Kont opheffen en dreigen met slaan bij correctie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Kont opheffen en dreigen met slaan bij correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:51

Hoi,

mijn haflinger en ik hebben een op zich goede verhouding.

We werken al een tijdje aan onze band en inderdaad, we zijn ondertussen anderhalve hand op 1 buik :Y)

Er is echter 1 iets waar ik op blijf terugvallen: ze aanvaard geen nee als het op haar hooi aankomt.

We hebben gewerkt op haar normale eten en op gras, hiervoor heeft ze dus wel respect. Als ik nee zeg aanvaard ze het.

Ze heeft op haar paddock een slow feeder hangen voor haar hooi in te doen.

Ze drumde eerst nooit, de laatste paar dagen probeert ze alsnog een sprietje hooi te stelen alvorens ze 'mag' eten van mij.

Als ik haar dan een zetje geef, ik hef gewoon nog maar mijn hand op om haar even weg te duwen, dan draait ze zich om, gooit haar kont omhoog en trekt haar achterbeen al in.

Uiteraard heb ik geen zin in een trap ;) En ik merk hier wel in dat er een gaatje in onze 'band' zit.

Wie komt er met tips om dit af te leren?

Nadat ze haar kont omhoog gooit en dreigt gaat ze wel op een afstandje kijken tot ik klaar ben.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:54

En als je haar anders 'afstraft' ? :)
Dus eerst met halstertouw, klein rukje als correctie. zo kan ze ook niet omdraaien naar jou toe he? :)
en later afbouwen, zonder halstertouw?
(dit is enkel een voorbeeld)

Mi_Amore

Re: Kont opheffen en dreigen met slaan bij correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:56

dat is inderdaad een idee, maar ik heb beide handen nodig om het hooi in de slow feeder te steken, ik vrees dus dat ik niet op tijd ga kunnen corrigeren :n

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:59

stokje meenemen, dan zijn je armen langer dan normaal ;)
haar een paar stappen naar achter laten doen, halster af, even wachten, en dan laten gaan
en als ze haar kont naar je toe draait, ja dan een lel, die zou ze van mij krijgen in ieder geval, opheffen om te trappen even voorblijven, vandaar dat stokje, ben je net ff wat verder af

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:59

En gewoon wegjagen? Dus geen zetje geven, maar wegjagen uit jou ruimte met armgebaren en dat ze pas terug mag komen als jij het commando ervoor geeft? Zal niet in een paar dagen geleerd zijn (of misschien ook wel) maar dan ben je wel van het gedram af.

Zo heb ik mijn met behoorlijke voernijd gekochte merrie het ook afgeleerd. Ze is nog steeds heeeeel erg voergericht, maar als ik met de voerbak kom moet ze achterin stal blijven staan en zo ook met hooi. Als ik eraan kom ben ik baas en heeft zij voor mij plaats te maken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:00

Oppassen hoor, als je mijn haflinger zo corrigeert nadat ze dreigt dan haalt ze echt uit. Zit vaak een behoorlijke kop op.
Het is toch een kwestie van dominantie en jij bent dus niet de leider in dit geval, zo simpel is het.

Met mijn pony heb ik heel veel grondwerk gedaan in de paddock, hooi in het midden en is van mij. Jij doet gewoon wat ik vraag en als je braaf bent mag je eten. Daarna ook met hooihoopjes overal in de paddock en nog steeds hetzelfde verhaal. Jij eet niet tot ik zeg dat jij mag eten.
Heb dat ook maar een paar keer moeten doen, meestal nadat ze een tijd gevoerd was door andere mensen waar ze dat wel mocht of niet durfden in te grijpen. Of wanneer ze hele erge honger had. Dan moest ik haar soms heel even op zn plek zetten en dan was het weer goed voortaan.

