Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:58

Ik zie steeds vaker adviezen komen van zeer jonge meisjes die om de haverklap een Join-up adviseren.
En vaak ook nog eens zo overtuigd zijn van hun gelijk, totaal niet openstaan voor tegenwerpingen van veel oudere en vooral veel meer ervaren mensen.

Hoe is het mogelijk dat deze zeer jonge en daardoor onmogelijk ervaren meisjes denken alle wijsheid in pacht te hebben.....

Ik weet ook niet exact hoe het zit met Join-Up. Lees, niet genoeg om zoiets heftigs en moeilijks toe te passen, ondanks mijn JARENLANGE ervaring met eigen paarden.....
Ik heb het ook nog nooit nodig gehad omdat ik het anders/eerlijker/vriendelijker kan oplossen als het even niet gaat en ik weet dat dit een "laatste" redmiddel is voor zeer domante paarden.
Maar wel weet ik dat dit mentaal (geestelijk) heel heeeel heeeeeeeel veel doet met een paard. Dat je een Join-up alleen kan en mag doen als je 100% weet waar je mee bezig bent!!!
Dat een Join-Up bedoeld is voor respectloze/dominante paarden. En dat het maar enkele keren in een paarden leven zou mogen plaatsvinden.
Dat je een paard geestelijk gezien goed kan verpesten met een Join-up die voor verkeerde "problemen" en op een verkeerde manier wordt uitgevoerd. Lees die adviezen maar van betreffende meisen die ze geven aan mensen die advies vragen over een angstig dier... Om te huilen gewoon. Hoe maak je een dier nog banger....

Echt, ik word gewoon misselijk van die meisjes die zeggen geregeld hun (vaak verzorg-) pony een Join-up MISHANDELING geven.
Want dat is het als je het niet goed uitvoerd of voor de verkeerde doeleinden.
Ik stoor me ook verschrikkelijk aan het feit dat dit soort meisjes denken alles te kunnen weten en beter denken te weten.
Ik weet ook dat veel Join-ups gelukkigg niet uitgevoerd worden zoals het moet en daardoor vaak minder erg is, maar toch.

En dat is gewoonweg ONMOGELIJK, met het denkvermogen/inzicht/ervaringen op die leeftijd.
Als 13 jarige heb je nu eenmaal niet het inzicht en verstand van een volwassenen, hoe graag je het ook wil.....

Nogmaals, een Join-up is mentale/psychische klap van hier tot ginder. Dient alleen uitgevoerd te worden voor de juiste doeleinden. Dient alleen uitgevoerd te worden door VOLWASSEN en ERVAREN paardenEIGENAREN.

Ik hoop dan ook dat dit topic wat ogen opent bij deze meisjes

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:03

Een join up is echt niet zo gevaarlijk hoor. En 13 jarige denken nou eenmaal de wijsheid in pacht te hebben.
Die lezen allemaal Heartland boeken en de penny. Daar staan dingen in en dan denken ze dat ze dat zelf ook kunnen. Die begrijpen niks van paardensignalen dus ze kunnen niet eens een join up geven.

Je moet die meisjes maar lekker laten, want wie neemt ze als volwassene nou serieus...

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:03

Sorry maar wat is een Join-up? Hoe gaat dat te werk dan?!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:06

Ben met veel van je bericht eens, maar niet dat altijd volwassen meer weten (zie ook heel veel volwassenen die zwaar overtuigt zijn van hun gelijk , maar die er helemaal langs zitten).
Ook niet dat altijd eigenaren meer weten (zie ook geregeld dat eigenaren het niet goed doen en ook niet open staan voor wat wel juist is).

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:06

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:09

R.X. schreef:
Ben met veel van je bericht eens, maar niet dat altijd volwassen meer weten (zie ook heel veel volwassenen die zwaar overtuigt zijn van hun gelijk , maar die er helemaal langs zitten).
Ook niet dat altijd eigenaren meer weten (zie ook geregeld dat eigenaren het niet goed doen en ook niet open staan voor wat wel juist is).

Daar heb je helemaal gelijk in!!

