Ik heb sinds dat ik een ruime 1,5 paards trailer heb, mijn paard alle keren dat we weg zijn gegaan met 2 touwen (nylon banden met veiligheidshaken) vastgezet die ik vastmaakte aan de onderkant van het halster. De laatste tijd twijfel ik steeds meer tussen het vastzetten zoals ik 'altijd' doe en het vastzetten aan 1 touw (zoals ze in principe ook op een 2 paards zouden staan). De reden hiervoor is omdat mijn paard een kijker is tijdens het rijden, ze vind het leuk om uit de raampjes te gluren en staat er vrijwel altijd rustig bij. Ook al zijn de 2 banden waar ze nu aan staat al op hun langst, heb ik nog het idee dat ze best wel moeite moet doen om echt goed te kunnen kijken (de afstand is iets verder wegens een ingebouwde zadelkamer).
Het uitproberen van deze 2 manieren staat mij een beetje tegen, ze was een vrij lastige lader en ik ben paranoïde als het aankomt op veranderingen tijdens het vervoer, ik ben bang dat ze een verandering als negatief kan ervaren waardoor ze weer lastig te laden gaat zijn
Maargoed, het kan natuurlijk ook positief uitpakken, dus vandaar dat ik graag jullie meningen zou willen hebben. Wat vinden paarden nu prettiger? Het hebben van vrijheid, dus een beetje links/rechts staan door aan 1 touw vast te staan? Of juist aan beide kanten een touw zodat ze hier steun aan kunnen hebben in situaties waarin je een scherpere bocht ofzo moet maken? Wat is jullie mening met betrekking tot het vastzetten? Wat vinden jullie paarden over het algemeen prettiger? Met welke manieren van vastzetten heb je positieve dan wel negatieve ervaringen?
Ze staat rustig op de trailer en loopt er gemakkelijk in en uit, dus dat probleem heb ik gelukkig ook niet.