De hele communicatie en band tussen jou en je paard komt neer op leiderschap.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:03

Hmmm... daar heb je een punt.
Misschien kan je het haar leren, door op commando te leren staan?
Dus het "Blijf" effect. Gewoon oefenen, doe als of je naar de slowfeeder gaat, maar dan al beginnen met 'de signalen' van jou naar haar toe. Loopt ze over je heen? Dan zet je haar terug op de plaats.
Net zo lang, tot ze het begrijpt/opgeeft. En haar beloning groots belonen (?) :)

Dit kan je overal oefenen, maar versterkt jullie band ook nog.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:11

Ik ga uiteraard mijn paard geen lel verkopen, ik ben overtuigd van andere manieren :j

Mijn paard is het type paard: als ik slaag krijg krijg jij mij een hele lange tijd niet te zien.
En dat wil ik écht vermijden. Het heeft me namelijk al 2 jaar gekost eer ik bij haar in de buurt kon komen.

Ik doe ondertussen al anderhalf jaar aan grondwerk en alles werkt prima, het is net of hooi bij haar een knop omdraait.

Ze blijft telkens op halslengte staan en rekt zich dan geheel uit om hooi te nemen als ik nog aan het vullen ben.
Als ik dan mijn hand durf uitstrekken dreigt ze.

En ik heb eerlijk gezegd het idee dat mijn man hier een beetje de dader van is :=
Hij heeft haar onlangs op een incorrecte manier achterwaarts gedreven (flinke klap verkocht op haar borst, zita houd écht niet van zo'n aanpak!).
Sindsdien zijn de problemen aan het opkomen maar ik wil ze niet laten oplopen.
En als het uiteraard 1 keer lukt zal ze het niet nog eens laten }:0

@Britt: hoe heb jij dat dan gedaan met dat hooi en die paddock? Welk commando, welke handeling etc?

Zita kent alle basiscommando's, maar 'stay' heeft ze nooit onder de knie gekregen. Ze blijft op een 3 tal meter staan maar vanaf mijn voet beweegt komt ze vrolijk afwandelen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:16

Wegjagen is volgens mij nog steeds geen lel verkopen hoor.... ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:19

Als je Zita nou op 5 meter leerd afstand houden? :)
Je zal wel enorm lekkere hooi hebben, dat ze ongeduldig lijkt te worden.
Voer = overleven. Leer haar dat je te vertrouwen bent, dat je geen lel geeft (zoals je man) en leer haar jouw ruimte te accepteren.
5 meter, waarvan ze er al 3 kent. Volgens mij, is ze slim genoeg om de 5 ook te halen en te blijven staan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:20

Stay heb ik aangeleerd met clickertraining, maar mijn pony luisterd alleen als er ook een beloning aanzit en dat werkt dus niet als je haar juist van het eten af wil laten blijven _O-
Overigens werkt het nu ook prima zonder beloning, nu het er goed in zit en kan ik haar ook prima op enkele meters afstand laten halthouden laten komen op commando. Dus het kan een idee zijn.

Ik heb gewoon grondwerk om de hooiplaats heen gedaan, vergelijkbaar met een join-up denk ik. Gewoon wat ik normaal ook doe als ik grondwerk doe, stap, draf, galop en lief zijn :+ En waag het niet om ook maar te denken aan een pluk hooi want je krijgt op je flikker :+
Maar ik heb dan ook een behoorlijk dominante pony met voernijd en die moest je wel even goed op haar donder geven omdat er anders ook gevaarlijke situaties konden ontstaan. Ik werk dus ook met een tik op de borst bij haar, als ze niet luistert, omdat ik weet dat ze het gewoon kan maar er geen zin in heeft :')

Bij een gevoelige pony kan je ook werken met het commando 'wachten'. Als zijnde onderdeel van grondwerk of zelfs VD. Ongeveer hetzelfde als Stay, maar dan met het verschil dat ze met Wachten ook naast je kunnen blijven staan en pas mogen pakken, eten, bewegen, whatever, als jij het zegt.

Mijn andere paard is een stuk gevoeliger en die jaag ik helemaal over de zeik heen als ik het zo aanpak als met mijn haflinger. Bij haar is het zaak om zelf rustig te blijven en vertrouwen te kweken. Die moet ook gewoon wachten, maar bij haar is het al genoeg als ik een keer 'uh' zeg en mijn vinger opsteek. Knip ik een keer met mijn vingers heb ik de aandacht al en dat is vaak al genoeg.

