Vastzetten 1,5 paards trailer: wat is prettiger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vastzetten 1,5 paards trailer: wat is prettiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:03

En met prettiger bedoel ik dan vooral voor het paard :D

Ik heb sinds dat ik een ruime 1,5 paards trailer heb, mijn paard alle keren dat we weg zijn gegaan met 2 touwen (nylon banden met veiligheidshaken) vastgezet die ik vastmaakte aan de onderkant van het halster. De laatste tijd twijfel ik steeds meer tussen het vastzetten zoals ik 'altijd' doe en het vastzetten aan 1 touw (zoals ze in principe ook op een 2 paards zouden staan). De reden hiervoor is omdat mijn paard een kijker is tijdens het rijden, ze vind het leuk om uit de raampjes te gluren en staat er vrijwel altijd rustig bij. Ook al zijn de 2 banden waar ze nu aan staat al op hun langst, heb ik nog het idee dat ze best wel moeite moet doen om echt goed te kunnen kijken (de afstand is iets verder wegens een ingebouwde zadelkamer).

Het uitproberen van deze 2 manieren staat mij een beetje tegen, ze was een vrij lastige lader en ik ben paranoïde als het aankomt op veranderingen tijdens het vervoer, ik ben bang dat ze een verandering als negatief kan ervaren waardoor ze weer lastig te laden gaat zijn :o Maargoed, het kan natuurlijk ook positief uitpakken, dus vandaar dat ik graag jullie meningen zou willen hebben. Wat vinden paarden nu prettiger? Het hebben van vrijheid, dus een beetje links/rechts staan door aan 1 touw vast te staan? Of juist aan beide kanten een touw zodat ze hier steun aan kunnen hebben in situaties waarin je een scherpere bocht ofzo moet maken?

Wat is jullie mening met betrekking tot het vastzetten? Wat vinden jullie paarden over het algemeen prettiger? Met welke manieren van vastzetten heb je positieve dan wel negatieve ervaringen?

Duhelo

Re: Vastzetten 1,5 paards trailer: wat is prettiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:59

ik zet de mijne in een tweepaards of anderhalf niet vast, daarin zal ze niet proberen te draaien en kan ze rondkijken
in tweepaards zonder tussenschot zet ik ze wel vast, meestal met een lang touw dat ik aan de ene kant vastklik, door haar halster haal, en vastknoop aan de andere kant, zo kan ze zich niet omdraaien, maar wel vrij van links naar rechts kijken met haar hoofd

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:05

Mijn merrie staat altijd met 1 touwtje vast in de trailer, we rijden altijd met 1.5 paards. De mijne kijkt ook graag rond, en zo kan ze dat ook :j Ze staat rustig op de trailer en loopt er gemakkelijk in en uit, dus dat probleem heb ik gelukkig ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:43

Wow Duhelo, helemaal los! Dat heb ik eigenlijk nog niet eerder gehoord. Mag ik vragen waarom je hebt besloten haar los in de trailer te zetten? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:47

Mijn paard kijkt ook graag rond, en dan het liefst achterom. Staat daarom met 1 touw vast, die genoeg ruimte geeft om haar hoofd te kunnen draaien. Los laten staan zou ook wel kunnen, maar iets in mij zegt dat dat niet zo slim is.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:55

Ooit heeft iemand mij een verhaal verteld van een paard, die wilde draaien en daarbij vast kwam te zitten. Met vreselijke gevolgen.
Door dit verhaal heb ik ervoor gekozen om mijn paard altijd met twee touwtjes vast te zetten.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:55

Ik had mijn paardje altijd aan twee veiligheidskettingen, die ik aan de zijkanten van haar halster vast maakte. Ze stond dan heel relaxed uit het raam te turen. Omkijken wilde ze toch niet, trailer was altijd dicht ivm tochtstromen over haar rug. Maar juist aan die twee lijnen had ze wel veel steun. En als ze op wedstijd eens lang moest wachten op de uitslag, dan zag ik na verloop van tijd dat koppie zo onder het zijraampje zakken, dan 'leunde' ze er echt in om haar dutje te doen (ok, ze is wel echt heel makkelijk).
Soms vergat ik haar idd vast te zetten (ik laadde altijd alleen, dus erin zetten, dan achter haar stang dicht doen, klep dicht, rolflapding dicht, dan was ik met mijn hoofd alweer bij de rijroute, of bij mijn proef, of waar dan ook) en dan merkte ik wel dat ze wat onrustiger stond. Ik heb altijd ervaren dat ze aan die twee lijnen fijne steun vond.

