Wantoestanden losrijterrein, klacht indienen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Curly85

Wantoestanden losrijterrein, klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:06

Ik heb al best wat wedstrijden of zelf gereden of gezien als toeschouwer/groom maar wat ik gisteren heb meegemaakt was voor mij echt te erg. Ik ben er gewoon nog steeds een beetje lamgeslagen door.
Ik moest samen met een vriendin starten op een stal waar ik voor het eerst kwam. Toen wij aankwamen een dik 1 uur voor de eerste proef van mij gingen we eerst lekker koffie drinken. Ik wil altijd 30 minuten inrijden en moest zadelen maar tijd zat. Terwijl we nog daar zaten kwam er al een klein paardje de binnenbaan in (rond de 1.60 hooguit, slank gebouwd) de amazone die er bij hoorde woog zeker 100 kilo plus en het zadel was werkelijk verbazingwekkend klein. Hte paardje had ook duidelijk voor mij zichtbaar moeite met het gewicht.
Ik dacht dat zij in de klasse voor mij hoorde dus was wat verbaasd toen ik een half uur voor oorspronkelijke tijd de losrijring inkwam zij voor mij bleek te starten. Vanaf dat moment begon de ellende. Het paardje werd werkelijk op een misselijkmakende manier met scherpe wielsporen (puntjes) en een zweep afgerost en in zijn bek getrokken met het bit. Hte paardje maakte ook geluiden die mij bijna zwaar cornage achtig aandeden. Al met al een werkelijk vreselijk gezicht.
Op dat moment reden wij met 4 combinaties excl zij. Ik ben totaal geen muggenzifter en zal niet piepen voor een schop, ferme ophouding en tik maar dit sloeg alles en is in mijn ogen pure mishandeling. Zodra ze de bak uitging voor haar proef was iedereen ook echt in shock.

Tijdens de hele wedstrijd was er geen ringmeester en het secretariaat zat niet op een manier dat er zicht kon worden gehouden. Ik had op het moment dat het gebeurde mijn handen vol aan mijn paardje want we zijn pas net weer aan het starten na een jaar eruit geweest te zijn. En misschien heel bangig ik wilde de confrontatie misschien op dat moment zo vlak voor de proef niet aan. Ze zag er nou niet bepaald uit als iemand waar je ruzie mee moest krijgen. Ik heb dus geen klacht ingediend en daar heb ik nu eigelijk wel spijt van.

Mara in hoeverre zit hier ook de verantwoordelijkheid van een wedstrijdsecretariaat. Juryleden zaten buiten dit was binnen, kortom niet zichtbaar. Wanneer ik zou besluiten een klacht in te dienen waar doe je dat? Wat kan eraan gedaan worden? Wat zijn de rechten van bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat in dit geval?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:22

Allereerst goed van je dat je hier over nadenkt en het nu alsnog bespreekbaar maakt.
Zoals je het nu omschrijft is er geen sprake van onkunde (niet elke ruiter zit even goed in balans etc) maar duidelijk van bewust handelen.
Jij had (naar mijn maatstaven en die van de knhs eigen "moeten") kunnen ingrijpen, maar als je zelf geen official bent, heb je wel getuigen nodig bij het indienen van een protest in dit voorval.
Om misverstanden te voorkomen had je het ook even kunnen laten filmen.
Je had ook die official er even bij kunnen roepen, dat maakt het allemaal wat makkelijker voor jou.

Uiteraard had je ook de amazone er op een zo rustig mogelijke manier op kunnen aanspreken, maar indien het echt zo erg was zou mijn voorkeur hebben dit te laten rapporteren.

Ik heb zelf in de laatste weken 3 gevallen meegemaakt en ben dus in overleg gegaan met KNHS hoe zij willen dat hier mee omgegaan wordt. Bij 1 heb ik niets gezegd omdat ik toen twijfelde of dit niet met onkunde te maken had, maar fijn om het te zien was het niet. In alle rust zal ik het daar nog wel eens met de betreffende amazone.
De andere 2 x ( 1 klap op hoofd en hard trekken aan teugels met stijgeren tot gevolg) heb ik het een verbale waarschuwing gelaten maar ben dus daarna in overleg gegaan met knhs. Zij gaven toen aan, ajb diskwalificeren en rapporteren want als elke jury maar blijft waarschuwen dan kan ze dit toch nog heel vaak blijven doen.

