merrie blijft onrustig als we haar uit de weide halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

merrie blijft onrustig als we haar uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 08:59

Mijn dochter heeft haar haflinger vanaf februari ,ze is 15 jaar en een echte schat
Zowel met rijden als in de omgang
Er is echter 1 klein probleempje ze blijft erg druk en onrustig als we haar uit de wei halen

Ze staan vanaf eind maart lekker bij ons op de weide ,ze staat samen met 2 shetjes ,de andere paarden staan achter t lint ze kan de andere paarden dus zien

Nu na 3 maanden blijft ze onrustig als we haar uit de weide halen om te poetsen ,ze gaat druk staan hinniken en schrapen met haar voorbeen
Me dochter negeert het gedrag en gaat gewoon verder
Het valt ons wel op dat het erger word als ze hengstig moet worden ,hier hebben we al moodymare voor gehaald maar of het echt helpt ?merk nog geen verschil

Tijdens het rijden of longeren is ze weer braaf en rustig ,dan ziet ze de andere paarden vanuit de bak of paddock

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:04

Moody mare zal niet veel uitmaken, je "probleem" is dat je merrie onzeker is buiten de groep. En dat is dus heel normaal gedrag voor een paard, een paard is een kuddedier en haalt uit de groep haar veiligheid. Wanneer ze hengstig is moet ze zeker bij andere paarden zijn (in haar optiek), want ze moet een vent treffen. :D
Je merrie moet dus leren dat het veilig is als ze bij jou en je dochter is. Om het jezelf gemakkelijk te maken kun je ook een shetje meenemen naar de poetsplaats, mogelijk helpt het haar om te wennen aan de poetsplaats.

amazing_lady

Re: merrie blijft onrustig als we haar uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:20

Heb dit zelfde probleem ook gehad met Mijn merrie. Als ik haar binnen opzadelde was ze erg onrustig. Stond te springen op de wasplaats. Als ik echter buiten opzadelde was er niks aan de hand. Stond ze net zo rustig stil. Heeft naar Mijn idee ook echt te maken met het kunnen zien van de andere.
Inderdaad een goed idee eerst een shetje meenemen. Dit afbouwen door de shet weer eerder weg te zetten of een klein stukje weg te lopen en daarna weer terug komen. Zo je pony vertrouwen geven dat ze niet alleen blijft en de andere steeds weer terug komen.

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:02

Hmm, mijn ruin doet hetzelfde, alleen dan komt dat omdat hij de kuddeleider geworden is... Hij wil terug naar zijn kudde, gaat daarom keihard hinniken, schrapen met zn hoef, niet meer rustig te krijgen, alleen nog hysterisch rondjes draaien... Ik had hier nog geen problemen mee toen hij nog geen kuddeleider was... (Sterker nog, in plaats van in de al bestaande kudde in de wei proberen te komen, kaapt hij een voor een de merries af van de andere leider...)
Wanneer ik niet terug loop van wei naar stal met hem, maar een wandelingetje of tussen de stallen, of van/naar de paddocks (waar ook een voor hem interessante merrie bij hem in staat), heb ik hier absoluut geen last van...
Iemand hiervoor nog tips?

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:13

mijn pony heeft precies hetzelfde (gehad). hij is ontzettend druk als hij op de poetsplaats staat waar hij de rest niet kan zien. De laatste tijd gaat het stukken beter, ik volgde eerst altijd de tip van het negeren op, maar dit werkt gewoon niet. Dan denkt je paard namelijk dat het normaal is wat hij doet. Ik zet mn pony gewoon stil. Heel geduldig en zonder geschreeuw of gestoei. Op het moment dat ik poets moet hij namelijk gewoon stilstaan. Hij heeft zelf zn voeten zo neergezet dus dan kan ie best op die manier blijven staan. Na een tijdje begon hij te begrijpen dat ik hem corrigeerde als hij een stap opzij deed, en was het klaar. Nu heeft ie heel soms nog zon bui maar het gaat echt steeds beter en beter. En waarom laat je je paard niet eens een keertje een kwartiertje staan voordat je gaat poetsen? Hij leert t maar!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:53

Het viel ons op dat ze dit deed als ze hengstig was dan word het gedrag erger
De Da is vanmorgen geweest die heeft een echo gemaakt ,alles was goed ,Ze vertoont hengsten gedrag
Mijn dochter haar instructrice had een andere merrie uit de andere weide gehaald, en die wilde ze bijna bespringen Erg opdringerig was ze vertelde ze
Dit hebben we meteen aan de Da gemeld nu moeten we 3,5week alles bijhouden de cycles en haar gedrag en dan gaan we met regumate beginnen Hopen dat het dan minder word

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:04

Areana schreef:
Hmm, mijn ruin doet hetzelfde, alleen dan komt dat omdat hij de kuddeleider geworden is... Hij wil terug naar zijn kudde, gaat daarom keihard hinniken, schrapen met zn hoef, niet meer rustig te krijgen, alleen nog hysterisch rondjes draaien...
Idem hier... -O-

Onze 'oplossing' is voorlopig snel met de borstel erover, hoefjes schoon maken, opzadelen en maken dat we weg zijn :Y)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:18

Juist proberen (hoe moeilijk ook) dat eens een keer niet te doen Shanelle. laat m maar eens lekker een half uurtje in zijn eigen sop gaarkoken als jij intussen rustig je spulletjes pakt. Ze leren t maar hoor! Anders zit jijzelf continu met een gehaast gevoel en das niet de bedoeling.