Het leed dat paardenhandel heet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra694

Het leed dat paardenhandel heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:00

de titel zegt het al het leed dat paardenhandel heet |( ....

hallo medebokkers...
er ligt me iets op het hart waar ik vreselijk mee zit en hoop op deze manier mijn frustaties en verdriet en ongeloof te kunnen uiten of thans mijn verhaal van me af te schrijven...
al vaker op bokt heb ik een berichtje geplaats over mijn merrie dayena (nicole xiberio)
de laatste tijd was ze erg onrustig in dr gedrag en dr doen en laten ik wist neit wat er was en had de vee arts erbij gehaald iok dacht dat ze koliek had of dampig was (weet ik nog steeds niet)
vee arts geweest dayena ge longeerd en bleek als ze dampig zou zijn dit een lichte vorm was...
nu staat ze sinds 2 en halve maand op een andere stalling en kan ik werkelijkwaar niks meer met dr beginnen als ik de wei in kom lopen doet ze dr oren in de nek en galopeerd ze kei en kei hard weg ze is mensenschuw ben ik tot de conclusie gekomen
ik heb sinds k dr heb pas 1 keer op dr gezeten en voor de rest helemaal niks
ik weet paardenhouden is een dure hobby maar elke maand kaal 315 euro uitgeven voor een grasmaaier??(zo bedoel ik het niet dus vat het niet verkeerd op)maar ik betaal nu kaal 315 euro voor dr teriwjl ik niet van dr kan genieten maar enkeld naar dr kijken
totaal geen plezier heb k van dr niks ik vind het vreselijk en elke dag doet het me weer pijn ik heb al van alles geprobeerd echt van alles maar zo kan ik niet langer doorgaan waardoor ik vanmorgen de knoop heb doorgehakt en de handelsstal gebeld heb waar ze vandaan kwam (ja ik weet het ben stom dat ik een paard bij een handelstal vandaan heb gehaald) dit betreft stal XXX dit word de moeilijkste week ooit uit mijn hele leven |( |( |(
dayena gaat dit weekend terug naar de stalling waar ze vandaan komt...
het doet me pijn ik ben op en kapot van verdriet maar ik kan zo niet langer doorgaan ik word dr niet alleen gestresd van maar dayena ook en dat vind ik nog hget ergste van alles dat dit allemaal over/achter de rug om van een paard is gebeurd
dirk van stal; XXX reageerde echt belachelijk:
oow maar dat is niet zo heel erg ik ben bezig met een stel nieuwe paarden mischien wil je die van jou dan wel inruilen voor een andere uhh hallo denk je dat dit een pakje boter is die ik terug breng naar de winkel omdat die over datum is nee
het is een wezen van vlees en bloed een wezen dat mij heeft laten beseffen wat paarden met je kunnen doen...
nog steeds vind ik het vreselijk en ga ik kapot aan de gedachte dat ze straks niet meer bij me is maar om weer nog langer door te gaan in de strijd elke dag nee dat zie ik ook niet zitten en word dayena alleen maar nog gestresder van dan dat ze al is |( |(

Lieve dayena ik hou voorwaardelijk veel van jou en zal je nooit vergeten je bent en blijft mijn lieve meisje
ik ga je missen kanjer!!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-06-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam en toenaam verwijderd. Dit is niet toegestaan, alleen opvraagbaar via PB aan TS.

Dilan1993

Re: Het leed dat paardenhandel heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:01

Heb je al geprobeerd om professionele hulp te zoeken voor dat stressgedrag?

En je staat op een andere stal nu, het klinkt misschien stom, maar ik weet uit ervaring hoe een paard kan veranderen alleen al door de stal waar ie staat. Ik ben zelf iets meer dan een maand geleden met mijn paard van stal verhuisd.
Waar ie eerst stond werd z'n gedrag steeds vreemder. Hij vloog zowat door je heen als je 'm van de wei ging halen, trapte en beet op de poetsplaats en werd steeds drukker. Was ook vrij mager geworden en liep heel de tijd in de wei te ijberen. Nu ie op een andere stal staat, is ie binnen een maand al zoveel rustiger geworden. Hij ijsbeert niet meer, het trappen en bijten doet ie ook niet meer en er zitten weer wat kilo's aan :)

Dus misschien ook een tip voor jou, kijk eens hoe het op een andere stal gaat. Ik wist ook niet dat het zoveel verschil zou kunnen maken maar daar denk ik nu wel anders over.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:06

Tja, wat verwacht je nu voor reactie van ons? Je stimuleert alleen de handel door er te kopen en aan te verkopen. De handel zal nou eenmaal altijd leven door paarden te verkopen die een ander heeft verpest, of niets mee kan etc.