Artikel 48 – Protesten
1. Tot uiterlijk 30 minuten na het bekend maken van de einduitslag van de desbetreffende
rubriek kan tegen een beslissing van een official protest worden ingediend bij de
Federatievertegenwoordiger. In gevallen waarin het oordeel van de jury is gebaseerd
op (de totstandkoming van) een waardering/beoordeling van de verrichting van een
deelnemer en/of van diens paard(en) is geen protest mogelijk. Tegen de beslissing
van de Federatievertegenwoordiger is geen protest mogelijk
2. Ieder protest dient schriftelijk en met redenen omkleed, verwijzend naar de artikelen
waartegen bezwaar wordt gemaakt, binnen de in lid 5 van dit artikel voorgeschreven
termijn te worden ingediend bij de Federatievertegenwoordiger. Uitsluitend de
deelnemer, of indien deze minderjarig is diens vertegenwoordiger, kan een protest
indienen.
3. Een protest wordt pas in behandeling genomen nadat een waarborgsom ten bedrage
van € 50,- is voldaan aan de Federatievertegenwoordiger.
4. De waarborgsom wordt terugbetaald als het protest wordt toegewezen. Bij verwerping
van het protest vervalt de waarborgsom aan de KNHS.
5. Protesten dienen binnen de onderstaande tijdlimiet te worden ingediend:
a. Protesten tegen een deelnemer of een paard, dan wel tegen de startvolgorde:
één uur voor het begin van de desbetreffende wedstrijd of rubriek.
Algemeen Wedstrijdreglement
Versie 2011-1
47
Protesten inzake een hindernis, b. het parcours, dan wel inzake de omstandigheden
waaronder verrichtingen moeten plaatsvinden: direct na de bezichtiging van
het parcours of van de ring en in elk geval vóór de eerste deelnemer aan de
desbetreffende wedstrijd of rubriek van start is gegaan. Protesten inzake de
marathon (Mennen) of cross-country (Eventing), dan wel inzake de omstandigheden
waaronder verrichtingen moeten plaatsvinden: direct na de bezichtiging van de
marathon of de cross-country.
c. Protesten betreffende onregelmatigheden of incidenten gedurende de wedstrijd
of de rubriek: zo spoedig mogelijk na afloop daarvan, doch niet later dan 30
minuten nadat de uitslag bekend is gemaakt.

d. Protesten tegen de uitslag: zo spoedig mogelijk, maar niet later dan 30 minuten
na de officiële bekendmaking daarvan.
6. Protesten worden niet in behandeling genomen indien niet aan de in de leden 2, 3 en
5 van dit artikel gestelde voorwaarden is voldaan.
7. Een bij de Federatievertegenwoordiger ingediend protest dient te worden behandeld
door de jury van beroep.
8. De jury van beroep bestaat uit:
a. de Federatievertegenwoordiger;
b. de voorzitter van de wedstrijdgevende organisatie of diens vervanger;
c. een derde door de Federatievertegenwoordiger aan te wijzen persoon.
Indien één of meer van de in lid 8 a, b of c genoemde personen in enige hoedanigheid
betrokken was/waren bij de totstandkoming van de beslissing waartegen
geprotesteerd wordt, benoemt de Federatievertegenwoordiger een ander lid/andere
leden in de jury van beroep.
9. De jury van beroep doet tijdens de wedstrijd zo spoedig mogelijk schriftelijk en
gemotiveerd uitspraak inzake het ingediende beroep. Deze uitspraak is bindend voor
alle partijen. Het schriftelijke protest en de schriftelijke uitspraak worden door de
Federatievertegenwoordiger met het rapport meegezonden. Bij de verwerping van het
protest wordt de waarborgsom tevens met het rapportageformulier meegezonden.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 20-06-11 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:25

Gatverdamme, wat erg. Dat zo'n mensen zelf niet doorhebben dat ze hun paardje kwaad doen -:(-

Snap ook dat je er zelf niet op af bent gegaan. Misschien had ik, als ik omstaander geweest was, er wel wat van gezegd. Als je je handen druk hebt met je eigen paard ligt het wel even anders...
Maargoed, ik was er niet, en wat je als persoon doet in zo'n situatie kan je toch niet echt zeker zeggen - immers kans op conflict en niet iedereen kan hier zo goed mee om.

