goed advies voor mijn 6 jaarige friese paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjarda1980

goed advies voor mijn 6 jaarige friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:31

Hallo mensen.

Ik ben Tjarda en nieuwe hier. ik was op Google aan het rond neuzen en kwam iedere keer Bokt.nl tegen en dacht daar moet maar eens lid van worden.
Ik heb veel gelezen en ben zeker wijzer geworden door de adviezen, maar wil nu zelf ook wel eens wat plaatsen omdat ik vast loop met mijn paard

Mijn paard is zes jaar, ze heeft altijd voor de kar gelopen en is helaas erg kort gereden er is gewoon erg veel getrokken aan haar arme mond. Ik heb haar nu en heb haar beleerd onder het zadel. nu loop ik toch wel tegen wat problemen aan.

-Ze heeft altijd haar hoofd erg hoog.
-ze is erg schrikkerig omdat ze altijd samen gereden is voor de kar en zij zich erg op heeft getrokken aan haar vriendinnetje.
-ze wil heeft erg weinig vertrouwen en is erg bang en schrikt van alles wat we maar zien op straat.
-Ze is erg hard in de mond, ik rij met een Bustrens, maar voor de kar heeft ze altijd een stang gehad.

Ik merk dat ik erg veel been aan haar moet geven, ze is namelijk erg lui als we in de bak rijden, zodra ik met haar naar buiten ga is ze zo zenuwachtig en hoepelt letterlijk, ze gooit haar hoofd weer in de lucht en verkrampt over haar hele lichaam.

Mijn vraag is of iemand mij advies kan geven wat ik zou kunnen doen om het haar wat makkelijker te maken en mij zelf ook omdat het erg zwaar is zo met haar te rijden.

ik hoor graag van jullie

Groetjes Tjarda

FriesWytske

Re: goed advies voor mijn 6 jaarige friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:36

Is erg moeilijk zo op het internet te doen. Maar het aloude advies hierop zal les nemen zijn. Iemand die je ziet rijden kan meer zien dan wij zo uit je verhaal kunnen lezen.

Tjarda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:47

Wytske bedankt voor je berichtje

Nou duidelijker kan niet toch hahahaha, ik wil ook weer op les, maar dacht misschien is er iemand die ervaring heeft met een van deze problemen en kan ik eerst even daar mee verder.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:20

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het liefst nu al een antwoord op je vraag hebt, zodat je er morgenochtend direct mee aan de slag kunt. ;) Helaas is dat vanachter een computer niet zo 1,2,3 te vertellen, hoe graag ik je ook zou willen helpen. De enige mogelijkheid is begeleiding/ondersteuning van een instructeur. Diegene kan aan de reactie van het paard en de houding van de ruiter zien waar de verbeterpunten liggen. Vaak door de kleine aanwijzingen zul je al een heel verschil opmerken.

Maar geen nood, er zijn al wat dingetjes die je wel al kunt proberen! ;)
Wat betreft de hardheid in de mond: ik rij momenteel twee (totaal verschillende) paarden allebei met het zachtste van het zachtste bit, namelijk een dubbel gebroken watertrens. Wellicht kan dat in combinatie met een zachte hand in de loop van de tijd jouw paard helpen om minder hard in de mond te worden. Veel rijden op stem (dat heeft je paardje voor de kar tenslotte al geleerd) en beenhulpen blijven geven in combinatie met je stem. Op den duur kun je je stemcommando weglaten en zal je paardje langzaamaan wennen aan alleen beenhulpen.

Ik ben ervan overtuigd dat het hierboven genoemde jullie samen op den duur een leuk team kan laten vormen! ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:22

Inderdaad lastig advies geven via de pc.
Wat ik je wel wil meegeven is dat ik eerst zou werken aan de band tussen jullie. Dat ze leert dat ze niet bang hoeft te zijn als jij in de buurt bent. Qua rijden zou ik denk ik gewoon bij de basis beginnen. Eerst werk aan de longe zodat ze lekker door haar lijf gaat lopen en dat overbrengen onder het zadel.
Maar daar kan je het best les bij nemen, ik kan je dat zo niet via de pc vertellen (en ik vrees dat ik longeer en rijtechnisch ook niet ver genoeg ben ;) )

Tjarda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 06:48

hey Eilieen

bedankt voor je advies, ik ben gisteren gelijk nog even wezen rond kijken voor les. De band tussen mij en het paard is goed ze vertrouwd mij wel goed als ik er naast loop, ik heb veel gewerkt om weer wat vertrouwen te krijgen bij haar want dat was ze kwijt omdat ze zo rot is gereden voor de kar, eerst was ze in de bak erg bang dat is gelukkig niet meer zo. Ik denk dat ik eerst maar in de bak moet gaan rijden tot ik les heb.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:53

Tjarda,Ik zou het buiten rijden voorlopig laten. Ga wandelingen met haar maken buiten, laat haar vertrouwd worden met de omgeving en de geluiden.
Hoe lang heb je haar nu ?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:04

Wij hebben vorig jaar een 11-jarige Friese stermerrie gekocht die ook alleen maar met weggedrukte rug voor de kar gelopen had. Ik heb haar eerst erg veel gelongeerd, lekker voorwaarts-neerwaarts (Gogue, longeertouw) om haar rug en achterhand sterker te maken.
Met rijden proberen de ontspannig te bewaren, bij draf zodra het hoofd omhoog ging, weer terug naar stap en de ontspanning. Veel grote achten rijden om l. en r. te leren inbuigen om je binnenbeen.
Ik zou voorlopig niet buiten gaan rijden en zoals al gezegd, goede hulp zoeken om je verder te helpen.
(Onze merrie wordt nu goed doorgereden door mijn nicht en haar vriendin, met les van een ZZ amazone, terwijl ik haar grote ruin stap en draaf omdat hij geblesseerd is. Over 5 weken komt ze terug, ben benieuwd hoe het dan met haar gaat.)