En ja, dan komt het weleens voor dat daar een voor jou onhandelbaar geval tussen zit. Dan heb je de keus om inderdaad terug te brengen als pakje boter, of er professioneel mee aan de slag te gaan...
En weer een ervaring rijker...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:09

TS, jammer dat het zo is gelopen. Voor jou en het paard.

Over de stal waar je gekocht hebt lopen meerdere topics hier op Bokt. Zowel positieve als negatieve ervaringen.

Hoe het ook gelopen is, voor jou een goede leer voor als je weer op zoek gaat. Sterkte!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:10

Wat wil je horen?
Ik lees namelijk diverse dillema's en een schuld gevoel, maar ook opluchting.
Je hebt je beslissing diep in je hart al genomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:10

Ik weet niet hoe lang je dit paard nu hebt?
Een paard heeft zeker 3 maanden nodig om een nieuwe plek en een nieuwe baas echt in zich op te nemen. Tot die tijd zit het nog niet echt opgeslagen, en kan het paard zich knap onzeker en dus angstig voelen.
Dat je er maar 1x op hebt gezeten geeft misschien ook aan dat je haar zeer kort hebt?

Ik heb net een week een nieuwe ruin staan. Die kruipt tegen de hekken op als je even aan je hoofd krabt. Terwijl het echt geen verkeerd paard is. Verhuizen is voor een paard erg moeilijk, lees: bij kuddegenoten vandaan gerukt worden. Paard is daarna gewoon jumpy, gestressed. Ze kennen jou niet, moeten hun plek veroveren in een nieuwe kudde... best heel erg spannend!
Een paard heeft gewoon tijd nodig.
Ik snap dat je jouw verhaal misschien vergelijkt met dat van andere Bokkers. Die starten nadat het paard misschien 14 dagen bij ze op stal staat alweer op een wedstrijd.... ik vind dat altijd erg snel.
Ik vind dat ook niet echt representatief.

Je geeft aan dat je alles geprobeerd hebt? Kun je aangeven wat je hebt geprobeerd?

Wanneer de stal niet moeilijk doet over inruilen, kun je wellicht overleggen dat je het paard nog iets langer de kans geeft en inruilt wanneer het echt niet lukt?
Zelf doormodderen lijkt me niet verstandig, want je klinkt wel wanhopig.
Als dit paard je echt de moeite waard is, wil ik je wel wat namen geven van mensen die wellicht kunnen helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:11

Ik ben een tijd geleden met mijn eigen 2 paarden van stal verhuisd (nouja, wij zijn zelf dus verhuisd)
Die paarden zijn samen gebleven, zijn bij mij gebleven, krijgen hetzelfde voer, dezelfde training, alles.
Eén van de twee vond het meteen prima, heb ik letterlijk niets aan gemerkt.
De andere is 3 maanden!! compleet van slag geweest. Enorm afgevallen, slecht gegeten, schrikkerig, gestresst....en dat is normaal een hartstikke rustig paard.

Dus nee, dit kan je niet op de handelaar afschuiven. Paarden zijn levende wezens, geen robotjes. Daarom is het handig om iemand mee te nemen bij het kijken naar een paard die het karakter van zo'n dier in kan schatten en je kan vertellen of het paard bij jou past. Een paard verandert niet ineens van karakter, het kan stress hebben, bang zijn of brutaal, maar karakter staat redelijk vast. Een paard is eerlijk, of niet. Dominant, of niet. Dat was hij ook bij de handelaar, en ja, dat kan je zien. Maar dan moet je wel goed kijken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:12

Ik zou er zelf ook mee aan het werk gaan. Sterker nog, dat heb ik gedaan, met een paard wat aan de hand de baas was en onder het zadel gewoon niet te rijden... Ik heb haar nu 5 jaar, t heeft bloed, zweet en tranen gekost (oh mijn god wat heeft het veel tranen gekost) maar ik heb er nu een super leuk paard aan. En makkelijk zal ze nooit worden, maar ze is wel super lief en leuk.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:15

Ik vind het juist wel netjes van de stal. Het komt misschien over alsof je paard een pakje boter is, maar wat heb je liever? Een handelaar die de verantwoording neemt en je de mogelijkheid geeft om het paard terug te geven en zelfs naar een ander paard laat kijken of een handelaar die je laat zitten?

Verder ben ik het er mee eens dat een verhuizing erg veel stress mee geeft aan een paard.
Succes in ieder geval!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:16

Jammer dat het zo is gelopen. Maar ik denk dat je de goede keus hebt gemaakt. Veel sterkte de komende tijd. Ik vind het netjes opgelost van de handelaar!

