Voor/nadelen groot paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieeem

Voor/nadelen groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 19:49

Hallo,

Al enige tijd op zoek naar een geschikt paard voor mij,
Ikzelf ben 1.75 lang, en vraag mij af wat jullie dan zouden kopen van 'maat' paard.
Nu is mijn oog gevallen op een 1.73 groot 5 jarige merrie,
Zijn alle grotere paarden moeilijk bij elkaar te rijden?
En wat zou jullie keuze zijn?

Gr,

DiamondDaan

Re: Voor/nadelen groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:51

Elk paard is anders, dat moet je per paard ondervinden. Wij hebben op stal meerdere grote paarden en de een is makkelijk te rijden en de andere is jonger en frisser. Je moet voor het paard kiezen waar jij een klik me hebt en voor jou te rijden is;) succes met je zoektocht!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:52

173 valt mij nog mee.. Die van mij is 1.80 en ja, hij is lastig bij elkaar te rijden maar dat ligt niet enkel aan zijn maat maar ook aan zijn bouw. Hij is smal en lang in de rug. Daarbij heeft hij een vrij lang achterbeen die makkelijker achter de massa gaat dan eronder. Het is het totaalplaatje wat het lastiger maakt.

Kijk naast de stokmaat dus naar de gehele bouw en hoe het paard zich beweegt onder het zadel.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:04

Het bij elkaar rijden heeft idd te maken met de bouw en niet met de stokmaat.
Mijn enige nadeel is dat ik altijd moet opstappen met een krukje. (paard 1.80 ruiter 1.65) Das in het bos lastig.

Oja en een stal moet groter zijn dan standaard, das wel minder

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:47

Enige nadeel van mijn paard (1.77) is dat ik bij het aanschaffen van een trailer heel goed moet kijken naar de hoogte en ruimte voor de stang.
Een ikea trapje om op te stappen is zo aangeschaft.
Met rijden merk ik echt geen verschil.

zico2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:47

Het licht eraan wat je ermee wilt gaan doen.
Dresseur is natuurlijk mooi en kwa uitstraling geweldig om te zien, het rijden is zoals gezegd heel verschillend.
Als je alleen maar lekker recreatief wil rijden en lekker buiten dan zou ik niet zo snel meer een grote nemen, ik heb nu een kleinere en merk dat het veel handige is kwa omgang, afstappen en aan de hand meenemen is veel makkelijker met en kleiner paard, 155 tot 160 dan een paard die groot is.
Succes met je keuze.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:51

Ik heb ook een groot paard, 1.82m. EN hij is redelijk goed bij elkaar te rijden moet ik zeggen.
Waar ik nu tegen aanloop, zijn laadvermogens en hoogtes van de wat oudere trailers...

Zijn gewicht zit toch al tegen de 700kg, als het niet meer is... En in trailer moet hij toch wat ruimte boven zijn hoofd hebben. maar ik ruil me paard niet in omdat ik een wat "duurdere" trailer moet kopen!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:37

Tja, ik ben 1.80m en heb een E-pony van ongeveer 1.55m waar ik mee rijd, maar ook een kwpn'er van 1.65m en een kwpn'er van 1.73m. Het is meer de bouw van het paard dan de stokmaat waardoor ik het gevoel heb op een klein of groot paard te zitten.
Het lastigst bij elkaar te rijden is bij mij die van 1.65m.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:19

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat het van het paard op zich afhangt.
Mijn paard is 1m83, een hele reus en wel lastiger bij elkaar te rijden als mijn Arabje van 1m47. Maar goed, ik ken zat kleine paarden die zich niet goed bij elkaar laten rijden.
Het trailerprobleem is hier ook bekend, en bij de vorige rijvereniging waar ik reed was de binnenbak (type tent) te laag- ik kon er niet over de hoefslag rijden omdat ik dan moest bukken.
Verder: geen problemen :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:24

Nadeel vind ik ook van zo'n groot paard, dat het in de omgang wat onpraktisch is.
Met halster omdoen, opzadelen, poetsen, in de trailer. Je hebt elke keer zo'n reus voor je.
Zelf hou ik ook niet zo van zulke grote paarden, voor mij zou 1.70 het maximum zijn.
Maar een paard van 1.73 voor jou zal volgens mij prima kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:01

Ik vraag me tussendoor even af of er echt een voordeel is aan een groot paard?

En het is al gezegd, of je ergens op "past" heeft weinig te maken met stokmaat, dan kan wel grotendeels benen zijn... maar meer met de bouw en dan wel van het lichaam. Een platgeribt ondiep paard neemt minder been dan een rondgeribt ondiep paard en een dieper paard neemt meer been dan een ondiep paard...
Een lang paard lijkt, en is meestal, zwakker dan een kort paard, ongeacht de stokmaat.

Grappig genoeg maakte ik onlangs nog mee dat men zocht naar een paard van over de 1.60m en er werd op de achterhgrond paard met ruiter gespot dat heel erg beviel en zo wel gekocht zou worden als die te koop was en deze was slechts 1.50m...
Staar je dus niet blind op een stokmaat. Ga paarden bekijken proberen en je voelt zelf wel wat het beste voegt.
Persoonlijk voeg ik bv het best op zeer smalle paarden/ponies en zou nog geen breed paard kado willen... Bij anderen is dat andersom.