Oornetje met kwastjes, mag dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Oornetje met kwastjes, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:28

Ik twijfel namelijk. Een paar weken terug stond ik langs de ring als fotografe en reed er een combinatie de ring in met een opvallend oornetje. Langs de rand hingen een soort kwastjes welke voor de ogen zwiepte. Zelf ook jury zijnde dacht ik gelijk aan de reglementswijzigingen wat betreft de netjes, maar meende me iets te herinneren over dat ze niet voor de ogen mogen hangen. Thuis het reglement erbij gepakt.

Artikel 26.7: Een deelnemer mag gebruik maken van oornetje en/of neusnetje bij het paard tijdens een wedstrijd, wanneer:
c. Het oornetje de ogen van het paard niet bedekt of irriteert, het orenspel niet belemmerd wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.

Een foto van het netje:

Afbeelding

Wat vinden jullie?

Carr_friesje

Re: Oornetje met kwastjes, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:30

ik vind het wel gewoon kunnen, vliegenfrontjes hebben ze toch ook geen last van?
ik rijd vaak zat met van die vliegenslierten. dus dit vind ik nog wel meevallen

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:42

carr_friesje schreef:
ik vind het wel gewoon kunnen, vliegenfrontjes hebben ze toch ook geen last van?
ik rijd vaak zat met van die vliegenslierten. dus dit vind ik nog wel meevallen

het gaat erom of het volgens het regelement mag ;)

volgens mij zit dit netjes nog nét niet over het oog. ik denk dat daar de grens ligt. Maar zeker weten doe ik het ook niet :n misschien kan je de KNHS hierover bellen/mailen. het is volgens mij ook net hoe streng je er zelf op bent als jury :) zo duidelijk staat het niet in het regelement vind ik :)

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:23

Ik denk dat dit niet meer mag, juist omdat de kwastjes voor de ogen van het paard zwiepen en IMO toch belemmerend zijn voor het paard. :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:46

Ik zou zeggen een no go. Kwastjes hangen voor de ogen van het paard en zijn belemmerend. Ik zou betreffende amazone verzocht hebben netje te verwijderen.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:30

Ik ben het eens met Fitzroy. Een oornetje hoort boven de ogen te eindigen, anders is het niet alleen maar een oornetje meer vind ik.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:32

Idd :j
de kwastjes die 'zwiepen' ook steeds, met springen mag het schijnbaar wel, vriending van me starte ook altijd met zo'n netje.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:33

_Amigo schreef:
Idd :j
de kwastjes die 'zwiepen' ook steeds, met springen mag het schijnbaar wel, vriending van me starte ook altijd met zo'n netje.

Volgens mij zit er geen onderscheid hierin, alleen zijn ze met springen vaak soepeler met de reglementen dan bij de dressuur. Dat iemand ermee startte wil niet zeggen dat het mocht!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:36

Nee idd, ze starte er ook alleen in de winter mee, zodat er geen stof in zijn oren kwam ofzo :=
vond het altijd een beetje onzin..

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:18

Ik ga het eens op de mail naar het KNHS doen. Ik laat hier ook weten wat zij erover te zeggen hebben. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:22

oh ik wist niet eens dat je hiermee mocht starten?
Zou voor mijn paard een uitkomst zijn met zijn kopgeschud af en toe door irritatie van vliegjes of voorpluk

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:30

Dat weten wij dus ook niet met zekerheid ;)
Met een oornetje mag je sowieso starten, maar of deze versie met franjes is toegestaan ben ik nu aan het uitzoeken.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:59

Ik heb antwoord terug gekregen van de KNHS, dit netje mag dus NIET.

Citaat:
Beste mevrouw Van Winden,

Dit is een oornetje wat te veel voor de ogen hangt en hierdoor het oriëntatievermogen van het paard wordt beïnvloedt. Dit staat ook beschreven in artikel 26.7.c. Dit is niet toegestaan op de wedstrijden.

Met vriendelijke groet,

Jiska Ros
Medewerker Servicedesk
Afdeling Ledenservice

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
De Beek 125, 3852 PL ERMELO

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:34

Wel handig om te weten dat dit inderdaad niet mag. Dacht ik ook al want hij hangt idd voor de ogen. Zal de amazone wel gedaan hebben tegen de vliegen ofzo.
Ik vind die oornetjes toch niks eigenlijk.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:43

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel mee ga rijden als Roc het toelaat. De mijne is enorm kopschuw namelijk, vooral aan de oren. Ik kan ze dus niet uitknippen of scheren, als ik er al naar wijs begint hij al met z'n hoofd te schudden :') . Het ziet er dus heel onverzorgd uit, glad bekkie, opgeschoren voetjes, ingevlochten, en dan van die pluizige ponyoren erop :+ . Het valt nog eens extra op ook, omdat de binnenkant van zijn oren veel lichter van vacht zijn dan zijn bijna zwarte hoofd. Ik zou het dus ook puur voor het uiterlijke vertoon gebruiken, niet voor vliegen/geluid, etc. Roc heeft daar toch niks van.

Het is inderdaad fijn dat ik nu een antwoord heb van de KNHS. Zal ook inderdaad vragen aan de amazone of ze het netje wil verwijderen, als ik een combinatie met dit netje in de ring krijg. Nu ben je als jury gewoon zeker van je zaak.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:40

Ik was toch wel zeker geweest van mijn zaak, ook zonder bericht van de KNHS ;) Iedereen kan toch zien dat dit voor de ogen hangt?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:34

Dat is ook, maar ik had persoonlijk toch even getwijfeld. :)