Jammer dat het toezicht op de losrijring ontbrak.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:36

Ik ben het er absoluut mee eens dat ik had moeten ingrijpen. Dit was ook zeker geen onkunde maar echt doelbewust handelen en doelbewust op een dieronvriendelijke manier omgaan.
Ik heb het niet gedaan en zal nu inderdaad niets meer kunnen dus neem ik dit mee als een leermoment voor mezelf. Dit zal me niet snel nogmaals overkomen. Ik dacht altijd dat ik wel een pittige was die er dat wat van zou zeggen en mijn vriendin ook maar we waren echt allemaal volkomen lamgeslagen en in shock over wat er gebeurde. (geen excuus overigens)
Laatst bijgewerkt door Curly85 op 20-06-11 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Re: Wantoestanden losrijterrein, klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:38

Zo herkenbaar, maar super toch dat je er zo mee bezig bent.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:43

.... mijn neus krult van afgunst van zulke verhalen.
Ben van mening dat je als omstander wel wat kan zeggen maar dat je gauw de poppen aan het dansen heb... denk dat een official meer overkomt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:49

het erge is, als ze al zo doen in het openbaar, wat krijgt het paardje dan achter de schermen te verduren ... :(

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:53

Ik weet van eerte hand bij een wedstrijd dat de omstanders ook ingegrepen hebben door officieel protest. Een hoop gedoe maar als het echt zo aso is wel noodzakelijk lijkt me.

Ook als official heb je de poppen aan het dansen hoor, Moonvw. Naast boze deelnemers, ouders ook vaak nog eens ecretariaat dat er niet vrolijk van wordt. En dan bedoel ik niet vrolijk worden van het ingrijpen.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:31

Ik denk en dat heb ik nu mogen ervaren dat het best een stap is om een aanklacht te doen. Aan de ene kant goed want als iedereen in het wilde weg aanklachten kan doen is het overzicht ook weg. (bij sommige mensen is dierenmishandeling al een keer een extra ophouding geven)
Maar dit is wel ingewikkeld en kost blijkbaar 50 euro. Daarnaast vind ik echt dat er steeds meer agressie is op paardenterrein ook al. Schelden naar elkaar en met losrijden rekening houden met elkaar gebeurd vaker niet dan wel. Daarnaast voelde ik me door de persoon van gisteren ook echt wat geintimideerd.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:35

Het is toch wat, noemen ze hobby?!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:40

Het is ook een hele stap. Ik ben jury en vaak ook federatievertegenwoordiger op wedstrijd. Ik heb nog nooit een Officiele waarschuwing uitgedeeld maar ik denk best dat de stap fors is.
Volgende keer moet je zoiets melden bij de federatievertegenwoordiger van die wedstrijd. Vaak is dat ook een jurylid. Probleem is idd dat je bewijs moet hebben. Van horen zeggen kan een FV niks mee. Die moet dat zelf constateren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:44

Pfff dit is ook wel erg zeg, waarom neemt ze geen belg? of gaat ze afvallen voordat ze een slank paard in de vernieling rijdt. Helaas zijn er heel veel nare/rare dingen in de paardenwereld.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:45

En als je geen jury of federatie vertegenwoordiger ziet is het filmen met een mobieltje ook heel handig!!!
Ik heb ooit iemand die NA haar proef bezig was haar paard af te rossen ,eerst aangesproken op wat ze aan het doen was.
Toen ze daarmee doorging heb ik mijn mobiel gepakt en ben heel demonstratief gaan filmen....
Ze stopte direct!!Wat zij niet kon weten is dat ik op die mobiel geen camera had }> }> }>

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:46

En daarom is het vaak beter om als omstander eerst een FV of jurylid in te lichten, voordat je naar de ruiter zelf gaat. Op die manier kan er ook door een ander geconstateerd worden wat het gedrag van betreffende persoon is.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:46

Maar wat nu als het gaat om een onofficieele wedstrijd? Zonder officials, maar gewoon vanuit een stal georganiseerd?