Het is een beetje aftasten :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:21

Breghje schreef:

Ik had het meer op de tip van Esmeralda :')

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:45

chipieke schreef:
Breghje schreef:

Ik had het meer op de tip van Esmeralda :')

Tja wat verstaat men onder een lel, de ene slaat een stokje kapot en de andere tikt aan
En ik ga voor het laatste, en als je een stokje in je hand heb, ben je gelijk buiten trap gebied,
En ik gebruikte voor mijn shire echt een bamboe stokje, gewoon even aantikken, niks meer niks minder
Nu is het enkel stemgebruik :o
Maar goed een ieder werkt met zijn/haar paard op zijn eige wijze

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:59

Lel klinkt mij in de oren als eentje die je hoort donderen tot in Keulen :+

Bamboestokje vind ik ook nog wel een leuk iets om mee te werken :j
Net iets langer als carrot stick, maar niet zo vervelend als een longeerzweep.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:03

Is het wellicht een idee om de slowfeeder eerst te vullen alvorens je je pony ophaalt om in de paddock te zetten? Heb je ook geen strijd en dat geeft voor jouzelf en je pony ook meer rust. ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:52

Ze staat altijd op de paddock.

Het is een zomereczemer die dus miniem op de wei staat en dus 24/7 in de paddock met een stal aan.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:32

Ik zou voor wegjagen gaan. Jij bent de leider, dus moet jij beslissen of er gegeten wordt of niet. is je paard het er niet mee eens, gaat ze maar helemaal weg, terugkomen doet ze dan maar als jij het toelaat. Leert ze vanzelf dat ze beter af is als ze meteen naar je luisterd

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:25

chipieke schreef:
Als ik haar dan een zetje geef, ik hef gewoon nog maar mijn hand op om haar even weg te duwen, dan draait ze zich om, gooit haar kont omhoog en trekt haar achterbeen al in.

Uiteraard heb ik geen zin in een trap ;) En ik merk hier wel in dat er een gaatje in onze 'band' zit.

Nadat ze haar kont omhoog gooit en dreigt gaat ze wel op een afstandje kijken tot ik klaar ben.

Wat doe jij op het moment dat ze haar kont omhoog doet? Wijk jij terug? Blijf je staan? Ga je op haar af om terug te drijven?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:31

heb dit in het verleden eens met een haf van me meegemaakt. was hoogzwanger en zij had haar nukken. ze deed ook wel eens haar kont toe draaien en dan kreeg ze gelijk een lel voordat ze na kon denken. ook toen keerde ze de kont naar mij toe, maar zwanger of niet, ik heb haar toen zo hard onder haar kont geschopt zodat ze het nooit meer gedaan heeft. ze had nog geen tijd om na te denken. het was vanaf die tijd meteen afgelopen. ook nu als een paard naar me uithaald krijgt die een lel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:39

Waratje schreef:
chipieke schreef:

Wat doe jij op het moment dat ze haar kont omhoog doet? Wijk jij terug? Blijf je staan? Ga je op haar af om terug te drijven?

Ik drijf haar weg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:06

Een lijntje spannen, zodat ze daar tijdelijk achter moet blijven tot jij klaar bent?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:27

chipieke schreef:
Ik drijf haar weg.

Hoe ver en/of hoe lang? In welke houding loopt ze als je haar wegdrijft?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:54

Een meter of 5, net zolang tot ze niet meer dichter komt tot ik het zeg.

Houding: slaan met de hals en in een drafje met een piepgeluidje bij :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:06

chipieke schreef:
Een meter of 5, net zolang tot ze niet meer dichter komt tot ik het zeg.

Houding: slaan met de hals en in een drafje met een piepgeluidje bij :')

Dan drijf je niet ver genoeg. Drijven tot de hals zakt en ze toegeeft, als ze slaat met de hals accepteert ze de correctie (nog) niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:18

Ok bedankt voor de tip!

Als ik draaf stapt ze een meter of 2 achteruit en draait zich dan om.
Terwijl ze zich draait slaat ze met haar hals en draaft ze weg van mij.