Meer mensen met angstig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Meer mensen met angstig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:17

Hallo,
Mijn nieuwe paard is nog overal bang voor.
Voor mensen die lachen of hoesten, een takje dat op het dak valt etc.
Maar nou is mijn vraag of er mensen zijn die met zulke paarden die op wedstrijd gaat,
en vooral hoe dat dan ook gaat!!

groetjes Anne

anoniem45673

Re: Meer mensen met angstig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:49

Het ligt aan hoe het paard reageert als hij schrikt. Gaat hij gelijk in blinde paniek rennen of is hij gewoon even uit zijn concentratie en rijdt daarna braaf weer verder. Als hij gaat rennen en niet meer (snel) terug te rijden is zou ik hem nog even thuis houden en goed oefenen (schriktraining, laten wennen aan vreemde geluiden en dingen), maar als het onder controle te houden is zou ik gewoon starten.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:06

Als het onder controle te houden is zou ik inderdaad gewoon starten, je paard leert veel van op wedstrijd zijn! Let daarbij wel op je eigen reactie, blijf zelf rustig :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:29

Ik ben het met bovenstaande eens. Mijn paard is ook heel schrikachtig, zeker met onbekende dingen en als ze dan ook nog mijn (wedsdtrijd)spanning voelt.
Maar omdat zij alleen maar opzij spring of even in galop schiet als ze schrikt, ben ik wel met haar gestart. Eerst alleen op eigen (bekend)terrein en binnenkort gaan we ook naar andere wedstrijden. En ik merk wel dat het steeds beter gaat. Onze eerste wedstrijd ging ze 4 ringen door omdat er een trailer langsreed, nu kijkt en snuift ze alleen nog maar.

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:01

Als een paard ergens bang voor is wordt dit vaak nog eens versterkt door de ruiten. dus denk hierom.
Als je paard bang is gewoon voorwaards rijden en niet zelf ook nog een krampachtig gaan zitten.
Voor de rest verstand op 0 dus ook niet denken dat je paard vast wel ergens van gaat schrikken.
dit kan soms al enorm helpen! succes!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:05

Pfff....Nou en of die van mij angstig is. Dat merk ik vooral bij het losrijden. Ik probeer haar dan te kalmeren (dus lekker ontspannen blijven, veel stappen, negeren wat er om ons heen gebeurt). Als we moeten starten zet ze haar knopje op wedstrijd stand en blijft ze de gehele proefjes rustig. Daarbij hoor ik zelf ook ontspannen te blijven.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:14

Mijn paard is snel bang, hoofdzakelijk door zijn verleden. Vreemd genoeg heb ik er op wedstrijd geen last van.. Daar bijt hij van zich af en durft wel eens uithalen als een paard te dicht komt. Terwijl hij thuis enorm kopschuw is, kan ik op wedstrijd z'n hoofdstel zo aandoen. Het ligt bij hem gewoon aan de situatie, hoe meer gedult je met ze hebt hoe beter het gaat... rustige stem, geruststellen... Ook niet kwaad worden als hij op je teen springt door te schrikken, is niet leuk, maar ook niet leuk voor hem..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:42

Ik heb een vreselijk angstig paard. Dat kan zeker lastig zijn op wedstrijd, hoewel het me alles meevalt hoe hij zich daar over het algemeen gedraagt.

Wel kan je het volgende probleem krijgen met een enge hoek:

http://www.youtube.com/watch?v=rXgEfMofgZM

Gelukkig blijft hij goed te hanteren (hij zal nooit bokken, steigeren of aan de haal gaan) en als je zelf maar rustig blijft loopt hij er op een gegeven moment wel langs. Maar het is soms een uitdaging.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:37

Die van mij kan ook vrij debiel zijn. Veel meenemen en dingen laten zien, buitenritten, springen, crossen... worden ze vanzelf wat makker van...

Gewoon negeren en doorrijden is het beste wat je kan doen en soms zullen er gewoon momenten zijn dat het niet meer goed gaat komen. Lekker zo goed en zo kwaad proefje uitrijden voor de ervaring en als je denkt dat het echt verschrikkelijk slecht was en bang bent dat je verlies gereden hebt kun je altijd nog afgroeten. De meeste juryleden hebben daar best begrip voor...
Laatst bijgewerkt door manic op 20-06-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:39

Het paard waar ik op rijd is ook vrij schrikachtig. Hij gaat er niet keihard vandoor, maar doet wel een pas aan de kant. En geloof me die kunnen ook heel vervelend zijn haha. Lijkt mij ook lastig met wedstrijden. Maar goed, door hem mee te nemen kan hij leren. Anders went ie er nooit aan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:43

Ik denk altijd maar je kunt ze niet genoeg dingen laten zien, dus vooral thuis allerlei gekkigheid rondom het paard uithalen zodat het maar "gewoon" word en flink wat km's maken op vreemd terrein (hoeft niet altijd wedstrijd te zijn). Maar het moet wel verantwoord blijven. ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:55

Ik heb een nerveuze tinker :D Thuis in de bak, maar zoiezo op eigen terrein is alles prima. Als we een buitenrit gaan maken moet je er altijd op bedacht zijn dat ze ergens van kan schrikken. Als er ergens iets in de berm ligt wat er de vorige keer nog niet lag nou dan stuift ze wel even een paar passen opzij. Er wordt in het plaatsje waar de stalling ligt 1x per maand het plastic opgehaald wat dan met zakken langs de weg staat. No way dat mevr er ook maar recht langsgaat.... Ook 1x met stappen tijdens een buitenrit. Ik dacht ben bijna bij stal dus lekker los teugeltje geven en BOEM ik lag languit op haar hals. Grote ogen. neusgaten en snuifen, maar waarvan?? Ik heb geen rare dingen gezien waar ze dan naar zat te staren :') Op vreemd terrein is ze altijd alert en zijn er héél veel dingen eng (vooral ronde dingen)..... Ik lach erom. Ze blijft netjes bij me, en zal er niet zo snel vandoor gaan. Het hoort gewoon bij haar :)