Extreem lastige hengstige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Extreem lastige hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:10

Hey bokkers!

Ik heb een super lieve merrie, zeer makkelijk in de omgang en heel rustig.... Totdat!
Rond de 20e word ze elke maand een week of soms langer hengstig. Sinds dat ze op het land staat is ze zwaar hengstig en vervelend met alles. Ze kan niet stilstaan met poetsen en loopt continue te blerren naar andere paarden en piest alles onder, ze ziet mij dan niet meer staan en draait gewoon om zonder uit te kijken. Ze is in haar hengstige periode niet te longeren en niet te rijden, ze is zo nerveus en kijkerig dat alles een gevecht word. Nu ze zo zwaar hengstig is laat ik haar maar op de weide staan en poets ik haar alleen maar wat.
Ik vind het echt heel irritant worden, maar vooral sneu voor mijn merrie, ze zit zichzelf ontzettend in de weg, en mij ook trouwens. Ze weet zich op dat moment echt geen raad en wil alleen maar naar het land (om te showen voor de ruinen) en is ook heel schrikkerig.

Wat moet ik hier aan doen? Wie heeft nog meer zo'n merrie op stal?

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:15

Kennissen van mij hebben hun merrie laten knikkeren. Hele goede ervaringen mee, merrie is prima te handelen en nadat de knikker verwijderd was is ze ook gelijk de 1e cyclus drachtig geworden.
Vraag er eens naar bij je veearts.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:16

Ik volg dit even, heb onlangs een nieuw paard, ook een merrie die volgens de vorige eigenaren ook extreem hengstig kan zijn (door mij verteld geweest dat ze dan wel enkel in de omgang wat irri is, onder rijden no prob :) )

Er is mij verteld geweest dat je hengstige merrie's een spuit kan laten geven door de DA die de hengstigheid voorkomt/uitsteld :)

Leslie90

Re: Extreem lastige hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:20

Knikker heb ik niet zulke goede ervaringen over gelezen... Ik weet niet of ik dat zou overwegen voor m'n merrie.
Ik vergat erbij te zetten dat ik Moody Mare heb geprobeerd, dat werkte helaas niet.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:14

Mijn vorige merrie had dit ook best extreem met momenten, hierbij reageerde zij op bepaalde paarden zeer sterk zoals op de ruin van mijn vriendin, zodra ze deze zag stond ze vaak wel een maand hengstig :s en de merrie (inderdaad merrie, best apart) van mijn trainer maar zij stonden ook veel samen op de trailer enzo. Omdat zij overal stond te plassen en hierdoor ook plakte aan het been wat echt enorm irritant was natuurlijk, zijn we haar Regumate gaan geven.

Regumate stelt in principe hengstigheid uit, maar als je het maar voor een kleine hoeveelheid geeft, mindert het ipv uitstellen. Het spul is namelijk best prijzig om heel het jaar door te geven en daarbij ben ik ook geen voorstander om je paard het hele jaar door vol te stoppen met zo'n rommel. Dit helpt bij zo een beetje alle paarden die ik ken. Voor juiste hoeveelheid kan je het altijd eens navragen aan je dierenarts, maar wij pompte dit spul 1 x door haar brok heen en dat was genoeg om geen echt lastige merrie te hebben. Ze had het dan nog een beetje, maar daar moet je je rijden natuurlijk ook aan aanpassen dus niet teveel met druk op je benen rijden want de viezerikken vinden dat 'fijn' en zo van die dingetjes waar je op moet letten.

@ Zarcotje, toevallig dat ik je hier tegenkom! Violette heeft dit niet nodig hoor. Sinds dat ze haar veulen heeft gehad, staat ze inderdaad wel meer hengstig maar zover ik weet is er wel prima doorheen te rijden! Moest ze het toch erger hebben gekregen, probeer ook de Regumate en denk aan je benen zoals ik hierboven zei, maar ik zou in eerste instantie gewoon afwachten hoe erg ze het echt heeft.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:13

De veearts komt zometeen langs. Ze had het inderdaad over Regumate OF een veulentje fokken. Ik wil denk ik zeker het laatste, de tijd ruimte en geld is ervoor.
Dusja, ik weet ook niet wat de ervaringen zijn met Regumate. Is dat niet op lange termijn schadelijk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:17

Ik gaf mijn merrie HormOne van Phytonics en zag wel degelijk verbetering!
Daarbij nam het ook af door gewenning op de wei...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:17

Bronscure al geprobeerd?

