Ruin of toch hengst? apart geval...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

Ruin of toch hengst? apart geval...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:26

Hoihoi,
Ik heb een vraagje..

Als je paard gecastreerd word, dan wordt er in het paspoort Hengst verandert naar Ruin toch?
kan ook gewoon handgeschreven zijn, maar het moet toch wel? (of ben ik nou blond)

Bij al mijn ruinen stond er iig een aantekening in dat het een ruin was, of het was er met pen bij gezet.

Mijn paard het ik gekocht als zijnde ruin,
In zijn paspoort staat Hengst zonder aantekeningen.
Op de keuring was de eerste vraag die me gesteld werd, of hij hengst was of net gecastreerd.

Ik ben er later achter gekomen dat hij een verhoogde testosteron productie heeft.
Diagnose was klophengst, dus niet vruchtbaar gelukkig.

Maar vanwege dat Hengst in het paspoort,
Dat hij klophengst is, is mij dat gewoon niet verteld toen?
of staat er daarom hengst?
Aangezien hij verder als ruin staat, ook op het keuringsrapport....

P.s. Al was het een merrie, kon het me nog niet schelen, maar ik ben er gewoon benieuwd naar.

amies100

Re: Ruin of toch hengst? apart geval...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:28

Ik heb mijn hengst laatst laten castreren en de dierenarts heeft geen aantekening gemaakt in het paspoort, durf niet te zeggen of dit verplicht is...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:29

Hmm dan zal hij wellicht niet, of in het geval van een klophengst, niet goed gecastreerd zijn.

Een klophengst brengt echter nog wel wat problemen met zich mee.
Een klophengst kan vruchtbaar zijn, plus het gedrag zal hij als hengst houden.

Een klophengst castreren is redelijk prijzig.
Dus je bent vrees ik een beetje belazerd...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:32

jij komt van een koude kermis thuis,,,, niet vruchtbaar? helaas zijn ze dus wel vruchtbaar, het gaat minder makkelijk maar het kan wel.

weet niet hoelangg je dit paard al hebt maar je kan dit in korte tijd terug halen op de oude eigenaar.
en naar mijn weten mag je nooit zomaar iets met pen in het paspoort erbij zetten, maar moet je het paspoort opsturen. alles wat je zelf onderneemt aan het paspoort kan ervoor zorgen dat het ongeldig word, is mijn laten vertellen en staat ook geschreven volgens mijn in het paspoort zelf

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:32

amies100 schreef:
Ik heb mijn hengst laatst laten castreren en de dierenarts heeft geen aantekening gemaakt in het paspoort, durf niet te zeggen of dit verplicht is...

Als je wil starten kan je in de problemen komen, omdat je niet zomaar met een hengst in alle klasses dressuur mag starten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:42

wat bedoelen jullie met klophengst?

ik zou het niet weten TS, aangezien we gen hengesten (meer) hebben.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:44

Ik heb het paard nu meer als een jaar,
En ben er gewoon toevallig achter gekomen. (Bloedprikken wegens infectie)
Maar omdat er hengst staat d8 ik er ineens aan.

Ik bedoel ook niet zelf iets in het paspoort zetten, maar met krabbel van de DA.

Hij is ooit een paar keer uitgebracht als ruin op startkaart, bij de KNHS

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:45

Sjors493 schreef:
wat bedoelen jullie met klophengst?.

klophengst is dat het paard nog een bal heeft, maar dat deze niet in de balzak zit, maar in de buikholte..
(tenminste is mij verteld)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:07

tamary schreef:
amies100 schreef:

Als je wil starten kan je in de problemen komen, omdat je niet zomaar met een hengst in alle klasses dressuur mag starten.

Daar heb je een punt, had ik zelf nog helemaal niet bedacht :+
Volgende keer als de dierenarts komt zal ik hem alsnog dat paspoort onder zijn neus duwen :D

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:11

Tamary, volgens mij geld het alleen met 12 jaar en ouder, en minimaal L2 dressuur voordat je een hengst mag starten :o Tenminste dit was bij mij zusje zo.

Onze ruin is pas laat gecastereerd en staat met pen vermeld nu ruin.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:19

oke, bij mij staat gewoon hengst.

En bij mijn andere ruinen niet...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:35

Het is niet de DA die in je paspoort mag zetten dat ie een ruin is. Officieel hoort de paspoort-uitgevende instantie dat te doen. Zij zetten er dan een stempel bij van de desbetreffende instantie.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:46

Divine schreef:
Het is niet de DA die in je paspoort mag zetten dat ie een ruin is. Officieel hoort de paspoort-uitgevende instantie dat te doen. Zij zetten er dan een stempel bij van de desbetreffende instantie.

Komen die dan ook daadwerkelijk controleren dat dit gebeurd is?? Heb er echt nog nooit van gehoord....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:46

Volgens mij mogen officieel alleen de paspoortuitgevende instanties wijzigingen in het paspoort aanbrengen en is je paspoort anders ongeldig... Ik zou contact opnemen met de instantie die het paspoort van jouw ruin heeft uitgegeven en hun vragen hoe je het om kan laten zetten van hengst naar ruin.

edit: ik zie dat Divine hetzelfde zegt. Misschien hebben ze wel een verklaring van een door hun erkende DA erbij nodig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:02

Het noteren hoeft niet perce. Toen ik vorig jaar 2 hengsten heb laten castreren stond in het paspoort van de ene 'gecastreerd op dd:' en in het paspoort van de ander niet. Die 1e blijft hier, dus zal het mij een worst voor zijn, maar die 2e moest verkocht worden, dus wou ik graag wel het netjes genoteerd hebben. Na een belletje naar het stamboek wisten ze mij te vertellen waar het genoteerd kon worden.

