kent maar laag gaan punten omdat jaloerse mensen daar slecht over gaan spreken.

Het paardenwereldje is klein. Je kent altijd wel iemand die je moet jureren. Dus laat het gaan....

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:51

Tussen kennen en kennen zit een groot verschil
Ik persoonlijk ken alle jury leden waar ik bij moet rijden en de jury's kennen mij ook, dit omdat ik de jury's benader voor de wedstrijden die ik organiseer, dit is dus geen probleem
Uit ervaring weet ik dat een jury zelf ook niet graag een lesklant of een familielid jureert want je kan het nooit goed doen als ze goed rijden en ze worden 1 zegt iedereen ja dat kan ook niet anders en als ze slecht rijden en ze worden laatste heb je die ruiter over je heen als jurylid dus een jury die een goede kekende moet jureren verwittigd meestal zelf al de organisatie zodat die met een andere klasse kunnen wisselen

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:19

In de situatie: les klant - instructeur jury
Zou ik het als ruiter niet eens leuk vinden om gejureerd te worden door m'n instructeur.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:56

tja zoiets is lastig voorkomen. ik vind dat het jurylid daar zelf ook beetje voor moet zorgen idd door wel voorkeuren aan te geven.

Helaas zijn er wel veel jury's die anders gaan jureren als ze iemand kennen op een bepaalde manier. Zoiets is nooit tegen te houden omdat het gewoon voor veel mensen moeilijk is geheel objectief te kunnen blijven. Maar je kent meestal wel mensen uit een ring als jury die je beter kent, op een goede manier, dan een ander...