wat zouden jullie vinden hiervan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliecuijk

wat zouden jullie vinden hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:15

een beetje een rare week meegemaakt.dinsdag is de vaste trainingsdag van mijn paard.stalhouder zit erbij en die vraagt opeens:zeg ellie zou het kunnen dat er bij jouw paard een hengst heeft gestaan voor je hem kocht.nu moet je weten dat ik ruana net drie maanden heb.
ze vervolgd.ik vindt haar de laatse paar weken erg uitbuiken.
om een lang verhaal kort te maken.
ik heb mijn paard gekocht,niet drachtig heeft de beste man me verteld.maar na een mailtje ben ik erachter dat er wel een hengst bijgestaan heeft.
ik heb express voor een merrie gekozen die niet drachtig is en ook niet voor een veulen.
de kans is echter wel groot dat er een veulen komt nu.
ik weet niet oe ik me moet voelen omdat ik er niet voor gekozen heb.
kijk veulentjes zijn lief,leuk en mooi maar betekend ook extra geld uitgeven en meer tijd er voor vrijmaken.
hoe zouden jullie je voelen op dat moment.hoe zouden jullie er over denken.misschien zijn er wel meer bokkers die dit meegemaakt hebben.
ik hoor het graag want ik voel me af en toe echt rot.zeker omdat ik niet weet wanneer ze zou moeten veulenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:26

Ehm, koop een paard bij iemand die blijkbaar veulens fokt en er een eigen hengst op na houdt.
Vervolgens laat je dus niet checken op (onbedoelde) dracht? Apart......

Wat ik ervan vind? Je had beter op moeten letten. Verkopers liegen tenzij het paard laat zien dat het niet zo is, dat blijkt dus wel weer!

Hoe ik zou voelen? Tja, sukkel, je had beter op moeten letten.

Wat je ermee moet?
Er zijn diverse opties, met elk hun eigen risico's.

Maarre, hoe zeker is het eigenlijk dat ze drachtig? Heb je dat ondertussen wel laten checken, of ga je alleen af op de opmerking van je stalhouder?
Mijn paard lijkt ook wel drachtig, maar dat grasveulentje zal ik er toch echt zelf af moeten rijden, dat gaat niet geboren worden...........

elliecuijk

Re: wat zouden jullie vinden hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:59

een beetje vriendelijker mag ook wel hoor.ik heb haar wel klinisch laten keuren ,dat vondt ik het allerbelangrijkste.daar zal een dracht wel niet in naar voren komen ,zoveel weet ik er ook niet van.de papieren heb ik wel gekregen daarvan.
en wat betreft hoe zeker we er van zijn:redelijk zeker.de stalhouder wel helemaal.
er zijn een aantal kenmerken die er wel duidelijk op wijzen.(overigens stalhouder is assistent van een dierenarts geweest)
zo zijn haar billen behoorlijk flubberig aan het worden.haar staart kan je op haar rug leggen.ze buikt onder uit. en de stalhouder heeft gevoeld aan haar buik en die meende wel dat ze het voelde schoppen.
bovendien wordt mijn paard 3 keer per week licht bereden.en dan zou een dikke buik wel minder moeten worden als het vet was

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:04

Ik zou eerst eens de DA laten komen om wat zekerheid te hebben. Dan kun je eventueel later nog de verkoper aansprakelijk proberen te stellen hiervoor.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:09

bovendien wordt mijn paard 3 keer per week licht bereden.en dan zou een dikke buik wel minder moeten worden als het vet was

een paard valt niet af door 3 keer in de week licht gereden te worden, lijkt mij?
Ik zou er idd een DA bijhalen, gewoon voor de zekerheid.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:13

ik heb het er met de stalhouder over gehad en ze zegt,als het echt zo is dan is ze al behoorlijk ver onderweg.ik zelf maar ook de stalhouder houden haar goed in de gaten,ze is met het trainen best wel snel moe en gister toen ik bij haar kwam lag ze in haar stal terwijl ze normaal alles wil zien wat er binnenkomt.en toen ik haar ging poetsen stond ze zowat te slapen.arm schaap.ze is vrij jong voor dracht,maar waarschijnlijk is het gewoon in de wij gebeurt.de hengst is heb ik begrepen geruind in augustus/september.de man vertelde mij dus dat het bijna niet kon,wij weten wel beter immers een paard draagt wel 11 maanden.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:15

ze was mooi van figuur toen ze kwam,ze krijgt niks geks te eten of zo.bovendien ziet ze er nu heel anders uit.normaal zijn haar billen mooi rond en stevig en dat is nu wel anders.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:20

Als ze drachtig is en dat zou ik eerst uitzoeken, dan zou je de vorige eigenaar aansprakelijk kunnen stellen en eisen dat hij het veulen van je overneemt.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:20