Maar het zijn voornamelijk hele jonge meisjes die Join-ups advieseren valt me op. En dat vindt ik zeer kwalijk, want zij kunnen onmogelijk weten of het uberhaut nodig is, laat staan hoe correct uit te voeren.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:09

ik vind het ook vervelend, ik dacht dat er aparte forumgedeelten waren voor "young riders"
Ik zou als de young riders dan toch in alle inhoudelijke gedeelten kunnen plaatsen ook graag een gedeelte zien waar alleen volwassenen (21+) reageren.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:11

Ik denk dat de manier waarop die meisjes de 'join up' toepassen niet zo veel kwaad kan hoor. Die laten het paard wat rennen en dan draaien ze zich om en komt het paard kijken of er nog een snoepje te halen is. Dat is tenminste wat ik zag op de pensionstal waar ik met mijn paard stond. Meisjes zijn er van overtuigd dat ze een join up doen, of NH, maar in werkelijkheid richt het volgens mij niet zoveel schade aan. Dus lekker laten gaan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:12

_Zsazsa_ schreef:
Een join up is echt niet zo gevaarlijk hoor. En 13 jarige denken nou eenmaal de wijsheid in pacht te hebben.
Die lezen allemaal Heartland boeken en de penny. Daar staan dingen in en dan denken ze dat ze dat zelf ook kunnen. Die begrijpen niks van paardensignalen dus ze kunnen niet eens een join up geven.

Je moet die meisjes maar lekker laten, want wie neemt ze als volwassene nou serieus...

Gevaarlijk is het ook niet. Wel geestelijke mishandeling.

En daarom vertel ik wat ik ervan vindt, in de hoop betreffende meisjes bewust te maken hiervan.
Misschien weer een paar pony's gered van de onnodige geestelijke klappen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:13

Schrik ook wel van het aantal keren dat er door onwetende mensen Join-up wordt geadviseerd.

Bijgaande link staat in mijn profiel, gaat over hetzelfde onderwerp en daarin worden de gevolgen voor het paard ook belicht. Het kan goed zijn maar is niet een wondermiddel waar elke paardeneigenaar gelijk naar zou moeten grijpen.

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 20-06-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:13

Ervaren paardenmensen hebben het ook moeten leren en hebben (dus) in het verleden ook fouten gemaakt, anders wordt je niet ervaren. het zit 'm voor jou waarschijnlijk in het idee dat 13-jarigen die fouten denken te mogen maken.
Ik zie de opmerking, dat een join-up mishandeling is, als een overdreven interpretatie van menselijke invloed op een paard, omdat ik mensen die een paard "weg" jagen niet gelijk zie aan een kudde die een paard uitstoot, maar goed...het is altijd een goed idee om toezicht te hebben. Ik ben erg blij met het idee dat communiceren met je paard tegenwoordig op een ander niveau kan dan met een zweep en via teugels, dus op zich is het goed dat er wel die richting in wordt gekeken ipv een object te zijn waar een paard geen interesse in heeft en die hij een uur door een bak heen moet dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:14

maar bedoelen die meiden dan ook echt een join up, of bedoelen ze dat je in het midden staat, met een touwtje bungelt en roept HUP HUP HUP GA DAN GA DAN ...

:Y) t is maar net wat die 13 jarige meisjes onder join up verstaan he.. Zou me er niet teveel van aantrekken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:15

In de les leer ik kinderen ook grondwerken en daar komt een join up ook in voor.
Je kunt kinderen van 13 jaar best leren hoe wat en vooral waarom.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:16

Oh ik dacht er komt een mooi stuk over advies wat wordt gegegeven door nieuwelingen..... Gaat niet alleen over de join-up hoor.

Tja je moet eerst 25 nuttige berichten plaatsen... ookal ben je 10/11/12/13 jaar....

Een join-up zo groot uitvergroten en zeggen dat het mishandeling is... :+ Ik neem dan aan dat je ook niet longeert? Velen zien dat namelijk als volledig normaal maar voor het paard is het dat ook niet.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:16

Mavelle schreef:
Ik denk dat de manier waarop die meisjes de 'join up' toepassen niet zo veel kwaad kan hoor. Die laten het paard wat rennen en dan draaien ze zich om en komt het paard kijken of er nog een snoepje te halen is. Dat is tenminste wat ik zag op de pensionstal waar ik met mijn paard stond. Meisjes zijn er van overtuigd dat ze een join up doen, of NH, maar in werkelijkheid richt het volgens mij niet zoveel schade aan. Dus lekker laten gaan.