En waarom zou het slecht zijn om een paard uit de handel te kopen. Je stimuleert de handel mischien wel, maar je geeft een paard wat anders geen kans* had een mooi leven. De handel blijft toch wel.
* Even vooropgesteld dat het per paard verschillend is.

(Ik heb zelf ook een aantal jaar op een handelsstal gewerkt, dus weet wel ongeveer wat er binnen komt aan paarden/hoe ze binnenkomen/enzovoorts)

Ik heb mijn vorige paard ook uit de handel gehaald. Die heb ik ongeveer een half jaartje gehad en later particulier verkocht. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:27

Ik zie inmiddels dat je het paard nog maar 2 maanden hebt.
Verder kom ik tegen dat het paard al 1x naar jou toe verhuisd is, en vervolgens weer heeft moeten verhuizen.
In je posts kom ik ook tegen dat je vermoedt dat ze gezondheidsproblemen heeft, en je hebt bloed laten afnemen? Wat kwam hieruit?

Kijk, ik redeneer zo: vertrouwen krijg je niet, dat moet je verdienen. Een dier moet leren dat jij te vertrouwen bent, vastigheid zult bieden, ze goed verzorgt, dat ze op jou kunnen bouwen. Dat kost tijd. En wannee je ze dan tussentijds verplaatst, begin je feitelijk weer opnieuw... want ze kent jou nog niet, en moet alweer aan een nieuwe situatie wennen.

Uit al je posts maak ik op dat je zelf erg veel twijfels hebt, dat je niet goed weet of je het allemaal wel goed doet. Dat vind ik heel normaal hoor... vrijwel iedereen heeft dit soort twijfels, zeker met een nieuw paard.
Maar met hulp van iemand kun je misschien een doortimmerd plan maken voor de dagelijkse gang van zaken zodat je een vast patroon hebt, en jezelf iets zekerder voelt? Die onzekerheid maakt ook dat je paard denkt: "mmm, laat ik maar niet op haar bouwen... want zo te voelen weet zij het ook niet allemaal".

Wanneer het paard niet lekker in haar lijf zit (en dat kan zomaar natuurlijk...), kan ze ook wegrennen omdat ze het eventuele rijden niet prettig vind... Misschien moet je haar een kans geven door haar eens goed te laten checken door een osteopaat, haar eens even lekker bij te laten komen, haar lekker te poetsen iedere dag en gewoon geen haast te hebben.
Zoek iemand die je lekker kan begeleiden.

Als ik dit allemaal namelijk zo lees ben ik bang dat je met een nieuw paard wellicht dezelfde teleurstelling zal ervaren...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:32

Ik vind dat de handelsstal netjes reageert. Je hebt je paard 2 maanden maar je mag haar terugbrengen.
Heb je het paard wel laten keuren toen je haar kocht, omdat ze zoveel gezondheidsproblemen heeft?

Ik begrijp dat jij de keuze hebt gemaakt om haar weer in te ruilen.
Dan zou ik als je haar gaat ruilen, goed kijken wat voor paard je er voor terug krijgt.
Kijken bij het uit stal halen, opzadelen, langs de weg rijden, gedrag van het paard.
Laten voorrijden, zelf rijden.
En laten keuren als je een paard hebt gevonden.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:35

@ mika11 handelsstal reageerde indd naar buiten mijn verwachtingen om heel erg goed en kwamen meteen met het voorstel dat ik dr zonder problemen kon inruilen maar dat wil ik zelf niet want het is nogmaals geen pakje boter wat je zomaar even terug brengt naar de winkel omdat het niet lekker smaakt of over datum is
ze word niet ingerolen maar gaat gewoon terug naar de stalling
ik ga me meisje toch niet inruilen voor een ander paard dat zou ik pas egoistich vinden ik kijk nu puur naar haar en mijn eigen belang niet naar dat van een ander paard want geen enkel paard kan mijn meisje vervangen....lieve dayena wat dr ook gebeurd je blijft voor altijd met alle liefde in me hart

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:38

p.s. dayena heeft/vertoond ook medische klachten dus jullie moeten niet denken oow ze staat op nieuwe stal en ze doet dr maar weg omdat dayena niet te houden is neeeee dat is het niet!!
voor verdere vragen stuur dan maar een pb en ik antwoord

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:41

Kan je anders niet eens Annemarie v/d Toorn een mailtje sturen, zij hebben ontzettend veel ervaring met allerlei problemen die eigenaren kunnen hebben met hun paard. Wie weet komen zij achter iets waar je met een beetje tijd en training de boel nog kan rechtzetten.
Dat zou ik in ieder geval eerst doen, zeker met zo'n paardje zou ik die niet weer terug de handel in doen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:41

tja voor hun is het ook gewoon handel, zoals voor de groenteboer zijn tomaten en bloemkolen handel zijn.

wees maar blij dat ze zo makkelijk reageren en dat je haar om kan ruilen als je dit wil. voor zover ik weet geven ze bij jansen van den hout geen geld terug, maar kun je alleen ruilen.

zorg dat je iemand mee neemt die er echt verstand van heeft en die weet wat voor paard er bij jou past. en laat het paard keuren door een eigen dierenarts! dit bespaard je hopelijk veel nieuw verdriet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:43

Misschien vat ik 'm niet helemaal....maar je belt zelf de handelstal op om haar terug te brengen, en dan vind je het een belachelijke reactie dat ze zeggen dat dat goed is?