Gisteren op een startkaartvrij concours een haflinger afgebeuld zien worden. Niet grof, maar gewoon unfair. Eerst moest er een andere amazone op, want het paard was 'heet'. Jagen, trekken, schoppen, etc. Paard werkt na een kwartier 'braaf' bevonden, dus kon de startende amazone er weer op. Meisje zwaar onzeker, maar wel een pessoabit en spoortjes in de uitrusting. De haflinger (inmiddels bekaf) werd nog ontelbare keren over de losrijhindernis gereden, met veel balkjes als gevolg. Daarna moest het arme dier dus nog twee manches springen... Dit allemaal voorzien van luid commentaar van de 'losrijamazone'...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:48

Toch is dat allemaal wel heel triest, dan gaat ze er thuis gewoon mee door.

Ik heb wel ooit iemand aangesproken op het losrijterrein. Ik kreeg een grote mond terug. Ze wist niet dat ik jury en federatievertegenwoordiger was. Toen ik haar dat vertelde werd ze rood tot achter haar oren. Ik heb het erbij gelaten en geen OW gegeven toen. Boodschap was duidelijk toen. Maar ik vind dat er meer controle moet zijn tijdens het losrijden op concours.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:50

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er op zo'n concours dan niemand is die zijn bek durft open te doen.
Persoonlijk had ik haar van het paard afgetrokken denk ik!
Dan maar slaande ruzie, het arme dier kan zich niet verdedigen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:52

Ragdollcat schreef:
Pfff dit is ook wel erg zeg, waarom neemt ze geen belg? of gaat ze afvallen voordat ze een slank paard in de vernieling rijdt. Helaas zijn er heel veel nare/rare dingen in de paardenwereld.

Jaaa goed idee, een Belg mag ze wel pijn doen!

On topic: ben zelf ook altijd erg van slag als er nare dingen gebeuren ten opzichte van de paarden... moet wel toegeven dat ik bijna altijd voor struisvogel speel.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:53

Filmen met mobieltje is inderdaad een goed idee. Nu hadden we alleen de mederuiters en dan kun je idd niets wat je hebt geen bewijs. Ik ben nu een gewaarschuwd mens en ik hoop meer mensen.
Qua gewicht hoeft dit niet een probleem te zijn maar kies je type paard erop uit. Ik ben ook geen slanke den en heb daarom een forser paard die geen moeite met me heeft. Maar dat is een andere discussie.

Maar het is dus als je een fimpje hebt dat je ook wat kunt doen? Goed te weten want als je midden in de proeven zit kun je ook niet de jury uit zijn hok trekken lijkt mij.

Struisvogel heb je gelijk in. Ik had voorheen een grote waffel 'als ik dat zie zeg ik er wat van' maar puntje bij paaltje ben je toch bang om de confronatie aan te gaan

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:54

Weet je Aerdenhout, ik ben zelf jurylid, maar ook ik moet me echt ertoe zetten naar zo'n persoon toe te stappen. Heb het meegemaakt dat mensen agressief werden omdat ze aangesproken werden op hun gedrag jegens hun paard. Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel mensen die geen respect meer hebben voor anderen dat ik me voor kan stellen dat iemand zich nog eens achter de oren krabt alvorens actie te ondernemen...

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:20

Ik ben zelfs bedreigd door iemand die met een amazone mee was op ch.
Hij slingerde een musketonhaak voor mijn neus langs en zei dat hij met dat ding mijn b*k wel kon verbouwen...
Ik blijf mensen aanspreken en anders schakel ik de federatie vertegenwoordiger in.
Het is in en in verdrietig dat je weet dat zulke mensen er thuis mee doorgaan.
Maar DAAR kan ik niks aan veranderen..wat ik zie op een ch terrein wel .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:22

tantesam schreef:
Ragdollcat schreef:

Jaaa goed idee, een Belg mag ze wel pijn doen!