Klophengsten zijn wel (verminderd) vruchtbaar en kunnen flink hengstengedrag vertonen. Ik zou er dus absoluut niet blij mee zijn en hem alsnog volledig laten castreren. Wel ben je bedonderd als je dus een 'ruin' met zo'n gebrek koop.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:05

Jet schreef:
Volgens mij mogen officieel alleen de paspoortuitgevende instanties wijzigingen in het paspoort aanbrengen en is je paspoort anders ongeldig... Ik zou contact opnemen met de instantie die het paspoort van jouw ruin heeft uitgegeven en hun vragen hoe je het om kan laten zetten van hengst naar ruin.

edit: ik zie dat Divine hetzelfde zegt. Misschien hebben ze wel een verklaring van een door hun erkende DA erbij nodig.

Ik ben benieuwd of iemand weet hoe dit werkelijk in elkaar zit. Indien dit echt zo is dan blijft de mijne lekker hengst in zijn paspoort ;)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:06

Bij mijn twee ruinen staat er ook gewoon nog in dat het hengsten zijn. Ik heb ze hoogstpersoonlijk zelf naar de kliniek gebracht en ze staan al een paar jaar gezellig met twee merries in de wei zonder veulentjes.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het paspoort gewijzigd kan worden.

Ik meende trouwens ook dat klophengsten wel degelijk vruchtbaar zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:21

Klophengsten kunnen inderdaad wel vruchtbaar zijn, maar je weet niet of dit paard een klophengst is. Dat kan je volgens mij weer alleen laten testen door een DA ( hoger testosterongehalte dan een ruin).

Dat hengst/ruin in het paspoort lijkt me toch wel nuttig als je een startkaart wil aanvragen. Als je wil starten, is het misschien handig de KNHS te bellen hoe ze daarmee omgaan.

Dat het alleen veranderd mag worden door de paspoortuitgevende instantie staat ergens op de site van de PVE en op de site van de KNHS, dus dat lijkt me eigenlijk wel duidelijk.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:01

@Jet: dat testosteron was dus wel het geval bij de mijne

maargoed, ik vroeg me dus gewoon af of dat idd in het paspoort verandert zou moeten zijn.
Schijnbaar niet dus?
Ik heb net op stal bij m'n buurman paard gekeken, en bij hem staat wel hengst
voor startkaart was ruin geen probleem, dus daar krijg je geen problemen mee.
(tenminste KNHS doet niet moeilijk)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:28

Ik heb destijds mijn pony laten castreren door mijn zus (=dierenarts). Zij heeft toen het paspoort + een verklaring opgestuurd naar het betreffende stamboek, daarvan kreeg ik em weer teruggestuurd en "hengst" is doorgestreept, er staat "ruin" boven geschreven, met daarbij een handgeschreven paraaf en een stempel van het stamboek.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:31

Sil_Bill schreef:
Hoihoi,
Diagnose was klophengst, dus niet vruchtbaar gelukkig.Maar vanwege dat Hengst in het paspoort,
Dat hij klophengst is, is mij dat gewoon niet verteld toen?
of staat er daarom hengst?
Aangezien hij verder als ruin staat, ook op het keuringsrapport....

P.s. Al was het een merrie, kon het me nog niet schelen, maar ik ben er gewoon benieuwd naar.

Een klophengst is een hengst die in ieder geval één verborgen bal heeft en daarom niet of niet volledig gecastreerd is.
Zo'n hengst is dus nog steeds vruchtbaar omdat er nog één of' twee ballen (niet ingedaald) aanwezig zijn!!
Waarom jij concludeert dat hij dan niet meer vruchtbaar is, weet ik niet, want dat is hij in principe WEL!
Laatst bijgewerkt door fargo op 21-06-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:33

Sil_Bill schreef:
@Jet: dat testosteron was dus wel het geval bij de mijne

maargoed, ik vroeg me dus gewoon af of dat idd in het paspoort verandert zou moeten zijn.
Schijnbaar niet dus?
Ik heb net op stal bij m'n buurman paard gekeken, en bij hem staat wel hengst
voor startkaart was ruin geen probleem, dus daar krijg je geen problemen mee.
(tenminste KNHS doet niet moeilijk)

Nee want hij namelijk (niet volledig) gecastreerd, dus blijf hij in principe (klop)hengst.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:40

Ik heb er met het stamboek van mijn paard (KVTH) over gebeld destijds. Daar werd mij verteld dat de DA die gecastreerd heeft dat in het boekje moet noteren, met handtekening en stempel. Vervolgens had het opgestuurd moeten worden naar het stamboek en was hij officieel een ruin geworden. Dat is niet gebeurd, maar ik was bij de castratie aanwezig en er zijn toch echt twee ballen uitgekomen. Pas toen ik hem twee jaar later kocht, ontdekte ik het. Omdat ik geen wedstrijdruiter ben, ben ik er nooit meer achteraan gegaan. Al is deze DA nog steeds onze DA.
Dat het niet in het paspoort genoteerd staat, zegt dus helemaal niets over het feit of hij al dan niet hengst/ruin/klophengst is!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:44

maar ik weet niet of je wedstrijden wil gaan rijden, maar je paard is in principe nog hengst en daar mag je niet zomaar mee starten, daar zullen ze lijkt me wel moeilijk over gaan doen als blijkt dat hij nog ´´ hengst ´´ is.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:22

ow, ik meen me te herrinneren dat me ooit verteld is dat klophengsten niet vruchtbaar hoeven te zijn...
Of dat ze zelfs met twee ballen waarvan 1 in de buik niet vruchtbaar zouden kunnen zijn.

Hij is een paar keer uitgebracht als zijnde ruin, toe geen problemen..
Ik snap idd wel dat het zou kunnen