Ik vind het juist voor ze spreken dat ze jou en het paard de kans geven om met een ander paard/een andere ruiter verder te gaan. Een handelaar kan ook denken "stik erin, ik heb m'n geld binnen".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:50

Misschien wil je ook even reageren op de andere reacties? Beetje zonde dat ik mijn vingers blauw heb zitten typen anders...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:54

Citaat:
ik kijk nu puur naar haar en mijn eigen belang niet naar dat van een ander paard want geen enkel paard kan mijn meisje vervangen....lieve dayena wat dr ook gebeurd je blijft voor altijd met alle liefde in me hart

Kom kom niet zo'n drama, je hebt het paard pas net....

Hoezo de titel : het leed dat paardenhandel heet? Ik zie hier geen leed, alleen dat van jezelf. Je overdramatiseerd de boel een beetje. Heb je ooit eerder een eigen paard gehad?
Je maakt er nl een heel drama van dat je paard teruggaat naar die handelsstal, dat is geen schande hoor, er komt wel weer een nieuwe leuke meid voor dat paard. En waarom zou je het gevoel krijgen dat je het een pakje boter is dat je inruild en waarom zou je niet op het aanbod van die stal ingaan voor een ander paard? Dat hoeft niet meteen, je kunt ook rustig even rondkijken bij ze.

Het is geen schande om een paard weg te doen wat niet aan je eisen en wensen voldoet en waar je het niet mee kunt vinden. Er moet ook een klik zijn en als die er niet is zijn paard en ruiter beide beter af bij een ander.

rockwitch schreef:
Kan je anders niet eens Annemarie v/d Toorn een mailtje sturen, zij hebben ontzettend veel ervaring met allerlei problemen die eigenaren kunnen hebben met hun paard. Wie weet komen zij achter iets waar je met een beetje tijd en training de boel nog kan rechtzetten.
Dat zou ik in ieder geval eerst doen, zeker met zo'n paardje zou ik die niet weer terug de handel in doen.

Ligt het in dit geval wel aan het paard? is TS wel een capabele paardeneigenaar en heeft ze genoeg ervaring om een eigen paard te hebben..... ?

ben het in dit geval wel met de laatste zin uit de eerdere post van Ninx eens.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

rockwitch schreef:

helemaal mee eens!

_killerbee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

Stal XXX:

Daar hebben wij ook een slechte ervaring mee!
En ook een zeer onlogische reactie kregen we van hem.
Paard mocht gerolen worden , nadat ze volledig afgekeurd werd.
We hebben het paard terug gebracht en ons geld mee terug genomen.
Desbetrefende paard loopt nu M in de dressuursport .
En dit met zware atrose , gewoon doorverkocht.

Ja hoe hard het ook klinkt...
Terugbrengen en voor een ander kijken als het geld je niet op de rug groeit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:57

Sorry... maar moet het even zeggen:
Het is 'ruilen/ geruild' en niet 'rolen/ gerolen'.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:57

Ik vind je titel niet erg overeenkomen met je verhaal. Hoezo paardenhandel leed?
De handelsstal pakt het goed op en biedt zelfs een andere aan. Dat dit paard nou niet voor jou geschikt blijkt te zijn of andersom kan altijd gebeuren.
Ik neem trouwens aan dat je onvoorwaardelijk bedoeld in plaats van voorwaardelijk.

Hoe dan ook, veel sterkte met het terugbrengen van je paardje. Het is de beste keuze, het kost inderdaad veel geld en als je er geen plezier van hebt is dit voor je paard en voor jezelf beter.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:01

Sjors493 schreef:
rockwitch schreef:

helemaal mee eens!

Nee je gaat er je nek op breken. Nu kan ze nog terug zonder te veel kosten en er zijn zoveel leuke paarden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:03

nee dat zeg ik nietkohtje!
je moet er ook niet gelijk op gaan zitten en wedstrijden rijden! gewoon rustig borstelen, voer geven, VD, en heel veel aaien! en je tijd ervoor nemen!!!