Kan dat? staldeken en dan regendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

Kan dat? staldeken en dan regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:13

Ik zie bij ons wel eens mensen met een 'gewoon' staldeken en dan daaroverheen een regendeken als de paarden naar buiten gaan.
Wie heeft daar ervaring mee...

Anoniem

Re: Kan dat? staldeken en dan regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:15

Tuurlijk kan dat. Alleen niet nu he, dan smelten ze, veel te heet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:17

Ja hoor kan prima, maar inderdaad, voor nu veelste warm.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:17

Ja hoor, mijn merrie loop 's winters ook zo. :j Had de staldeken al, en heb er een ongevoerde regendeken bij gekocht, zodat ze met regen ook naar buiten kan. Heb 'm wel een maatje groter gekocht, dan valt ie mooier over de staldeken.

Voordeel hiervan is dat ik de ongevoerde regendeken met dit miezerige weer ook kan gebruiken.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:27

Was het nu ook niet van plan hoor!! Maar bij de agradi waren ze in de aanbieding en bij piaffe ook dus vandaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:12

Ik vind het juist prettig om met combinaties te wrken. Zo kun je altijd de juist temperatuur regelen voor je paard :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:28

Ik vind het ook heel fijn, want zo kun je idd alles zo goed mogelijk regelen. Alleen pas echt als het gaat vriezen, want nu is het natuurlijk veel te warm!

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:14

Ik doe dat ook, in de winter dan. Mijn paard rolt ook graag als hij buiten staan en ik vind het niks dat hij dan de rest van de dag op stal staat met een vieze natte deken.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:40

Ik deed het ook wel eens hoor, zeker in de winter, en als het buiten wat nat was.
Zo bleef de staldeken en stuk droger en schooner met de regendeken er boven op.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:35

Voor paarden die een deken op hebben in de koudere periodes kan dit voor de eigenaar erg praktisch zijn.
Je kunt dan de staldeken op laten en overdag de regedeken eroverheen doen en dan savonds weer eraf halen als het paard op stal gaat.
Als je dit doet is het naar mijn idee wel handig als je toch zeer regelmatig de staldeken eraf haald om het paard te controleren en te poetsen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:39

Ik heb het idd ook zo :j Staldeken is wat zachter (regendeken is achteraf beetje b-merk) en zo blijven zn borst en manen mooi heel, regendeken schuurde dat kapot.. Al moet ik zeggen, echt handig vind ik het niet hoor, dat gehannes met 2 dekens elke keer...

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:42

Ik heb altijd een bucas allweather staldeken gehad, dus kon hij mee de wei op met 1 dekentje.
Maar gebeurdt idd vaak gewone staldeken met daarover regendeken.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:45

Heel veel mensen doen het wel, maar deze dekens zijn niet gemaakt om over elkaar te dragen. Daardoor kan vocht en warmte niet meer gereguleerd worden. Je heb wel speciale dekens die een stapelsysteem vormen (zoals jassen met ene uitneembare binnenvoering).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:49

Bijkomend voordeel is ook nog dat als je een paard hebt welke nogal snel de neiging heeft ergens langsop de lopen en de deken gaat kapot dat je gemakkelijker een andere kunt kopen, een regendeken is vaak vele malen goedkoper dan een winterdeken.
Ook bij paarden welke in een kudde staan en tijdens het spelen met andere paarden een kapotte deken oplopen, wat wel eens kan gebeuren...is het handiger om een nieuwe regedeken te kopen dan een nieuwe winterdeken.
Overgens kun je sommige materialen vrij gemakkelijk zelf maken al wordt dit wel steeds lastiger met al die nieuwe licht gewicht stofjes.......

Er zijn plentie dekens op de markt met een losse binnendeken welke je als staldeken kunt gebruiken, voordeel van deze combinatiedekens is dat de pasvorm beter op elkaar afgestemd is.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:23

ik doe dat ook altijd heel handig vindt ik zelf

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:56

In de winter doe ik het ook, zo blijft je staldeken "proper" en droog en het is voor het paard aangenamer als hij een extra jas krijgt als hij van z'n warme stal naar buiten moet.

Bij ons op de manege zijn er veel die hun paard op stal een deken om doen en dan als het paard naar buiten gaat het deken uit doen... Stel je voordat het vuil word door modder :=
Dit vind ik pas onlogisch! Je gaat toch ook niet in je blootje buiten terwijl je in huis lekker warm kleren draagt?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:59

Ik doe het in de winter ook. 0 grams regendeken heb ik sowieso en een bv 200 grams onderdeken is goedkoper dan een 200 grams regendeken. Daarnaast kan je op stal dan de regendeken afdoen en laten drogen als die zeiknat geregend is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:59

Ik vind dat de fijnste manier: een 0 grams regendeken waar je isolatie aan toe kunt voegen, dan heb je drie varianten in twee dekens, en een goede 0grams regen en een fleece/staldeken zijn los vaak goedkoper dan een vergelijkbare slijtvastheid in een regendeken in mijn ervaring. en ook makkelijker schoon te houden ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:08

In de winter maak ik ook gebruik van verschillende dekens, ipv een staldeken heb ik een onderdeken om ervoor te zorgen dat de buitenste koorden door de onderste deken kunnen, vind ik zelf fijner dan een dichte staldeken met erboven een regendeken.
Daarnaast heb ik 2 buitendekens, een 0 grams regendeken en een 300 grams turnout deken zodat je het op en af kan bouwen in het najaar, winter en voorjaar.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:50

VSW-->SV

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:18

mijn pony's gaan in de winter ook 4 uurtjes in de ochtend naar buiten , dan hebben ze soms ook een staldeken met een regendeken erover heen ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:21

Ja kan prima :j

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:22

kan zeker:)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:30

Als je dekens gaat stapen die daar niet voor bedoeld zijn kan de boel niet meer goed ademen. Ik doe het ook wel eens hoor, maar het is beter om dekens te gebruiken die daar ook voor ontwikkelend zijn (bucas all-in-one, dominick duo, weet alleen niet of de laatste ook waterdicht is) of 1 deken met voldoende vulling. Is voor het paard ook comfortabeler.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:40

xxappiexx schreef:
Als je dekens gaat stapen die daar niet voor bedoeld zijn kan de boel niet meer goed ademen. Ik doe het ook wel eens hoor, maar het is beter om dekens te gebruiken die daar ook voor ontwikkelend zijn (bucas all-in-one, dominick duo, weet alleen niet of de laatste ook waterdicht is) of 1 deken met voldoende vulling. Is voor het paard ook comfortabeler.

De Dominick Stable Duo is niet waterdicht, maar de Combi Duo wel.

Beide Duo's hebben dezelfde voor- en najaarsdeken (Lite) als onderdeken.
De bovendeken is een staldeken (Stable) of een waterdichte stal- en weidedeken (Combi).

Met 2 dekens heb je het gehele jaar de juiste deken(s) voorhanden. Meer info op http://www.dominick.nl