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:22

Leslie90 schreef:
De veearts komt zometeen langs. Ze had het inderdaad over Regumate OF een veulentje fokken. Ik wil denk ik zeker het laatste, de tijd ruimte en geld is ervoor.
Dusja, ik weet ook niet wat de ervaringen zijn met Regumate. Is dat niet op lange termijn schadelijk?

De hengstigheid bij mijn merrie is juist erger geworden ná een veulentje fokken, dus dat gaat ook niet altijd op! ;)

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:24

Osteopatie kan ook veranderingen brengen. Ik heb daar bij mijn beide merries goede resultaten geboekt.

O ja en niet te vergeten of een toe een ruin erop. Er is blijkbaar een behoefte :P
Laatst bijgewerkt door BosscheBol op 21-06-11 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:28

Veulen fokken hoeft ZEKER niet te betekenen dat het beter wordt.
Daarbij zijn er al veel te veel veulens... Ik zou eerst nog even verder op onderzoek gaan.
Vaak is het een combinatie van zaken die hengstigheid verergeren. Mijn merrie bleek bijvoorbeeld IR te hebben.
Dus hoe meer suiker ze at, hoe meer haar hengstigheid ontregelt raakte.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:02

Dat er al te veel veulens zijn ben ik het mee eens. Achja, even snel in een opwelling: ''veulentje, wat leuk!''

De veearts is gister geweest en ze heeft regumate gekregen voor varkens.
Ik mag er haar volgende hengstigheid mee gaan beginnen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:05

Ik heb mijn merrie afgelopen januari laten knikkeren, maar na 2,5 maand had ze de knikker er al weer uitgewerkt, hij lag mooi in het zand :+ Maar, met knikker was ze absoluut niet hengstig.
Nu staat ze op een andere plaats, waar geen ruinen in de buurt staan, en is ze helemaal niet meer hengstig. Heerlijk!

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:15

heb ook zo'n probleem merrie... dus wil het even volgen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:10

Ik ken iemand die daarom het paard 'provarium breeding' geeft.
Met goed resultaat.
Dit is een natuurlijk middel van de paardendrogisterij, groene os, geloof ik.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:20

Regumate!!! Vraag ernaar bij je da!! Die zal jou dat ook adviseren.

Knikker ok wel eens gehoord. MOet 'ie wel goed steriel zijn.

Ik gebruik regumate ook bij de eerste paar hegstigheden, en de rest van de zomer is ze al vaak wat beter te handelen. Ze staat bij twee oude ruinen in het land, dus ze krijgt aandacht genoeg van de heren.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:20

mika11 schreef:
Ik ken iemand die daarom het paard 'provarium breeding' geeft.
Met goed resultaat.
Dit is een natuurlijk middel van de paardendrogisterij, groene os, geloof ik.

Dat ga ik ook eens proberen!!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:23

Regumate inderdaad. Mijn merrie was echt zowat de hele maand hengstig en je kon er niks mee. Bij aanraking ging ze stilstaan en pissen, gillen enz. Je kon niet rijden en zelfs niet eens in de stal of wei brnegen want alles vond ze lekker en dan ging ze stilstaan. Het bleek dat de eitjes zich opstapelden elke keer dus die gingen niet weg. Alles geprobeerd. Homeopatisch enz maar het enige wat echt hielp was de regumate.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:52

Same here, alleen ik laat me niet negeren, gewoon een tikje als ze in je ruimte komt, zo van hallo,
ik ben hier. Dus poetsen gaat aardig goed, alleen als een andere paard langs kom begint ze te bleren,
maar dat is ook zo over.

Met rijden heb ik er geen last van, igg als ik alleen in de bak ben, want is er een leuk ruintje
bij dan word ze helemaal gek.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:53

Rebell09 schreef:
Leslie90 schreef:

De hengstigheid bij mijn merrie is juist erger geworden ná een veulentje fokken, dus dat gaat ook niet altijd op! ;)

ja bij ons ook.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:54

Mijn merrie is ook erg hengstig pfff voorafgaand is ze gestresst en schirkkering tijdens is ze klef, hinnikt veel en pies zich een ongeluk. Ik ga dit ook volgen.