Heb je een foto?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:21

Wat vervelend voor je dat je nu in deze situatie zit. Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt, maar ik zou vooral duidelijkheid willen. Als het zeker is dat ze drachtig is, en je weet hoever en of ze goed op weg is, dan zou ik er voor gaan. Het is niet terug te draaien, ik neem dan aan dat je 100% voor je paard gaat. Ik zou me denk ik gaan inlezen over drachtigheid, veulenen etc. Met een beetje mazzel rij je volgend jaar weer, en je krijgt de kans een veulen op te voeden. Aan de andere kant, kan het financieel, heb je er genoeg tijd voor. Bereid jezelf goed voor en zoek hulp! Succes met je keuzes!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:48

ik heb de vorige eigenaar nog een mail gestuurt om wat voor hengst het gaat(nu ruin dus).nog steeds geen antwoord gehad.ik denk dat ie wel weet dat het toch heel erg goed mogenlijk is.ik weet alleen dat het destijds een jaarling was.
en tuurlijk ga ik voor 100 procent voor mijn paard.en als het echt zo is dan laat het maar komen zo denk ik ook .
ik weet het zo goed als zeker dat het waar is.ik zie het verschil wel degelijk.en nee ik had het zeker niet gewild.we waren al lekker onderweg met inrijden.ik rijd zelf nog niet echt(heb er een paar keer op gezeten)maar ik heb er wel voor gezorgd dat ze niet stil kwam te staan.ik voel me echt wel verantwoordelijk voor haar.
ik vindt dat je voor een veulen of voor een drachtig paard bewust moet kiezen.
ik heb geen foto

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:55

Geen antwoord? Omdat je niet moet mailen over dit soort zaken maar bellen. Ik zou ook niet reageren over email..

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:58

dat nummer heb ik niet meer

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:06

Ik vind het een vreemd verhaal en nog vreemder dat je haar niet even laat opvoelen door een DA

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 18:10

ik weet het nog niet zo heel lang hoor!ik had gehoopt door dit topic me een beetje beter te gaan voelen maar helaas gaat dat niet lukken zo te merken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:35

Trek je niet te veel aan van de negatieve reacties, jij hebt hier ook niet om gevraagd...

Ik zou wel de merrie op laten voelen, dan weet je waar je aan toe bent. En probeer om het telefoonnummer te achterhalen, mails worden namelijk makkelijker genegeerd. Zelfs als je het veulen wilt houden zul je toch contact met hem moeten hebben over de vader, ook om er achter te komen waar je hem kan laten inschrijven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:59

1) of de eigenaar het nu wist dat ze drachtig is of niet is momenteel bijzaak => dat kan je volgende week achterhalen ook
2) Waarom heb je in godsnaam de dierenarts nog niet gebeld? die kan opvoelen, of bloed trekken. als ze effectief drachtig is is het heel belangrijk dat je een inschatting hebt hoe ver ze is, en als de donder begint goed bij te voeren en regelingen treft voor het komende veulen (eerste hulp kit bij bevalling, grotere stal, birthmelder, plaats voor het veulen, etc)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 21:02

omdat eigenlijk wel zeker is dat ze drachtig is staat ze nu op merriebrok.dat hoorde ik vandaag tenminste.ze eet niet zo heel veel en erg langzaam.haar flanken beginnen in te vallen.ook valt het op dat ze veel plast.
het veulen zal denk ik bij een tinkerstamboek moeten worden ingeschreven.dit omdat ruana een tinker is en ik vermoed de vader ook.daarom zal ik de oud eigenaar even opnieuw mailen in de hoop dat hij nu wel reageert.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:04

Goed dat je haar iig op merriebrok hebt gezet. Heb je ook al naar de uiers gekeken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:11

elliecuijk schreef:
een beetje vriendelijker mag ook wel hoor.ik heb haar wel klinisch laten keuren ,dat vondt ik het allerbelangrijkste.daar zal een dracht wel niet in naar voren komen ,zoveel weet ik er ook niet van.de papieren heb ik wel gekregen daarvan.
en wat betreft hoe zeker we er van zijn:redelijk zeker.de stalhouder wel helemaal.
er zijn een aantal kenmerken die er wel duidelijk op wijzen.(overigens stalhouder is assistent van een dierenarts geweest)
zo zijn haar billen behoorlijk flubberig aan het worden.haar staart kan je op haar rug leggen.ze buikt onder uit. en de stalhouder heeft gevoeld aan haar buik en die meende wel dat ze het voelde schoppen.

Lees: ze is nu ongeveer 10 maanden drachtig!

Voordat je allerlei (onnodige??) acties op touw gaat zetten, zou ik toch eerst eens een dierenarts laten komen voor een scan, zodat je ECHT zeker weet dat ze drachtig is (of niet dus).

Wat je allemaal beschrijft KAN duiden op vergevorderde dracht, maar er kan ook van alles anders aan de hand zijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:27

Zou toch echt maandag de dierenarts laten komen, er zijn merrie's zat die de boel
fantastisch kunnen foppen.
En in dit geval zou ik het als eigenaar toch echt wel willen weten.

