Bitloos starten, wat zijn jullie meningen en ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Bitloos starten, wat zijn jullie meningen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:17

Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat de KNHS heeft toegestaan om bitloos dressuur te starten t/m L2. Ik ben wel benieuwd hoe jullie (zowel ruiters als jury's) hier tegenover staan. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb het gevoel dat veel mensen vinden dat de bitloze combinaties gewoon tussen de bitcombinaties zouden moeten starten. Vinden jullie dat de bitloze combinaties in de reguliere rubrieken mee zouden moeten doen? Hoe zou dat dan met de jury moeten? Nu is het zo dat alleen de daarvoor bevoegde juryleden bitloos mogen jureren. En wat vinden jullie van de beperking t/m L2?

Ik zou graag zien dat je als bitloze ruiter gewoon in de reguliere rubrieken mee kan doen. Dat zou voor de organisatie makkelijker zijn en het zou de mogelijkheden voor bitloos te starten ook veel minder beperkt maken. Ik word graag hetzelfde beoordeeld als de ruiters die met bit rijden. De proef die je neerzet moet beoordeeld worden en voor mij staat het er los van of je met of zonder bit rijdt. De juryleden zouden wat mij betreft dus niet anders hoeven te jureren. Kennis van de werking van bitloze optomingen en wat is toegestaan lijkt mij wel een vereiste. Daarnaast zou het wat mij betreft ook gewoon mogelijk moeten zijn om na de L2 bitloos nog te starten.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:52

Ik rij normaliter gewoon met bit, maar heb nu wegens omstandigheden toevallig ook op mijn zwartje wat bitloos hangen.

Plan is om meer dan L2 te worden met mijn nieuwe paardje,
dus nu bitloos starten is voor mij totaal niet intressant.
De L2 beperking is voor mij dus al reden genoeg om niet bitloos te willen starten.

Tevens zou ik ook de starters tussen de bitrijders willen zien.

Overigens rij ik nu met een niet toegestane optoming voor de bitloos dressuur.
(hackamore, loopt ie net zo mee als met bit overigens, moest vorige week ook de groepsinstr. contstateren. (inclusief de streken overigens :+ )
Heb zaterdag een clinic, ga ik er ook mee rijden zal er nog wel een topic van maken).

Searcher

Re: Bitloos starten, wat zijn jullie meningen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:32

Dat je nu maar tot de L2 bitloos mag rijden is omdat dit een test is. Het heeft geen zin om bitloze rubrieken uit te schrijven als mensen niet geinteresseerd zijn. Mocht het bitloos starten een succes zijn dan komen er wel meer proeven, zo heb ik begrepen. Ik merk echter weinig enthousiasme over bitloos rijden in mijn omgeving, hoewel ik t zelf wel graag wil doen (mijn paard is geblesseerd dus ik rijd nu helemaal niet).
En dat t aparte rubrieken zijn, ja, ik heb daar niet echt een mening over. Ik snap dat ze t apart doen maar ik zou t ook snappen als ze bitloze ruiters net zo jureren als bitruiters.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:44

Ik vind het jammer dat het niet mogelijk is om in het Z1 bitloos te starten, en naar mijn idee zijn er ook weinig (of zelfs geen?) bitloos wedstrijden in Friesland.

En zoals TS zegt, bitloos toestaan op reguliere wedstrijden tot Z2. Lijkt me perfect. Het motiveert meer om dan ook bitloos te rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:11

Sjolvir het is wel begrijpelijk dat je er voor kiest om met bit te starten aangezien je weet dat je na de L2 sowieso verder moet met bit. Daisies dat geldt dus ook voor jou begrijp ik?

Volgens mij zijn er inderdaad nog maar weinig die bitloos starten. Wellicht dat dit dus te maken heeft met de L2 beperking en het feit dat de mogelijkheden om te starten veel beperkter zijn doordat er aparte rubrieken voor uitgeschreven moeten worden. Hierdoor haken er denk veel mensen af. Dat is toch jammer..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:22

Voor mij zeker, al is met bit starten makkelijker en zou ik het zeker beide willen doen. Er is gewoon heel weinig animo voor bitloos, ik ken vrijwel niemand die bitloos rijdt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:37

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:38

Ik vindt dat het niet uit maakt, de ruiter kiest er toch zelf voor?
Bovendien vind ik het belachelijk dat het boven de L2 niet is toegestaan.