On topic: ben zelf ook altijd erg van slag als er nare dingen gebeuren ten opzichte van de paarden... moet wel toegeven dat ik bijna altijd voor struisvogel speel.

Hahaha niet pijn doen maar erop rijden met dr 100 kg.

Natuurlijk zijn er ook geen slanke mensen die ook graag willen paardrijden en het ook heel goed kunnen, maar kies aub wel een paard uit dat bij je past, ik kende iemand van vroeger en die was niet bepaald slank maar die kon heeeel goed rijden en reed zelfs zz dressuur met een volbloed en een kruising arabier, toevallig waren dat paarden die haar heel goed kon hebben en die vloog zo door de bak met gemak en altijd met veel plezier en ze won vaak prijzen en ze reed zeer vriendelijk. En die kruising arabier is zelfs zeeeer oud geworden bij haar en altijd zeer vrolijk en pittig gebleven.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:40

@jury artikel 48 is bestemd voor protesten mbt wat er in de ring is gebeurd ;) :D

on topic: ALTIJD melding doen bij de federatie vertegenwoordiger :j . Ik weet dat het moeilijk is vanwege het agressieve gedrag van de meeste mensen maar dit kan niet doorgaan zo. Vorige week zag mijn man zelfs een jurylid, die op dat moment niet in functie was maar zelf reed, bij het stoten indraaien zijn paard een enorme trap onder de buik geven. Als mensen zich niet kunnen beheersen moeten ze niet met dieren bezig zijn. Hij was in ieder geval heeeeeeeeeel erg fout. Helaas kwam ik te laat bij onze trailer aan en was hij al weg, maar anders had ik er ZEKER iets van gezegd! :(

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:24

In art 46 staat overigens een hele uitgebreide omschrijving over hoe en wat te doen bij wreedheid/overbodit en publiekonvriendelijk gedrag.
Hieronder dus het juiste artikel.

1. Iedere vorm van wrede of ruwe behandeling van paarden is uitdrukkelijk verboden
op zowel het oefen- als het losrijterrein als elders op het wedstrijdterrein.
2. Onder wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag wordt onder meer
verstaan het buitensporig aanzetten van vermoeide paarden, het overmatig gebruik
van zweep of karwats, een onaanvaardbaar scherp of slecht zittend bit, het overmatig
gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van sporen, het gebruik van elektrische
apparaten, het ‘barreren’ van het paard, het overgevoelig maken van elk gedeelte van
het paard, onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke, het onjuist
toepassen van methoden en/of hulpmiddelen alsmede alle handelingen, die in strijd
zijn met de gedragscode ‘Welzijn van het paard’.
3. Wanneer een paard op een wedstrijd een bloedende mond heeft, dient door de jury
en/of de Federatievertegenwoordiger te worden vastgesteld of dit het gevolg is van
een handelwijze, die als wreedheid kan worden aangemerkt. Indien hiervan sprake is
dient de deelnemer te worden gediskwalificeerd, anders volgt uitsluiting.
4. Wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag dient onmiddellijk te
worden gerapporteerd aan de Federatievertegenwoordiger en aan de (voorzitter van
de) jury.
5. Het melden van gevallen van wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk
gedrag door andere personen dan officials dient tijdens de wedstrijd te geschieden in
aanwezigheid of met een schriftelijke verklaring van tenminste één andere getuige.
6. Een ter zake van wreedheid, overbodig en/of publieksonvriendelijk gedrag
geconstateerde overtreding tijdens de wedstrijd wordt behandeld door de jury. Deze
dient ter plaatse te beslissen, eventueel na een advies van de Behandelend Dierenarts
of een andere deskundige. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk. Wie schuldig
is bevonden wordt gediskwalificeerd.
7. Overtredingen van dit artikel wordt door de Federatievertegenwoordiger gerapporteerd
aan de KNHS met vermelding van (de gegevens van) tenminste één getuige. Wanneer
van toepassing dient de Federatievertegenwoordiger de Behandelend Dierenarts of
een andere deskundige te verzoeken een uitvoerige verklaring op te stellen. Het KNHSbestuur
of de KNHS-directie kan van de overtreding opgave doen bij de Aanklager