Het is anders dan met een tweepaards, want daarin staan ze een stuk krapper en dan hebben ze daar weer veel meer steun aan.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:04

Ik zet mijn pony ook altijd aan 2 kanten vast in de 1,5 trailer. Hij is soms nogal handig met het losmaken van musketon/veiligheidshaken, en ik ben bang dat hij zich dan om probeert te draaien met alle gevolgen van dien. Ook gaat het in mijn geval om een vrij kleine pony (die dus veel ruimte over heeft in de trailer), waarbij hij voor mijn gevoel veel steun heeft aan de 2 lijnen.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:08

Mijn paarden zet ik ook altijd vast.. (anderhalf paards trailer)
Aan 1 touw met panieksluiting.. Ze kijken allebei voordurend uit de raampjes en achterom :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:31

Mijn shetlander staat los in de 2 shettrailer zonder tussen shot. Gaat prima :j

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:52

Mijn paard staat op de trailer met 3 touwen vast in een 2 paards trailer. De standaard links en rechtstouwen en we hebben nog 1 rondom de stang naar de onderste ring van het halster. Paard doet namelijk haar hoofd tijdens de rit op en neer wat erg vervelend is en dan stoot ze der hoofd weer tegen het dak.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:55

FloortjeM schreef:
Soms vergat ik haar idd vast te zetten (ik laadde altijd alleen, dus erin zetten, dan achter haar stang dicht doen, klep dicht, rolflapding dicht, dan was ik met mijn hoofd alweer bij de rijroute, of bij mijn proef, of waar dan ook) en dan merkte ik wel dat ze wat onrustiger stond. Ik heb altijd ervaren dat ze aan die twee lijnen fijne steun vond.

Haha dat zou ook echt een actie voor mij zijn :')

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:02

Ik had mijn haflinger merrie altijd met 3 touwen vast staan (mits ze op de trailer wilde)
2 naar de zijkant en het gewone halstertouw aan de voorstang.

Mijn paard heb ik toen ik hem kocht maar met 1 vastgezet (hij is heel braaf op trailer)
Maar nu altijd weer met 3 gewoon voor mijn gevoel. En hij doet er niet anders om.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:11

Altijd met 2 touwen.
Of eigenlijk elastieken met veiligheids sluiting.

Heb ook eens gedacht om hem met 1 touw vast te zetten maar dan gaat hij omdraaien.

Daarom altijd vast aan de onderkant van het halster aan beide kanten.
(1,5 paards)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:13

ik zet mijn paard in een anderhalfpaards trailer vast met 2 touwen. aan de zijkanten van het halster.
Niet te straks zodat hij nog wel kan kijken wat er allemaal gebeurt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:11

mijn paard staat meestal los of aan een lange trailerlijn. Zo staat hij het rustigst. Als ik hem te kort naar zn zin vastzet hoor je hem de hele weg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:19

Miss_Montana schreef:
Wow Duhelo, helemaal los! Dat heb ik eigenlijk nog niet eerder gehoord. Mag ik vragen waarom je hebt besloten haar los in de trailer te zetten? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)

héhé, het is deels combinatie paard en deels gemak.
feit is, of paardlief nou vaststaat of niet, als ze los wil dan gaat ze los (groot zwaar trekpaard)
ook heeft ze geen plaats over om te draaien, dus dat zal ze niet gauw proberen.
vaak staat ze in tweepaards zonder tussenschot eigenlijk ook los, mevrouw is mieperig als ze niet veel plaats heeft, maar zonder tussenschot neemt ze haar positie in en beweegt niet meer :D
het is ook makkelijker met laden en lossen (paard loopt zelf trailer in, stang erachter, klepje dicht, wegrijden, uitladen = klep open, stang weg, paard eruit (als ze vastgebonden staat, en ik vergeet ze los te maken, moment dat de stang weggaat trekt ze alles aan gort)

edit: of het aan te raden is om ze los te zetten laat ik in het midden...