Dat weet ik (of hoop ik).

Misschien maak ik me er te druk om...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:17

Heb je het boek van Monty Roberts al gelezen? Een join-up is niet perse voor gevaarlijke/dominante paarden hoor. En mits op de juiste manier toegepast ook helemaal niet gevaarlijk, en het verpest ook niet meteen een paard.

Het breekt een paard alleen mentaal, als die zich tegen mensen verzet, door zijn/haar verleden en slechte ervaringen. Dan kan ik me voorstellen dat het voor een paard héél moeilijk is, om toe te geven aan de mens. Maar verder wordt het ook toegepast bij paarden die bv nog geen contact hebben gehad met de mens, of 'moeilijke' paarden (ik heb het dan over moeilijk onder het zadel). Wanneer zo'n paard de mens als leider accepteert, gebeurd dat d.m.v. de lichaamshouding van de mens, die zichzelf de paardentaal heeft aangemeten. Waardoor het paard onder het zadel veel kalmer is, omdat hij echt vertrouwt op 'zijn' mens.

Maar verder geef ik je wel gelijk, over de +/- 13 jarigen. Als je er niks van kent, doe het dan ook aub niet. Vaak is het ook niet nodig. Maar dat heb je eenmaal op die leeftijd denk ik. Ik heb een tijdje geleden ook gedacht, wat zou een join up gaaf zijn met Baileys.. Maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Want ze heeft respect voor me, en accepteert me onder het zadel. Soms is ze gewoon een beetje koppig, maar dat is uiteindelijk geen reden voor een join up. Dat vind ik eerder iets voor bange paarden, of paarden die fout behandeld zijn en het even niet meer weten. Maar nogmaals, het is alleen maar dé oplossing als je weet waar je mee bezig bent, en als het echt nodig is. Soms valt het, zoals bij mij en Baileys, gewoon op te lossen met doorzettingsvermogen, wat les, en begrip. Baileys is western opgeleerd, ik rijdt Engels. Daardoor botst het soms, maar ik heb wijselijk ingezien dat dit niet vraagt om een join up. Want ze staat daadwerkelijk achter me, en doet wat ik vraag. Tenzij ze het niet snapt, maar dat wordt dan opgelost met een lesje te nemen, of blijven doorzetten gewoon.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:18

Wat een overdreven reactie zeg, TS.
Een join up hoeft geen mishandeling te zijn, en idd je moet weten wat je doet.
Om dat nu zo te generaliseren en het misselijkmakend te noemen? :?
Net alsof jongere mensen geen mening mogen hebben, wat een flauwekul. Sorry maar kan me echt totaal niet in je post vinden.

Wat ik veel erger vind zijn de adviezen om je paard te slaan, nog harder aan te pakken enz. Daar word ik moedeloos van. Geen lol, ram je knol, dat principe.
Laatst bijgewerkt door Pauline op 20-06-11 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:18

Ik zie idd vaak waardeloos advies van jonge meiden langs komen. Join ups, snoepjes waar een pak rammel nodig is, bontjes onder het zadel stoppen, hang er ff een slof aan, etc.
Probeer dan zelf snel te posten en dit te corrigeren.
Maar zelf vraag ik me af, wie leert ze dit soort dingen??? Zijn er dan echt geen maneges waar kids wel goede dingen leren?

Een join up heb ik helaas een keer uit moeten voeren (had niet echt keus) en het was echt sneu hoor..... Afschuwelijk om 't paardje zo te zien. Heb het dan gelukkig niet meer hoeven doen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:20

Veelal verwarren dit soort kinderen de echte join-up met het loswerken, tja dat ze niet willen luisteren en die fout blijven maken, dat zegt meer over hen dan over de methodes. Daarnaast heb ik nog nooit een dertienjarige gezien die nauwkeurig en consequent genoeg is om een echte join-up toe te passen...