Heb ondertussen de nodige merrie's voorbij zien komen waarvan iedereen beweerde dat ze drachtig waren,
die toch leeg waren.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:56

heb daarnet weer een mail gestuurd naar de oud eigenaar.ben benieuwd ,maar heb niet veel hoop dat ie ookecht reageerd.
haar uiers bekijk ik elke dag.dat had de staleigenaresse ook gezegd.we hebben allebei gekeken en de uiers worden echt voller.
ik heb haar vandaag even gelongeerd (wil haar toch bezig houden als ze dat prettig vindt)maar ik merk dat ze snel moe is en vanzelf gaat stappen.
zo kreeg ik ook te horen dat ze veel gaat liggen.al enkele dagen.ook andere mensen die daar komen (op les en andere eigenaren van paarden)hebben dat gezien.ze oogt wat onrustig.
toen ik haar gelongeerd had en haar weer in de stal had gezet,kwam de staleigenaar ff kijken en nou zag ze hem zelfs bewegen en ook iemand anders zag dat.
als ik het niet vertrouw schakel ik zoeizo een arts in.ik ben al twee paarden jong verloren en niet weer een.
het enige waar ik nu echt bang voor ben is dat ze het veulen niet accepteerd of niet laat drinken.omdat ze zo jong is en het niet snapt of zo,
maar zo ver is het nog niet

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:06

Uhm misschien rare vraag, maar is dit niet op de verkoper te rekenen? Alle bijkomende kosten? Heb je een contract getekend?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:15

Wat een rare, negatieve reacties hier dat het je eigen schuld zou zijn. Dat zijn blijkbaar mensen die in het leven staan denkende dat ze geen goed kunnen doen... zou me er niet teveel van aantrekken.

Anyway, je staat gewoon in je recht. Verkoper wist dat je merrie drachtig zou kunnen zijn en heeft dit gewoon verzuimd te melden. Als je paard drachtig blijkt dan kan je de verkoper aansprakelijk stellen maar in eerste instantie zou ik proberen er samen uit te komen. Dat hij bijvoorbeeld alle kosten rondom de drachtigheid op zich neemt en dan het veulen krijgt. Of dat hij de merrie op stal neemt, schadevergoeding als je de merrie verliest of weet ik wat je allemaal af kan spreken.

Om dat soort afspraken te kunnen maken moet je een paar dingen doen:

1. laat door een veearts onderzoeken en op schrift zetten of de merrie echt drachtig is, nu weet je formeel gewoon niks en kan je dus ook niks.
2. achterhaal het telefoonnummer van de verkoper. We leven in de tijd van internet, het is onmogelijk dat je niet aan die man zijn nummer zou kunnen komen. Bel hem en probeer te onderhandelen.
3. Als hij niet reageert op telefoontjes stuur de verkoper dan een aangetekende (!) brief waarin je het verhaal nogmaals uitlegt en een voorstel doet om het op te lossen en geef hem een termijn van twee weken waarbinnen hij moet reageren. Maak een kopie van deze brief.
4. reageert hij niet of met een nee, dan schakel je als de donder je rechtsbijstand in en laat je het verder aan hen over.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 03:42

elliecuijk schreef:
heb daarnet weer een mail gestuurd naar de oud eigenaar.ben benieuwd ,maar heb niet veel hoop dat ie ookecht reageerd.
haar uiers bekijk ik elke dag.dat had de staleigenaresse ook gezegd.we hebben allebei gekeken en de uiers worden echt voller.
ik heb haar vandaag even gelongeerd (wil haar toch bezig houden als ze dat prettig vindt)maar ik merk dat ze snel moe is en vanzelf gaat stappen.
zo kreeg ik ook te horen dat ze veel gaat liggen.al enkele dagen.ook andere mensen die daar komen (op les en andere eigenaren van paarden)hebben dat gezien.ze oogt wat onrustig.
toen ik haar gelongeerd had en haar weer in de stal had gezet,kwam de staleigenaar ff kijken en nou zag ze hem zelfs bewegen en ook iemand anders zag dat.
als ik het niet vertrouw schakel ik zoeizo een arts in.ik ben al twee paarden jong verloren en niet weer een.
het enige waar ik nu echt bang voor ben is dat ze het veulen niet accepteerd of niet laat drinken.omdat ze zo jong is en het niet snapt of zo,
maar zo ver is het nog niet

Ik vind je eerst en vooral geen sukkel, dat eerste bericht hier vond ik best wel grof.
Maar.. Kom op.. "Als je het niet vertrouwd".. Je zegt dat iemand het veulen heeft zien bewegen. Zou je dan niet héél snel de DA bellen om op z'n minst te weten wanneer je het veulen kan verwachten? Evengoed ligt er morgen een verrassing in het stro..