Meisjes van 13 denken nu eenmaal dat ze alle wijsheid in pacht hebben, en alles al weten en dat de rest van de wereld niet zo slim is als zij. Met de tijd groeien ze er vanzelf overheen. En een verantwoordelijke TS pas niet onkritisch alle adviezen in haar topic toe, dus ik denk dat dergelijke adviezen over het algemeen gewoon buiten beschouwing worden gelaten. :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:21

Gypsy schreef:
Een join up heb ik helaas een keer uit moeten voeren (had niet echt keus) en het was echt sneu hoor..... Afschuwelijk om 't paardje zo te zien. Heb het dan gelukkig niet meer hoeven doen.

Ik ben nieuwsgierig, waarom was het nodig?
Ik heb niks tegen een join up hoor! Ik ben gewoon nieuwsgierig, ik denk dat het soms wél echt dé oplossing is, vandaar dat ik om uitleg vraag :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:24

JunkDeLuxe schreef:
Gypsy schreef:

Ik ben nieuwsgierig, waarom was het nodig?
Ik heb niks tegen een join up hoor! Ik ben gewoon nieuwsgierig, ik denk dat het soms wél echt dé oplossing is, vandaar dat ik om uitleg vraag :o

Paard liet zich niet vangen, integendeel, probeerde mij de wei uit te meppen.
Ik had het graag met gewoon grondwerk opgelost, maarja ik moet ze wel kunnen vangen dan!
Het was ook geen angst, anders had ik geduld genoeg gehad, maar zulk gedrag kan gewoon niet. En pas toen ik daarna met grondwerk etc aan de slag ben gegaan, ja toen gingen we elkaar begrijpen. Na die join up was ze alleen maar heel sneu en teneergeslagen. :\

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:26

Ik denk niet dat het aan de leeftijd ligt. Er zijn 13 jarigen en 13 jarigen....

Heel vaak zie je hier ook 'volwassenen' die van alles roepen wat gewoon echt niet waar is. Misschien is dat nog erger dan dat een kind het zegt!!
Er wordt inderdaad weleens een join up geadviseerd maar gelukkig worden daarna veel andere en betere adviezen gegeven en afgeraden dat te gaan doen. Ik dnbek dat het allemaal wel meevalt en juist de volwassenenen minder hard moeten roepen dat ze gelijk hebben!!
Het is een discussie forum voor alle leeftijden dus tja.... dan heb je soms dingen die je niet begrijpt...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:26

Air schreef:
Oh ik dacht er komt een mooi stuk over advies wat wordt gegegeven door nieuwelingen..... Gaat niet alleen over de join-up hoor.

Tja je moet eerst 25 nuttige berichten plaatsen... ookal ben je 10/11/12/13 jaar....

Een join-up zo groot uitvergroten en zeggen dat het mishandeling is... :+ Ik neem dan aan dat je ook niet longeert? Velen zien dat namelijk als volledig normaal maar voor het paard is het dat ook niet.

Heb je wel eens gezien hoe een Join-up door een Zeer Ervaren persoon uitvoerd wordt bij een paard waarbij het "nodig" was?
Het had zeker effect, maar het paard was er mega van door slag/verward.
Ik kan je vertellen dat dat geestelijk zeer veel doet met het betreffende paard. Dit was ook duidelijk aan het paard te zien.
En toch nam dit paard na de correct uitgevoerde Join-up de gedwongen onderdanige positie in.
Dit was een probleempaard en daarvoor is een join-up bedoeld.

En ja, het is mishandelijk als je dit (lees, de goede manier) bij een paard dit niet nodig had en dus niet verdient had.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:27

AppelQueen schreef:
ik vind het ook vervelend, ik dacht dat er aparte forumgedeelten waren voor "young riders"
Ik zou als de young riders dan toch in alle inhoudelijke gedeelten kunnen plaatsen ook graag een gedeelte zien waar alleen volwassenen (21+) reageren.

21+ ? :o
Dat vind ik dan weer net iets te overdreven. Ik ben 19, moet nog steeds leren (ben van mening dat je dat altijd blijft doen), maar ik ben ook in staat goed advies te geven.

Ik denk persoonlijk dat als je een topic aanmaakt met een vraag en je krijgt advies, dat het jouw verantwoordelijkheid is om de brond daarvan te achterhalen.
Zo kijk ik bijvoorbeeld altijd even in het profiel van degene die mij advies geeft.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:30

Zijn jullie niet jong geweest?

:)